Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Justerbart arbeidsbord?


Anbefalte innlegg

Litt usikker hvor denne hører hjemme, men vurderer sterkt å kjøpe et justerbart arbeidsbord når jeg flytter inn i ny bolig. Tanken er å kunne bruke det både til å stå å jobbe, og ikke minst foran en tredemølle. 

Ser IKEA har noen som virker ok, men har ikke sjekket markedet for mye annet. Noen som har noen gode tips? 

https://www.ikea.com/no/no/p/bekant-arbeidsbord-sitte-sta-hvit-s49022519/

Kom også med gode råd til et lett og sammenleggbart bord med god høyde som jeg kunne hatt som arbeidsbord ute. Jeg kommer til å stå mye utendørs å jobbe 🙂

Endret av torbjornhb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har IKEA sin variant og det fungerer fint. Tanken var å bruke det stående også, men det ble gjort en gang før jeg skrota den tanken. 

Har du sett på "Magnus" bordene? Så litt fine ut med cable management og litt snacks. Skal du endre posisjon på det så er det mye bedre med noe slikt enn å teste tensile strength på kablene hver gang 🙄

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husk at når du setter en tredemølle under så er det ikke sikkert at max pulthøyde er tilstrekkelig til at du får skjermen og bordplaten høyt nok til at det blir behagelig (avhengig av hvor lang du er) når du står på møllen. Kan selvfølgelig løses ved å legge noe under bordbena, noe mellom understell og bordplate eller legge noe oppå som hever arbeidsflaten. 

Jeg har gjort som du tenker, med elektrisk hev-senk pult og tredemølle på hjemmekontoret  Var vel bare første ukene at jeg skiftet mellom å sitte og stå/gå, nå har jeg pulten permanent stående i øverste posisjon og står/går når jeg jobber. Jeg er over 1.90 m så max høyde på pulten var i utgangspunktet for lavt. Valgte derfor å legge en ekstra plate oppå , med noe mellom for å få god arbeidshøyde mot skjerm og tastatur,  mus. Jeg har for øvrig en standard tredemølle så jeg måtte demontere støttene og hang kontrollpanelet til møllen oppunder understellet til pulten.

Utendørs - Tenker du en arbeidsflate for jobbing på PC eller mer generelt? 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
minim skrev (37 minutter siden):

Jeg har IKEA sin variant og det fungerer fint. Tanken var å bruke det stående også, men det ble gjort en gang før jeg skrota den tanken. 

Har du sett på "Magnus" bordene? Så litt fine ut med cable management og litt snacks. Skal du endre posisjon på det så er det mye bedre med noe slikt enn å teste tensile strength på kablene hver gang 🙄

Takk for tilbakemelding. Magnus bordene. Er disse på IKEA?

Lenke til kommentar
torbjornhb skrev (2 minutter siden):

Takk for tilbakemelding. Magnus bordene. Er disse på IKEA?

Nei. Se video også der. Er virkelig lysten på å bytte ut mitt IKEA bord med et sånt. Ganske neat med forsyning via ene søylen, kabel kanal bak for ryddig kabling, skikkelige skjerm holdere og mye annet tilbehør. 

https://secretlab.eu/pages/magnus-pro?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_content=magnuspro&utm_campaign=eu-en-s-magnus-brand-exact&gad_source=1&gclid=CjwKCAjwqMO0BhA8EiwAFTLgIMd2FmYfaEAb3X9XgLngTEsK1UuLm9p1429CkQkiarLMkerV_Mn9ERoCc28QAvD_BwE

  • Liker 1
Lenke til kommentar
NoBo skrev (38 minutter siden):

Husk at når du setter en tredemølle under så er det ikke sikkert at max pulthøyde er tilstrekkelig til at du får skjermen og bordplaten høyt nok til at det blir behagelig (avhengig av hvor lang du er) når du står på møllen. Kan selvfølgelig løses ved å legge noe under bordbena, noe mellom understell og bordplate eller legge noe oppå som hever arbeidsflaten. 

Jeg har gjort som du tenker, med elektrisk hev-senk pult og tredemølle på hjemmekontoret  Var vel bare første ukene at jeg skiftet mellom å sitte og stå/gå, nå har jeg pulten permanent stående i øverste posisjon og står/går når jeg jobber. Jeg er over 1.90 m så max høyde på pulten var i utgangspunktet for lavt. Valgte derfor å legge en ekstra plate oppå , med noe mellom for å få god arbeidshøyde mot skjerm og tastatur,  mus. Jeg har for øvrig en standard tredemølle så jeg måtte demontere støttene og hang kontrollpanelet til møllen oppunder understellet til pulten.

