Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan det være straffbart etter norsk lov å sette paralleller mellom en politiker, Hitler og Fascismen


Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Kan det være straffbart etter norsk lov å sette paralleller mellom en norsk politiker, Hitler og Fascismen, og videre ta til orde for at man ønsker politikeren drept? Om ja, kan det være straffbart om det er snakk om en utenlandsk politiker? Man ville jo ha drept Hitler tross alt om man hadde hatt sjansen, er ett argument som ofte kommer fra disse brukerne.. Hvor går grensen for ytringsfrihet her?

Årsaken til at jeg spør er den svært stygge retorikken i en annen tråd omhandlet Trump, og tilsynelatende en likegyldighet fra forumet til dette. Jeg tviler på en tilsvarende likegyldighet om det hadde vært tilsvarende retorikk rundt Jonas Gahr Støre eller Erna Solberg. Setter ikke dette en tvilsom presedens med dobbelt standarder?

*Delvis juss, delvis tilbakemelding til forumet

Endret av Kron
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kron skrev (8 minutter siden):

Man ville jo ha drept Hitler tross alt om man hadde hatt sjansen.

Er det egentlig en god ide ? Ikke nødvendigvis i følge scifi nerdene, det kunne blitt mye verre om dette ikke hadde skjedd, fascismen hadde jo en viss popularitet på den tiden, kanskje vi lærte en lekse fra dette som forhindret noe langt verre, det er klart virker som leksen er glemt for nå er fascisme populært igjen. 

Kron skrev (15 minutter siden):

Kan det være straffbart etter norsk lov å sette paralleller mellom en norsk politiker, Hitler og Fascismen, og videre ta til orde for at man ønsker politikeren drept?

Det er uansett ikke straffbart å sammenligne mennesker, å ønske noen død er vel heller ikke det, men å oppfordre til drap er nok ikke lovlig.

  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Kron skrev (21 minutter siden):

Kan det være straffbart etter norsk lov å sette paralleller mellom en norsk politiker, Hitler og Fascismen, og videre ta til orde for at man ønsker politikeren drept? Om ja, kan det være straffbart om det er snakk om en utenlandsk politiker? Man ville jo ha drept Hitler tross alt om man hadde hatt sjansen.. Hvor går grensen for ytringsfrihet her?

Årsaken til at jeg spør er den svært stygge retorikken i en annen tråd omhandlet Trump, og tilsynelatende en likegyldighet fra forumet til dette. Jeg tviler på en tilsvarende likegyldighet om det hadde vært tilsvarende retorikk rundt Jonas Gahr Støre eller Erna Solberg. Setter ikke dette en tvilsom presedens med dobbelt standarder?

*Delvis juss, delvis tilbakemelding til forumet

Vi har heldigvis ytringsfrihet i Norge og kan derfor sammenligne politikere med ulike historiske figurer. 

Lenke til kommentar

For vår del så handler det mye om ordlyden som brukes og hvor offentlig eksponert personen er.

Å si at Jonas Gahr Støre er verre enn Hitler vil trolig ikke bli fjernet, til tross for at det er et veldig flåsete personangrep. Å si det samme om en bruker her inne vil være grunnlag for sletting og advarsel.

Drapstrusler er en no-go på forumet, uansett hvem det omhandler. Men å si "Verden hadde vært et bedre sted uten [statsoverhode]" i kjølvannet av en bilulykke er noe annet enn "Skulle ønske noen plantet en kule i tinningen til [statsoverhode]".

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Hmm, når jeg blar tilbake i tråden jeg refererer til ser det ut som at det er gjort en del moderator arbeid. Ser mye av det verste jeg leste i går er borte nå. Var kanskje litt for kjapp på avtrekkeren da når det gjelder tilbakemelding til forumet. Ser ut som at dere har gjort en god jobb der.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Det ligg nok godt innafor ytringsfriheita både å samanlikne politikarar med diverse andre ting. Ein nærmer seg kanskje meir ei grense om ein ynskjer nokon død, men det er fyrst ved trusslar eller oppfordring om drap at ein er over i det ulovlege. Merk likevel at trusselen eller oppfordringa må i tillegg være eit reelt forslag med gjennomføringskraft før det er ulovleg. Særleg når ein omtalar offentlege personar så aksepterer ein hardare ordbruk enn ovanfor vanlege personar. De er litt forskjell på å ytre eit ønske om å drepe statsministeren kontra å ytre eit ønske om å drepe naboen, det er større sjangs for at du blir trudd på at det fyrstnemte berre var meint biledleg, medan det sistnemnte fortare blir tolka som ein reell trussel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...