Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjøpte en til den eldste katten for å følge med hvor han gikk. Vi brukte det i noen uker til par måneder. Da den yngste katten ble sluppet ut fikk han gå med den i en uke eller to. 

Hvis den eldste er lenge ute så lar jeg han gå med den for å sjekke vandrer mønstret hans. Den ligger ubrukt ellers. 

Kjøpte 2 års abonnement. 

Nå som vi er på ferie og kattene hjemme alene har jeg kameraer som følger med.

 

Det var ikke noe hinder for mine. Kattene skal være en viss størrelse/vekt/alder.

Slapp mine katter ut da de var rundt 1 år gamle.

Nå har Tractive kommet med en ny GPS. Den trur jeg er mindre og har lengre batteritid.

Endret av Kenhten
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Høres jo bra ut. Katten vår døde brått etter ferien og det er mulig vi kunne reddet den om vi fant den før. De gjemmer seg jo om de er syke eller skadet. Hvis det en gang blir en ny katt så vil vi ha 100% kontroll på den. Jeg har allerede fått høre at det jo bare var en dum katt og ikke noe å bry seg om, men de blir akkurat som familiemedlemmer. 

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar

Ja, men synes fortsatt den virker stor. Spesielt om man sammenligner med en løpeklokke med gps, men på den annen side har ikke klokka simkort. Blir det ny katt så får den en sånn. Vi fant til slutt katten i en kjeller. Den hadde gått inn der når eierne hadde døra oppe hele dagen. De vil helst dø alene, men det er skikkelig kjipt for oss å ikke vite hva som har skjedd. Nå sovnet han inn på sofaen. 4år gammel.

Lenke til kommentar
Kenhten skrev (4 timer siden):

Det jeg er mest redd for er garasjer. Hvis en katt roter seg inn i en garasje og eierene lukker og drar på ferie e.l. Da sulter og tørster kattene ihjel.

Har nødutgang i akryl for katter i min garasje - kun ut, ikke inn. Mine katter fant veien ut ila minutter. Skulle ønske flere hadde.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (42 minutter siden):

Skulle ønske flere hadde.

ev kunne katte-eiere ha kontroll på dyrene sine, slik at dem ikke utrydder alle småfuglene.

hos min mor hadde vi masse meis og spurv boende i hekken rundt eiendommen, fram til naboen fikk seg katt.
selv om det er mange år siden den katten ble hjælkjørt er det nesten ikke småfugl i nabolaget.
Bare måser og kråker som har overlevd katta.
Katter tar godt for seg av lokal fauna, være seg fugl, frosk eller krabbe.

Endret av Eskove
Lenke til kommentar
Eskove skrev (39 minutter siden):

ev kunne katte-eiere ha kontroll på dyrene sine, slik at dem ikke utrydder alle småfuglene.

hos min mor hadde vi masse meis og spurv boende i hekken rundt eiendommen, fram til naboen fikk seg katt.
selv om det er mange år siden den katten ble hjælkjørt er det nesten ikke småfugl i nabolaget.
Bare måser og kråker som har overlevd katta.
Katter tar godt for seg av lokal fauna, være seg fugl, frosk eller krabbe.

Anekdotisk bevisførsel 🙄

Har nylig sitert fra NOAH om denne saken.

Om mine to katter kan jeg legge frem følgende anekdote: hver av dem har fått 3-4 fugler ila sine 4+ år hos meg. Men opptil 5 mus daglig nå i høysesongen (i snitt 1-2 daglig vil jeg tro).

Endret av trikola
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (9 minutter siden):

Om mine to katter kan jeg legge frem følgende anekdote: hver av dem har fått 3-4 fugler ila sine 4+ år hos meg.

Som du vet om?

Blir ikke dette litt som å at "min 17-åring har drukket 3-4 øl uti garasjen med kompisene sine i sommer"?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ble ikke så mye småfugl på vår heller. Han tok noen i begynnelsen, men det var min feil som matet fuglene med frø. Etter jeg gikk over til peanøtter i egnet mater så forsvant problemet med lett tilgjengelig småfugl på bakken. Paddene viste han lite interesse for.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Femtekolonne skrev (1 minutt siden):

Ble ikke så mye småfugl på vår heller.

som du vet om.
Er ikke alt dem drar hjem.
Mye drepes og forlates der det drepes.
 

