Gå til innhold

Frankrike, forakt for demokrati og folk.

Anbefalte innlegg

Frankrikes parlament-valg har 2 runder i 577 distrikter, ingen utgjevningsmandater, den alliansen eller partiet som enten får majoritet i første runde eller flest stemmer i 2. runde får setet i parlamentet, det som skjedde 7. juli i 2. runde var at den gule og røde alliansen så hvordan folk stemte i første runde, og trakk kandidater strategisk, i praksis betyr det at de velger hvilke partier folk får stemme på, basert på distrikt, de tvinger folk til å stemme taktisk, eller ikke stemme i det hele tatt. Folkeviljen i frankriket er at RN skal lede, det liker ikke politikerne.

Det fransket systemet er laget for å gi mer makt til det mest populære nasjonale partiet, om fransk demokrati ble respektert og fikk stå uten politikeres innblanding så ville parlamentet i dag hatt en majoritet eller nær-majoritet hos Rassemblement national.
(RN var mest populær også i første runde med 33%, som ventet)

2024-french-election-popular-vote-vs-seats-won-v0-ri6hhsyz19bd1.webp.78a630362ba661ab2ba7a98a2ef7abe0.webp

Her har frankriket fått det motsatte av folkeviljen, i ett system som er laget for å gi fordel til det største partiet.

Det prates også om at ''den største gruppen i parlamentet bør få statsministeren'' fra venstresiden, men RN er med veldig stor margin det største partiet, da de røde og gule er allianser, partiene innunder er små. Samtidig er gaper mellom RN og 2.-plass langt større når man ser på antall stemmer.
Jeg har sett på alt for mange vinkler av dekningen av valget, mange poserer hendelsene som ''a rejection of RN'', man kan kun si dette om man ikke på noen måte forstår systemet, og ikke en gang har sett på antall stemmer.
Det er veldig få systemer politikere kan utdøve denne forakten, kanskje dette er unikt, da det ikke skjer i fransk presidentvalg, der er 2. runde kun mellom 2 kandidater. Der kan man kun ''endorse'' en av de 2, som er helt naturlig.
Løsningen?: En veldig enkel endring frankriket kan gjøre er å likestille parlamentsvalg med presidentvalg, hvor man da i 2. runde kun har de 2 største kandidatene
Nå er det alle kandidater over 12.5%. I praksis er 2-runde-systemet helt meningsløst med en så lav bar, og åpner kun for den manipulasjonen som skjedde 7. juli.
Alternativt ha kun 1 runde.
Når jeg tenker meg om, den letteste og minst kontroversielle løsningen er kanskje å øke 12.5% grensen til 25%.

Hadde media vært så stille om det var høyre som satt ved makten og blokkerte venstresidens populære folkevilje?

Endret av Nasjonalisten
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja. Det var ikke bare på sentrum-venstre-siden slikt valgteknisk samarbeid skjedde.

• NFP trakk i overkant av 130 av sine kandidater for å gi økt mulighet for at ENS-kandidaten vant mandat.
  • ENS trakk omtrent 80 av sine kandidater for å gi økt mulighet for at NFP-kandidater vant mandat. (Link)
  • LR trakk 63 av sine kandidater for å gi økt mulighet for at RN-kandidater vant mandat. (Link)

Vi kan vel da fastslå at det ikke er veldig åpenbart at RN og LR hadde noe prinsipielt i mot at slikt samarbeid fant sted, siden de faktisk drev med det selv. NFP og ENS gjorde det i større skala, og med større suksess. Jeg antar suksess-raten skyldes at det er flere franske borgere som stemmer på hva/hvem som helst som ikke er ytre høyre enn det er borgere som skyr alt som er til venstre for ytre høyre.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Nasjonalisten skrev (21 timer siden):

Folkeviljen i frankriket er at RN skal lede, det liker ikke politikerne.

Det er to måtar å sjå på det. Med ei oppslutting på 37% så betyr jo det at 63% er imot at RN skal styre. Det at støttespelarane til dei andre partia stemmer taktisk for å holde RN ute viser veldig klart kor polarisert politikken er. Denne polariseringa viser kor store spenningar det er i den franske politikken. 

I norsk politikk er partia jamnt over ganske samstemte i den overordna politikken, så uavhengig av kvar ein står politisk så er det ingen katastrofe for landet om vi får ei periode med regjeringsmakt på høgre eller venstresida. Ein vil sjølvsagt at sitt eige parti får utøve sin politikk men det er ikkje så gale at til dømes alle Frp velgerane gi sin stemme til Høgre for å prøve å holde Ap og Sp ute av regjeringa. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
9 hours ago, a_aa said:

Tja. Det var ikke bare på sentrum-venstre-siden slikt valgteknisk samarbeid skjedde.

• NFP trakk i overkant av 130 av sine kandidater for å gi økt mulighet for at ENS-kandidaten vant mandat.
  • ENS trakk omtrent 80 av sine kandidater for å gi økt mulighet for at NFP-kandidater vant mandat. (Link)
  • LR trakk 63 av sine kandidater for å gi økt mulighet for at RN-kandidater vant mandat. (Link)

Vi kan vel da fastslå at det ikke er veldig åpenbart at RN og LR hadde noe prinsipielt i mot at slikt samarbeid fant sted, siden de faktisk drev med det selv. 

