Gå til innhold

Sykemelding / ung ufør

Anbefalte innlegg

Jeg kan begynne med å si at jeg uten tvil aller helst ønsker å stå i jobb, men nå har det seg slik at kroppen virkelig ikke spiller på lag og livskvaliteten min har redusert seg betraktelig de siste årene. Jeg klarer så vidt å sitte i 5 minutter før jeg må reise meg, da en brennende smerte oppover hele ryggraden bygger seg opp, føles som en nerve kommer i klem. Når smerten er på sitt værste, sliter jeg med å skille mellom kaldt / varmt, gjenstander jeg har i lomma osv da det kribler over hele kroppen (kan sammenlignes med følelsen når beinet ‘sovner’, bare mer intenst). Jeg er veldig opptatt av å gjøre en god jobb, antageligvis litt for mye. Arbeidsgiver vet at jeg har problemer med helsa, men jeg knasker smertestillende for å ‘bite det i meg’ og komme gjennom arbeidsdagen. Jeg sliter med intense ryggsmerter, og de siste 3 årene har smertene blitt vesentlig forverret. Har ventet såpass lenge i håp om at ting skal bli bedre, men det går bare en retning og det er nedover. Jeg har en stillesittende kontorjobb, og det forverrer tilstanden betraktelig å måtte sitte så mye statisk stille 40 timer i uka uten noe fleksibilitet / muligheter for betydelige pauser. Har prøvd masse ergonomiske tiltak, og alt føles som å putte et plaster på en brukket arm (hjelper marginalt). 

Har naturligvis vært på masse utredninger hos spesialiser, tatt MR, røntgen, ultralyd osv, uten at noen har klart å finne en definitiv årsak til smertene. Jeg kriger meg gjennom hver arbeidsdag, men nå er det på et bristepunkt hvor det er så ille at jeg må finne en løsning som gjør meg mindre miserabel. Det er meget bekymringsverdig hvor mye verre helsa har blitt de siste 3 årene, og nå må jeg ta tak og tenke på hva som er best for meg selv. 

Så jeg tjener foreløpig en del under 6G; 

Jeg har to forskjellige jobber, og kan jobbe mer enn 100% en periode for å komme meg opp mot 6G om det hjelper situasjonen min. Jeg bor alene og må betjene alle utgifter selv, så ekstra penger kommer godt med. Når NAV beregner sykepengegrunnlaget, tar de grunnlag i inntekt de siste 3 månedene, eller total årsinntekt? 

Kan NAV reagere på at det er ‘selvpåført’ overbelastning å jobbe mer enn 100% og dermed gjøre prosessen vanskeligere? 

En annen ting jeg ønsker å utforske;

En god venn av meg har startet et selskap og trenger litt hjelp. Et slikt arbeidsforhold hvor jeg har mer frihet til å hjelpe på mine egne premisser hadde vært mye bedre for meg. Til de som har erfaring, tenker dere at NAV vil være velvillige til å koordinere et slikt arbeidsforhold og gi økonomisk støtte til det slik at jeg kan holde meg delvis i arbeid istedenfor 100% sykemelding / ufør?

Håper ikke det ender opp med ung ufør, men jeg er ikke optimistisk til å jobbe 100% fremover når kroppslige smerter er så ille som det er nå. Jeg blir ekstremt vimsete og tåkete i hodet ved å ha så intense smerter også, klarer ikke tenke på noe annet, og det merkes godt av folk rundt meg. 

Jeg vet at ung ufør er maks 66% av 6G, så jeg ønsker i hvertfall å gi meg selv de beste forutsetningene for en sikker fremtid, hva enn som måtte skje. 

Hva hadde dere gjort i min situasjon?

Endret av Leidulfen
Lenke til kommentar
  • Leidulfen endret tittelen til Sykemelding / ung ufør
Videoannonse
Annonse
Leidulfen skrev (16 timer siden):

Jeg vet at ung ufør er maks 66% av 6G

Nei, dette er ikke riktig. Ung ufør er en minsteytelse (per år) på 2,959 ganger grunnbeløpet. Ung ufør er ikke aktuelt dersom du har tjent mer enn 4,5 G i snitt i mer enn 3 av de siste 5 kalenderårene. Du må ha tjent 6G i minst 3 av de siste 5 kalenderårene for å få maksimal uføretrygd (66% av 6G).

