Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 22. februar 2004 Del Skrevet 22. februar 2004 Muhammed Saeed al-Sahaf er iallefall enig med deg, Knick Knack:http://www.theinformationminister.com/press.php?ID=612273031 Eid. Lenke til kommentar
b0nna Skrevet 22. februar 2004 Del Skrevet 22. februar 2004 Muhammed Saeed al-Sahaf er iallefall enig med deg, Knick Knack:http://www.theinformationminister.com/press.php?ID=612273031 herre gud det går rykter om at du er over de tredve, men 4 år er en fin alder det også! Foreslår å gå for et napp i helga (akkurat nå er det fullt av folk her så bare stikk innom ). kanskje det får deg i bedre humør. må være dritkjipt å resignere til å sammenligne forum medlemer med mediafjotter! Ta det i PM da ffs. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 22. februar 2004 Del Skrevet 22. februar 2004 Vel argumentasjonen i en viss diskusjon her begynner å ta uante følger , med div metoder for å vise hva som er best . Husk en sak har to sider , den ene er forsiden den andre er bare ræva . Så får dere selv velge Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 22. februar 2004 Del Skrevet 22. februar 2004 (endret) Pass nå bare på at skuta ikke grunnstøter på et sjær med Intellogo på Kunne jo bli så stort hull at det ikke lot seg reparere Intel inside? Siste setningen kunne da vert : Kunne bli så stort hull at du måtte ha en Intel inside Hjelper så lite når Intel har allerede sunket til bånns Med andre ord "Idiot Outside" Vel etter deres regnskap å dømme så svever de høyt i skyene Men man har jo før sett små selskaper som plutselig har fått mye luft i balongen, det ser ut som det er et som har det akkurat nå , la oss bare håpe de ikke gjør samme feilen som de andre. Nemmelig at de glemmer å slutte å pumpe, vi vet jo alle hva som skjer om man blåser for mye luft inn i en balong . Det blir et stort POFF Endret 22. februar 2004 av Snekker`n Lenke til kommentar
Knick Knack Skrevet 22. februar 2004 Del Skrevet 22. februar 2004 (endret) Eneste AMD har oppnåd er å produsere x86 prosessorer som er like bra som intel sine (faktisk litt bedre til tider). So what? De har ennå ikke klart å produsere en eneste x86 prosessor serie som de tjener penger på. Sorry AMD fans, men dette foretaket har en sinsykt lang vei å gå ennå. Synd egentlig, jeg var AMD fan inntil jeg leste de sinsyke postene som florerer her på forumet. Det er så mange talentløse AMD fans her at jeg får fnatt (joda det er en god del balanserte også)! Greit at AMD er geniale, men hva med å være litt ydmyke??? AMD har ennå en lang vei å gå for å ta igjen Intel. De har tatt igjen ytelsesforspranget i x86 markedet (godt jobba jeg, jeg liker det!) men de har ennå ikke klart å lage en CPU de tjerner penger på, og det er dessverre en nødvendighet for at AMD skal kunne overleve i denne bransjen! Ja, jeg vet de tjente et par kroner på slutten av året i fjor, men det var for lommerusk å regne og det kom fra flashminne segmentet. AMD's lån er enormt, men fortsatt bare i størrelsesorden kvartals overskuddet til Intel! Å lage gode prosessorer har to sider. Hva kunden får og hva produsenten får. Foreløpig lever AMD prosessorene i markedet fordi AMD dumper prisene i forhold til hva det koster dem å produsere prosessorene. Kall meg gjerne Muhammed Saeed al-Sahaf, men det er de som tror AMD er i en sikker possisjon som er de virkelige narrene! (ja jeg tenker på et par tre nick nå) Nå gå og legg dere. Klokka er over tre og jeg "har en sak her jeg må håndtere" Endret 22. februar 2004 av Knick Knack Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 22. februar 2004 Del Skrevet 22. februar 2004 (endret) Endret 22. februar 2004 av sveinsel Lenke til kommentar
pskard Skrevet 22. februar 2004 Del Skrevet 22. februar 2004 Opteron, Alpha, Itanium ++ http://www.csm.ornl.gov/~dunigan/opteron/ hm. synes nå IPF raste bra i vei her Jepp. Itanium _er_ bra på enkelte applikasjoner. Et problem med IT er at det er så total mangel på programvarestøtte. Videre kan ikke Itanium, som Opteron, kjøre 32-bit kode med "cutting edge" ytelse. Det er et stort problem med Itanium slik vi kjenner den i dag. At IT2 har bra ytelse i enkelte applikasjoner er det derimot liten tvil om, men som vi vet skalerer Opteron bedre fra singel til dual, og dual til quad. Fra quad til åtte-veis vet jeg ikke noe om. Lenke til kommentar