Utendørs - Tenker du en arbeidsflate for jobbing på PC eller mer generelt? 

Det var gode tips! Måtte book definitivt bygget opp på sidene, men det burde ikke være vanskelig.

Jeg er for øvrig 190 cm høy selv.

For utendørs hadde det vært fint med noe ala dette, bare høyere:

https://www.24hshop.no/datatilbehor/laptoptilbehor/laptop-ovrig/rullebart-laptopbord

Lenke til kommentar
minim skrev (1 minutt siden):

Nei. Se video også der. Er virkelig lysten på å bytte ut mitt IKEA bord med et sånt. Ganske neat med forsyning via ene søylen, kabel kanal bak for ryddig kabling, skikkelige skjerm holdere og mye annet tilbehør. 

https://secretlab.eu/pages/magnus-pro?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_content=magnuspro&utm_campaign=eu-en-s-magnus-brand-exact&gad_source=1&gclid=CjwKCAjwqMO0BhA8EiwAFTLgIMd2FmYfaEAb3X9XgLngTEsK1UuLm9p1429CkQkiarLMkerV_Mn9ERoCc28QAvD_BwE

Virkelig flotte! Men kostbare. 125 cm høy... Skulle gjerne hatt mulighet for enda høyere, men det ut til at de fleste stopper rundt 120 cm.

Lenke til kommentar
torbjornhb skrev (11 minutter siden):

Virkelig flotte! Men kostbare. 125 cm høy... Skulle gjerne hatt mulighet for enda høyere, men det ut til at de fleste stopper rundt 120 cm.

Ja det koster litt, men så varer det nå lenge. Får skrive av på firma om det er til hjemmekontor :) tror du må til å bygge på beina om du skal ha mer enn 120-130 ja. 

torbjornhb skrev (7 minutter siden):

På spinning sykkelen bruker jeg katta sitt leke/klore stativ :D den har hyller i ulike høyder så laptopen kan stå på øverste og mobil på den under. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
minim skrev (15 minutter siden):

Ja det koster litt, men så varer det nå lenge. Får skrive av på firma om det er til hjemmekontor :) tror du må til å bygge på beina om du skal ha mer enn 120-130 ja. 

På spinning sykkelen bruker jeg katta sitt leke/klore stativ :D den har hyller i ulike høyder så laptopen kan stå på øverste og mobil på den under. 

Ja for så vidt riktig det. Lettere å forsvare når man kan skrive av på firma 😃.

Begynte å tenke på prosjektorstativ, men kanskje litt ustabilt.

Det laptop stativet til sykkelrulle var dessverre kun 92 cm høyt.

Lenke til kommentar
torbjornhb skrev (15 minutter siden):

Ja for så vidt riktig det. Lettere å forsvare når man kan skrive av på firma 😃.

Begynte å tenke på prosjektorstativ, men kanskje litt ustabilt.

Det laptop stativet til sykkelrulle var dessverre kun 92 cm høyt.

Har du foto stativ? Vet en får laptop holder til mitt manfrotto stativ. Det kan bli ganske høyt om det strekkes godt ut. 

https://www.manfrotto.com/global/tethergear-laptop-deck-mltsa4301b/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornhb skrev (19 minutter siden):

Skulle gjerne hatt mulighet for enda høyere, men det ut til at de fleste stopper rundt 120 cm.

Mener jeg så at Komplett har et understell som har max høyde oppunder 130 cm men er også mitt inntrykk at de fleste har max høyde rundt 120 cm +-. Når jeg står på min tredemølle i flat posisjon så er tastaturet ca. 132 cm fra gulvet, tredemøllen bygger ca 15 cm. Får du tak i / har du en tredemølle som ikke bygger så mye så kan det gå uten for store påbygg av pulten.

Kan være greit å sjekke bruktmarkedet også, eksempelvis denne https://www.movement.as/bord/skrivebord/understell-og-bordben/hevsenk-understell-uten-bordplate/elektrisk-hevsenk-understell-ettpunkts-stamme-fra-idt-i-solvgra-pent-brukt-49319.html#325e596eb4 - ikke helt midt i blinken men kan potensielt spare en del kroner hvis man er vilkig til å vekge brukt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
torbjornhb skrev (15 minutter siden):

Dette ville jo vært perfekt! Har du tips til noen modell? 

Manfrotto har mange fine solide. Ville tatt et litt grovt/solid et om du skal ha laptop på det. Ligger en del på finn ser jeg som kan være en fordel siden de er latterlig billige der i forhold til nypris. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...