Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hvordan fikse stuck reimhjul?


Anbefalte innlegg

Etter at det begynte å lukte svidd gummi under en lengre kjøretur, viste det seg at det fremre reimhjulet sto bom fast (det minste hjulet, til høyre). Det roterer ikke, men reima snurrer som den skal. Hva kan være grunnen, og hva må gjøres? Det gjelder en 2012 Opel Astra Sports Tourer 1.4 (1362) 120HK. Litt krise, vi er på vei til hytta, og har 1000 km igjen. Håper derfor at noen har et godt tips.

Reimhjul.JPG

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

lukte svidd gummi ... viste det seg at det fremre reimhjulet sto bom fast

Opplevde dette i båten. Kulelageret i sjøvannspumpa hadde låst seg. Reima gikk rundt, men ikke pumpa, så det ble tjukk, hvit røyk fra svidd gummireim.

Du må på verksted. Om det i ditt tilfelle er alternatoren, bør den kunne byttes uten å overhale motoren.

Lenke til kommentar

Det ser ut som det er AC-pressa som er til høyre. Om kompressoren har rasa kan den sitte fast, men om clutchen er defekt kan den slure fremfor å dra rundt kompressoren. Om du ikke vet hva dette betyr trenger du et verkstedbesøk. 

Lenke til kommentar

Trolig AC kompressor ja. Jeg finner ikke noen 1.4 bensin 120 hk 2012 modell Astra, er du sikker på at dette er korrekt? Et skudd i blinde, men du kan prøve å skru av AC. Dersom clutchen på kompressoren fortsatt virker kan det være mulighet for at reimhjulet frikobles og snurrer fritt. 

Lenke til kommentar
kremt skrev (2 timer siden):

Trolig AC kompressor ja. Jeg finner ikke noen 1.4 bensin 120 hk 2012 modell Astra, er du sikker på at dette er korrekt? Et skudd i blinde, men du kan prøve å skru av AC. Dersom clutchen på kompressoren fortsatt virker kan det være mulighet for at reimhjulet frikobles og snurrer fritt. 

Du har rett, det er en 2013, registrert i desember 2012. I dag spinner hjulet som det skal. Clutchen kobler fra når AC skrus av. Antar likevel at komponenten er skadet og trenger å skiftes. Mener du at reimhjulet kan frikobles (bare vi lar AC være avskrudd under videre kjøring)?

Det er trangt i motorrommet, og jeg har ikke redskaper til å koble fra, og lite peil på mekking. Noen som kjenner gode mekkefolk i Dalen-området (Telemark)?

Tusen takk for god hjelp alle sammen.

Lenke til kommentar
Tekno73 skrev (1 time siden):

Du har rett, det er en 2013, registrert i desember 2012. I dag spinner hjulet som det skal. Clutchen kobler fra når AC skrus av. Antar likevel at komponenten er skadet og trenger å skiftes. Mener du at reimhjulet kan frikobles (bare vi lar AC være avskrudd under videre kjøring)?

Det er trangt i motorrommet, og jeg har ikke redskaper til å koble fra, og lite peil på mekking. Noen som kjenner gode mekkefolk i Dalen-området (Telemark)?

Tusen takk for god hjelp alle sammen.

Det sitter en clutch ytterst på reimhjulet på AC-kompressoren. Den kobler ut og inn ettersom det trengs. 

Sannsynligvis må hele kompressoren byttes i sin helhet. Det kreves også spesialutstyr da anlegget må tømmes for gass før rørene inn på kompressoren kan demonteres. Mange verksteder har stengt nå midt i juli, så det er nok vanskelig å finne noe ledig tid. 

Det er i så fall en smal sak for en litt bilkyndig en å få løsne litt på reima for å kunne kjenne på om det er selve kompressoren som går tungt rundt eller om det er clutchen ytterst som er problemet. 

Lenke til kommentar
Opelduude skrev (2 timer siden):

Det sitter en clutch ytterst på reimhjulet på AC-kompressoren. Den kobler ut og inn ettersom det trengs. 

Sannsynligvis må hele kompressoren byttes i sin helhet. Det kreves også spesialutstyr da anlegget må tømmes for gass før rørene inn på kompressoren kan demonteres. Mange verksteder har stengt nå midt i juli, så det er nok vanskelig å finne noe ledig tid. 

Det er i så fall en smal sak for en litt bilkyndig en å få løsne litt på reima for å kunne kjenne på om det er selve kompressoren som går tungt rundt eller om det er clutchen ytterst som er problemet. 

Clutchen ser ut til å fungere. Når AC skrus på kobler den inn, og når den skrus av kobler den ut. Juli er sikkert ikke beste tiden å få bestilt inn og byttet kompressor, nei. Tenker som en nødløsning å ta sikringen til klimaanlegget, og greie oss uten dette. Da ryker kupeviften også, men vi har da vinduer og gode headset 😅

Men det forutsetter jo at problemet ligger i kompressoren og ikke i reimhjulet eller clutchen. Vi småkjører litt i dag, og tar den på verksted for en vurdering i morgen. Takk igjen for god hjelp!

Lenke til kommentar
Tekno73 skrev (2 timer siden):

Clutchen ser ut til å fungere. Når AC skrus på kobler den inn, og når den skrus av kobler den ut. Juli er sikkert ikke beste tiden å få bestilt inn og byttet kompressor, nei. Tenker som en nødløsning å ta sikringen til klimaanlegget, og greie oss uten dette. Da ryker kupeviften også, men vi har da vinduer og gode headset 😅

Men det forutsetter jo at problemet ligger i kompressoren og ikke i reimhjulet eller clutchen. Vi småkjører litt i dag, og tar den på verksted for en vurdering i morgen. Takk igjen for god hjelp!

image.png.36add9b9a2efb73ffee8118be9116af4.png

 

Du trenger ikke ta noen sikringer eller nøye deg uten kupevifte. Du trenger bare å skru av AC-knappen på panelet inni bilen. Da vil ikke kompressoren aktiveres, men du kan bruke varmeapparatet som vanlig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...