Tek_73 Skrevet 13. juli Del Skrevet 13. juli Etter at det begynte å lukte svidd gummi under en lengre kjøretur, viste det seg at det fremre reimhjulet sto bom fast (det minste hjulet, til høyre). Det roterer ikke, men reima snurrer som den skal. Hva kan være grunnen, og hva må gjøres? Det gjelder en 2012 Opel Astra Sports Tourer 1.4 (1362) 120HK. Litt krise, vi er på vei til hytta, og har 1000 km igjen. Håper derfor at noen har et godt tips. Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 14. juli Del Skrevet 14. juli Ser ut som alternatoren. Om reima er straum, men slurer har den sikkert havarert, og må byttast. Bør vere ganske kjapp jobb på verkstad. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 14. juli Del Skrevet 14. juli Sitat lukte svidd gummi ... viste det seg at det fremre reimhjulet sto bom fast Opplevde dette i båten. Kulelageret i sjøvannspumpa hadde låst seg. Reima gikk rundt, men ikke pumpa, så det ble tjukk, hvit røyk fra svidd gummireim. Du må på verksted. Om det i ditt tilfelle er alternatoren, bør den kunne byttes uten å overhale motoren. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 14. juli Del Skrevet 14. juli Ser litt ut som ac-kompressoren, men usikker på hvor den sitter på den bilen. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 14. juli Del Skrevet 14. juli Det ser ut som det er AC-pressa som er til høyre. Om kompressoren har rasa kan den sitte fast, men om clutchen er defekt kan den slure fremfor å dra rundt kompressoren. Om du ikke vet hva dette betyr trenger du et verkstedbesøk. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 14. juli Del Skrevet 14. juli Trolig AC kompressor ja. Jeg finner ikke noen 1.4 bensin 120 hk 2012 modell Astra, er du sikker på at dette er korrekt? Et skudd i blinde, men du kan prøve å skru av AC. Dersom clutchen på kompressoren fortsatt virker kan det være mulighet for at reimhjulet frikobles og snurrer fritt. Lenke til kommentar
Tek_73 Skrevet 14. juli Forfatter Del Skrevet 14. juli kremt skrev (2 timer siden): Trolig AC kompressor ja. Jeg finner ikke noen 1.4 bensin 120 hk 2012 modell Astra, er du sikker på at dette er korrekt? Et skudd i blinde, men du kan prøve å skru av AC. Dersom clutchen på kompressoren fortsatt virker kan det være mulighet for at reimhjulet frikobles og snurrer fritt. Du har rett, det er en 2013, registrert i desember 2012. I dag spinner hjulet som det skal. Clutchen kobler fra når AC skrus av. Antar likevel at komponenten er skadet og trenger å skiftes. Mener du at reimhjulet kan frikobles (bare vi lar AC være avskrudd under videre kjøring)? Det er trangt i motorrommet, og jeg har ikke redskaper til å koble fra, og lite peil på mekking. Noen som kjenner gode mekkefolk i Dalen-området (Telemark)? Tusen takk for god hjelp alle sammen. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 14. juli Del Skrevet 14. juli Tekno73 skrev (1 time siden): Du har rett, det er en 2013, registrert i desember 2012. I dag spinner hjulet som det skal. Clutchen kobler fra når AC skrus av. Antar likevel at komponenten er skadet og trenger å skiftes. Mener du at reimhjulet kan frikobles (bare vi lar AC være avskrudd under videre kjøring)? Det er trangt i motorrommet, og jeg har ikke redskaper til å koble fra, og lite peil på mekking. Noen som kjenner gode mekkefolk i Dalen-området (Telemark)? Tusen takk for god hjelp alle sammen. Det sitter en clutch ytterst på reimhjulet på AC-kompressoren. Den kobler ut og inn ettersom det trengs. Sannsynligvis må hele kompressoren byttes i sin helhet. Det kreves også spesialutstyr da anlegget må tømmes for gass før rørene inn på kompressoren kan demonteres. Mange verksteder har stengt nå midt i juli, så det er nok vanskelig å finne noe ledig tid. Det er i så fall en smal sak for en litt bilkyndig en å få løsne litt på reima for å kunne kjenne på om det er selve kompressoren som går tungt rundt eller om det er clutchen ytterst som er problemet. Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 14. juli Del Skrevet 14. juli AC Pumpa det der kan du mest sannsynligvis skifte lager akkurat som jeg snart skal til med på Sølvreven (Mitsubishi L200) Lenke til kommentar
Tek_73 Skrevet 14. juli Forfatter Del Skrevet 14. juli Opelduude skrev (2 timer siden): Det sitter en clutch ytterst på reimhjulet på AC-kompressoren. Den kobler ut og inn ettersom det trengs. Sannsynligvis må hele kompressoren byttes i sin helhet. Det kreves også spesialutstyr da anlegget må tømmes for gass før rørene inn på kompressoren kan demonteres. Mange verksteder har stengt nå midt i juli, så det er nok vanskelig å finne noe ledig tid. Det er i så fall en smal sak for en litt bilkyndig en å få løsne litt på reima for å kunne kjenne på om det er selve kompressoren som går tungt rundt eller om det er clutchen ytterst som er problemet. Clutchen ser ut til å fungere. Når AC skrus på kobler den inn, og når den skrus av kobler den ut. Juli er sikkert ikke beste tiden å få bestilt inn og byttet kompressor, nei. Tenker som en nødløsning å ta sikringen til klimaanlegget, og greie oss uten dette. Da ryker kupeviften også, men vi har da vinduer og gode headset 😅 Men det forutsetter jo at problemet ligger i kompressoren og ikke i reimhjulet eller clutchen. Vi småkjører litt i dag, og tar den på verksted for en vurdering i morgen. Takk igjen for god hjelp! Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 14. juli Del Skrevet 14. juli Tekno73 skrev (2 timer siden): Clutchen ser ut til å fungere. Når AC skrus på kobler den inn, og når den skrus av kobler den ut. Juli er sikkert ikke beste tiden å få bestilt inn og byttet kompressor, nei. Tenker som en nødløsning å ta sikringen til klimaanlegget, og greie oss uten dette. Da ryker kupeviften også, men vi har da vinduer og gode headset 😅 Men det forutsetter jo at problemet ligger i kompressoren og ikke i reimhjulet eller clutchen. Vi småkjører litt i dag, og tar den på verksted for en vurdering i morgen. Takk igjen for god hjelp! Du trenger ikke ta noen sikringer eller nøye deg uten kupevifte. Du trenger bare å skru av AC-knappen på panelet inni bilen. Da vil ikke kompressoren aktiveres, men du kan bruke varmeapparatet som vanlig. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå