Gå til innhold

Har din betalingsmåte endret seg på Finn.no?


Anbefalte innlegg

Jeg har opplevd å bli svindlet flere ganger og har endelig lært av alle hendelsene. Dersom varen jeg ønsker å kjøpe befinner seg i nærheten av der jeg bor møter jeg personlig opp. Hvis det er en vare som befinner seg lenger unna fylket jeg bor i så ber jeg om postoppkrav. Det er jo fremdeles ikke 100% sikkert da det fort kan bli sendt en pakke med stein i. Men jeg har sluttet å betale på forskudd når det gjelder større beløp. For meg er grensen beløp på over kr. 1000. 

De siste dagene la jeg ut en annonse på Finn der jeg ønsker å kjøpe en brukt Playstation 5. Jeg har angitt maks. prisen til kr. 3500, men vet at jeg nok ikke får kjøpt til den prisen. Derfor har jeg skrevet i annonseteksten at prisen selvsagt kan diskuteres. Nå har jeg fått to tilbud; et på kr. 3500 og et på kr. 4500. Personen som kunne selge for kr. 3500 tok selv kontakt med meg og fortalte at pga. pengeproblemer må vedkommende selge både PS5 og iPhone (husker ikke modellen). Pakken med konsollen skulle visst være uåpnet og vedkommende sendte bilde. Kontoen det ble sendt fra tydet på at det var en dame som hadde opprettet og det var bare positive vurderinger. Jeg antar at det var sønnen til den kvinnen som solgte via det som trolig er morens konto. Jeg har erfaring med at 16-åringer selger fra foreldrenes konto og da er jeg påpasselig med å få bekreftet fra den voksne at det er et ærlig salg. I alle fall ville vedkommende ha betaling over Finn med en gang (i går) og kunne sende pakken senere på dagen. Jeg ba om postoppkrav hvorpå vedkommende svarte at det var behov for pengene raskt. Jeg er voksen nok til å kontrollere mine impulser så jeg sto på mitt om postoppkrav. Det endte med at jeg ikke fikk noe svar lenger. 

Kan hende at selgeren var ærlig og det kunne blitt en trygg handel. Men jeg ble skeptisk da vedkommende kunne selge PS5 for kr. 3500 når veiledende nypris ligger på rundt kr. 5000 og oppover.

Har du endret din betalingsmåte på Finn etter å ha blitt svindlet eller har du alltid kjørt en bestemt linje?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke blitt svindlet på Finn. De få gangene jeg har fått et dårlig produkt har jeg heldigvis kunne sende tilbake og få pengene igjen.

Bruker fiks ferdig og vipps.

 

Ønskes kjøpt er å be om å bli svindlet. Der får man sikkert mye rart. Bedre å finne noen som skal selge, en som er verifisert, har et navn og har gode tilbakemeldinger. 

Postoppkrav er ikke noe jeg holder på med. Det er sånn gammeldagse greier. Null beskyttelse. Sender ikke med Postoppkrav. 

 

Man ser hva en PS5 selges for på Finn. Ofte er er prisen mye høyere enn hva de får. Folk trur de skal få nypris for noe som er brukt.

 

Edit: Etter en titt..

 Det er plenty av PS5 til 4k. Ikke akkurat mangel på PS5 nå 😄

Endret av Kenhten
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Kenhten skrev (5 minutter siden):

Postoppkrav er ikke noe jeg holder på med. Det er sånn gammeldagse greier. Null beskyttelse. Sender ikke med Postoppkrav. 

 

Man ser hva en PS5 selges for på Finn. Ofte er er prisen mye høyere enn hva de får. Folk trur de skal få nypris for noe som er brukt.

 

Postoppkrav er da ikke dumt. Du får se pakken og kan for eks. ta bilde av pakken før du betaler for den osv. 

Angående det andre avsnittet er jeg enig. Bruktpris bør være lavere enn nypris. Jge kan like godt kjøpe ny PS5 da den koster like mye ny som mange av prisene som er angitt på Finn.

Endret av Boing_80
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (25 minutter siden):

I alle fall ville vedkommende ha betaling over Finn med en gang (i går) og kunne sende pakken senere på dagen.

Hva er "betaling over Finn med en gang"? Det er ikke noe som finnes såvidt jeg vet.

Lenke til kommentar

Du kan ikke åpne pakken. Du må betale først. Kjenner du personalet kan du sikkert kjenne på vekta.

