Gå til innhold

Motor til tredemølle


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Håper noen kan hjelpe meg :)
Har en Proform 520 ZLT tredemølle som plutselig kuttet under vanlig gange. Altså sikringen i sikringsskapet gikk. 

Lurer på om det kan være motoren, så har skrudd den ut. Testet den på 230 volt, men det fungerte ikke.
Tenker jo at den burde fungert på dobbel spenning.. eller tar jeg feil?   

Bør vel teste den på 100 volt eller 130 volt kanskje? 
Forslag til omformer som den kan testes på? 

 

20240713_111920.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Steike.. det er jo en DC motor ja.. 🤣
Da var det ikke så rart kanskje.. 

Slike omformere er jo ikke akkurat gratis.. Andre måter å få testet dette på? 
Er det noen typisk husartikler eller hjemmeelektronikk osm kan brukes? 

Lenke til kommentar

Det fungerte ikke! 
Da må det være omformeren eller motoren som er noe galt med.. 

Måler også på utgangene på "load"siden på omformeren, og den viser ikke stabile tall.. Varierer fra minusverdier til plussverdier.. Skal ikke den vise ganske stabilt DC 110 til 120 volt? 

Lenke til kommentar

Som regel, men man kan bli lurt hvis de står i en krets.

Man måler og ser om det er kortslutning mellom hver av de 3 pinnene.

Dioder kan også kortslutte på samme måte. Disse har som regel 2 ben men kan noen ganger se ut som transistorer/mosfets med 3 pinner.

Edit: Siden det er >100V det er snakk om så bør du koble fra spenning og la det stå en stund for å være sikker på at du ikke risikerer en salig karamell hvis du holder på med kretskortet.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
6 hours ago, pr3cis said:

Da fant jeg ut av at det der ikke er en omformer, men et filter.. :D 
Den måler jo 230 volt AC på utgangene også.. 

Faderullan da... Da er jo selve omformeren på hovedkortet... 😅😇

Du har åpenbart ikkje peiling på elektro og bør strengt tatt ikkje plukke på det her. Det er høge nok spenninger til å skade deg, eller andre, og feilaktig utført reperasjon kan skade andre og.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke produktet, men det er vel om det finnes reservedeler som f.eks nytt hovedkort det er mulig å fikse dette. Det er også mulig motoren gikk når du hadde 230V på den. En kan vel ofte se hvor elektronikk er brent (sjekk kretskort som hovedkortet).

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
barfoo skrev (57 minutter siden):

Du har åpenbart ikkje peiling på elektro og bør strengt tatt ikkje plukke på det her. Det er høge nok spenninger til å skade deg, eller andre, og feilaktig utført reperasjon kan skade andre og.

Neida, skal ikke si at elektronikk er min sterke side, så det har du rett i! :)
Men jeg vil påstå at jeg kan litt mer en snittet, selv om jeg tar selvkritikk på at det gikk litt kjapt i svingene tidligere i dag. 

Jeg vet godt forskjell på AC / DC, og vet godt faren med høye spenninger. Så jeg velger å ikke gi meg helt enda. 
Så setter jeg veldig stor pris på hjelp og tips som kommer gjennom tråden! :)

Lenke til kommentar

Generelt er det to varianter av løsning.

Skaffe nødvendige reservedeler, enten fra forhandler, importør eller selger. Alternativt fra en tilsvarende tredemølle som har en annen feil. Legg inn søk på Finn om tilsvarende modell dukker opp.

Eller, avklare hva som faktisk er feil, og utføre en reparasjon. Er feilen på selve motoren kan det være komplisert.

Større komponenter til motorstyring kan være kostbare å skaffe nye i små kvantum. 

Endret av toralfb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...