Hvordan ville ryggen din vært dersom du hadde en jobb der du ikke sitter stille?

Lenke til kommentar

Jeg er 100% ufør selv, og kjenner litt til en slik prosess.

Når du søker/ber om informasjon på nett - som det du gjør nå - husk at du kan risikere å få mange "rare" og feilaktige meldinger; om hva du har rett på / krav på, osv. Mange har gode erfaringer med NAV og deres system, slik som meg, og mange har helt motsatt erfaring. I tillegg er det store regionale forskjeller på NAV, min erfaring er at det de er mest vanskelig å forholde seg i en stor by, og enklest på små steder.

Du skriver du tjener 6G, dvs 750k. For meg høres det ut som du tjener mer enn hva ung ufør hadde gitt deg - og da er det ikke noe nødvendig å tenke på det. Men; slik jeg ser det - er det langt frem til en uførhet for din del ennå; dessverre. 

Dersom jeg husker rett; så må du ha vært sykemeldt i ca 6 mnd, før arbeidsgiver blir pålagt å få til noe tilrettelegging osv - og NAV kommer på banen. Da kan det være aktuelt for din del å få en arbeidsevnevurdering - som kan gi grunnlag for å søke om uføretrygd. Men da må også tilrettelegging vært prøvd, og helst også bytte av arbeid - så du har alt dette dokumentert. Det er utrolig strengt å få uføretrygd; og det har blitt strengere med årene. 

I noen år før jeg ble ufør; så jobbet jeg vel 250% (var i helseomsorgen og gikk fra dag til kveld og natt, en periode...) - det var aldri et aktuelt spørsmål i min prosess med NAV, så jeg tror ikke du skal tenke at det er "selvpåført" - har aldri hørt om noen som har fått problemer på "selvpåført" uførhet... det høres rart ut. Så jeg hadde ikke tenkt på det. 

Og selv om du skulle bli 100% ufør, så kan du fremdeles jobbe 100% - men da bortfaller hele uføretrygden din, vel å merke. Men da er det et godt sikkerhetsnett å ha. Jeg er selv 100% ufør, men også i jobb. Så jeg kan tilpasse hvor mye jeg kan jobbe selv, uten at NAV & Co må blande seg hele tiden. 

Jeg hadde nok først å fremst snakket med fastlegen din om dette; der du gjerne utrykker bekymring for de langvarige konsekvensene av/om du skulle presse deg for lenge. Kanskje fastlegen kan be om arbeidsevnevurdering uten at du trenger å være sykemeldt for at det skal skje? 

Et helt annet spørsmål: 
Gjør du styrketrening, og er du normalvektig / overvektig ? Det beste hadde vel uansett vært å forsøke å finne ut hva dette er for noe. Så syns jeg det høres urovekkende ut at du knasker på piller hele dagen; det er ikke sunt.
Kanskje bør du se ut over Norges landegrenser for å finne en klinikk som har litt mer moderne utstyr og kunnskap til å lete etter hva som feiler deg? Vi er et lite land med et lite helsevesen i det store bilde; og dersom valget står mellom 100% uførhet, og det å svi av noen hundretusen - på å finne ut hva dette er - er valget enkelt i mine øyne. Og med en slik inntekt du har; bør du kunne ofre litt av lommeboka til dette? Å være 100% ufør er ikke noe hyggelig, og særdeles tungt på andre måter. 

I mitt tilfelle; var det arbeidsgiver som "tvang" meg ut i sykemelding.
Jeg protesterte, sa opp jobben, fikk meg ny jobb - mistet denne, og dette skjedde igjen...
Da var det NAV som sendte innkallingsbrev direkte til meg, med beskjed om at de mistenkte jeg "ikke var reell arbeidssøker" der de satte spørsmål ved min arbeidsevne.... Arbeidsvurderingsevne ble bestilt, og jeg gikk til noen leger, som sendte brev til NAV der det sto,,,, "XXX fremstår friskere enn det han er, blablabla, syk syk syk".
8 mnd senere, 100% ufør... 
2 år etter det, jeg døde nesten av sykdommen min (!) 
- Så for meg var veien kort og "enkel", selv om jeg var uenig og kjeftet tilbake så det sang etter.... 

Jeg hadde nok forsøkt å ta kontakt med noen smerteklinikker i utlandet. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...