Hvor har du de 63 fra? Det var 62 eller 63 distrikter de allierte seg med før valget?(sammenliknbart med allianseformeringen FØR valget over hele spekteret(ensemble/NFP), det er en annen sak), jeg leser/hører ingen steder at LR trakk kandidater mellom rundene, og LR er ikke RN, problemet er hovedsakelig manipulasjon av runde 2 basert på runde 1, og problemet er også hvor effektivt det var, hvor langt fra systemets intensjon og velgernes ønsker Frankrike nå er. 
Jeg syns å huske noen reportere si at republikanerne fremdeles holdt ''republican front'' for å hindre RN i 2024 slik de har gjort før, er det kun ikke-ciotti-fraksjonen?
image(2).png.aa8effec0c6418ab1f6812d4a5dc650b.pngkun 15 withdraw fra andre enn ens/nfp her.
Jeg fikk også denne av en annen bekjent som er godt kjent med valget:
image3456.png.671c1d99503fdea201e9ab4e278ade5c.png
Uansett: Om man ble tvunget inn i en skitten kamp av venstre så syns jeg fremdeles det er de som startet valgmanipulasjonen som er problemet. Valgsystemet er fremdeles rigget for å gi RN som største parti makten, uten valgmanipulasjon fra noen.
Når man i ett slikt system får disproporsjonelt mindre makt, så er det forakt for fransk demokrati og velgere.

8 hours ago, The Avatar said:

Det er to måtar å sjå på det. Med ei oppslutting på 37% så betyr jo det at 63% er imot at RN skal styre. Det at støttespelarane til dei andre partia stemmer taktisk for å holde RN ute viser veldig klart kor polarisert politikken er. Denne polariseringa viser kor store spenningar det er i den franske politikken. 

Likefult vil 74% ikke ha venstre, og 75% ikke ha sentrum. Så da skal ingen styre landet da? Det Franske systemet er laget for å gi makten til det største partiet, ikke majoriteten.
RN er fremdeles med stor margin de mest populære, og til tross for innblandingen så er RN det største enkelt-partiet i parlamentet.

Endret av Nasjonalisten
Lenke til kommentar

Demokrati ja... det er etterhvert så mangt...

Stemmer jo ved stortings og kommunevalg, men nå har f.eks. politikerne i Asker funnet opp dette med "Nærdemokrati" der lokale innbyggere får mer innflytelse.

Høres bra ut ikke sant ?

Nei, for i praksis er det da diverse Velforeninger som får mye makt til å gjøre tiltak som er bra lokalt men negative for f.eks. andre fra kommunen som bruker samme område til pendling, fritid osv. 

Så dette med demokrati er i ferd med å bli et uthult begrep - oftere og oftere synes jeg demokratiet inntar bakseteplassen i forhold til både lokal lobbyisme og europeisk overformynderi. 

• Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Nasjonalisten skrev (3 timer siden):

Hvor har du de 63 fra?

Se i linken jeg oppga. Jeg ser at jeg surret med hvem som trakk kandidater for hvem, det spiller liten rolle. Uansett bedrev man og "trakk kandidater strategisk, i praksis betyr det at de velger hvilke partier folk får stemme på, basert på distrikt, de tvinger folk til å stemme taktisk, eller ikke stemme i det hele tatt."

problemet er hovedsakelig manipulasjon av runde 2 basert på runde 1

Opprinnelig var problemformuleringen at partier "trakk kandidater strategisk, i praksis betyr det at de velger hvilke partier folk får stemme på, basert på distrikt, de tvinger folk til å stemme taktisk, eller ikke stemme i det hele tatt." Å gjøre avtaler som medfører dette "problemet" i runde 1, har selvsagt også vedvarende effekt i runde 2 i tillegg. Jeg ser få om noen grunner til at det er et større problem å inngå slike avtaler i runde 2 enn i runde 1. It's a slippery slope ...

problemet er også hvor effektivt det var, hvor langt fra systemets intensjon og velgernes ønsker Frankrike nå er

Velgerne har sympatier og de har antipatier - og de kan bruke valgene til å gi uttrykk for begge deler. Hvis de ikke kan gi uttrykk for sin primære sympati (når kandidaten deres ikke kan stemmes på), kan de i alle fall gi uttrykk for sin primære antipati ved å gi en "motstemme" til en sekundær kandidat - som da kan vinne mandatet. Mitt inntrykk er at denne stemmeutvekslingen fungerte mer effektivt og omfangsrikt mellom NFP og ENS, enn mellom høyreside som egentlig bare hadde seg selv og motstandere. Valgresultatet reflektere dermed vel så mye den utbredte antipatien til ytre høyre, som oppslutningen om NFP og ENS. Denne brede antipatien er etter mitt syn en tydelig og vesentlig del av bildet når man skal beskrive hva velgerne ønsker for Frankrike.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...