Gå til innhold

Har din betalingsmåte endret seg på Finn.no?


Anbefalte innlegg

Boing_80 skrev (2 minutter siden):

beholderen var av glass og hadde blitt ødelagt under frakten

Da er det jo bare å klage til finn innen 24 timer så får du pengene tilbake.
For du husket vell å filme mens du åpnet pakken?
Selger er ansvarlig til du har åpnet pakken og med 24timers garranti får du pengene tilbake med en gang.

At du ikke bruker hansker når du åpner pakker fra fremmede er ditt problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eskove skrev (Akkurat nå):

Da er det jo bare å klage til finn innen 24 timer så får du pengene tilbake.
For du husket vell å filme mens du åpnet pakken?
Selger er ansvarlig til du har åpnet pakken og med 24timers garranti får du pengene tilbake med en gang.

At du ikke bruker hansker når du åpner pakker fra fremmede er ditt problem.

Det ble ordnet til slutt, men det hadde en pris i form av ødelagt vare som skadet meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (1 minutt siden):

Joda, på papiret sikkert en god løsning.

i praksis er det også en ekstremt god løsning.
Kjenner flere som både kjøper og handler mye på finn.

Og dem jeg kjenner som driver aktivt sverger til dette, både som selger og kjøper

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Eskove skrev (2 minutter siden):

Så du henter ut pakken, drar hjem. Filmer mens du åpner pakken slik at det er tydelig hvilken pakke det er.
Er det stein i pakken så klager du, og får pengene tilbake.
Krangler selger har du videobevis og beholder dine penger.

Dette må jeg også begynne med.

Man kan bli litt over ivrig å pakke opp, pakker er gøy 😆

Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (Akkurat nå):

Det ble ordnet til slutt, men det hadde en pris i form av ødelagt vare som skadet meg.

Varen hadde blitt like ødelagt og du hadde skadet seg like mye om det ikke var Fikk Ferdig.
Jeg har alltid på meg et par hansker når jeg åpner pakke, om det er fra finn eller fra ali, eller fra en europeisk butikk.
Jeg har jobbet i frakt bransjen og veit hvordan pakker handteres.

Er ikke så dyrt for et par hansker på biltema

Lenke til kommentar
Kenhten skrev (1 minutt siden):

Man kan bli litt over ivrig å pakke opp, pakker er gøy

sett opp et Pakkebord med et "stativ" eller noe lignenede for mobilen over bordet.
Så du bare starter opptak med mobilen og legger den i stativet eller hvordan løsning du velger og vipps tar det bare 30 ekstra sekunder ;) 

Handlet mye på e-bay før og det har spart meg for mange euro og dollar fra uærlige selgere :D 
Når du har videobevis hvor sporingsnr vises får man alltid pengene tilbake.

Bare husk å kjøpe et par egnede hansker på biltema for sikkerhets skyld.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Alle kjøp på sider som Finn har en viss risiko med seg. Om man tror Fiks Ferdig eller postoppkrav reduserer risikoen er man bare naiv. De som vil svindle, de svindler, uansett hvilken metode de ender opp med å bruke.

Mine tips:

1. Verifiserte profiler som er mer enn 5 år gamle
2. Flere tilbakemeldinger på gjennomførte salg
3. Tyd dialogen. Om folk er for ivrige, så er det et rødt flag for svindel. De aller færreste som selger noe legit svarer med en gang, og de er sjeldent opptatt av og få oppgjøret 2 sekunder etter første melding.
4. Koble navnet på finnkonto til vippskonto, og deretter ta en sjekk på facebook profil til vedkommende. Kan omså be vedkommende om å legge deg til som venn på FB om beløpet er stort nok.
5. Aldri legg ut en "ønskes kjøpt" annonse. Det er det samme som å legge ut eposten sin på et forum og si at man er interessert i å motta nigerianske tiggerbrev. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Leatherass skrev (54 minutter siden):

3. Tyd dialogen. Om folk er for ivrige...


Det er i det minste ikke et problem jeg har når jeg selger noe og folk vil komme å hente.
Jeg trenger ikke nye brødre, venner eller dekksparkere, og ønsker ikke besøk.

For meg er det faktisk et rødt flagg når folk vil kjøre milevis for å hente noe til et par hundringser, som kan sendes for 39,- kroner med Finn, så da kan de like gjerne holde seg hjemme.

Er det snakk om noen tusenlapper, så er det dog litt mer forståelig, men igjen, for meg er det langt mer praktisk å levere til Posten enn å bruke tid på folk som kommer for å prate om løst og fast i evigheter, og deretter skal prute osv.

Som selger bør man også være vakt, det er mer enn nok av uærlige kjøpere også.

En annen ting er dyre objekter.
Det burde være åpenbart, men ta aldri med dyre ting, eller masse cash for kjøpe noe, ved å møte noen en mørk kveld på en parkeringsplass osv.

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk som ikke svarer eller bryr seg om å selge blokkerer jeg. Prøvde å kjøpe CPUer nå før sommeren, de svarte aldri. Da ble det blokkering istedet. Gidder ikke useriøse selgere.

 

Han jeg kjøpte Asus Rog Ally fra kjøpte jeg en Steam Deck OLED Limited Edition fra bare noen få måneder etter. Begge ble kjøpt med Fiks ferdig for sikkerhets skyld, betalte t.o.m. ekstra forsikring på Steam Decken, frakten dekker kun opptil 2500kr. Har ikke hatt noe problem med å betale forskudd på den. Fiks Ferdig er også lett for selger, bare å skrive ut fraktetikett eller gi en kode til innleveringssted.

Har solgt en del også, jeg har hatt mange tilbakevendende "kunder". Vipps er mest brukt. Har 76 vurderinger og alle er 10'ere. Står oppført med fullt navn og ofte med adresse på annonsene.

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
0laf skrev (3 timer siden):

For meg er det faktisk et rødt flagg når folk vil kjøre milevis for å hente noe til et par hundringser, som kan sendes for 39,- kroner med Finn, så da kan de like gjerne holde seg hjemme.

Hva er det røde flagget her? Jeg kjørte fra Namsos til Dombås for å kjøpe en dvergpapegøyeunge. Er jeg et rødt flagg av den grunn? Om det er økonomisk er en sak, men det er jo jeg som brukte pengene på å reise for å hente et dyr jeg liker svært godt. Den kostet kr. 500.

Endret av Boing_80
  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (4 timer siden):


Det er i det minste ikke et problem jeg har når jeg selger noe og folk vil komme å hente.
Jeg trenger ikke nye brødre, venner eller dekksparkere, og ønsker ikke besøk.

For meg er det faktisk et rødt flagg når folk vil kjøre milevis for å hente noe til et par hundringser, som kan sendes for 39,- kroner med Finn, så da kan de like gjerne holde seg hjemme.

Er det snakk om noen tusenlapper, så er det dog litt mer forståelig, men igjen, for meg er det langt mer praktisk å levere til Posten enn å bruke tid på folk som kommer for å prate om løst og fast i evigheter, og deretter skal prute osv.

Som selger bør man også være vakt, det er mer enn nok av uærlige kjøpere også.

En annen ting er dyre objekter.
Det burde være åpenbart, men ta aldri med dyre ting, eller masse cash for kjøpe noe, ved å møte noen en mørk kveld på en parkeringsplass osv.

Skjønner at det er ein ulempe om du som selgar må bruke mykje tid på å gjere avtale og småprate med kjøparen, men det er mindre styr å ta medbseg tingen og møte kjøparen utanfor posten enn det er å ta same turen men i tillegg måtte ordne med forsvarleg innpakking. 

Sidan kjøper er interessert i å få det som er annonsert, og selgar er interessert i å få betaling, og begge to er bekymra for å bli svindla, så er jo fysisk møte og oppgjer det tryggaste for begge partar. Men sjølvsagt ikkje heilt åleine i mørke bakgater med ukjente for å utføre transaksjon av stor verdi. Ved å møte kjøparen så har du langt betre kontroll på at du får den avtalte betalinga på den betalingsmåten du ønsker. 

At folk kjem reisande kan det være mange grunnar til, kanskje har dei ærend i området likevel, kanskje er dei på ferie. Oftast handlar det nok om at folk handler på finn.no som hobby og fritidssyssel meir enn for å gjere gode kjøp. 

Det sagt så skal du sjølvsagt ikkje akseptere at kjøparen møter opp og då startar å prute på ein alt avtalt pris, men igjen så er det kjøparen som har mest å tape på å måtte reise milevis heimigjen utan å få kjøpt tingen. Du som selgar taper berre få minutt på å møte ein potensiell kjøpar. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (4 timer siden):

Hva er det røde flagget her? Jeg kjørte fra Namsos til Dombås for å kjøpe en dvergpapegøyeunge. 


Litt verre å sende en fugl.

Jeg tenker mer på folk som ønsker å kjøre 10 mil for å hente noe til 300,- spenn, i stedet for å betale 39,- kroner i frakt.
Det er et rødt flagg for meg.

En del kjøpere dukker forøvrig heller ikke opp, enkelte tror de har bedre mulighet til å prute når begge er der og er klare til å gjøre en handel, hvor kjøper plutselig har et eller annet å klage på e.l.

Å reise hjem til fremmede mennesker, eller få fremmede mennesker på besøk, er ikke noe for meg, så det er utelukket uansett.
 

The Avatar skrev (2 timer siden):

Sidan kjøper er interessert i å få det som er annonsert, og selgar er interessert i å få betaling, og begge to er bekymra for å bli svindla, så er jo fysisk møte og oppgjer det tryggaste for begge partar.


Det tryggeste for begge parter er at kjøper betaler gjennom Fiks Ferdig.
Betalingen er gjort når selger sender varen, og selger får ikke pengene før kjøper har mottatt og godkjent alt.

Den eneste ulempen med dette er uærlige kjøpere som "bytter" ut varer, som det faktisk er noen av.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

De fleste voksne mennesker er ærlige og hyggelige. Jeg har ofte kjørt til en bensinstasjon i nærheten for å møte folk til et gitt tidspunkt, funker veldig bra. Men mange har også kommet på døra uten problemer, flere av de har jeg blitt stående lenge å prate med om alt mulig. De personene man kan få dårlige opplevelser er gjerne de jeg kaller "shitkids" som bare er ute etter å more seg på andres bekostning og kaste bort andres tid på tull og fjas, Av og til med lånt bruker så man ikke ser det. Veldig irriterende. 

Det er som regel verre dess billigere det man selger er. En vare til over 10 tusen var mye, mye lettere og ryddigere å selge enn en til 2 tusen. Så ja, å drive kjøp og salg i noen som helst skala kan være litt av et shitshow. 

Lenke til kommentar

Uansett hva varen koster så bryter man en avtale om en ikke dukker opp og med det misbruker en tillit en har fått av den andre parten. Slike personer har en lei tendens til å møte seg selv i døren senere. En kan gjerne peke på alle andre som problemet, men det hjelper ofte å se seg selv i speilet også tidvis.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 7/13/2024 at 9:51 PM, 0laf said:

Jeg tenker mer på folk som ønsker å kjøre 10 mil for å hente noe til 300,- spenn, i stedet for å betale 39,- kroner i frakt.

Jeg kjørte 10 mil for å hente noe til 39,- .... (Det ville vel ha blitt like mye i frakt, antar jeg.)
Fordelen er at jeg fikk varen samme dag, så jeg kunne gå i gang med reparasjonen av sykkelen min.

edit: Jeg oppdaget selvsagt at jeg manglet enda en del, og ettersom det ikke fristet med en biltur på 50 mil hver vei, så fikk jeg den sendt med Posten, og dermed var jeg uten sykkel en uke til ...
(Men den 10 mils-turen var fin, da.)

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Tror aldri jeg har blitt svindlet/lurt. Men jeg har blitt beskylt for å svindle; noe som førte til at kontoen min ble låst og blokkert i flere år. Siden verifisering nå må skje med BankID - kunne jeg heller ikke bare "lage ny konto". Til slutt ble jeg så drittlei at jeg ringte kundeservice og fikk snakke med sikkerhetavdelingen som stilte meg masse kontrollspørsmål. Før jeg fikk kontoen åpne igjen.

Rart at man blir "avhengig" av Finn. Husker jeg var på utkikk etter en leilighet å leie, og da er jo 95% på Finn. Så uten konto, fikk jeg ikke sendt melding / se kontaktinfo. Så det ble smått problematisk. Også ved salg/kjøp av bil. Dumt at de har nærmest monopol på rubrikkmarkedet i Norge. 

Jeg syns det er mye mer problematisk å være selger enn kjøper. Er så utrolig mange idioter på Finn, som type spør om det som står beskrevet i annonsen - legger inn skambud, slutter å svarer... osv. Så "Fiks ferdig" eller hva det heter; er veldig greit. Så slipper jeg kjedelig dialog og mas. 

Kjøper kun billige greier på Finn, ikke "typiske svindelvarer". Å kjøpe dyr elektronikk brukt lønner seg ikke, i mitt hode. Mye bedre å ha kvittering/garanti i sitt navn, og en butikk i nærheten å forholde seg til. En via via via. Bare for å spare 1000 kr,-

Siste kjøpet mitt var en 46 tommer tv jeg fikk for 200 kr,-. Mye billig, bra og utdatert elektronikk å få på Finn. Har kjøpt stasjonær pc til 150 kr,- tablet til 200 kr,- og andre småting... helt greie ting, av god kvalitet. 

Jeg er også opptatt av høflighet, så dersom noen bare svarer "Ja" eller noe annet kjipt, så gidder jeg ikke. Jeg er nok veldig prippen der. Forventer noen få høflighetsfraser, og/eller et smilefjes. 😜 

Men handler mindre og mindre via Finn. Og helst henter jeg lokalt. Sjelden jeg gidder å få ting tilsendt lengre. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bruker ikkje postoppkrav eller fiks ferdig. Begge er fordyrande. Har enda ikkje opplevd å bli svindla på finn, men har opplevd at ikkje alt er som fortalt, men da har vi fiksa opp i det på ein minnelig måte. 

Enten det er kjøp/salg blir det forskuddsbetaling via konto eller vipps. Levering/henting viss det passer inn med andre ærend blir og nytta. Ved salg bestemmer kjøper henting/levering/type frakt/sporing/forsikring. Bruker dog tid på å sjekke ut selger ved kjøp samt at dialog er av det normale slaget. Om usikker styrer eg bare unna. Tipper 1 av 5-6 vurderte kjøp går i vasken pga dialog. Normal folkeskikk/høflighet er viktig. 

Lenke til kommentar
On 13.7.2024 at 2:53 PM, 0laf said:

For meg er det faktisk et rødt flagg når folk vil kjøre milevis for å hente noe til et par hundringser, som kan sendes for 39,- kroner med Finn, så da kan de like gjerne holde seg hjemme.

Hva er risikoen? En som vil svindle deg foretrekker sannsynligvis å ikke møte deg personling. Folk kan ha andre grunner til å ta turen på flere mil.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...