Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Er det mulig å få barn selvom man er passert 40?


Gjest 27560...cb3

Anbefalte innlegg

Gjest 27560...cb3

Har slitt med å finne kjærligheten av ulike grunner. Ønsker et biologisk barn. Har ikke økonomi til å reise til Danmark eller privatklinikk i Norge. 
Er det håp? 

Anonymous poster hash: 27560...cb3

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er definitivt mulig for kvinner over 40, litt avhengig av hva man har å jobbe med. Kvinner over 40 som får barn har faktisk visstnok 4 ganger så høy sjans for å bli over 100 år gamle.

Personlig synes jeg det er veldig merkelig at staten ikke kaster seg over sjansen til å gi fler nordmenn barn. De kommer til å trengs sårt i fremtiden nå som fertilitetsraten daler.

Men jeg forstår det slik at du sliter med å finne rett person. Det er ingenting i veien for å finne en donor. Og det kan du fint gjøre selv, ved å lage en profil på en app f.eks og være ærlig om hva du ser etter.

Endret av Brother Ursus
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Mener sjansen for å få barn med feks downs øker med alderen. Det bør man sjekke opp. Jeg fikk min siste unge som 40 åring (ikke så vanskelig som mann) og jeg må innrømme at jeg stadig tenker på at jeg nok er død når han fyller 40år. 

Endret av Femtekolonne
  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Guest 27560...cb3 said:

Er det håp? 

Joda, der er håp, men er det realistisk?  Ikke veldig. 

Det er individuelt og legen kan gi deg noen svar, men generelt er det få kvinner over 40 som klarer å få børn uten diverse inngrep og selv om de skulle bli gravide øker risikoen for komplikasjoner for både barn og mor betydelig i den alderen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 27560...cb3
tigerdyr skrev (1 time siden):

Joda, der er håp, men er det realistisk?  Ikke veldig. 

Det er individuelt og legen kan gi deg noen svar, men generelt er det få kvinner over 40 som klarer å få børn uten diverse inngrep og selv om de skulle bli gravide øker risikoen for komplikasjoner for både barn og mor betydelig i den alderen. 

Diverse inngrep hva mener du? Ser stadig folk over hele verden via tik tok som får sine første barn(flere) i 40-årene. Og i gamle dager var det vanlig å få de to siste av f.eks 6 når de var 44 og 46 år. 
 

 

Anonymous poster hash: 27560...cb3

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Guest 27560...cb3 said:

Diverse inngrep hva mener du? Ser stadig folk over hele verden via tik tok som får sine første barn(flere) i 40-årene

Det er da bare å gå inn på en siden for en fertilitetsklinikk og sjekke alternativene.  Uten på nogen måte å være en ekspert er vel inngrep som å få fryst ned egg da man var ung nok det som gir best sjanse selv om det heller ikke er nogen garanti for suksess, men det krever jo at man tok tak i det da man fortsatt var ung. 

12 minutes ago, Guest 27560...cb3 said:

Og i gamle dager var det vanlig å få de to siste av f.eks 6 når de var 44 og 46 år. 

Nei det var det definitivt ikke.  Nå vet jeg ikke hva du mener med "gamle dager", men besteforeldrene mine fikk 6 børn mellom 1944-1955 og må da ha vært 31-32 når hun fikk siste barn.  Det var ganske vanlig den gangen. 

Lenke til kommentar
Gjest 27560...cb3
tigerdyr skrev (6 minutter siden):

Det er da bare å gå inn på en siden for en fertilitetsklinikk og sjekke alternativene.  Uten på nogen måte å være en ekspert er vel inngrep som å få fryst ned egg da man var ung nok det som gir best sjanse selv om det heller ikke er nogen garanti for suksess, men det krever jo at man tok tak i det da man fortsatt var ung. 

Nei det var det definitivt ikke.  Nå vet jeg ikke hva du mener med "gamle dager", men besteforeldrene mine fikk 6 børn mellom 1944-1955 og må da ha vært 31-32 når hun fikk siste barn.  Det var ganske vanlig den gangen. 

Helt tilbake til tidlig 1900-tall så fikk de helt opp til 46 år ja.

 

Og jeg kom nylig over en dame på fyp på til tok som fikk sitt tredje og siste barn nå rett etter hun fylte 51 år. Fikk første og andre som 44 og 47-åring og de fikk hun med sin ektemann som er 37 år. Litt usikker på om det var IVF. Tror et av barna var på normal måte. 

Anonymous poster hash: 27560...cb3

Lenke til kommentar
Gjest 27560...cb3
Sjørøver skrev (15 minutter siden):

Reis til Tyrkia å legg deg flat i en uke. Har vært populært hos flere i din situasjon med gode resultat. 