Blib Skrevet 22. februar 2004 Del Skrevet 22. februar 2004 herre gud det går rykter om at du er over de tredve, men 4 år er en fin alder det også! Foreslår å gå for et napp i helga (akkurat nå er det fullt av folk her så bare stikk innom ). kanskje det får deg i bedre humør. må være dritkjipt å resignere til å sammenligne forum medlemer med mediafjotter! Hmm, ja, jeg synes det der kvalifiserer til en advarsel jeg. Gratulerer! Nå vennligst hold argumentene dine på et litt mer sakelig plan fremover før de prosentene stiger eksponentialt Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 22. februar 2004 Del Skrevet 22. februar 2004 Skal ikke legge meg borti hva moderatorne gjør , men i dette tilfellet hadde det vel vært på sin plass med advarsel til begge sider om den først skulle deles ut. Her dreier det seg om en "opphetet" debatt der flere en den ene provoserer. Lenke til kommentar
Knick Knack Skrevet 22. februar 2004 Del Skrevet 22. februar 2004 (endret) herre gud det går rykter om at du er over de tredve, men 4 år er en fin alder det også! Foreslår å gå for et napp i helga (akkurat nå er det fullt av folk her så bare stikk innom ). kanskje det får deg i bedre humør. må være dritkjipt å resignere til å sammenligne forum medlemer med mediafjotter! Hmm, ja, jeg synes det der kvalifiserer til en advarsel jeg. Gratulerer! Nå vennligst hold argumentene dine på et litt mer sakelig plan fremover før de prosentene stiger eksponentialt Greit jeg skjønner tegninga. Regn med at jeg går bananas på report knappen i fremtiden. begynner å bli rimelig lei at et par stk her henger etter meg som et slep med dårlig kammuflerte personangrep. Endret 22. februar 2004 av Knick Knack Lenke til kommentar
Blib Skrevet 22. februar 2004 Del Skrevet 22. februar 2004 Skal ikke legge meg borti hva moderatorne gjør , men i dette tilfellet hadde det vel vært på sin plass med advarsel til begge sider om den først skulle deles ut. Her dreier det seg om en "opphetet" debatt der flere en den ene provoserer. Hmm. Skjønner. Jeg skal få noen til å se over saken i sin helhet og se om andre trenger å bli straffet Hvis du har lyst til å hjelpe meg med saken må du gjerne sende meg noen PMer med hvordan saken utartet seg, var litt vanskelig å hent eut ting herfra når kunnskapen ikke er like høy som andre her på forumet og det er 6 sider med tekst Lenke til kommentar
Blib Skrevet 22. februar 2004 Del Skrevet 22. februar 2004 Okay, etter å ha tittet litt på det og fått bistand fra min "Jedi Master" ser jeg at dette var som Snekker`n sier; en opphetet debtatt. Jeg synes derimot ikke at noen andre enn Knick Knack gjorde seg alvorlig fortjent til en advarsel, selv om "noen" kom på tampen. Jeg lar defor tråden fortsette slik som den er med advarsel om at trådemn er under overvåkning. Ser jeg mer trolling, personhets eller argumenter skapt for provokasjon vil jeg nok heller være litt mer løs på fingerene og la et par advarsler eller mer fly i de rette retningene. Så hold dere til topic og på et saklig, moderne nivå folkens. Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 22. februar 2004 Del Skrevet 22. februar 2004 (endret) Eneste AMD har oppnåd er å produsere x86 prosessorer som er like bra som intel sine (faktisk litt bedre til tider). So what? De har ennå ikke klart å produsere en eneste x86 prosessor serie som de tjener penger på. Sorry AMD fans, men dette foretaket har en sinsykt lang vei å gå ennå. Synd egentlig [...] Greit at AMD er geniale [...] AMD har ennå en lang vei å gå for å ta igjen Intel. De har tatt igjen ytelsesforspranget i x86 markedet (godt jobba jeg, jeg liker det!) men de har ennå ikke klart å lage en CPU de tjerner penger på, og det er dessverre en nødvendighet for at AMD skal kunne overleve i denne bransjen! AMD har kanskje ikke klart å tjene penger på en hel serie x86-prosessorer ennå, men de har tjent penger på generasjoner