Gå til innhold

En okse i fjorden. Livet til en spansk innvandrer i Norge

Anbefalte innlegg

Først av alt: beklager mine grammatiske feil.

Hei alle sammen. Jeg vil gjerne bruke dette emne for å snakke om mitt liv i Norge og på andre side skal jeg bruke sjansen til å praktisere norsk. Jeg pleir å praktisere norsk muntlig hver dag men ikke skriftlig. Jeg håper mange av dere har lyst til å delta. Vi kan dele meninger om ulike temaer. Hvis du vil vite noe spesifikt om meg, bare spør.

Jeg er en 36 år gammel spansk som flyttet til Norge med kona si i oktober 2022. Jeg ble født i Ecija (Sevilla) en landsby som kalles stekepanen i Andalucia, og siste 5 år før jeg flyttet til norge bodde jeg i Malaga. Først i Norge flyttet jeg til Folldal kommune, etter det Fredikstad og nå bor jeg i Stavanger.

Jeg studerte på universitetet Finans og Regnskap. Jeg er veldig interessert i Økonomi. Jeg elsker fotball og spiller futsal i Norge. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mine jobber i Norge:

De siste: Coop prix som butikkmedarbeider, kjøkken assistent i to forskjellige sykehjem Folldal og Fredikstad.

Nåvorende jobb butikkmedarbeider med låseansvarlig i Kiwi buttikk. Lønn 200 kr per time. 58% vikar til 31 august.

Første gang jeg jobbet i butikk viste jeg ikke hva betyr hvetemel 🤣

Lenke til kommentar

Hele familien min er i Spania. Kona mi og jeg bor i Norge alene  Hun er gravid så hvis alt går bra i Januar kommer et barn. Denne var en grunn veldig avgjørende da vi bestemte oss for å flytte til norge. I spania hadde vi dårligere jobb enn Norge og vi hadde ikke nok penger og tid for å ha en familie. Mitt barn skal bli født i Norge. 

Lenke til kommentar

Vi trives her i Norge. Jeg synes dere er heldig. 

Fordelene:

- I norge er mye enklere å finne en jobb og spare penger. 

-Vi kan spare ca. 30 tusen kr per måned. Umulig i Spania.

- Bedre balanse mellom jobb og privat.

- Naturen er våken overalt.

- Sikkerhet.

Ulemper.

- VÆRET

- Familien  og vennene er borte.

- Språk

-Jeg savner kulturen og personligheten til befolkningen i Spania.

Hvis jeg tenker på noe annet, legger jeg det til.

Lenke til kommentar

Da jeg flyttet til norge en EURO kostet 10 kroner, nå 11,8 kroner. Inflasjon om pris dagligvarer, bolig... og viktigere ting var utrolig hard. 

Da jeg jobbe på Prix vi hadde et tilbud 1L melk og grovbrød kostet 30 kr... nå er 45kr. 

Jeg bor leie i et soverom leilighet 12.500 kr, strøm og sonne ting kommer i tilleg. Vi trenger nå 2 soverom og vi skal flytte igjen, pris over 15 tusen kr... 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har en telelefonintervju på torsdag 😊. Jobben er som personlig assistent til en liten familie. Jeg er veldig interessert på grunn av med denne jobben kan jeg forberedre meg på norsk fortere enn på Kiwi butikken. 

Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (6 minutter siden):

Hva mener du er den største forskjellen mellom nordmenn og spanjoler? :) 

Spanjoler er kjent for å være mer åpne, utadvendte og sosiale. De uttrykker ofte sine følelser mer åpent og er mer tilbøyelige til å delta i spontane sosiale aktiviteter. 😁

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...