Gå til innhold

Tråden om Thomas Matthew Crooks


Anbefalte innlegg

Synes at vi kan ha en egen tråd om Thomas Matthew Crooks, mannen som forsøkte å drepe Donald Trump: https://en.wikipedia.org/wiki/Thomas_Matthew_Crooks

Hva vet vi egentlig om han? Så langt er det ikke kommet ut all verdens med detaljer om Crooks. 

Men han blir beskrevet som en "raring", dvs en einstøing med sære interesser. Hadde få til ingen venner, og en som ofte ble mobbet på skolen. Skal ha vært skoleflink, sies at han fikk gode karakterer i de fleste fag. Han ble avvist fra skolens geværlag, fordi hans siktning var "comically bad". Han valgte og skrive om drapet på JFK i et skoleprosjekt i Nordamerikansk historie. AR-15 rifla som ble brukt under attentatsforsøket ble kjøpt av Crooks far i 2013. Crooks hadde ikke ei kriminell fortid. Han var registrert republikaner, men donerte penger til Biden i 2021. Begge foreldrene hans stemte på Biden i 2020. FBI analyserte mobilen till Crooks, og fant ingenting som indikerte hvorfor han klatret opp på et tak og avfyrte skudd mot Trump. 

 

 

 

 

Endret av Joeal88
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg setter pengene mine på at han ønsket å bli kjent/sett/være noen/etc.

Samfunnet er ekstremt individfokusert nå pga SOME, og ingen ser eller bryr seg om gutter som TMC.

Denne handlingen gjør at hele verden ser han. Hadde han truffet, så hadde han for alltid blitt husket i historien.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, Joeal88 said:

 Han var registrert republikaner, men donerte penger til Biden i 2021.

Hvis du snakker om $15 dollar som ble donert til Act Blue, så har dette vist seg å være en annen mann med samme navn.

Edit: Jeg ser at det både har blitt avkreftet og bekreftet, så jeg tror faktisk det er samme mann likevel.

Endret av tommyb
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (28 minutter siden):

Jeg setter pengene mine på at han ønsket å bli kjent/sett/være noen/etc.

Samfunnet er ekstremt individfokusert nå pga SOME, og ingen ser eller bryr seg om gutter som TMC.

Denne handlingen gjør at hele verden ser han. Hadde han truffet, så hadde han for alltid blitt husket i historien.

 

Høres rimelig ut. Problemet er bare det at enhver som skulle forsøke seg på og drepe en tidligere president og nåværende presidentkandidat, må jo vite at de selv vil bli drept.

Jeg tror mer på at det hele var politisk motivert. Men kanskje at Crooks hadde psykiske lidelser, og følte at han måtte få ut sinnet sitt mot noen. Trump var en passende måltavle, følte kanskje at livet hans ikke var verdt og leve, og da kunne han like godt "go out with a bang".

Er uansett tragisk at en blott 20 år gammel gutt bestemmer seg for å gjøre noe sånn som dette.

tommyb skrev (2 minutter siden):

Hvis du snakker om $15 dollar som ble donert til Act Blue, så har dette vist seg å være en annen mann med samme navn.

Interessant. Men dette har ikke jeg hørt/lest noe om?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Joeal88 skrev (1 time siden):

Interessant. Men dette har ikke jeg hørt/lest noe om?

Det TommyB hevder er, såvidt jeg vet, ikke bevist. Det gikk lenge et rykte om at en annen og eldre mann med samme navn stod bak donasjonen, men hvis man sjekker addressen på donasjonsslippen passer den med bostedet til skytteren.

Uansett virker ikke dette som en politisk motivert skyting. Gutten var registrert republikaner, men donerte til Act Blue på innsettelsesdagen av Joe Biden. Var han politisk forvirret, som mange i den alderen er? Eller var det en del av et veddemål om hvem som skulle bli president? Hvem vet.

Men fyren ble mobbet og ble oppfattet som en særing. Det er godt mulig dette er et klassisk eksempel på en taper som ville hevde seg, og da Trump dukket opp i nabolaget så han en mulighet. 

Endret av VifteKopp
Lenke til kommentar
33 minutes ago, VifteKopp said:

Det TommyB hevder er, såvidt jeg vet, ikke bevist.

...

Gutten var registrert republikaner, men donerte til Act Blue på innsettelsesdagen av Joe Biden. 

...

Du starter med å påpeke at det er usikkert hvem som donerte (da du siktet til påstanden om at donasjonen er gjort av en annen), så fortsetter du med å bruke påstanden om donasjon som fakta.

