Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

jeg må skifte klosser og skiver bak, siden mitt lokale verksted ikke har klart å gjøre jobben sin


Anbefalte innlegg

ok, hatt skrapelyd en stund som skrevet tidligere. Ba verkstedet jeg bruker å smøre bremser foran OG sjekke status på bremser bak(for ca 2 uker siden  når jeg hadde service) De sa ting var bra. Ba de også sjekke status på alle bremser når jeg tok dekkskift hos dem i våres.

Som sagt, skrape- lyden forsvant ikke, så tok en kjapp tur innom Toyota. De test kjørte den kjapt gratis, tok den opp på bukken og fant ut at den en klossen bak er slitt ned til metallet, på baksiden. Så nå må jeg skifte klosser og skiver bak, totalt 8000kr. Bare flaks at en mekaniker hos Toyota kan ta det på overtid neste uke.

Altså, kan man ikke stole på verksteder mer? De har holdt på i over 40 år, så trodde de hadde flinke mekanikere. Har jeg rett til å klage her? Blir jo ord mor ord, så tviler på at det er noe poeng. Uansett, blir Toyota på meg fremover nå!

Frister også å oppgi navnet til verkstedet jeg har brukt, men velger å la være! Hadde de bare klart å se at klossene bak var så slitt på baksiden, så hadde jeg spart minst 5000kr!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

8000 for klosser og skiver?
Hva er skivene laget av? titan?

Eller har prisene på slike deler skutt i været?

Skiver burde ligge på maks 800 kroner paret, og klossene opp til 600 kroner settet.
så legger vi godvilja til. 2000 i deler, så skal toyota har profitt på delene så 3000 kroner for delene,
5000 i arbeidstimer?

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Billigste skiver fra Eurodel blir 380 kroner stykket, legg på drøye 100-lappen ekstra for kjent merke som Febi, Delphi etc. Klosser får du fra 150 for et sett, ville kanskje gått opp til 300 for Valeo. 

Fiks det selv. Er ikke vanskelig å skru bremser. Er heller ikke sikkert du er nødt til å bytte skiver. Hvis de er over minste tykkelse er det bare å bruke videre selv om de kanskje er litt grove pga stål mot stål. Bruker aldri verksted lenger, fikser det selv. Kjøper du aller billigste klosser og bytter selv kan du slippe unna med ca 250 kroner. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Man kan så å si aldri stole på et bilverksted, da vil man isåfall være utrolig blåøyd. Har jeg vært deg så har jeg byttet klossene selv, skivene har jeg ikke byttet med mindre det har vært betydelig kast i de. Jeg har aldri opplevd at en bremseskive har blitt ødelagt av nedslitte klosser og jeg har slitt mange klosser ned til stålet før jeg har byttet. Er for det meste slitekanten man får bemerkning på hvis det er noe, og det har mer med generell slitasje å gjøre .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kåre b skrev (42 minutter siden):

Det er ikke noe problem å bare bytte klosser, selvom det er kjørt stål mot stål en stund.

Hilsen bakgårdsverkstedet. 

Setter da for svingene ikke på nye klosser når hele bremseflaten på skiva er ødelagt. Skal ikke spares penger på bremser når man kan få så mye billige og bra deler på nett i 2024. 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Eskove skrev (3 timer siden):

8000 for klosser og skiver?
Hva er skivene laget av? titan?

Eller har prisene på slike deler skutt i været?

Skiver burde ligge på maks 800 kroner paret, og klossene opp til 600 kroner settet.
så legger vi godvilja til. 2000 i deler, så skal toyota har profitt på delene så 3000 kroner for delene,
5000 i arbeidstimer?

 

Det er dessverre en normal pris på verksted. Delene koster dog mer enn du anslår. Arbeidet ligger i dag på ca. 1500 - 1800 pr. time inkludert mva.