Sender du med Postoppkrav så kan kjøper ombestemme seg. Da ligger pakken lenge på PiB, så blir den sendt tilbake. Du taper Postoppkrav og frakt, det har gått 3-4 uker og du sitter fortsatt med det du skal selge minus noen hundrelapper. 

 

Fiks ferdig eller personlig oppmøte er det sikreste.

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (2 minutter siden):

Postoppkrav er da ikke dumt. Du får se pakken og kan for eks. ta bilde av pakken før du betaler for den osv. 

Et bilde av en generisk pappeske er ikke noe garanti for svindel.
Ikke noe problem å bruke noe av den reklamen som mange får i postkassen til å få vekta til å bli ca rett i forhold til innholdet.

Postoppkrav hjelper nada mot svindel.
Om jeg skal ha noe på finn så ser jeg an brukeren som selger.
Er brukeren i kjøreavstand? ok da kan jeg dra å fysisk se varen før jeg betaler.
Er den ikke det ser jeg om brukeren er verifisert med BankID
Er den ikke det dropper jeg å handle.

Betaler enten kontant eller med Vipps om jeg kan møte opp personlig.
Vist ikke bruker jeg Finn sine systemer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kenhten skrev (1 minutt siden):

Du kan ikke åpne pakken. Du må betale først. Kjenner du personalet kan du sikkert kjenne på vekta.

Sender du med Postoppkrav så kan kjøper ombestemme seg. Da ligger pakken lenge på PiB, så blir den sendt tilbake. Du taper Postoppkrav og frakt, det har gått 3-4 uker og du sitter fortsatt med det du skal selge minus noen hundrelapper. 

 

Fiks ferdig eller personlig oppmøte er det sikreste.

 

Jeg synes fremdeles postoppkrav med mindre en ikke kan møte opp personlig er en bedre løsning. Som kjøper tar betaler jeg selvsagt ikke for en pakke med steiner. Fiks ferdig er heller ikke noen trygg løsning. Kan like godt bli sendt en pakke med stein da også.

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Eskove skrev (2 minutter siden):

Et bilde av en generisk pappeske er ikke noe garanti for svindel.
Ikke noe problem å bruke noe av den reklamen som mange får i postkassen til å få vekta til å bli ca rett i forhold til innholdet.

Postoppkrav hjelper nada mot svindel.
Om jeg skal ha noe på finn så ser jeg an brukeren som selger.
Er brukeren i kjøreavstand? ok da kan jeg dra å fysisk se varen før jeg betaler.
Er den ikke det ser jeg om brukeren er verifisert med BankID
Er den ikke det dropper jeg å handle.

Betaler enten kontant eller med Vipps om jeg kan møte opp personlig.
Vist ikke bruker jeg Finn sine systemer.

Nei, men du har i alle fall vitner når du er på postkontoret. 

Uansett landet jeg på at det er like greit å kjøpe ny PS5 da den ligger på rundt kr. 5000 og oppover. 

Fiks ferdig: Finn er flinke til å vri seg unna saker der det en kjøper har blitt svindlet.

Endret av Boing_80
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (1 minutt siden):

Nei, men du har i alle fall vitner når du er på postkontoret. 

men hva hjelper det?
er det noe forskjell på at du må betale på postkontoret eller at du betaler med vipps å får pakken på samme måte?
Hjelper deg Null og nikks.

Postoppkrav var for folk som handlet på nett og ikke kunne få kreditt.
Ev i tiden med disse reklameheftene hvor du sendte inn bestillingsskjema.
Det er noe som henger igjen fra gamle dager og burde blitt avskaffet.

Lenke til kommentar

Jeg har bare blitt "svindlet" av kjøper som var en uredelig kranglefant som endte opp med produktet og mesteparten av pengene fordi han forsto at for meg så hadde det verdi å bli kvitt han.

Kjøp og salg går stort sett på oppmøte og vipps, jeg kjører ting på søpla heller enn å sende.

Lenke til kommentar
kremt skrev (Akkurat nå):

For mye shitkids på finn de senere årene. Ganske lett å lage nye kontoer og "selge" noe til folk man kjenner og få 100 vurderinger på 10 i løpet av en måned. Totalt fake. 

Helt enig. Ble selv svindlet av somalere vedrørende et kjøp av en laptop til kr. 1500. Skulle brukes til å teste ulike Linux distroer. Er selv innvandrer, men ble så forbannet over svindelen at visse ord ble brukt uten problemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (2 minutter siden):

Jeg synes fremdeles postoppkrav med mindre en ikke kan møte opp personlig er en bedre løsning. Som kjøper tar betaler jeg selvsagt ikke for en pakke med steiner. Fiks ferdig er heller ikke noen trygg løsning. Kan like godt bli sendt en pakke med stein da også.

