Gå til innhold

Spiste pølser fra i fjor som har ligget i fryseren, kan jeg bli syk?


Anbefalte innlegg

Prøver å bruke opp alt jeg har i huset. Har en del kjøtt i fryseren innkjøpt i fjor og en del tørrvarer i kjøkkenskapene, men har likevel ikke fått brukt så mye av det da jeg var lat og likevel kjøpte noe enkelt i stedet for å lage mat av det jeg hadde. Men nå skal jeg prøve å få brukt det opp og ikke være så lat. Spiste noen pølser i stad. Kan man egentlig blir syk av kjøtt som har ligget i fryseren så lenge selv om det har ligget der hele tiden. eller er det bare kvaliteten som forringes? Smakte ikke noe rart av pølsene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal enormt mykje til at du blir sjuk. Særleg pølser som har mykje fett vil kunne harskne, harsk mat et ikkje farleg men det smaker ikkje spesielt bra. I tillegg så bli fryste matvarer fort tørre, men også det er mest eit spørsmål om kvalitet og ikkje matsikkerheit. 

Det einaste du skal være litt forsiktig med er marvarer som har gått ut på dato før nedfrysing, disse kan gjere deg sjuk etter opptining (på same måte som med anna mat som er utgått på dato. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Hva med kjøttdeig? Har hørt litt forskjellig om det. Blandt annet at siden det er hakket opp så kan det være bakterier selv om det har ligget i fryseren. Jeg skjønner ikke helt, det har vært i fryseren siden før utløpsdatoen...

Lenke til kommentar

Merker fort om noe er gærent.

Jeg lagde taco av ei pakke kjøttdeig som lukta surt en gang, men med krydder smakte det ikke så ille. Satt på dass en gang i timen det neste halvannet døgnet.

En annen gang tinte jeg opp kyllingfilét som slo imot meg med en ubeskrivelig stank da jeg åpna plasten. Heiv den umiddelbart, men lukta etter å bare ha åpna pakka hang igjen i huset resten av dagen. Sånt prøver man seg ikke på...

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (På 13.7.2024 den 5:42 PM):

Det skal enormt mykje til at du blir sjuk. Særleg pølser som har mykje fett vil kunne harskne, harsk mat et ikkje farleg men det smaker ikkje spesielt bra. I tillegg så bli fryste matvarer fort tørre, men også det er mest eit spørsmål om kvalitet og ikkje matsikkerheit. 

Det einaste du skal være litt forsiktig med er marvarer som har gått ut på dato før nedfrysing, disse kan gjere deg sjuk etter opptining (på same måte som med anna mat som er utgått på dato. 

Eg er einig i dette. I tillegg er det viktig å skilje mellom "best før - ofte god etter" og "siste forbruksdag". Varer merka "siste forbruksdag" bør ikkje frysast ned eller etast (med mindre dei har vore fryst) etter at datoen er gått ut. Likevel skal det mykje til å bli sjuk, og eg har ete servelat eller skinke ein månad etter at datoen gjekk ut. Legg ein slikt i frysen i god tid før det går ut på dato vil dei derimot halde seg i årevis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
marsipan86 skrev (15 minutter siden):

Hva med kjøttdeig? Har hørt litt forskjellig om det. Blandt annet at siden det er hakket opp så kan det være bakterier selv om det har ligget i fryseren. Jeg skjønner ikke helt, det har vært i fryseren siden før utløpsdatoen...

Alt av kjøtt som du gjennomsteker, som du gjør med kjøttdeig, vil være trygt, varmebehandling dreper bakterier.  Det er bare et spørsmål om  at optimal kvalitet og smak som eventuelt blir redusert. 

I ytterste konsekvens kan en dau grevling fra veikanten være safe etter tilstrekkelig tilberedning..., og du er milevis fra det.

Leverpostei og andre ting som stinker når du skal spise det uten å steke derimot... 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Nhi:

Sitat

"Matbåren botulisme er den sykdomsformen som er mest vanlig. I  Norge skyldes matbåren botulisme vanligvis hjemmeprodusert rakefisk og spekemat."

Helsenorge.no 

Sitat

Botulisme er en meldepliktig sykdom i Norge. Fra 2019 til 2023 er det sett fra 0 til 2 tilfeller per år. Dette inkluderer flere årsaker til botulisme enn de nevnte risikomatvarene, for eksempel injeksjon av forurensede rusmidler eller utstyr brukt til dette.

Skremselspropaganda å komme med botulisme når noen spør om pølser som har ligget I fryseren siden i fjor. 

Endret av Mag ne
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Botulisme er en bakterie som trives i oksygenfattige omgivelser, som ikke er for sure og for kalde. Fryseren er ikke oksygenfattig så lenge det ikke er vakuumpakket mat. Det er uansett for kaldt for det meste av bakterier i en fryser. Det er hele poenget med fryser. Det og at kjemiske prosesser som harskning skjer saktere. 

Hvis man skal hermetisere hjemme så er det noe man må tenke på. For butulismebakterien overlever opp til 116 grader C. Så man kan ikke koke den bort uten trykkoker. Eller hvis man skulle finne på å være "smart" og vakuumpakke noe kjøtt. Koke pakningen og så tenke at dette kan lagres lenge på benken eller noe lignede. Det kan være problematisk. Butulismebakterien finnes i jord, altså overalt. 

Det som ikke er så kjent er at butulismebakterien i seg selv er ufarlig. Det er giftstoffet den produserer som er farlig. Giftstoffet brytes ned ved å varme noe over 90 grader i 5min.   

Endret av SVD
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en pakke kyllingburgere i sverige for en del uker siden, stekte dem så de hadde kjernetemp på 76°, pakken beskrev kjernetemp på 74-75°.

Spiste de, ingen usmak eller noe. Svidd på ene siden da, så ble litt hosting. 😅

Ila natten våknet jeg av luftsmerter og løs mage. Rapene smakte svovel.

Matforgiftning eller bivirkning av medisin jeg går på? 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...