 

Lenke til kommentar

Det må være sinnsyke avanser på deleleddet. Selv om man dobler prisen fra vanlig kvalitetsdel fra eurodel blir det ikke mer enn 2600 i deler. Så skal man bruke 4 timer på å skifte dette, over en halv arbeidsdag? På en profesjonell mekaniker med løftebukk, alle verdens verktøy som fins, instruksjoner og pc program. Det er ikke rakettforskning dette, og 280 mm uventilerte skiver er helt vanlig handelsvare stort sett overalt. Så hvorfor kjøpe den dyreste plassen som er mulig?

Lenke til kommentar
Nedward skrev (2 timer siden):

Det er dessverre en normal pris på verksted. Delene koster dog mer enn du anslår. Arbeidet ligger i dag på ca. 1500 - 1800 pr. time inkludert mva.

 

prisene jeg anslår er hva jeg finner OEM-deler for hos norske forhandlere.
Altså originale deler, men TS oppgir ikke nøyaktig modell.

1500-1800 pr time ink MVA?
jeg betaler 1200 pr timer ink MVA før rabatter hos mitt lokale Merkeverksted.
med rabatter havner jeg på rett over tusenlappen ink MVA.
merkeverksted til og med.

Sist jeg hadde bilen på merkeverksted betalte jeg 16000 ink MVA for 7,5 timer ink motorolje, kjøleveske, 600g gass til AC, ny olje i girkasse og diff, oljefilter, luftfilter, og kupefilter. også ink PKK.
På merkeverksted. (i mai)

Greit nok nå er det rimeligere med koreansk en japansk.
Men prisene TS har fått er Tysk Premium-pris.

 

 

kremt skrev (2 timer siden):

Det må være sinnsyke avanser på deleleddet. Selv om man dobler prisen fra vanlig kvalitetsdel fra eurodel blir det ikke mer enn 2600 i deler. Så skal man bruke 4 timer på å skifte dette, over en halv arbeidsdag?

Jeg stusser også på deleprisene.
man får OEM for en hundrelapp eller 2 mer en kvalitetsdelene til eurodel.
og burde ikke være mer en en time for å skifte skiver og klosser for en proff mekanikker med verktøy.

Så med hinsides profitt burde det kommer på maks
3000 bremsedeler
60kroner i "miljøavgift
100lapp i "forbruksmateriell" (bremserens, hansker etc)
1500 for 1 time for skifte av bremsene + 15 min for å "kjøre inn" bremsen
4660 totalt. og det er Blodpris.

Og skulle han får problemer så det tar lengre tid er dette bygget inn i profitten på delene.

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Habla Møberg skrev (8 timer siden):

Hvor holder du til i landet? Er du i Bergen / Sotra så pm meg, så hjelper jeg deg med å bytte de bremsene, og lager handleliste for deg på Eurodel. Så slipper du å bli flådd. Jeg har garasje og verktøy. 

Takk for tilbudet, men jeg holder til i Tønsberg området. Noen andre her som kan skru bil  som bor i nærheten? Trodde skiver var dyrt jeg, men skjønner nå ja at de tar seg meget godt betalt. Men på ordrebekreftelsen står disse prisene: 

Arbeid skifte osv osv  3316kr.

Bremseskive  2stk. 2852kr.

PAD, DISC BRAKE(klosser?)  1  833kr

shims sett  1 stk   640kr

Endret av dan83
Lenke til kommentar

Så siden toyota er såpass dyre og jeg tydeligvis ikke kan stole på det verkstedet jeg har brukt tidligere(de er stengt ut juli uansett), hva skal man gjøre? Jeg tar ikke sjansen på å skru selv! Har vel ikke noe annet valg en å punge ut, så får man håpe det blir lenge til neste gang og sørge for at man skifter klosser foran tidlig nok. 

Men mulig de tar ekstra betalt siden det er en mekaniker som tar det på overtid? Burde jo ikke gå utover meg som kunde uansett.

