Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Er det mulig å få barn selvom man er passert 40?


Gjest 27560...cb3

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som trådstartar sjølv seier var det tidlegare ikkje uvanleg for kvinner å få born fram til ein er 46-47 (mor mi var 41, farmor 46), men sjansen vil vel minske alt frå ein er i 30-åra. Ein skal vel heller ikkje sjå vekk frå at livsstilsendringar og ureining/miljøpåverknader gjer at fertiliteten i dag er lågare og/eller at overgangsalderen kjem tidlegare.

Det er vel uansett berre ein måte å finne ut dette på, nemleg å prøve. Om det ikkje fungerer skulle jo også adopsjon vere eit mogeleg alternativ.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 27560...cb3
tigerdyr skrev (1 time siden):

Gjennomsnitlig levealder var 52 år den gangen.  Selv om man sikkert kan finne et eksempel eller to på kvinner som fikk barn i den alderen var det på ingen måte hverken vanlig eller normalt.  

Jeg forstår ikke riktig hvorfor du spør her når du ikke vil akseptere annet enn svada fra tiktok - og som en eldre kvinne som ønsker seg barn vet du ikke hvor du får sjekket eggkvaliteten?  Dette barne-prosjektet ditt virker svært lite gjennomtenkt og mer som en plutselig innskytelse. 

Svada fra tik tok? Hva er svada med ekte mennesker i 40-årene rundt om i verden,Usa,England,Polen,Spania etc etc som forteller sine livshistorier der de fikk barn sent i livet og at det kan være håp. Er det ikke bra å se slike ting når man er i lignende situasjon? 
 

Plutselig innskytelse? Har hatt lyst på barn i 10 år minst men har ikke funnet den rette. Trodde jeg møtte drømmemannen for 3,5 år siden,han hadde tre barn fra før men uansett det var ikke det som gjorde det ikke ble noe. 

Anonymous poster hash: 27560...cb3

Lenke til kommentar
45 minutes ago, Guest 4b7d6...350 said:

Fastlegen henviser deg videre til riktig sted. Det er ikke fastlegen selv som stikker noe oppi og sjekker om alt er ok.

Det er nok litt slemt å si det, men hvis du ønsker barn, så er du heldigvis kvinne, og det er mange flere alternativer enn Tyrkia hvor man kan legge seg ned å ta med litt bagasje hjem. Det funker her i Norge også.

Det er verre hvis man er enslig mann i 40-årene med samme ønske, og man ikke ønsker hente kone fra fjerne østen.

Anonymous poster hash: 4b7d6...350

 Barnet vil vel på ett punkt vite hvem som er faren? Mange dilemmaer her. 

Lenke til kommentar
Femtekolonne skrev (23 minutter siden):

 Barnet vil vel på ett punkt vite hvem som er faren? Mange dilemmaer her. 

Sånn sett kan det kanskje være like greit å ordne seg slik at ein faktisk ikkje veit kven faren er.

Eg er litt usikker på kva eg eigentleg meiner om den norske tilnærminga der barnet sin rett til å få vite kvar ein kjem frå veg tyngre enn ein donors ønske om annonymitet. Det er sjølvsagt bra for barnet å ha slike rettigheiter, samtidig så trur eg nok at vi hadde fått ei større folketalsauke om donorane var sikra anonymitet (berre ovanfor mor og framtidig barn, helsepersonell treng sjølvsagt å ha nok informasjon til å påsjå at donorane har godt arvestoff).

 

For trådstartar sin del så er det på ingen måte umogleg å få barn etter fylte 40, men sannsynlegheita blir lågare og lågare.
Angåande dette med komplikasjonar og skavankar så vil eg også nemne at eg ganske nyleg såg forskning frå danmark eller kvar det no var om at barn frå eldre mødre hadde høgare intelligens enn barn frå yngre mødre, så det er ikkje berre ulemper.

Som nemnt så finnes det moglegheiter for å få "fiksa biffen" på naturleg måte via diverse appar og liknande, utfordringa er at det kan ta tid ettersom du gjerne må ha mange forsøk på å få det til jo eldre du blir.

Eg trur likevel at planen din er lite bærekraftig. Eg er litt redd for at du går i same fella som dei som prøver å redde eit svekka ekteskap med å få eit barn til, eller dei som kjøpte seg hund under koronatida.
Det lyser opp kvardagen i starten, men det er også ei stor forplikting som berre blir ekstra stor som åleinemor, og særleg når det er "kjedsomheit" som er motivasjonen din.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, bshagen said:

Anbefalt? Det er vel ingen generelle anbefalinger når det kommer til dette. Så lenge man kan *få* barn, så er det tut og kjør. Det er ekstra oppfølging etter fylte 35 år med tidlig ultralyd og blodprøve, der får man også svar på mye man lurer på og hvilken risiko man har for kjente sykdommer/syndromer. Om man er sunn og frisk som 40 åring, så er det ikke noe i veien for dette. Forhøyet risiko er det, noe man sjekker for, men er man generelt frisk så er sannsynligheten generelt lav :)

Selv så får dama sin med meg det året vi blir 40 (neste år). Vi hadde første ultralyd på fredag og vi gleder oss veldig. Det blir min første :D

EDIT til OP: dette er noe man spør helsepersonell for, her inne på diskusjon.no får du synsing og mye annet rart som er helt svart/hvitt. Snakk med en profesjonell :)

Nei, men det er kjent at jo eldre men blir dess vanskeligere er det å oppdra et barn, sjansen for skavanker blir høyere, man er ikke i like god form (individuelt) osv.

Til TS sin situasjon ville jeg ikke anbefalt en graviditet basert på det hun skriver. Det virker, som andre er inne på her, at hun ønsker å fylle et tomrom med et barn for egen lykke. Jeg håper dette er feil, men det kan virke litt sånn basert på det hun uttrykker. Når det er sagt, så er det bare å prøve. Det begynner å haste.

Gratulerer til dere to, bshagen! Her er fruen også gravid og vi venter nr 3 nå i august. Hun hadde 2 fra før så dette blir vårt første sammen, og hun har sagt at denne graviditeten er mer slitsom (hun er snart 35) kontra de 2 andre når hun var i slutten av 20-årene. 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (1 time siden):

Sånn sett kan det kanskje være like greit å ordne seg slik at ein faktisk ikkje veit kven faren er.

Når barnet blir vakse vil hen kunne ta gentest og få treff blant slektningar på slektsdatabasar på nettet. Så ein har aldri nokon garanti for at ein kan halde dette hemmeleg uansett.

The Avatar skrev (1 time siden):

Eg er litt usikker på kva eg eigentleg meiner om den norske tilnærminga der barnet sin rett til å få vite kvar ein kjem frå veg tyngre enn ein donors ønske om annonymitet. Det er sjølvsagt bra for barnet å ha slike rettigheiter, samtidig så trur eg nok at vi hadde fått ei større folketalsauke om donorane var sikra anonymitet (berre ovanfor mor og framtidig barn, helsepersonell treng sjølvsagt å ha nok informasjon til å påsjå at donorane har godt arvestoff).

Det er vel ganske naturleg at mange (dei fleste?) ynskjer å vite kva opphav ein har og kven ein deler flest eigenskapar med i denne verda. Den norske tilnærminga er der av gode grunnar, og det finst uansett mange måtar å oppretthalde folketalet på. Det er ikkje mangel på folk i verda for å seie det slik.

Lenke til kommentar
Gjest 27560...cb3
The Avatar skrev (2 timer siden):

Sånn sett kan det kanskje være like greit å ordne seg slik at ein faktisk ikkje veit kven faren er.

Eg er litt usikker på kva eg eigentleg meiner om den norske tilnærminga der barnet sin rett til å få vite kvar ein kjem frå veg tyngre enn ein donors ønske om annonymitet. Det er sjølvsagt bra for barnet å ha slike rettigheiter, samtidig så trur eg nok at vi hadde fått ei større folketalsauke om donorane var sikra anonymitet (berre ovanfor mor og framtidig barn, helsepersonell treng sjølvsagt å ha nok informasjon til å påsjå at donorane har godt arvestoff).

 

For trådstartar sin del så er det på ingen måte umogleg å få barn etter fylte 40, men sannsynlegheita blir lågare og lågare.
Angåande dette med komplikasjonar og skavankar så vil eg også nemne at eg ganske nyleg såg forskning frå danmark eller kvar det no var om at barn frå eldre mødre hadde høgare intelligens enn barn frå yngre mødre, så det er ikkje berre ulemper.

Som nemnt så finnes det moglegheiter for å få "fiksa biffen" på naturleg måte via diverse appar og liknande, utfordringa er at det kan ta tid ettersom du gjerne må ha mange forsøk på å få det til jo eldre du blir.

Eg trur likevel at planen din er lite bærekraftig. Eg er litt redd for at du går i same fella som dei som prøver å redde eit svekka ekteskap med å få eit barn til, eller dei som kjøpte seg hund under koronatida.
Det lyser opp kvardagen i starten, men det er også ei stor forplikting som berre blir ekstra stor som åleinemor, og særleg når det er "kjedsomheit" som er motivasjonen din.

Tror alle misforsto det jeg mente. Vil ikke ha barn fordi det skal dekke kjedsomhet eller for at barnet alene skal lyse opp hverdagen. Klart det er krevende og ekstra krevende alene. Vil ha barn fordi jeg ønsker barn. Period. 
Skulle selvsagt ønske jeg kunne gifte meg så få barn men er blitt for gammel til å vente mer og barber haster mest. Gifter meg gjerne om jeg finner drømmemannen etter barnet evt. Mange som gifter seg i 40-årene. Jeg har ikke tid å vente. Det første som må ordnes er å bli henvist av lege. Sjekke hvor mange egg man har igjen og kvalitet. 
Mine foreldre blir nok veldig skuffet om jeg skal oppdra et barn alene men hvilket valg har man om en har ekstremt dårlig tid og ikke rekker å være i et forhold 1-2 år før en lager barn sammen? Og da er man enda eldre og enda mindre sjans til å bli gravid. 

Anonymous poster hash: 27560...cb3

Lenke til kommentar
Gjest 27560...cb3
Gjest 27560...cb3 skrev (3 minutter siden):

Tror alle misforsto det jeg mente. Vil ikke ha barn fordi det skal dekke kjedsomhet eller for at barnet alene skal lyse opp hverdagen. Klart det er krevende og ekstra krevende alene. Vil ha barn fordi jeg ønsker barn. Period. 
Skulle selvsagt ønske jeg kunne gifte meg så få barn men er blitt for gammel til å vente mer og barber haster mest. Gifter meg gjerne om jeg finner drømmemannen etter barnet evt. Mange som gifter seg i 40-årene. Jeg har ikke tid å vente. Det første som må ordnes er å bli henvist av lege. Sjekke hvor mange egg man har igjen og kvalitet. 
Mine foreldre blir nok veldig skuffet om jeg skal oppdra et barn alene men hvilket valg har man om en har ekstremt dårlig tid og ikke rekker å være i et forhold 1-2 år før en lager barn sammen? Og da er man enda eldre og enda mindre sjans til å bli gravid. 

Anonymous poster hash: 27560...cb3

Og foreldrene mine blir eldre og eldre og vil gi de et barnebarn mens de enda er på denne jorda. Mest for egen del selvsagt, 

Anonymous poster hash: 27560...cb3

Lenke til kommentar
Gjest 27560...cb3 skrev (26 minutter siden):

Tror alle misforsto det jeg mente. Vil ikke ha barn fordi det skal dekke kjedsomhet eller for at barnet alene skal lyse opp hverdagen. Klart det er krevende og ekstra krevende alene. Vil ha barn fordi jeg ønsker barn. Period. 
Skulle selvsagt ønske jeg kunne gifte meg så få barn men er blitt for gammel til å vente mer og barber haster mest. Gifter meg gjerne om jeg finner drømmemannen etter barnet evt. Mange som gifter seg i 40-årene. Jeg har ikke tid å vente. Det første som må ordnes er å bli henvist av lege. Sjekke hvor mange egg man har igjen og kvalitet. 
Mine foreldre blir nok veldig skuffet om jeg skal oppdra et barn alene men hvilket valg har man om en har ekstremt dårlig tid og ikke rekker å være i et forhold 1-2 år før en lager barn sammen? Og da er man enda eldre og enda mindre sjans til å bli gravid. 

Anonymous poster hash: 27560...cb3

Forstår at det ikkje er barnet åleine som skal hindre at du kjeder deg, men eg vil likevel påpeike at det å få barn bør være ei godt planlagt handling. Slik det er nå så framstår det som handling motivert av lettare panikk. 

Sjølv om det mange som finner drømmemannen etter fylte 40 år, så gjer du jobben vanskelegare for deg sjølv. Ikkje det at det å være åleinemor er eit problem i seg sjølv, men du skal tross alt finne ein drømmemann som er glad i både deg og barnet, og vis versa. Største utfordringa for å finne drømmemannen seinare er likevel at du neppe klarer å finne tid til å date som åleinemor. 

 

Det sagt så er eg einig i at ein tur til fastlegen for å undersøke eggkvaliteten bør være fyrste steg slik at du veit litt meir om kor travelt du har det. Eit kjapt googlesøk viser at nedfrysing av egg koster i underkant av 40 000 kr. Det er ikkje småpengar men det kan være relevant å tenke på for å kjøpe deg betre tid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (6 timer siden):

Gjennomsnitlig levealder var 52 år den gangen.  Selv om man sikkert kan finne et eksempel eller to på kvinner som fikk barn i den alderen var det på ingen måte hverken vanlig eller normalt.  

Jeg forstår ikke riktig hvorfor du spør her når du ikke vil akseptere annet enn svada fra tiktok - og som en eldre kvinne som ønsker seg barn vet du ikke hvor du får sjekket eggkvaliteten?  Dette barne-prosjektet ditt virker svært lite gjennomtenkt og mer som en plutselig innskytelse.

Unnskyld meg, men har du dine fakta fra tik tak?

Folk døde ikke plutselig når de havnet i 50 årene hvis du trur det. Gjennomsnittlig levealder var pga en høyere barnedødelighet. Da døde 80 barn per 1000 fødte. Nå er vi på 3 barn per 1000 fødte.

Folk levde også kortere pga hardere liv. Folk dør fortsatt i 50 årene nå i dag akkurat som for 100 år siden. Men det er færre pga medisin.

Har jobbet som elektriker. I 1920/30 årene døde det 1.25 elektriker per uke. Nå dør det 1 elektriker annenhvert år. Mange andre yrker som var farlig på den tiden som tok livet av unge menn = lavere levealder. 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Mange døydde som barn, ein del døydde unge. Og ikkje minst var det mange kvinner som døydde i barsel.

Men alder var inga hindring for å gifte seg, folk kunne bli gift både 4 og 5 gonger. Born vart det også, trass i at aldersskilnaden på ektefellene kunne vere stor begge vegar. Men i dei tilfella der kona var over 46-47 år vart sjølvsagt ekteskapa barnlause. Når enkjemannen så gifta seg att i 70-åra vart det derimot ny barneflokk.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
13 hours ago, Guest da568...f98 said:

Det massevis av ufrivillig barnløse menn å velge blant så det bør ikke være så vanskelig.

Anonymous poster hash: da568...f98

Haha. Hva får deg til å tro at de ufrivillig barneløse mennene skal stille opp på disse individenes premisser? De samme som har vært oversett i mange år, skal ta imot de som ventet for lenge med åpne armer bare fordi de begynner å få panikk? Naivt.

Ettersom tiden går, endres maktbalansen. Hvor naiv er man ikke da, hvis man går rundt og forventer at man har samme makt, som man hadde tidligere? En ufrivillig barnløs mann litt opp i åra vil sannsynligvis ha opparbeidet seg et godt økonomisk grunnlag, nok til å kunne feriere i områder av verden der man selv er attraktiv blant de som har enda bedre forutsetninger for å gi den ufrivillig barnløse mannen egen frisk familie. 

At du forteller TS at "det ikke bør være så vanskelig" er både trist og komisk. Du tar ufrivillig barnløse menn for å være noen klovner virker det som.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 27560...cb3
Colin. skrev (8 timer siden):

Haha. Hva får deg til å tro at de ufrivillig barneløse mennene skal stille opp på disse individenes premisser? De samme som har vært oversett i mange år, skal ta imot de som ventet for lenge med åpne armer bare fordi de begynner å få panikk? Naivt.

Ettersom tiden går, endres maktbalansen. Hvor naiv er man ikke da, hvis man går rundt og forventer at man har samme makt, som man hadde tidligere? En ufrivillig barnløs mann litt opp i åra vil sannsynligvis ha opparbeidet seg et godt økonomisk grunnlag, nok til å kunne feriere i områder av verden der man selv er attraktiv blant de som har enda bedre forutsetninger for å gi den ufrivillig barnløse mannen egen frisk familie. 

At du forteller TS at "det ikke bør være så vanskelig" er både trist og komisk. Du tar ufrivillig barnløse menn for å være noen klovner virker det som.

Ikke lag en diskusjon om dette.

Anonymous poster hash: 27560...cb3

Lenke til kommentar
Gjest 27560...cb3

Jeg har en mor som ikke vil jeg skal bli alenemor og mener jeg ikke klarer å ta ansvar for det. Ganske sårende. Jeg er langt fra perfekt men det er vel ingen som blir foreldre for første gang. Vet om mange som hae reist til Danmark og blitt mor og har oppdrag barnet alene fordi de hadde et så sterkt ønske om å bli mor og aldri fant the one/kjærligheten. Noen av de har hatt hjelp av foreldrene sine. Vet av en der som nå er 44 år og barnet «fra Danmark» er 6 år. Og fer fikk foreldrene denne 44-åringen i 20-årene. 

Anonymous poster hash: 27560...cb3

Lenke til kommentar
Gjest 27560...cb3
Gjest 27560...cb3 skrev (1 minutt siden):

Jeg har en mor som ikke vil jeg skal bli alenemor og mener jeg ikke klarer å ta ansvar for det. Ganske sårende. Jeg er langt fra perfekt men det er vel ingen som blir foreldre for første gang. Vet om mange som hae reist til Danmark og blitt mor og har oppdrag barnet alene fordi de hadde et så sterkt ønske om å bli mor og aldri fant the one/kjærligheten. Noen av de har hatt hjelp av foreldrene sine. Vet av en der som nå er 44 år og barnet «fra Danmark» er 6 år. Og fer fikk foreldrene denne 44-åringen i 20-årene. 

Anonymous poster hash: 27560...cb3

Litt skrivefeil her. Ingen foreldre er vel perfekt anlagt til det første gang de blir forekdre*. Oppdratt* 

 

 

Har en tidligere venninne som hadde planer i flere år å reise til Danmark for å bli mor så måtte hun kjæresten hun nå er samboer med og det har gått 6-7 år og hun er fortsatt barnløs men har drømmemannen da.  42 år. 

Anonymous poster hash: 27560...cb3

Lenke til kommentar
Gjest 27560...cb3 skrev (På 16.7.2024 den 12:09 AM):

Ho der holder seg bra. Sikkert sprek også. Det er forskjell på 40-50 åringer.

Halvfeite slitne norske 40 åringer bør tenke seg om godt. 

Har sett så mange feite foreldre med feite barn nå i ferien. Helt grusomt.

Å være alene om et barn er ikke noe dans på roser. Hva om man får fødselsdepresjon og står helt alene.

Alt du gjør blir dokumentert av den store Stat. Fra jordmor, føden, hjemmebesøket du får etter fødsel, hvordan du er i møte med barnehage ved levering og henting, i barnehagen og skolen blir alt dokumentert; klær, klesskift, matpakke... alt.

Skjer det noe og/eller noen varsler barnevernet så blir alt dette hentet fram. En kollega av meg hadde kommunikasjonssvikt med eksen om klesskift i barnehagen. Barnehagen kontaktet barnevernet og sånt blir det "styr" av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...