som f.eks. Athlon (slott A/sokkel A): http://www.amd.com/us-en/Corporate/Virtual...93~2972,00.html "AMD reports record annual sales of $4.6 billion with record net income of $983 million." Ja, jeg vet de tjente et par kroner på slutten av året i fjor, men det var for lommerusk å regne og det kom fra flashminne segmentet. Nå må du vennligst slutte å spre feilinformasjon om AMD, da brorparten av disse inntektene faktisk kom fra prosessor-segmentet: http://www.amd.com/us-en/Corporate/Virtual...3~81697,00.html "AMD [...] reported sales of $1.206 billion and net income of $43 million for the quarter ended December 28, 2003." "Computation Products Group (CPG) [...] generated operating income of $63 million in the fourth quarter, up from $19 million in the third quarter, on the strength of an improved average selling price (ASP) and higher unit volumes." "The Flash memory business narrowed its operating loss to $3 million in the fourth quarter." Jeg vil ikke kalle en fortjeneste på 43 millioner dollar (ca. 300 millioner kroner) på et kvartal lommerusk akkurat, men det er nok veldig lite iforhold til pengemaskinen Intel det er jeg enig i. AMD's lån er enormt, men fortsatt bare i størrelsesorden kvartals overskuddet til Intel! Å lage gode prosessorer har to sider. Hva kunden får og hva produsenten får. Foreløpig lever AMD prosessorene i markedet fordi AMD dumper prisene i forhold til hva det koster dem å produsere prosessorene. Kall meg gjerne Muhammed Saeed al-Sahaf, men det er de som tror AMD er i en sikker possisjon som er de virkelige narrene! (ja jeg tenker på et par tre nick nå) Jeg tror nok AMD har rimelig god kontroll på økonomien sin, de har tross alt vært igjennom en stor restrukturering av selskapet samtidig som de har investert i nye fabrikker og ny teknologi. Oppi alt dette har de faktisk rukket å utvikle en helt ny generasjon prosessorer (K8), så det er ingen grunn til å svartmale situasjonen slik du gir inntrykk av her Det er jo liten tvil om at Intel kan knuse AMD lett som bare det, men de tør ikke å gjøre det fordi de er redd for konsekvensene (les: tape anti-trust søksmål og oppdeling av selskapet i mange mini-Intels). Så det er i Intel egen interesse at AMD eksisterer faktisk, men uansett hva AMD gjør så vil Intel forbli størst som en ond spiral som aldri tar slutt. De eneste som kan skade Intels monopolposisjon er Intel selv og sjansen for det skjer er liten på kort sikt, men vi kan alltids håpe. Monopoler har heller ikke historisk sett ført noe positivt med seg, de blir ofte for navlebeskuende og konservative. Intel bærer i dag stort preg av dette da de etter manges mening bare leverer middelmådige produkter (les: konkurransedyktige på pris, men ikke nødvendigvis 'state-of-the-art' teknologisk sett). Selv heier jeg alltid på "the underdog", og om det gjør meg til en "AMD fan" så greit for meg I løpet av 2003 så doblet faktisk AMD salget sitt og aksjekursen ble tredoblet, og det er utrolig sterkt. På disse områdene så er faktisk AMD bedre enn Intel for tiden. Til tross for store lån så tror jeg ikke AMD har noen som helst problemer med å tiltrekke seg investorer, da dette markedet fortsatt er veldig attraktivt bare se her: http://news.com.com/2009-1001-981418.html "Semiconductors are like the airline industry," "They are sexy, and investors are always willing to lose money on the airline industry." Det ser veldig lyst ut for AMD i år, liten tvil om det Endret 22. februar 2004 av snorreh Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 22. februar 2004 Del Skrevet 22. februar 2004 (endret) Hvordan kan Intel ha monopol så lenge det vitteligen finnest andre selskaper som lager/selger cpuèr Et monopol har da eneretten slik som feks vinmonopolet Endret 22. februar 2004 av Snekker`n Lenke til kommentar