Lenke til kommentar

4.500 for bremseskiver og klosser er galskap.
Da jeg byttet skiver og klosser selv for et par år siden (volvo) tror jeg jeg betalte rundt 1500 for 4stk bremseskiver og nye klosser. Tror jeg kjøpte det fra autodoc eller noe slikt

Du kan evt kjøpe deler selv og få et verksted til å montere dem
Det har jeg gjort med moren sin bil (Skoda) både hos Skoda verksted og andre verksted.
Ring verksted før du kjøper deler så du vet at det er noen i nærheten som gjør dette

Lenke til kommentar
dan83 skrev (17 minutter siden):

Men mulig de tar ekstra betalt siden det er en mekaniker som tar det på overtid? Burde jo ikke gå utover meg som kunde uansett.

Jobber du overtid uten å få ekstra betalt?

Kjøper du tjenster fra håndverkere betaler du også dyrere for materialene i tillegg til timeprisen. Det er en del av fortjenesten til de som driver en bedrift. Det vil alltid være billigere å gjøre saker og ting selv, inkludert å kjøpe varer - varer som du kan velge å kjøpe der du vil. Det er helt opp til deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
wampster skrev (12 minutter siden):

4.500 for bremseskiver og klosser er galskap.
Da jeg byttet skiver og klosser selv for et par år siden (volvo) tror jeg jeg betalte rundt 1500 for 4stk bremseskiver og nye klosser. Tror jeg kjøpte det fra autodoc eller noe slikt

Du kan evt kjøpe deler selv og få et verksted til å montere dem
Det har jeg gjort med moren sin bil (Skoda) både hos Skoda verksted og andre verksted.
Ring verksted før du kjøper deler så du vet at det er noen i nærheten som gjør dette

jeg kan så og si igenting om bildeler og hvor man skaffer slike deler med god kvalitet osv

Lenke til kommentar
dan83 skrev (16 minutter siden):

jeg kan så og si igenting om bildeler og hvor man skaffer slike deler med god kvalitet osv

det er vel mer en 2 verksteder i tønsberg?
Du kan om så dra til et subaruverksted, eller kia, eller hyundai eller nissan eller hvilket som helst annet verskted å høre på pris.
og må si meg enig.
Selv med den heftige avansen til verkstedet synes jeg prisene for delene var vel dyre.
og 2 timer pluss i følge timesprisen.
mulig dem har lagt til ekstra for overtid der.

Lenke til kommentar
Eskove skrev (2 timer siden):

prisene jeg anslår er hva jeg finner OEM-deler for hos norske forhandlere.
Altså originale deler, men TS oppgir ikke nøyaktig modell.

1500-1800 pr time ink MVA?
jeg betaler 1200 pr timer ink MVA før rabatter hos mitt lokale Merkeverksted.
med rabatter havner jeg på rett over tusenlappen ink MVA.
merkeverksted til og med.

Sist jeg hadde bilen på merkeverksted betalte jeg 16000 ink MVA for 7,5 timer ink motorolje, kjøleveske, 600g gass til AC, ny olje i girkasse og diff, oljefilter, luftfilter, og kupefilter. også ink PKK.
På merkeverksted. (i mai)

Greit nok nå er det rimeligere med koreansk en japansk.
Men prisene TS har fått er Tysk Premium-pris.

 

 

Jeg stusser også på deleprisene.
man får OEM for en hundrelapp eller 2 mer en kvalitetsdelene til eurodel.
og burde ikke være mer en en time for å skifte skiver og klosser for en proff mekanikker med verktøy.

Så med hinsides profitt burde det kommer på maks
3000 bremsedeler
60kroner i "miljøavgift
100lapp i "forbruksmateriell" (bremserens, hansker etc)
1500 for 1 time for skifte av bremsene + 15 min for å "kjøre inn" bremsen
4660 totalt. og det er Blodpris.

Og skulle han får problemer så det tar lengre tid er dette bygget inn i profitten på delene.

Når det gjelder deler, så er det avhengig av hvilken bil det er. Jeg fikk 2800 kr/par i pris fra Toyota på bremseklosser foran til en Proace. I tillegg til ~1400 i arbeidet. Enda mer bak. Totalt skulle dem ha 9422 for deler og arbeid. Altså skifte klosser foran og bak.

Til en Kia Carens fikk jeg ca. 5200 - 6000 fra tre forskjellige verksteder på samme jobb (bremseklosser foran og bak, arbeid).

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...