Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Uenighet med arb.giver ang arbeidstid og lønn

Minus

Anbefalte innlegg

Hei,

i februar stilte jeg et spørsmål i "skranken" angående betalt pause og fikk i grunn svar på det jeg lurte på der. I forlengelsen av nevnte spørsmål (når skal pause regnes som arbeidstid og således være betalt), kan det se ut til at jeg ikke har blitt kompansert tilstrekkelig lønnsmessig.

Jeg synes selv det er litt komplisert å forklare på en lettfattet måte, men jeg skal gjøre mitt beste.

Da jeg startet i firmaet, signerte jeg en arbeidskontrakt som sa:

Lønn per år 500.000kr (her har jeg bare skrevet et rundt tall. Lønnen i seg selv er ikke vesentlig for saken)
Arbeidstid 37,5t effektiv ordinær arbeidstid pr uke, pluss en halvtime betalt spisepause hver dag.

Jeg tenkte at den halvtimen med betalt spisepause hver dag kom i tillegg til årslønnen, og skuffelsen ble jo selvsagt stor, da jeg ved første lønnsslipp ikke så noe til det tillegget. (Jeg trodde jeg skulle få betalt for ca 21 ekstra halvtimer i mnd)

Tok opp dette muntlig med en kollega, og hen snakket noe om en kompensasjon som fra gammelt av (over ti år tilbake i tid, da firmaet ble kjøpt opp) og så ble jeg litt usikker og valgte å ikke grave noe mer. 

Så dukker det opp en ny problemstilling når jeg skal ha et noen timer fri midt på dagen for å gjøre noen personlige ærender. Jeg tar nemlig ut avspasering uten lønn, og da regner lønningskontoret ut hvor mye som skal trekkes av fastlønnen. På lønnsslippen fremgår det at jeg har blitt trukket for 4 timer á 256,41kr. (Noe som går da selvsagt går opp med månedslønnen, når man ganger timelønn med 162,5 - som er vanlig 37,5t uke)

Da begynner spørsmålet om den betalte lønsjen igjen å dukke opp..

Så jeg leser meg litt opp og konkluderer med at en eller annen plass må det være en feil.

Faktum er:

• AML sier at pause skal regnes som en del av arbeidstiden.
  • Tariffen min sier at "den effektive ordinære arbeidstid for dagtidstilsatte skal i gjennomsnitt ikke overstige 37,5t per uke". 
  • Jeg har 8t arbeidsdag / (alle i min avdeling skriver 8t på ordre, ingen separat kode for lunsj e.l) 

Jeg sender derfor mail til lønn og spør hva grunnlaget for beregning av timelønn er og får til svar at "de har fått beskjed om 1950t".
HR er unnvikende og svarer ikke skikkelig, men etter hvert kommer det forslag om å endre arbeidskontrakt for de av oss som har tekst "pluss en halvtime betalt lunsj hver dag". 

Hva i alle dager gjør jeg videre? 

Til opplysning er hovedtillitsvalgt langtidssyk og plasstillitsvalgt på avd. har sluttet..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Minus skrev (5 minutter siden):

Jeg sender derfor mail til lønn og spør hva grunnlaget for beregning av timelønn er og får til svar at "de har fått beskjed om 1950t".

HR er unnvikende og svarer ikke skikkelig, men etter hvert kommer det forslag om å endre arbeidskontrakt for de av oss som har tekst "pluss en halvtime betalt lunsj hver dag". 

Hva i alle dager gjør jeg videre? 

Forstår godt at arbeidsgivar tilbyr seg å endre arbeidskontrakta, for det dei har skrevet er at du skal ha betalt for 40 timar i veka, og det dei tydelegvis har meint er 37,5 times veke som inkluderer ein halvtime med betalt matpause. 

Den dagen du tok deg fri midt på dag så er det nok likevel korrekt å trekke frå matpausa ettersom retten til matpause etter arbeidsmiljølova fyrst slår inn når ein jobbar meir enn 5,5 timar. 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, The Avatar said:

Den dagen du tok deg fri midt på dag så er det nok likevel korrekt å trekke frå matpausa ettersom retten til matpause etter arbeidsmiljølova fyrst slår inn når ein jobbar meir enn 5,5 timar. 

Beklager, her ble mitt eksempel litt uheldig. Det kunne like gjerne vært en eller to timer fri på slutten av dagen. Beregningsgrunnlaget ville blitt det samme. Årslønn / 1950t x antall timer fri = trekk i lønn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...