Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

jeg må skifte klosser og skiver bak, siden mitt lokale verksted ikke har klart å gjøre jobben sin


Anbefalte innlegg

Nedward skrev (17 minutter siden):

Når det gjelder deler, så er det avhengig av hvilken bil det er. Jeg fikk 2800 kr/par i pris fra Toyota på bremseklosser foran til en Proace. I tillegg til ~1400 i arbeidet. Enda mer bak. Totalt skulle dem ha 9422 for deler og arbeid. Altså skifte klosser foran og bak.

Til en Kia Carens fikk jeg ca. 5200 - 6000 fra tre forskjellige verksteder på samme jobb (bremseklosser foran og bak, arbeid).

 

da skulle du kontaktet et citroen-verskted for pris.
Er samme bilen i bunn på Proace og Peugeot og Citroën.
Du hadde nok fått en lavere pris hos dem og samme delene bare et annet stempel på dem.

Toyota tror vist dem er et premium-merke nå 

Edit:
Kia er også et ganske dyrt verksted
Tipper det er pga samme importør som Merchedes (Bertil o sten)
Faktisk billigere verkstedpriser hos huyndai selv om kia er "billigmerket" til hyundai 

Endret av Eskove
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kremt skrev (15 timer siden):

Billigste skiver fra Eurodel blir 380 kroner stykket, legg på drøye 100-lappen ekstra for kjent merke som Febi, Delphi etc. Klosser får du fra 150 for et sett, ville kanskje gått opp til 300 for Valeo. 

Fiks det selv. Er ikke vanskelig å skru bremser. Er heller ikke sikkert du er nødt til å bytte skiver. Hvis de er over minste tykkelse er det bare å bruke videre selv om de kanskje er litt grove pga stål mot stål. Bruker aldri verksted lenger, fikser det selv. Kjøper du aller billigste klosser og bytter selv kan du slippe unna med ca 250 kroner. 

Høres ikke ut som du bør røre en skrue..

Lenke til kommentar

Selv om toyota er dyre, så har jeg derimot mer tillitt til at de gjør en god jobb og bruker kvalitets deler! Eller er det kanskje ikke noe særlig variasjon på kvaliteten til slike deler, som skiver og klosser?

Lenke til kommentar
dan83 skrev (4 minutter siden):

Selv om toyota er dyre, så har jeg derimot mer tillitt til at de gjør en god jobb og bruker kvalitets deler! Eller er det kanskje ikke noe særlig variasjon på kvaliteten til slike deler, som skiver og klosser?

Jo, det er forskjeller, absolutt. Men du finner og kvalitet lik den Toyota har. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Biltema solgte bremsedeler med "produsert av Akebono" på embalasjen lenge. Kostet det samme som bremsedeler pleier å koste på Biltema. Akebono er et selskap i Toyota-konsernet, orginalbremsene til Toyota, Subaru og sikkert flere japanske biler kommer derfra.

Bremsedeler fra kjente OEM-produsenter koster ikke allverden. Men kjøper man dem fra et verksted så dobler og tredobler de prisen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 hours ago, AL123 said:

Høres ikke ut som du bør røre en skrue..

Har nok mer peiling enn du tror, skrudd bil over 20 år. 

I denne situasjonen er det åpenbart noe galt. Det ene verkstedet sier alt er greit men har ikke sjekket grundig. Eier sier det er ulyder fra bremsene. Merkeverksted sier alt er utslitt og må skiftes. Det kan godt være at alt er utslitt, særlig hvis det aldri har blitt inspisert eller renset noen gang. Likevel er reparasjonen tydelig altfor dyr. Du kan trolig fikse det selv med ganske enkle verktøy og sitte igjen med både 2 og 3 tusen kroner per time du jobber med dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, Eskove said:

da skulle du kontaktet et citroen-verskted for pris.
Er samme bilen i bunn på Proace og Peugeot og Citroën.
Du hadde nok fått en lavere pris hos dem og samme delene bare et annet stempel på dem.

Toyota tror vist dem er et premium-merke nå 

Edit:
Kia er også et ganske dyrt verksted
Tipper det er pga samme importør som Merchedes (Bertil o sten)
Faktisk billigere verkstedpriser hos huyndai selv om kia er "billigmerket" til hyundai 

citroen og peugeot er bertel o steen og, de tar ganske stive priser, meca f.eks er rimeligere som regel

Endret av onkel_jon
Lenke til kommentar
dan83 skrev (På 14.7.2024 den 9:32 AM):

Så nå må jeg skifte klosser og skiver bak, totalt 8000kr.

Hva slags Toyota er dette? År, modell og motor? For å si det sånn, det er forskjell i delepriser til en Landcruiser og en Auris, så litt meningsløst å diskutere delepriser uten at du oppgir dette i tråden.