TMC lente beviselig mot høyre politisk. Det er samtidig tydelig at han ikke er i nærheten av så politisk aktiv at det forklarer gjerningen. Være registret republikaner, være medlem av en forening eller donere småbeløp hit og ditt er milevis unna engasjementet som kreves for å gjøre en slik handling.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (8 minutter siden):

Du starter med å påpeke at det er usikkert hvem som donerte (da du siktet til påstanden om at donasjonen er gjort av en annen), så fortsetter du med å bruke påstanden om donasjon som fakta.

Vi har donasjonshistorikken her:

https://docquery.fec.gov/cgi-bin/fecimg/?202102049425405473

A) zipcoden er til Bethel Park, hvor skytteren er fra.

Det var folk på Twitter som hevdet det var en eldre som person som var den egentlige donoren, men han bor visst på et sted med annen zipcode. Det er mulig TommyB sitter på mer informasjon, men jeg regner med at New York Times og andre seriøse medier har dobbeltsjekket infoen. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Har også sett påstanden om at donasjonen var en annen person, men aldri sett noe dokumentasjon på det. Fint om de som kommer med sånne påstander viser til dokumentasjon eller kilder for å unngå spredning av feilinformasjon. Og hvis de ikke har kilder/dokumentasjon så bør de gjøre det klart at det er et rykte det er snakk om. Sånne ting som source: trust me bro blir det bare rot og forvirring av. Med mindre det er det som er hele meningen da..

Med det som er kommet frem så langt så virker det mest som forsøk på masseskyting med ingen planer om å overleve. Han var sikkert like overrasket som alle andre at han fikk være i fred på taket så lenge som han fikk. Foreløpig er det ikke snakk om politiske motiver eller gjort funn som tyder på noe sånt, men det er gjerne tidlig å utelukke noe. Både at Trump er Trump og den voldsomt polariserte politiske situasjonen med daglig demonisering av hverandre kan ha spilt en rolle.

Endret av bo1e
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er snakk om 15$. Det er jo overhode ikke relevant uansett om det TMC eller om det er noen andre.
Det samme gjelder også om at han er registrert som republikaner, han viste ingen tegn til særlig politisk engasjement. 

Vi må ikke bli så desperate etter å forstå at vi maler fanden på veggen. Dersom dette var politisk, så ville det vært svært enkelt å finne politisk engasjement i hans hverdag. Det er ikke sånn at man knapt nok gidder å diskutere politikk, men går til det skrittet det er å ofre sitt liv for å stoppe en politisk meningsmotstander.

Alt tyder på at han var en ensom gutt som ble glemt/oversett/holdt uten for. Det fører til et sterkt ønske om å "bli noen",. Det kombinert med ingen livslyst får enkelte til å begå slike ting "ut av det blå". Jeg er helt sikker på at han like gjerne kunne skutt mot Biden eller foretatt en skole skyting. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det første jeg tenkte da jeg så et bilde av han var, "han ser ut som en skoleskyter". Han var kanskje en mer ambisiøs versjon av en skoleskyter. Med dette så sikret han seg et sted i historiebøkene og ikke minst tidenes "fuck you" til alt og alle.
Hva denne guttungen har stelt i stand nå gjenstår og se, men jeg er dypt bekymret for de langsiktige konsekvensene, det var allerede en dypt splittet nasjon fra før, og gudene veit hva Trump kan få til nå.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Joeal88 said:

Interessant. Men dette har ikke jeg hørt/lest noe om?

Jeg hørte det først fra en person, så så jeg det på en norsk nyhetssak.
Men jeg har redigert det originale innlegget mitt med følgende:  
Edit: Jeg ser at det både har blitt avkreftet og bekreftet, så jeg tror faktisk det er samme mann likevel.

2 hours ago, VifteKopp said:

Det TommyB hevder er, såvidt jeg vet, ikke bevist. Det gikk lenge et rykte om at en annen og eldre mann med samme navn stod bak donasjonen, men hvis man sjekker addressen på donasjonsslippen passer den med bostedet til skytteren.

Uansett virker ikke dette som en politisk motivert skyting. Gutten var registrert republikaner, men donerte til Act Blue på innsettelsesdagen av Joe Biden. Var han politisk forvirret, som mange i den alderen er? Eller var det en del av et veddemål om hvem som skulle bli president? Hvem vet.

Jeg søkte på nytt (uten å sjekke denne tråden først) og jeg ser det samme som deg. Adressen ser ut til å matche. Det virker som at det ikke var en annen mann med samme navn som donerte.

1 hour ago, WiiBoy said:

Det er snakk om 15$. Det er jo overhode ikke relevant uansett om det TMC eller om det er noen andre.
Det samme gjelder også om at han er registrert som republikaner, han viste ingen tegn til særlig politisk engasjement.

Summen er da ikke viktig. Dersom han faktisk har gått til det skrittet å støtte en organisasjon som forsøker å få blå velgere til å velge, har han enten ønsket dette eller ikke skjønt helt hva han støttet.

Edit: Faktsjekkere på Yahoo News har sjekket dette, og de sier grunnen til at man trodde det var en annen TMC var fordi doneringen var markert som å komme fra Pittsburgh, der den andre TMC bodde. Men den andre informasjonen stemte med denne TMC.

Heller ikke de ser ut til å være garantister på et sikkert svar:
 

Quote

Considering that address match, and the fact that the location on the in-question FEC filing does not exist in Pittsburgh, evidence favors the conclusion that the shooter made the donation — not someone else with the same name.

 

Endret av tommyb
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
32 minutes ago, tommyb said:

Summen er da ikke viktig. Dersom han faktisk har gått til det skrittet å støtte en organisasjon som forsøker å få blå velgere til å velge, har han enten ønsket dette eller ikke skjønt helt hva han støttet.

Eller den kan være for å please den pene jenta som samlet inn donasjonene, for å tilhøre de andre som donerte samtidig, ++.
Summen er så liten at det er irrelevant for en privatøkonomi og irrelevant for en kampanje. 
Summen er viktig, siden det ikke finnes plausibilitet i at tanken er "VI MÅ REDDE DEMOKRATIET!!!!" her er 15$. 

Dette handlet ikke om politikk for TMC, dette var noe annet..
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Joeal88 skrev (4 timer siden):

Høres rimelig ut. Problemet er bare det at enhver som skulle forsøke seg på og drepe en tidligere president og nåværende presidentkandidat, må jo vite at de selv vil bli drept.

Jeg tror mer på at det hele var politisk motivert. Men kanskje at Crooks hadde psykiske lidelser, og følte at han måtte få ut sinnet sitt mot noen. Trump var en passende måltavle, følte kanskje at livet hans ikke var verdt og leve, og da kunne han like godt "go out with a bang".

Vil gjette på at det er same grunnlaget som om han hadde vært skuleskytar. Altså at det er ein form sjølvmord der ein går ut og gjer ekstreme handlingar. Dei fleste skuleskytarar blir enten drept av politiet eller drep seg sjølv, forskjellen på å skyte mot lærarar og klassekammeratar, og det å skyte mot ein profilert person (og nokre uskuldige publikummarar) er i denne samanhengen ganske lik.
Motivasjonen var nok å lage kaos og "tvinge" folk til å vite at han har eksistert og deretter døy. Sånn sett var han sikra meir oppmerksomheit med å skyte mot ein eks-president og presidentkandidat enn ved å skyte barn og unge.

Ofte handlar slike episoder også om eit form for hevn-behov. I skuleskytingar så er det ofte tanken om å straffe mobberane som gjer seg gjeldande. Eg reknar med at for ein person i såpass ubelanse så er det nok minst like enkelt å legge skulda for alt vondt ein har opplevd på ein politikar.

Det er også ein sjangs for at motivasjonen var berre å bli kjent. Om han hadde klart å drepe Trump og havna i fengsel resten av livet så hadde han nok oppnådd å bli ein av dei mest kjente fangane om han hadde blitt tatt i live.

 

Spørsmål.
Har det blitt sagt nok om Crooks skaut tilbake mot skarpskyttaren frå politiet eller ikkje? Om han retta våpenet mot politiet så er det nok suicide by cop, men det gjekk såpass fort at eg har fått inntrykk av at han vart skutt av politiet medan han skaut mot Trump. Det er ikkje sikkert at det å bli tatt ut av ein skarpskyttar var ein del av det Crooks hadde sett for seg ville skje.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Med tanke på hvor mange skytevåpen det er i USA og hvor labre reglene er for eierskap, så er det vel egentlig overraskende at det ikke skjer oftere.

Det er også ganske vanlig for demokrater å registrere seg som republikanere og omvendt, for å stemme på andre kandidater. Om man f.eks hater Trump så kan man i mange stater registrere seg som republikaner for å stemme på en annen, f.eks Nicky Hailey.

Lenke til kommentar

Det er ganske drøyt å se intervjuer med jevnaldrende som tydeligvis kjente han. De virker helt uberørt når de sier at han var en einstøing som ble skikkelig hardt mobba. Får meg til å tenke at de var med på mobbingen og driter i hele fyren. 

Mon tro hvor mange mobbeofre som står bak disse offentlige skyteepisodene der borte. Der tenker jeg det er en sterk korrelasjon. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (16 minutter siden):

Med tanke på hvor mange skytevåpen det er i USA og hvor labre reglene er for eierskap, så er det vel egentlig overraskende at det ikke skjer oftere.

