Gå til innhold

ER VIA CHIPSET BRA?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

VIA KT333 er for øyeblikket det raskeste chipsettet du får til Athlon/Duron/AthlonXP. Hvis du setter det opp riktig er det også faktisk veldig stabilt. Jeg tenker da på VIA 4in1 og PCI latency patch.

Personlig venter jeg på KT400 som kommer til våren/sommeren. 8x AGP, USB2, ATA133, DDR400 osv.

[ Denne Melding var redigert av: Spaz på 2002-03-10 17:06 ]

Lenke til kommentar

Jeg ville satset på SIS eller AMD dersom du er ute etter stabilitet med AMD CPU. VIA chipsett er veldig avhengig av spesielle hardware oppsett for å fungere optimalt. Det finnes endel tråder som tar opp dette og VIA generelt her på forumet. Neste HK mitt skal være _totalt_ VIA fritt, patchene fikser en ting og tar livet av noe annet er min erfaring, slikt irriterer. Dessuten så skal det ikke være nødvendig å patche chipsett på den måten VIA gjør det hele tiden, tyder på dårlig produktutviklig. Dvs levere et produkt og fikse problemene etterpå når det har nådd kundene, håpløs MS aktig filosofi. Dog er det mer tilgivelig for software enn for hardware.

Lenke til kommentar

Med VIA *kan* det dukke opp smaaproblemer. Paa min forrige maskin (athlon 650, abit ka7-100 med via kx133 chipsett og sound blaster live) hadde litt stabilitetsproblemer, sprakende lyd (now and then..)

Men, naa kj0rer jeg ABit KT7A-RAID med Via KT133A chipsettet. Har ikke hatt lignende problemer. Har fortsatt Sound Blaster Live lydkortet. Fungerer helt ypperlig (bortsett fra at jeg ikke faar kj0rt 133MHz FSB, men en BIOS update fixer det! -tror og haaper jeg) F0ler ikke at jeg kan syte og klage over akkurat det naar jeg ikke har nyeste BIOS :wink:

Lenke til kommentar

VIA's chipsetter er innovative men om de 2-3%'ene de ligger forran konkurrentene (eller bak) i ytelse kan etter min mening ikke rettferdiggjøre umodene drivere, dårlig komplatiblitet- og kvaltiteskontroll.

Personlig skjønner jeg godt hvorfor SiS har tatt 25% av VIA's markdesandeler på noen månder.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-11 17:58, Dollar skrev:

VIA's chipsetter er innovative men om de 2-3%'ene de ligger forran konkurrentene (eller bak) i ytelse kan etter min mening ikke rettferdiggjøre umodene drivere, dårlig komplatiblitet- og kvaltiteskontroll.

Personlig skjønner jeg godt hvorfor SiS har tatt 25% av VIA's markdesandeler på noen månder.

Hei Dollar vet ikke hva system du kjører, og poenget mitt er ikke om jeg har bedre eller dårligere system.

Men jeg lurte på om du syntes dette er et tegn på "umodne drivere, dårlig kompatibilitet og kvalitetskontroll: (KT266A) 2614.jpg

Lenke til kommentar

Jason - ser greit ut det, har heller ikke sagt at ytelsen suger (den gjorde det før, men det er ikke noe problem idag) men jeg mener det er for mye problemer med kompatiblitet med lydkort, skjermkort, ata- og scsi-kontrollere etc. Dette skyldes i stor grad svake drivere fra endel kortprodusenter og konflikter med VIA's PCI styring men det rammer jo nesten utelukkende VIA (ikke Intel eller SiS) så man ser jo tendensen.

Gidder ikke argumentere den saken med deg siden en kjapp titt på "problemtrådene" her i forumet vil underbygger mitt utsagn mer enn tusen ord.

Screenshotet ditt er jo tatt rett ut av luften og ganske uinteressant når du ikke opplyser om FSB, CAS etc.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-11 22:05, Dollar skrev:

Jason - ser greit ut det, har heller ikke sagt at ytelsen suger (den gjorde det før, men det er ikke noe problem idag) men jeg mener det er for mye problemer med kompatiblitet med lydkort, skjermkort, ata- og scsi-kontrollere etc. Dette skyldes i stor grad svake drivere fra endel kortprodusenter og konflikter med VIA's PCI styring men det rammer jo nesten utelukkende VIA (ikke Intel eller SiS) så man ser jo tendensen.

Gidder ikke argumentere den saken med deg siden en kjapp titt på "problemtrådene" her i forumet vil underbygger mitt utsagn mer enn tusen ord.

Screenshotet ditt er jo tatt rett ut av luften og ganske uinteressant når du ikke opplyser om FSB, CAS etc.

FSB 183, cas2, bank int4,3,5,3 1T

Lenke til kommentar

Jeg har et Epox 8K7A+ hk og er ikke så veldig fornøyd med det. Dette kortet har AMD northbridge og VIA south. Kortet har en HighPoint raidkontroller og den onboarde VIA saken. Problemet oppstår når jeg skal overføre data fra den ene kontrolleren til den andre. Alt data blir korruptert og er ubrukelig. Og kom ikke her og si at jeg ikke har riktige drivere, for jeg har inne de nyeste IDE driverne fra VIA. Funker fint å brenne ut, men ikke å legge inn fra cd.

Konklusjon: De nye chipsettene fra VIA har absolutt ingen problemer med ytelse.....når de virker som de skal, vel å merke! Hvis du først får problemer med VIA så HAR du problemer, men når de virker så ser de ut til å virke bra. Et unntak fra dette er vel hybriden AMD/VIA, virker som et tapt prosjekt. Ikke gå for dette.

Personlig er jeg på utkikk etter en Northwood og et nytt hovedkort. Denne gangen blir det IKKE VIA. Jeg orker rett og slett ikke mer trøbbel.

Dipper

04:53 12.03.02

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...