En mulighet du har er å innhente pristilbud fra et par andre uavhengige verksteder, f.eks. NAF Tønsberg som jeg ser har verkstedavdeling, og så gå tilbake til Toyota og spørre om de kan matche prisen eller i det minste gi en rabatt på opprinnelig tilbud. Er en ganske vanlig fremgangsmåte, vet om flere som har gjort dette med suksess mot merkeforhandler, men det var ikke midt i fellesferien...

Det koster mer å la et verksted gjøre jobben enn å gjøre det selv med selvinnkjøpte deler, og bremsebytte er en av de enklere jobbene man kan gjøre på en bil, men det betyr ikke at "hvem som helst" kan få det til. Selv ved bytte av skiver og klosser så er det flere fallgruver der man kan ødelegge for seg selv. Du må selv vurdere om du er komfortabel med evt. å gjøre jobben selv (f.eks. se noen youtube-videoer for å få et bedre inntrykk), ikke la noen på et diskusjonsforum som ikke kjenner deg og ditt "ferdighetsnivå" ta avgjørelsen for deg.

EDIT: jeg ser nå at du tidligere har skrevet at dette er noe du ikke ønsker å gjøre selv.

Endret av Hollabaloo
Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 time siden):

Rådet du gav, tyder ikke på det.

Hva med rådet hans mener du ikke tyder på det?

Jeg er "middels" til å mekke, men har ikke hatt noe problem med å skifte både bremseskiver og bremseklosser på min volvo med ganske basic verktøy og noen youtube videoer. Jeg har også skiftet demper + fjær foran, det var riktignok litt mer slit..

Hva mener du er så "hokus pokus" med å fikse/bytte disse delene selv?

edit: En trenger ikke vite noe om bildeler selv engang.. Man plotter inn regnr og får ut hvilke deler som passer

Endret av wampster
  • Liker 1
Lenke til kommentar
wampster skrev (28 minutter siden):

Hva med rådet hans mener du ikke tyder på det?

Jeg er "middels" til å mekke, men har ikke hatt noe problem med å skifte både bremseskiver og bremseklosser på min volvo med ganske basic verktøy og noen youtube videoer. Jeg har også skiftet demper + fjær foran, det var riktignok litt mer slit..

Hva mener du er så "hokus pokus" med å fikse/bytte disse delene selv?

edit: En trenger ikke vite noe om bildeler selv engang.. Man plotter inn regnr og får ut hvilke deler som passer

Han hevder bla at man ikke trenger å skifte skiver etter at bremsene har gått metall mot metall. Da er det 100% åpenbart at man ikke aner hva man snakker om. At man med litt flaks ka få til noe, betyr ikke at man dermed bør gjøre det.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg har flere ganger byttet klosser etter å ha kjørt med utslag på den akustiske slitasjevarsleren et par måneder, det var fortsatt en god del klosser igjen. Det er en ganske tydelig lyd også, så det er ikke sikkert TS sin bil har ødelagt noe særlig. Verksteder vil ofte prøve å overselge ting og gi inntrykk av at nå haster det, dette er farlig. Men folk får gjøre som de vil for min del, jeg har ingen problem med å vurdere hva som er sikkert. At noe er dyrt er ikke det samme som at det er bra eller sikkert.

Andre som ikke kan noe om bil føler kanskje de må koste på bremsene 10 tusen i året for at de skal ha en bil som er sikker å kjøre. Det betyr ikke at deres bremser er noe bedre enn andres, eller snittet av bilparken. Men de kan bli forledet til å tro det, og kanskje vil de kjøre med mindre marginer pga dette. For eksempel. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
AL123 skrev (13 timer siden):

Han hevder bla at man ikke trenger å skifte skiver etter at bremsene har gått metall mot metall. Da er det 100% åpenbart at man ikke aner hva man snakker om. At man med litt flaks ka få til noe, betyr ikke at man dermed bør gjøre det.

Går helt fint å bare skifte klosser etter man er nede på metallet.
Det kommer helt an på hvor lenge man har kjørt slik, og hvor skada skivene er.

I gamle dager, da jeg skrudde selv skifta jeg selv klosser som hadde blitt ødelagt og blitt metall mot metall.
1mnd senere gikk bilen gjennom EU uten en eneste feil.
Kjørte bilen i 2 år til før den gikk til høggern (vindusviskermotoren døde og den var latterlig dyr å kjøpe ny og umulig å finne brukt) 

Man må bare se an skivene og se hvor slitte dem er.
Er dem kjørt slik lenge ja da må skivene skiftes, men om skivene ennå er innenfor speks trenger man ikke det.
Vi snakker ikke om en F1 bil her men en vanlig toyota.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
AL123 skrev (13 timer siden):

Han hevder bla at man ikke trenger å skifte skiver etter at bremsene har gått metall mot metall. Da er det 100% åpenbart at man ikke aner hva man snakker om. At man med litt flaks ka få til noe, betyr ikke at man dermed bør gjøre det.