1Dr.E skrev (3 minutter siden):

Blir ikke dette litt som å at "min 17-åring har drukket 3-4 øl uti garasjen med kompisene sine i sommer"?

Kunne ikke formulert det bedre selv :D 

Lenke til kommentar

Skulle trent opp en katt til å drepe skjærer, alt for mange i området her, tar alt jeg dyrker av eple, plomme og kirsebær. I tillegg til å bråke noe grusomt og drite full vegger og vinduer. 

De katter jeg har erfaring med, som jaktet i nærheten av huset, så tok de alltid med byttet til inngangspartiet og begynte å skrike for at noen skulle se dem med byttet sitt. Uavhengig om det var mus, jordrotter, fugler eller lignende. 

Lenke til kommentar

Den yngste katten vår er for redd, så ingen bytte. Den eldste tar en god del. De fuglene han sjelden tar er ofte skadet fra før. En skjære han tok hadde en stor klump hengende på foten. Har sett skader/defekter på småfuglene også. Fugler kan fly, katter kan ikke. Rart at han ikke tar de sorte fuglene med gult/oransje langt nebb som romsterer i skogen. Husker ikke hva de het.

For det meste går det i stålorm og mus.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Eskove skrev (31 minutter siden):

Mye drepes og forlates der det drepes.

Min katt er legger alt i uteboden. Han gidder ikke å ta med til meg for da mister han byttet. Han knurrer skikkelig når jeg tar byttet fra ham.

Han spiser byttet sitt. Det er mat. Stålorm, mus, fugl.... 

Fra ferie i Danmark i fjor sommer.

 

 

Endret av Kenhten
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
33 minutes ago, kremt said:

Skulle trent opp en katt til å drepe skjærer, alt for mange i området her, tar alt jeg dyrker av eple, plomme og kirsebær. I tillegg til å bråke noe grusomt og drite full vegger og vinduer. 

De katter jeg har erfaring med, som jaktet i nærheten av huset, så tok de alltid med byttet til inngangspartiet og begynte å skrike for at noen skulle se dem med byttet sitt. Uavhengig om det var mus, jordrotter, fugler eller lignende. 

Kanskje vi er naboer? Jeg forer jo opp skjærene. Det faste paret i hagen har i år 3 unger som maser og gnåler så jeg har kjøpt 15kg hundemat for å hjelpe til. Skjærer er gode følgesvenner til katt. De har full kontroll på hvor den er og er så frekke at de napper i halen til katten når den lå og sov ute. Skjærene tar også en del småfugl. De skremmer småfuglen ned i trampolinen og når meisen går i nettet så er det slutt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1Dr.E skrev (3 timer siden):

Som du vet om?

Blir ikke dette litt som å at "min 17-åring har drukket 3-4 øl uti garasjen med kompisene sine i sommer"?

 

Eskove skrev (3 timer siden):

som du vet om.
Er ikke alt dem drar hjem.
Mye drepes og forlates der det drepes.

 

kremt skrev (3 timer siden):

De katter jeg har erfaring med, som jaktet i nærheten av huset, så tok de alltid med byttet til inngangspartiet og begynte å skrike for at noen skulle se dem med byttet sitt. Uavhengig om det var mus, jordrotter, fugler eller lignende. 

Katter vil bringe bytte sitt til et tryggest mulig sted hvor de ikke må frykte at andre tar det. Og for katter som kan komme inn gjennom en katteluke så er det inne der de bor.

Lenke til kommentar
trikola skrev (21 timer siden):

Har nødutgang i akryl for katter i min garasje - kun ut, ikke inn. Mine katter fant veien ut ila minutter. Skulle ønske flere hadde.

Her har jeg ALARM i garasjen.. Absolutt følsom nok til å si ifra hvis ei katte er inni der!
Grunnen til romføler der er jo selvsagt at jeg har to katter selv og de er som katter flest nysgjerrige og er av og til på besøk der de ikke skal være.. Nå på dagtid vil detektoren starte pipelyder i betjeningpanelene jeg har i hovedhus og tilbygg da. 
Den eldste av disse to har forøvrig lært etter å ha blitt innestengt i naboens garasje i nesten to døgn! Var en sulten katt som ble hentet ut derfra takket være kameraovervåking!    

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...