Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

jeg må skifte klosser og skiver bak, siden mitt lokale verksted ikke har klart å gjøre jobben sin


Anbefalte innlegg

Hansien skrev (11 timer siden):

Med tanke på hvor mye arbeid man ofte la før i tiden på å tyne skivene noen km til så tviler jeg på at det bør ha så mye å si om det har vært stål mot stål for en kort perioden. Snakker vi derimot totalt ramponerte skiver stiller ting seg annerledes.

 

TS har ikke tilfeldigvis bilde av dette?

Hvis man kjører stål mot stål, så er skivene ramponerte etter noen få oppbremsinger. Man river opp overflaten på skivene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AL123 skrev (6 timer siden):

Hvis man kjører stål mot stål, så er skivene ramponerte etter noen få oppbremsinger. Man river opp overflaten på skivene.

Jeg har flere ganger byttet kun klosser for våres fattigere personer i landet der det har gått stål mot stål. Det har gått fint alle ganger, og jeg kan ikke se noe annet enn at kanske klossene slites mer den første tiden til skivene også er slitt til normaltilstand.

Eneste gangene jeg har satt krav til disse med den ekstra kostnadene skivene er så er enten skivene moden for utbytting uansett ellers så har det gått så langt at det er grove og dype spor i skiven.

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Hansien skrev (På 17.7.2024 den 6:26 AM):

Jeg har flere ganger byttet kun klosser for våres fattigere personer i landet der det har gått stål mot stål. Det har gått fint alle ganger, og jeg kan ikke se noe annet enn at kanske klossene slites mer den første tiden til skivene også er slitt til normaltilstand.

Eneste gangene jeg har satt krav til disse med den ekstra kostnadene skivene er så er enten skivene moden for utbytting uansett ellers så har det gått så langt at det er grove og dype spor i skiven.

 

 

Har du sjekket bremsebalansen etterpå?

 

Lenke til kommentar
Hansien skrev (3 timer siden):

Hva tenker du på nå? Forholdet mellom sidene på den akslingen det er byttet på eller foran vs bak?

Sideveis selvsagt, det er det eneste man kan teste med vanlig utstyr. Det er yhyre sjelden at man får metall mot metall på begge sider samtidig.

Lenke til kommentar
AL123 skrev (21 minutter siden):

Sideveis selvsagt, det er det eneste man kan teste med vanlig utstyr. Det er yhyre sjelden at man får metall mot metall på begge sider samtidig.

Det jeg har testet selv har ikke hatt noen abnormale avvik, og der det har eksistert en forskjell som bør justeres på har jeg uansett ventet et par dager slik at skiven(e) blir noe slitt tilbake til normalen før jeg justerer.

Har heller ikke fått noe tilbakemelding på de jeg har hjulpet i forbindelse med pkk.

Lenke til kommentar
kremt skrev (På 14.7.2024 den 1:36 PM):

Det må være sinnsyke avanser på deleleddet. Selv om man dobler prisen fra vanlig kvalitetsdel fra eurodel blir det ikke mer enn 2600 i deler. Så skal man bruke 4 timer på å skifte dette, over en halv arbeidsdag? På en profesjonell mekaniker med løftebukk, alle verdens verktøy som fins, instruksjoner og pc program. Det er ikke rakettforskning dette, og 280 mm uventilerte skiver er helt vanlig handelsvare stort sett overalt. Så hvorfor kjøpe den dyreste plassen som er mulig?

Det kan man trygt si at det er, dysene til bilen min fikk jeg nye originale Denso for 3800kr stykket på nettet. Forhandleren skulle ha 32 000kr pr stykk.

Jeg har hørt fra folk i bransjen at de omtrent ikke tjener penger på å selge nye biler lengre så de tar det igjen på deler og verksted, men grådigheten har tydeligvis ingen grense.

Lenke til kommentar

Fra en nettside:

Quote

Bedre marginer for Bilia i Norge: Fra 2.0 % til 3,4 %

Bilia Norge gikk i minus på nybil. Det er servicemarkedet og bruktbil som er forklaringen på den kraftige forbedringen i resultatene.

Verksted er en melkeku og profittmaskin. Det har blitt rene delebytte-maskineriet. Bytt så mye deler dere klarer, ikke reparer noe som helst. På Toyota verksted her i byen er det 60 ansatte. En voldsom organiasjon med stor omsetning hver eneste dag. Er vel det som holder ting i gang. 

Lenke til kommentar

Jepp har sett på nye xpeng g6 som forsåvidt selges av Bilia, har nå hørt at servicekostnadene er helt jævlig til å være elbil.

Krever service hvert år med odde tall 1 og 3 etc for 3000 og år 2 og 4 etc 7000 hver gang, aner ikke hva de gjør men for 7000 forventer jeg full rens av bremser, bytte av bremsevæsker og firehjuls kontroll.

Lenke til kommentar

Kommer til å bli massedød blant merkeverkstedene innen få år. 

På min Insignia 2014, så skulle Bertel O Steen ha 24 tusen for to bærearmer i bakstillingen. 

Det er bare solgt 4-500 stk i Norge med 4x4 så da vet de å ta seg betalt for delene. 

Med frakt og moms fra USA så kom det på 3500 kr. 

Med dagens tilgang på deler via flere norske nettsider, så er det ingen grunn til å støtte merkeverkstedet ved mindre det er noe veldig spesifikt som er vanskelig å skaffe ellers. De har gravd sin egen grav ved å skru opp prisene så voldsomt at det skaper avsky. Det er tydeligvis bedre å ikke selge svindyre deler enn å tilby priser som folk flest kan leve med. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...