Gå til innhold

Hvilket stormkjøkken anbefaler dere?


Anbefalte innlegg

Hei!

Driver og ser på stormkjøkken og har lagt min elsk på multifuel hvor man kan bruke gass, bensin, diesel osv.

Har sett på Primus Omnifuel og Primus Omnilite. Samt MSR Dragonfly og MSR Whisperlite universal.

Camper med familien mest på sommer og vår og da tenker jeg gass blir fint å bruke, dette soter vel minst? Så får det bli bensin eller lignende på vinter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
BIG1 skrev (31 minutter siden):

Hei!

Driver og ser på stormkjøkken og har lagt min elsk på multifuel hvor man kan bruke gass, bensin, diesel osv.

Har sett på Primus Omnifuel og Primus Omnilite. Samt MSR Dragonfly og MSR Whisperlite universal.

Camper med familien mest på sommer og vår og da tenker jeg gass blir fint å bruke, dette soter vel minst? Så får det bli bensin eller lignende på vinter.

Dette er vel strengt tatt bare gassbrenner, og ikke det jeg i hvert fall tenker på som (komplett) stormkjøkken?

Men ellers enig at mulighet for flere fueltyper er bra. Da har man fleksibilitet.

Jeg hadde fra før et standard Trangia stormkjøkken med spritbrenner for rødsprit, men kjøpte meg for kort tid siden en gassinsats.

Har bare brukt gassinsatsen 2 ganger, men så langt mine erfaringer:

Gass soter som du skriver mye mindre, er mer effektiv, er mye enklere å regulere og det blir mindre søl. Men jeg synes gassen blir veldig fort brukt opp.

Gass er veldig kjekt og raskt å bruke, men på litt lengre turer ville jeg kanskje vurdert rødsprit, om ikke annet ha en liten flaske som backup.

 

Har også lurt litt på en sånn jetboiler. De går det vel ikke å steke på, men er vel veldig raske til koking? For bare å lage seg posemat, er sånne sikkert fine.

Noen erfaringer?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...