Da får du opplyse oss. 
 

Det farligste med noen sirkulære riper i skivene er at du får mer areal mellom kloss og skive. Det kan da ha innvirkning på bremsekraftfordeling. Noen småriper har alltid vært godt innenfor ved testing. 
 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med tanke på hvor mye arbeid man ofte la før i tiden på å tyne skivene noen km til så tviler jeg på at det bør ha så mye å si om det har vært stål mot stål for en kort perioden. Snakker vi derimot totalt ramponerte skiver stiller ting seg annerledes.

 

TS har ikke tilfeldigvis bilde av dette?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Hansien skrev (21 minutter siden):

Med tanke på hvor mye arbeid man ofte la før i tiden på å tyne skivene noen km til så tviler jeg på at det bør ha så mye å si om det har vært stål mot stål for en kort perioden. Snakker vi derimot totalt ramponerte skiver stiller ting seg annerledes.

 

TS har ikke tilfeldigvis bilde av dette?

Han på toyota viste meg på baksiden av skiva når bilen var oppe på bukken. Husker ikke helt, men så tydelig striper/spor i skiva. Like greit, for skiva på andre siden har også tydelig spor foran, etter en stein fra tidligere. Gikk gjennom EU kontroll men ser litt "stygt" ut. Så da passer det seg å ta begge skivene uansett og velger å stole på de på toyota når de sier at det må gjøres.

Men har forstått det slik at det går greit å kjøre, så lenge jeg prøver å unngå å bremse mye hardt? Eventuelt bremse mest mulig på giret!? Bremsene tar fortsatt like bra og det er kun i lav fart jeg hører skrapelyd når jeg bremser. Den stålplaten holder vel en stund til, slik at jeg ikke risikerer at caliper blir skadet? Jeg har jo fortsatt 3 bremser som funker normalt og de foran tar jo det meste av belastningen! Trenger egentlig bilen før de skal fikse det på onsdagen.

Endret av dan83
Lenke til kommentar
dan83 skrev (2 timer siden):

Han på toyota viste meg på baksiden av skiva når bilen var oppe på bukken. Husker ikke helt, men så tydelig striper/spor i skiva. Like greit, for skiva på andre siden har også tydelig spor foran, etter en stein fra tidligere. Gikk gjennom EU kontroll men ser litt "stygt" ut. Så da passer det seg å ta begge skivene uansett og velger å stole på de på toyota når de sier at det må gjøres.

Sånn generelt sett, så har et verksted (minst) to muligheter:

1) Avtale jobb med kunden med bytte av alle berørte "risiko-deler" forbundet med oppstått feil, med påfølgende høy pris, som Toyota-verkstedet i dette tilfellet har gjort.

2) Avtale jobb med kunden med minst mulig bytte av deler, med lavere pris.

Alternativ 1) har høyere risiko for å miste jobben til et annet verksted, men lav risiko for misfornøyd kunde og potensielt reklamasjonsarbeid i etterkant. Og en fornøyd kunde i etterkant som sitter igjen med inntrykk av at kvaliteten på reparasjonen var god, øker sannsynlighet for mersalg senere.

Alternativ 2) har lav risiko for å miste jobben til et annet verksted, men høyere risiko for misfornøyd kunde i etterkant på grunn av potensialet for at det som ble byttet ikke var nok til å rette feilen på lang sikt. 

På Youtube så har dette vært tema på kanalen til CarWizard flere ganger. Han kjører hard linje på "alternativ 1" og avviser heller jobben enn å gå med på noe annet. Her et eksempel med en Lexus CT200h med defekt toppakning (se fra 8:40):

Hvorfor vil du ikke oppgi hva slags Toyota-modell du kjører? Eller har du gjort det et annet sted og jeg bare er fullstendig blind?

Lenke til kommentar
kåre b skrev (11 timer siden):


Da får du opplyse oss. 
 

Det farligste med noen sirkulære riper i skivene er at du får mer areal mellom kloss og skive. Det kan da ha innvirkning på bremsekraftfordeling. Noen småriper har alltid vært godt innenfor ved testing. 
 

 

Det har jeg da allerede gjort. Man får ikke sirkulære riper ved stål mot stål. De sirkulære stripene får man med ujevn slitasje, og gjør i utgangspunktet ingenting, da de som du sier gir større overflate. Når man skifter klosser må man uansett skifte skiver v slike striper da nye klosser på ujevne skiver vil gi kraftig redusert bremseareal, samt at det vil begynne å kute der klossene ikke kommer til. Det er faktisk mer regel enn unntak at man skifter skiver og klosser samtidig i dag. Iallefall her på vestlandet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...