Det hadde sikkert vært noe. Har en tremenning faktisk som har det yngste barnet med en tyrker. Og tror det var «uhell» for 10 år siden. Men syns ikke tyrkere er så attraktive 🤷‍♀️ 

Anonymous poster hash: 27560...cb3

Lenke til kommentar
Gjest da568...f98

Ikke bare er det mulig men det er blitt helt vanlig. Det er økt risiko for noen ting forbundet med høy alder men tror også oppfølging og testing økes på grunn av nettopp det. Det massevis av ufrivillig barnløse menn å velge blant så det bør ikke være så vanskelig. Bør ikke være nødvendig å være uærlig om sine intensjoner en gang.

Anonymous poster hash: da568...f98

Lenke til kommentar
Gjest 27560...cb3
Femtekolonne skrev (4 timer siden):

Mener sjansen for å få barn med feks downs øker med alderen. Det bør man sjekke opp. Jeg fikk min siste unge som 40 åring (ikke så vanskelig som mann) og jeg må innrømme at jeg stadig tenker på at jeg nok er død når han fyller 40år. 

Livet mitt siste årene har vært ganske kjedelig så tror et barn hadde lyst opp til tilværelsen og gitt enda mer livsglede og ha noen å ta vare på og oppdra. Det er et stort ønske å få barn. Var i en litt vanskelig situasjon endel år(ikke narkotika,aldri prøvd) som har gjort jeg ikke fikk vært ute å truffet en å dele lived med/å lage barn med. Hadde jo ønsket at det skulle skjedd for 8-10 år siden. 
Det er nok selvsagt tøft med barn også,men tror det kunne gitt meg mye😊

Har ikke sjekket eggkvalitet og vet ikke helt hvem som gjør slikt? Ikke fastlegen her tror jeg. Og det er en han,jeg ønsker en hun på det. 

Anonymous poster hash: 27560...cb3

Lenke til kommentar

Er det mulig? Ja. 

Er det anbefalt? Nei. 

Du sier du har slitt med å finne kjærligheten av ulike grunner. Hva har endret seg som gjør at du tror du kan finne kjærligheten på relativt kort tid nå? Ikke noe du trenger å svare på her selvfølgelig. Klokka tikker og jo eldre du blir jo vanskeligere blir det å oppdra et barn, sjansen for at barnet får "skavanker" blir høyere osv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Guest 27560...cb3 said:

Helt tilbake til tidlig 1900-tall så fikk de helt opp til 46 år ja.

Gjennomsnitlig levealder var 52 år den gangen.  Selv om man sikkert kan finne et eksempel eller to på kvinner som fikk barn i den alderen var det på ingen måte hverken vanlig eller normalt.  

Jeg forstår ikke riktig hvorfor du spør her når du ikke vil akseptere annet enn svada fra tiktok - og som en eldre kvinne som ønsker seg barn vet du ikke hvor du får sjekket eggkvaliteten?  Dette barne-prosjektet ditt virker svært lite gjennomtenkt og mer som en plutselig innskytelse. 

Lenke til kommentar
Gjest 27560...cb3 skrev (16 minutter siden):

Livet mitt siste årene har vært ganske kjedelig så tror et barn hadde lyst opp til tilværelsen og gitt enda mer livsglede og ha noen å ta vare på og oppdra. Det er et stort ønske å få barn. Var i en litt vanskelig situasjon endel år(ikke narkotika,aldri prøvd) som har gjort jeg ikke fikk vært ute å truffet en å dele lived med/å lage barn med. Hadde jo ønsket at det skulle skjedd for 8-10 år siden. 
Det er nok selvsagt tøft med barn også,men tror det kunne gitt meg mye😊

Har ikke sjekket eggkvalitet og vet ikke helt hvem som gjør slikt? Ikke fastlegen her tror jeg. Og det er en han,jeg ønsker en hun på det. 

Anonymous poster hash: 27560...cb3

Den tankegangen kan være en felle. Å la ansvaret for din egen lykke være hos andre er en oppskrift på en enorm skuffelse og et mentalt sammenbrudd, enten det er en partner, en hund eller å være aleneforsørger for et barn.

Det kan være at et barn hadde vært et positivt tilskudd til livet ditt, men pass på at du har det fint før du påtar deg den byrden, og ikke forvent at et barn vil gjøre livet ditt fint. For det er en enorm belastning som gir deg mindre tid til å ta vare på deg selv og din mentale helse. Har ikke du det fint så vil heller ikke barnet ha det fint.

Jeg unner deg på alle måter et barn om du ønsker deg et. Jeg håper bare jeg kan gi deg litt perspektiv for å finne ut hva du egentlig ønsker deg. Ikke føl at du må få deg et barn nå kun pga. alderen din.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
iGlenn skrev (17 minutter siden):

Er det anbefalt? Nei. 

Anbefalt? Det er vel ingen generelle anbefalinger når det kommer til dette. Så lenge man kan *få* barn, så er det tut og kjør. Det er ekstra oppfølging etter fylte 35 år med tidlig ultralyd og blodprøve, der får man også svar på mye man lurer på og hvilken risiko man har for kjente sykdommer/syndromer. Om man er sunn og frisk som 40 åring, så er det ikke noe i veien for dette. Forhøyet risiko er det, noe man sjekker for, men er man generelt frisk så er sannsynligheten generelt lav :)

Selv så får dama sin med meg det året vi blir 40 (neste år). Vi hadde første ultralyd på fredag og vi gleder oss veldig. Det blir min første :D

EDIT til OP: dette er noe man spør helsepersonell for, her inne på diskusjon.no får du synsing og mye annet rart som er helt svart/hvitt. Snakk med en profesjonell :)

Endret av bshagen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
3 minutes ago, bshagen said:

Anbefalt? Det er vel ingen generelle anbefalinger når det kommer til dette. Så lenge man kan *få* barn, så er det tut og kjør. Det er ekstra oppfølging etter fylte 35 år med tidlig ultralyd og blodprøve, der får man også svar på mye man lurer på og hvilken risiko man har for kjente sykdommer/syndromer. Om man er sunn og frisk som 40 åring, så er det ikke noe i veien for dette. Forhøyet risiko er det, noe man sjekker for, men er man generelt frisk så er sannsynligheten generelt lav :)

Selv så får dama sin med meg det året vi blir 40 (neste år). Vi hadde første ultralyd på fredag og vi gleder oss veldig. Det blir min første :D

Tror jeg ville sjekket opp risikoen for skavanker på barnet med jordmor eller annet kvalifisert helsepersonell før man eventuelt blir gravid og førstegangsfødende over 40år. Jeg ville ikke tatt livsforandrende avgjørelser basert på svar på forum. 

Lenke til kommentar
Femtekolonne skrev (8 minutter siden):

Tror jeg ville sjekket opp risikoen for skavanker på barnet med jordmor eller annet kvalifisert helsepersonell før man eventuelt blir gravid og førstegangsfødende over 40år. Jeg ville ikke tatt livsforandrende avgjørelser basert på svar på forum. 

Den risikoen må man nesten se på ultralyd og via blodprøve NÅR man er gravid. Det er ingen som kan si om en person har høyere/lavere risiko for "skavanker" via en konsultasjon på et kontor før man er gravid. Dette er helt individuelt, det er derfor man får ekstra oppfølging etter fylte 35år. Som sagt, vi hadde ultralyd på fredag av nettopp denne grunnen, der jordmor forklarte dette. 

Endret av bshagen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 4b7d6...350
Gjest 27560...cb3 skrev (1 time siden):

Livet mitt siste årene har vært ganske kjedelig så tror et barn hadde lyst opp til tilværelsen og gitt enda mer livsglede og ha noen å ta vare på og oppdra. Det er et stort ønske å få barn. Var i en litt vanskelig situasjon endel år(ikke narkotika,aldri prøvd) som har gjort jeg ikke fikk vært ute å truffet en å dele lived med/å lage barn med. Hadde jo ønsket at det skulle skjedd for 8-10 år siden. 
Det er nok selvsagt tøft med barn også,men tror det kunne gitt meg mye😊

Har ikke sjekket eggkvalitet og vet ikke helt hvem som gjør slikt? Ikke fastlegen her tror jeg. Og det er en han,jeg ønsker en hun på det. 

Anonymous poster hash: 27560...cb3

Fastlegen henviser deg videre til riktig sted. Det er ikke fastlegen selv som stikker noe oppi og sjekker om alt er ok.

Det er nok litt slemt å si det, men hvis du ønsker barn, så er du heldigvis kvinne, og det er mange flere alternativer enn Tyrkia hvor man kan legge seg ned å ta med litt bagasje hjem. Det funker her i Norge også.

Det er verre hvis man er enslig mann i 40-årene med samme ønske, og man ikke ønsker hente kone fra fjerne østen.

Anonymous poster hash: 4b7d6...350

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Guest 4b7d6...350 said:

Fastlegen henviser deg videre til riktig sted. Det er ikke fastlegen selv som stikker noe oppi og sjekker om alt er ok.

Det er nok litt slemt å si det, men hvis du ønsker barn, så er du heldigvis kvinne, og det er mange flere alternativer enn Tyrkia hvor man kan legge seg ned å ta med litt bagasje hjem. Det funker her i Norge også.

Det er verre hvis man er enslig mann i 40-årene med samme ønske, og man ikke ønsker hente kone fra fjerne østen.

Anonymous poster hash: 4b7d6...350

Du kan leve et godt liv alene. Alle kan ikke få alt i verdenen🙂

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...