Ved Postoppkrav betaler du for steinene mens du ser på pakken som inneholder steiner, du åpner pakken og finner ut at det er steiner.

Ved forskuddsbetaling betaler du, pakken ankommer PiB, du henter pakken og åpnet opp en pakke med steiner.

Hva er forskjellen? Jo, du har faktisk betalt mer for pakken med steiner sendt med Postoppkrav. Steinene er jo ikke mer verdt med Postoppkrav 😂

 

Fiks ferdig. Du har 24 timer på å sjekke produktet. Du godkjenner produktet og finn overfører pengene til selger. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mag ne skrev (1 minutt siden):

Jeg har bare blitt "svindlet" av kjøper som var en uredelig kranglefant som endte opp med produktet og mesteparten av pengene fordi han forsto at for meg så hadde det verdi å bli kvitt han.

Kjøp og salg går stort sett på oppmøte og vipps, jeg kjører ting på søpla heller enn å sende.

Ja, det er helt utrolig hva slags folk man snakker med! De fleste eier ikke folkeskikk og starter ikke samtalen med "Hei", men skriver "1000 kr?" uten noe mer.

Jeg har fått så mange henvendelser der det virker som at avsenderen ikke har lest annonsen og tror at det er jeg som selger PS5.

Lenke til kommentar

Når du legger ut en ønskes kjøpt annonse så blir du kontaktet av folk som ikke alltid har rent mel i posen.

Man bør aldri betale for noe direkte uten at det er noe garanti som f.eks fiks ferdig.

Som regel er det lett å røyke ut de med uærlige hensikter sånn som du gjorde og man må aldri tillate seg å bli så fokusert på produktet at en godtar ting en ikke burde.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
Kenhten skrev (3 minutter siden):

Fiks ferdig. Du har 24 timer på å sjekke produktet. Du godkjenner produktet og finn overfører pengene til selger. 

Jeg kjøpe en blender en gang som der beholderen var av glass og hadde blitt ødelagt under frakten. Den var pakket inn på en slik måte at jeg ikke hørte knust glass. Det skjedde etter at jeg kom hjem, pakket opp, kuttet meg tommelen og siden jeg bruker blodfortynnende medisin stoppet ikke blodet å renne på lang tid. Det var Fiks ferdig.

Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (11 minutter siden):

Fiks ferdig er heller ikke noen trygg løsning. Kan like godt bli sendt en pakke med stein da også.

Fikk ferdig er en helt trygg løsning.
Finn har sporingsnr pakken sendes med.
Du har 24 timer på deg fra du henter ut pakken til å klage.
Så du henter ut pakken, drar hjem. Filmer mens du åpner pakken slik at det er tydelig hvilken pakke det er.
Er det stein i pakken så klager du, og får pengene tilbake.
Krangler selger har du videobevis og beholder dine penger.

Og siden du bare handler fra folk som har verifisert med BankID er personen permanent utestengt fra finn

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
vidor skrev (6 minutter siden):

Når du legger ut en ønske kjøpt annonse så blir du kontaktet av folk som ikke alltid har rent mel i posen.

Man bør aldri betale for noe direkte uten at det er noe garanti som f.eks fiks ferdig.

Som regel er det lett å røyke ut de med uærlige hensikter sånn som du gjorde og man må aldri tillate seg å bli så fokusert på produktet at en godtar ting en ikke burde.

Jeg er veldig skeptisk til at en person er villig til å selge PS5 for kr. 3500. Vedkommende påstod at pakken var uåpnet, kjøpt for ikke lenge siden og at det var behov for pengene. Kvittering ble ikke nevnt. For all del så kan noen havne i en økonomisk knipe som gjør at ting må selges fortest mulig til enhver pris. Men nei, jeg tok ikke sjansen. Når noe er for godt til å være sant osv.

Endret av Boing_80
Lenke til kommentar
Eskove skrev (1 minutt siden):

Fikk ferdig er en helt trygg løsning.
Finn har sporingsnr pakken sendes med.
Du har 24 timer på deg fra du henter ut pakken til å klage.
Så du henter ut pakken, drar hjem. Filmer mens du åpner pakken slik at det er tydelig hvilken pakke det er.
Er det stein i pakken så klager du, og får pengene tilbake.
Krangler selger har du videobevis og beholder dine penger.

Og siden du bare handler fra folk som har verifisert med BankID er personen permanent utestengt fra finn

Joda, på papiret sikkert en god løsning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...