Den politiske retorikken mellom de to partiene er jo også hinsides. Makan til polarisering mellom to grupper, er jo helt sinnsykt - uten å overdrive. Har dere sett noen av de "politiske reklamene" som begge partier (inntil nylig) har kjørt på tv 24/7? De fremstiller hverandre som en trussel for hele nasjonens sikkerhet, og Biden uttale jo inntil nylig at det blir satt en målskive på Donald. Man BER jo om problemer; når man direkte sier at "X er Hitler...." - og hvor mange av oss har vel ikke lyst å ta knerten på en fremtidig Hitler? 

Dette; kombinert med at det er ekstremt mange, EKSTREMT mange i USA som har tilgang til våpen; enten egne - eller via familie; der "alle" vet hvem som har, hvor de har, og ja - det er jo like enkelt som å "tyvlåne en bil" - her i Norge. 

Jeg håper dette forandrer måten de politiske partiene fremstiller hverandre på.... 

Slik som det fungerer nå, så "ypper" jo folk til borgerkrig.

:utakt skrev (3 minutter siden):

Det er ganske drøyt å se intervjuer med jevnaldrende som tydeligvis kjente han. De virker helt uberørt når de sier at han var en einstøing som ble skikkelig hardt mobba. Får meg til å tenke at de var med på mobbingen og driter i hele fyren. 

Mon tro hvor mange mobbeofre som står bak disse offentlige skyteepisodene der borte. Der tenker jeg det er en sterk korrelasjon. 

Er nettopp det.... Er du et mobbeoffer som uansett ikke har noe å tape, og du er helt overbevist gjennom år med propaganda at det er en ny Hitler på fremmarsj.. så er jo en "fin" måte å begå selvmord på. Er det ikke? 
Det ironiske er kanskje at Trump tilhørte hans eget parti. Så da er det jo ekstra gøy for de som lager konspirasjonsteorier. 

Måten USA driver sitt politiske program på, er jo et helt hinsides sirkus - som alle utenforstående med bittelitt vett mellom øra forstår ikke er bærekraftig for en nasjon på lengre sikt. 

Her var det en "sikkerhetsglipp" - så hvor mange ganger har ikke noe lignende skjedd, som vi ikke vet om? 

Hadde vært MEGET interessant om Donald faktisk ble skutt og drept på direkten. 
Med tanke på hva som skjedde 6 januar 2021 - kan man jo bare forestille seg hva nikkedukkene / disiplene til Trump hadde funnet på. 

Nei; det er godt å se at Europa ruster opp, og har innsett at vi må klare oss uten USA i ryggen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 minutes ago, :utakt said:

Det er ganske drøyt å se intervjuer med jevnaldrende som tydeligvis kjente han. De virker helt uberørt når de sier at han var en einstøing som ble skikkelig hardt mobba. Får meg til å tenke at de var med på mobbingen og driter i hele fyren. 

Mon tro hvor mange mobbeofre som står bak disse offentlige skyteepisodene der borte. Der tenker jeg det er en sterk korrelasjon. 


Menn utvikler vel heller ikke normal impulskontroll før ved ca. 25 års alder uansett. Det er også biologiske grunner til at eldre gutter og unge menn tenner på alle plugger når noe først skjer, som f.eks mobbing.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Milhouse85 said:

Den politiske retorikken mellom de to partiene er jo også hinsides. Makan til polarisering mellom to grupper, er jo helt sinnsykt - uten å overdrive.
...

Man BER jo om problemer; når man direkte sier at "X er Hitler...."

...

Eller så blir man "Hitlers" visepresident :p

Det er helt sinnsykt at den potensielle visepresidenten for få år siden sammenlignet den potensielle president med Hitler.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Det er nokså spennende frem til valget ja. Det skytteren klarte å gjøre var å øke polariseringen enda mer. Gratulerer. Det er så syke fronter og argumentasjoner på X nå, enda verre enn før skytingen.

Det ble sannsynligvis avverget et stort opprør ved at Trump snudde seg noen centimeter da skuddet kom. Det blir nesten garantert en slags borgerkrig nå om Trump taper valget.

Samtidig ser jeg sterk støtte på X for Biden, særlig etter valget av Vance, mens ca alle norske medier fortsetter å krisemaksimere Biden og at han må gå av. Hvorfor er norske medier så ensidige i dette?

Endret av Phantom Software
  • Liker 3
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (18 minutter siden):

Eller så blir man "Hitlers" visepresident :p

Det er helt sinnsykt at den potensielle visepresidenten for få år siden sammenlignet den potensielle president med Hitler.

 

Han er en typisk "grifter", han sier og gjør hva enn som gavner han mest til en hver tid. Han slikket ræva til Trump og fikk jobben(det er det eneste Trump er opptatt av), du kan banne på at han kan finne på å vende seg mot Trump i fremtiden hvis det skulle passe han best.
En mer patetisk versjon av JD Vance er Ted Cruz, de to er laget av det samme.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...