Gå til innhold

"Overhale", eller rengjøre fjernkontroll innvendig;

Anbefalte innlegg

TVen reagerer tregt på fjernkontrollen, og det går tregt også med stereoanlegget jeg bruker til lyden, noen knapper funker dårlig, så hva gjør man;

Jeg har mange ganger rengjort fjernkontroller innvendig på denne måten. Det finnes guider på hvordan man kan gjøre det forsiktig uten vann, denne videoen sier også noe om demontering, så den anbefales uansett:  https://youtu.be/0HUEIVHSkTs?si=-tU__gp0EJw8OYjR

Men jeg gjør dette, først må batteriene ut, så demontering, det er gjerne 0-2 skruer under lokket til batteriene. Ellers er det to halvdeler som sitter sammen med klips, åpnes med en kniv. Når delene er dratt fra hverandre legger jeg alt i varmt vann med litt salmiakk og vasker delene. Jeg bruker salmiakk for det etterlater ikke rester. Skyll med rent vann. La det tørke skikkelig.

Alt må være 100% tørt før du setter det sammen igjen og setter i batteriene!

Det høres kanskje vilt ut å rengjøre elektronikk med vann, men det er faktisk ganske vanlig, det må bare være helt fritt for batterier/strøm/spenning til alt er helt tørt igjen. Og jeg snakker bare om den enkle elektronikken i vanlige fjernkontroller. 

Dette er hva som har fungert for meg. Det er selvsagt en risiko for at ting blir ødelagt når man tukler med det selv, så dette er et alternativ til å kaste og kjøpe nytt. Jeg fikk fikset 2 av 2 i dag, Samsung og Denon.

20240715_183923.thumb.jpg.b495628c5c2b574dda79d62ce921db57.jpg

E20240715_174832.thumb.jpg.8249bae6b4418c658858ed7549ff083a.jpg

Endret av Mag ne
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant en PC som hadde ligget på en pall ute i regnet i evigheter. Trolig år. Tok skjermkortet og minnebrikkene og skylte grundig i varmt vann. Vasket av så mye jeg kunne med Zalo og skylte på nytt med varmt vann igjen. La alt til tørk og alt fungerte 100% da jeg testa det. Til og med viftene, noe jeg ikke hadde regnet med.

Har tidligere også vasket hovedkort og diverse andre komponenter med samme metode.

Noen tastatur og fjernkontroller etc. må man være forsiktig med da de har et spesielt karbonbelegg som kan bli ødelagt.

Lenke til kommentar

Vasking av elektronikk i vann er veldig vanlig ja.
mange reparatører vasker i soniske vannbad, med noen dråper spesial såpe.
for deretter å skylle det godt og la det tørke.

Vann er et fantastisk løsemiddel og gratis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...