Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Jeg har det veldig vondt / vanskelig. Trenger råd.


Anbefalte innlegg

Jeg er diagnotisert med ptsd. Har vært deprimert i mange år men den har forandret seg til noe annet.. Det skjer plutselig at jeg begynner å gråte, noen dager mer og andre dager mindre. Sliter mye med overtenking og grubling. Gruer meg til framtiden, spesielt når foreldrene mine skal dø.. Alt dette føles for mye, klarer ikke å slappe av. Tar ingen reseptbelagte medisiner, bare melatonin 1-2 timer før jeg skal sove. Jeg står opp 08.30 hver morgen, uansett hvordan jeg føler meg. Går minst 1 tur hver dag, max 2. Trener litt men skal trene enda mer. Er mye alene / ensom. Hva tror dere kunne ha hjulpet meg som jeg ikke ser?

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
.Daniel. skrev (Akkurat nå):

Jeg er diagnotisert med ptsd. Har vært deprimert i mange år men den har forandret seg til noe annet.. Det skjer plutselig at jeg begynner å gråte, noen dager mer og andre dager mindre. Sliter mye med overtenking og grubling. Gruer meg til framtiden, spesielt når foreldrene mine skal dø.. Alt dette føles for mye, klarer ikke å slappe av. Tar ingen reseptbelagte medisiner, bare melatonin 1-2 timer før jeg skal sove. Jeg står opp 08.30 hver morgen, uansett hvordan jeg føler meg. Går minst 1 tur hver dag, max 2. Trener litt men skal trene enda mer. Er mye alene / ensom. Hva tror dere kunne ha hjulpet meg som jeg ikke ser?

Som jeg skrev litt i en annen tråd, så kan det hjelpe med antidepressiva som også skal ta generalisert ansgt som cipralex og effexor, men du må snakke med lege. Forøvrig er medisiner bare en hjelp, hvis du har ptsd er det lurt å få snakke med noen som er dyktig på det området...

Lenke til kommentar
Tussi skrev (Akkurat nå):

Som jeg skrev litt i en annen tråd, så kan det hjelpe med antidepressiva som også skal ta generalisert ansgt som cipralex og effexor, men du må snakke med lege. Forøvrig er medisiner bare en hjelp, hvis du har ptsd er det lurt å få snakke med noen som er dyktig på det området...

Jeg har vært på cipralex for depresjon før men jeg er ikke deprimert sånn sett. Vil ikke bli helt avflatet i følelsene heller.. så er det mange bivirkninger på alle medisiner i lengden, vil ikke ha hukommelsetap feks.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg er diagnostisert med PTSD selv, og jeg vet hvor grusomt det kan være.  Jeg har profittert veldig på EMDR (har omtrent ikke visuelle flashbacks lengre) psykomotorisk fysioterapi (hjalp meg å roe ned kroppen) og traumefokusert kognitiv terapi (hjalp meg å resonnere bedre og bearbeide traumer) Jeg har fortsatt PTSD diagnosen men det står at den er i remisjon i papirene mine. 

Jeg sliter fortsatt noe med emosjonell regulering og jeg har relasjonelle vansker i og med at jeg har opplevd relasjonstraume, jeg tror ofte at folk manipulerer meg og har verste hensikter uten at det er tilfelle og jeg kan verbalt angripe folk ganske hardt når jeg er trigget, og jeg isolerer meg fra folk fordi jeg ikke orker å bli trigget.  Jeg sliter fortsatt med berøring rundt hals, og armer, er fortsatt livredd for å ta nye medisiner, spesielt bedøvende eller beroligende, og takler dårlig konflikter og endringer. Jeg forsåker å jobbe med dette selv nå. Jeg klarer heldigvis å gjennomføre livmorhalsprøven uten angst og smerter, så lenge det er fastlegen som gjør det. Har fått tverrfaglig oppfølging av fastlegen og bekkenfysio på det, har trent eksponeringstrening på det. Nå jobber jeg med eksponering med berøring nær hals og armer hos massør synes det går bedre. 

Jeg har boken "Tilbake til Nåtid" og synes den boka er veldig bra. 

Veldig bra at du går tur hver dag og står opp samme tid. Stabilitet og fysisk aktivitet utendørs er MUST for alle og spesielt oss med traumer. 

Metakognitiv terapi kan være hjelpsomt for grubling, men det er ferdighet som må øves. Jeg selv er ikke så flink på det så jeg overtenker masse selv fortsatt.

Jeg vet ikke hva type traume du har, men jeg har anmeldt han som utøvde fysisk, psykisk og seksuell vold mot meg og som drapstruet meg. Jeg sluttet helt å skade meg selv etter at anmeldelsen var gjennomført og har nå 1 års jubileum siden jeg sluttet med det og håper det aldri skjer mer. Det hjalp meg psykisk å anmelde selv om det såklart har vært tøft.  

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...