Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Selge bil uten garanti


Anbefalte innlegg

Jeg har en bil med en del problemer som jeg ikke lenger trenger. Kan jeg fremdeles selge denne uten garanti så lenge jeg opplyser om enhver kjent feil? 
Forstår meg ikke helt på de nye reglene. 
 

Ønsker ikke å lure noen og bilen er et oppussingsprosjekt men ønsker ikke bråk med en selger som senere klager. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorvidt du kan selge uten reklamasjonsmulighet er avhengig av om du selger som privatperson eller næringsvirksomhet. Hvis du selger som privatperson er handelen regulert av Kjøpsloven. Etter §3:

Quote

Bestemmelsene i loven gjelder ikke for så vidt annet følger av avtalen, etablert praksis mellom partene, eller handelsbruk eller annen sedvane som må anses bindende mellom partene.

Så man kan avtale at kjøper ikke kan påberope seg mangler, og en slik avtale vil gjelde foran kjøpsloven.

Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (25 minutter siden):

Hvorvidt du kan selge uten reklamasjonsmulighet er avhengig av om du selger som privatperson eller næringsvirksomhet. Hvis du selger som privatperson er handelen regulert av Kjøpsloven. Etter §3:

Så man kan avtale at kjøper ikke kan påberope seg mangler, og en slik avtale vil gjelde foran kjøpsloven.

Var slik jeg tolket det, men ville være sikker. 
Så, som privatperson så må jeg lage en kontrakt hvor alle kjente feil påpekes og det står at bilen selges uten garanti?
 

Finnes det noen mal for slikt? 

Lenke til kommentar
14 minutes ago, TheodorBjork said:

Var slik jeg tolket det, men ville være sikker. 
Så, som privatperson så må jeg lage en kontrakt hvor alle kjente feil påpekes og det står at bilen selges uten garanti?
 

Finnes det noen mal for slikt? 

Det er ingen krav om at alle feil må være opplyst. Jo kortere og mer presist du skriver, jo lettere er det i etterkant å avgjøre hva som faktisk er avtalt. Ville holdt formuleringen kort og enkel;

"Bilen selges som delebil eller reperasjonsobjekt. Kjøper er gjort informert om en rekke mangler, men flere kan forekomme. Skjulte mangler er kjøpers risiko, kjøper kan ikke påberope seg mangler etter kjøpsloven."

Jo mer tekst dere skriver, jo lettere er det for å avtale noe uklart.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...