CFD Skrevet 22. februar 2004 Del Skrevet 22. februar 2004 Ja, jeg vet de tjente et par kroner på slutten av året i fjor, men det var for lommerusk å regne og det kom fra flashminne segmentet. AMD's lån er enormt, men fortsatt bare i størrelsesorden kvartals overskuddet til Intel! Greit nok at CPU delen av AMD ikke går så bra ,men det er jo hele firmaet som man regner når man ser på Regnskap. Jeg har også fått nok av at AMD har lave priser og folk kjøper AMD CPU`er billig for og hjelpe selskapet. De tar jo liv av det ved og kjøpe billig CPU`er. Men AMD tjener jo penger NÅ og det er jo positivt så med vind i seilene som idag tror jeg at det kommer til og bli en litt annen sitasjon snart. Og AMD har jo kommet inn på servermarkedet og her er det jo endel penger siden CPU`ene koster massemasse penger. Men så har Intel så mange Premier providers og avtaler at det også kan bli vanskelig. Jobber selv 2dager i uken hos en Intel Premier provider og når jeg nevnte AMD64 så begynte de og le. Tok med meg A64 systemet mitt på jobb og de ble litt inntresert når de så CPU temp og omtrent null kabinettkjøling. Så det er mange gamle personer som ikke vil tenke over AMD64 enda grunnet at de har fått masse INTEL propaganda. Og det går mest i DUAL xeon som blir solgt på stedet jeg snakker om. Kommer AMD inn på OEM markedet (noe som jeg håper kan skje med 939. Iallefall en bitteliten del) så vil AMD få vind i seilene og dermed kunne vise til noen grønne tall i regnskapet for engang skyld. Så nå håper jeg det går litt bra for AMD så vi virkelig kan se litt ordentlig konkuranse. 90nm A64 er jo like rundt hjørnet og det ser jo ut til at de virkelig har klart og presse varmeuviklingen nedover og dette er jo en ting som teller i OEM sammenheng siden stille maskiner da er et kriterie som teller ganske mye. Men så har jo Intel de knallgode Boxedviftene sine med kobberbunn og hele pakken så muligens de klarer biffen denne gangen også. Jeg tror Intel vil løse dette problemet med en STOR (større) alu kjøleribbe med kobberinnlegg. Mens AMD vil sitte med en ALU kjøler som bråker like mye som Intel sin alu\kobberbunn kjøler. Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 22. februar 2004 Del Skrevet 22. februar 2004 Hvordan kan Intel ha monopol så lenge det vitteligen finnest andre selskaper som lager/selger cpuèr Et monopol har da eneretten slik som feks vinmonopolet Definisjonen på et monopol er ikke 100% markedsandel hvis du trodde det, bare se her: http://www.thisnation.com/whygovt-economic-market.html "A monopoly can set prices artificially high because it has no serious competitors to force it to do otherwise. It can also arbitrarily limit the supply of the good or service it provides to create scarcity and drive prices up. In either case, the monopoly collects a "rent" on its domination of a particular sector of the economy. This rent represents income above and beyond the efficient price it could charge for its product in a competitive market environment. Legally, a monopoly or "trust" exists when an individual or firm can explicitly force competitors out of business by slashing prices, buying up and hoarding supplies, bribery or intimidation (Clayton Antitrust Act of 1914)." Hvis ikke denne beskrivelsen passer på Intel så vet ikke jeg Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 22. februar 2004 Del Skrevet 22. februar 2004 (endret) Joda greit nok at Intel har mulighet til å "diktere" priser og slikt pga sin posisjon i markede , men det viser jo bare at det er et firma med uhyre dyktige folk som har klart å skaffe seg denne posisjonen , men det er likefult ikke et monopol . Slik er det i det meste av forretningslivet og skulle man begynne å legge alle firmaer som har vært dyktige og klart å skaffe seg en høy posisjon i markede for hat, slik som det gjøres med Intel bla på dette forumet , ja da ble det mange firmaer som måtte henges ut . Synest det er feil ende å begynne i med å anngripe et firma fordi det har klart å skaffe seg en slik posisjon, det hadde vel heller vært en ide at de små firma som øyensynelig ønsker seg den samme posisjonen heller brukte tid å krefter på å finne en strategi for å komme dit hen istede for å syte å klage på de som har klart det. Dessuten har jo Intel konkuranse fra amd og denne konkuransen har jo ført til flere prisreduksjoner , så det argumentet holder vel ikke her. Endret 22. februar 2004 av Snekker`n Lenke til kommentar
pskard Skrevet 22. februar 2004 Del Skrevet 22. februar 2004 Knikk Knakk: Vi har flere ganger diskutert effektene av lange pipelines. Jeg (og de fleste andre) hevder at å øke lengden på pipelinene, isolert sett, reduserer IPC. Du hevder at det ikke stemmer, og at vi tar feil. Du refererer også til det som "pipelinemyten". En gang hevdet du også at lengre pipelines gav høyere ytelse, men det tror jeg du korrigerte senere. Kevin McCraf (?) "Manager Hammer Architecture & RTL" i AMD sier at de mister ytelse på K8 opp mot K7 grunnet lengre pipelines (to steg). Har du noen forklaring på hvordan det har seg? Det stemmer i alle fall dårlig overens med det du har sagt så mange ganger. Her er videoen: http://stanford-online.stanford.edu/course...7-ee380-100.asx Se 1t 10 min ut i videoen. Lenke til kommentar
Knick Knack Skrevet 22. februar 2004 Del Skrevet 22. februar 2004 (endret) snorreh: Du har glemt å ta med utviklingskostnader i regnestykket og du har heller ikke tatt høyde for nødvendige investeringer i fabrikker og avskrivninger i verdien på utstyret i fabrikkene. Totalt sett er vel Q403 det eneste kvartalet med overskudd og det skyldes stort overskudd fra flashminne. Og nei jeg ønsker ikke å svartmale, men jeg forstår ikke hvorfor du (det er faktisk ikke så mange ikke så mange andre) ønsker å skape et falsk glansbilde av situasjonen. Det er ingen som tjerner på det. Heldig vis vet jeg at folka i AMD er mer jordnære og derfor kan legge riktig strategi basert på virkeligheten. Gratulerer forresten med at du endelig klarte å irritere meg så til de grader at jeg fikk advarsel. Måtte du fortsette. pg: Please ikke start den pipeline greia igjen. Ja jeg har påstått at lengre pipeline kan medføre bedre ytelse (IPC), men det var altså med henvisning til et tilfelle som ikke er gyldig for NW->Prescott overgangen. Lengre pipeline kan forøvrig øke IPC dramatisk i enkelte tilfeller (flere hundre prosent), men det er et tilfelle jeg ikke har trengt å forklare nærmere her. Den opprinnelige diskusjonen var vel hva som ville skje om Prescott ville få 22 steg pipeline, og flertallet av de aktive deltagerne mente at dette ville isolert sett gi ca 10% dårligere ytelse. Nå har vi sett fasiten. Prescott fikk 55% lengre pipeline og opp mot dobbel delay til L1 og L2 cache i forhold til NW. Med flertallets argumentasjon så skulle 55% lengre pipeline resultere i en redusert ytelse på 30% (eller.no rett meg gjerne, det er faulty logic uansett).Dette baserer seg på den umulige hendelsen at alle instruksjoner er en branch som får misspredict med L1 cachehit som resultat. Ikke bare er dette en umulig hendelse, den er også langt fra de faktiske forhold. Dette ble mye teknisk og det er ikke et forsøk på å virke proff (som jeg faktisk har blitt beskyldt for), men det er faktisk sånn at dette er tekniske greier ok? Nå kunne jeg kjørt en lang konklusjon her, men det gidder jeg ikke dere som vil kan finne en av de mange jeg allerede har skrevet. Og ja pg. helt til slutt. det er riktig at lengre pipelines (i P4 tilfellet) medfører redusert IPC, men jeg har altså argumentert for at denne ikke nødvendigvis er vesentlig. Og ikke i nærheten av de estimatene som er blitt foreslått her på forumet. Ser du tilbake på argumentasjonen som er ført i denne lange diskusjonen så vil du se at jeg fortsatt klarer å forsvare påstander som er rimelig i samsvar med det jeg først påsto, mens "motparten" har vinglet kraftig og har måttet trekke vesentlige deler av argumentasjonen. Endret 22. februar 2004 av Knick Knack Lenke til kommentar
b0nna Skrevet 22. februar 2004 Del Skrevet 22. februar 2004 Totalt sett er vel Q403 det eneste kvartalet med overskudd og det skyldes stort overskudd fra flashminne. Som tidligere nevnt, "AMD's flash business, meanwhile, recorded $566 million worth of revenue, which jumped 166 percent from the same period a year ago. AMD's flash business reported a $3 million operating loss for the quarter, however, partially because of strong competition in low-end products." http://www.eweek.com/print_article/0,3048,a=116917,00.asp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå