Gå til innhold

Skatt på fond


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rene aksjefond er 37,8%.
Kombinasjonsfond, som det ser ut som du har flere av, så vil aksjedelen skattes 37,8% og rentedelen 22%.
Det er kun gevinsten som du må skatte av, hvis du velger å ta den ut.

Endret av Uderzo
skriveleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bo1e skrev (10 minutter siden):

Får vondt i magen hver gang jeg må ta innover meg de tallene 😵‍💫

Føler det ikke så ille på disse pengene som jeg på en måte ikke har jobbet for. Surere å betale 45% skatt på inntekt fra den daglige jobben.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
peterjohn skrev (9 minutter siden):

I min første post. Har jeg nevnt noe Rene aksjefond eller ikke ? 

Vet du ikke hva du har kjøpt?

peterjohn skrev (8 minutter siden):

DNB Health Care A -aksjefond
DNB Barnefond A -aksjefond
Aktiv 100 A  -aksjefond
Aktiv 80 A -kombinasjonsfond
Aktiv 50 A -kombinasjonsfond

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil forøvrig ikke anbefale aktivt forvaltede fond, etter min mening så er de ikke verdt prisen, de gjør det ofte ikke bedre enn indeksfond som er mye billigere.
Så hadde jeg vært deg så hadde jeg satt mesteparten av pengene i globale indeksfond grunnet den lave kostnaden, og resten av pengene i mer rettede, f.eks mot en konkret bransje, aktivt forvaltede fond hvis det er ønskelig.
Over tid så vil globale indeksfond gjøre det mye bedre grunnet den lave kostnaden.

Så jeg vil anbefale å spare langsiktig i globale indeksfond. Men som Zeph er inne på, man bør ha en lang sparehorisont hvis man skal spare i fond. Ikke sjekk fondet på daglig basis, det vil svinge, men hvis sparehorisonten er minst 10 år så er fond en nobrainer, etter min mening.

Endret av Uderzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

37 % skatt på aksjefond. Det er så mye. 

I DNB Aktiv 80, er det 80 % aksjefond, sant ? 

I DNB Aktiv 100, er det 100 % aksjefond, sant ? 

Var det også høyt skatt på aksjefond tidligere eller bare det kommer dette år heldigvis. 

Lenke til kommentar
minim skrev (59 minutter siden):

Føler det ikke så ille på disse pengene som jeg på en måte ikke har jobbet for. Surere å betale 45% skatt på inntekt fra den daglige jobben.. 

Ja det er én måte å se på det. En annen er at den klamme hånden skal grafse til seg fra absolutt alt, og helst mer enn én gang på de samme pengene. Skattene burde i det minste ha en mer omfordelende implementasjon.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
peterjohn skrev (33 minutter siden):

Hvor mye skatt på DNB globale indeksfond ? er det aksjefond eller rente ?

Sammenheng med DNB aktiv 100 eller DNB aktiv 80, hvor mye billigere er det DNB globale indeksfond ? Gjerne forklare. Takk på forhånd. 

Globale indeksfond er 100% aksjer.

Alle prisar står der du kjøper fond, og prisen varierer etter kvar du kjøper. Tippar du har DNB, og der kostar td. Aktiv 100 1,2%, mens Global Indeks kostar 0,2%.

Lenke til kommentar

Den høye skattesatsen på aksjegevinst har gjort aksjer mindre interessant.

Staten som ikke risikerer noenting kan likevel ta 37,8% av gevinst om det går bra.  En svært grådig "silent partner" som ikke bidrar med kunnskap/analyse i kjøpsfasen eller noen medmenneskelighet ved tap.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
minim skrev (1 time siden):

Føler det ikke så ille på disse pengene som jeg på en måte ikke har jobbet for. Surere å betale 45% skatt på inntekt fra den daglige jobben.. 

Betaler du 45% inntektsskatt? I Norge? Ville dobbelsjekket det om jeg var deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (11 minutter siden):

Den høye skattesatsen på aksjegevinst har gjort aksjer mindre interessant.

Staten som ikke risikerer noenting kan likevel ta 37,8% av gevinst om det går bra.  En svært grådig "silent partner" som ikke bidrar med kunnskap/analyse i kjøpsfasen eller noen medmenneskelighet ved tap.

Man får tilsvarende fradrag ved tap.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Skatten på avkastning er høy. Vi kan gjøre ingenting om det. 

Et vanskelig spørsmål. Hvis vi sammenheng DNB Globle Index (koster 0.29 %) og DNB Teknology (koster 1.14 %). Hvilke er bedre ? på fem år horizon.

Andre sporsmål. Er det sant at hvis man har DNB Aktiv 80 som er 80 % i aksjedelen og 20 % i rentedelen. Man bare betaler 37 % skatt på 80 % avkastning og 22 % skatt på resten 20 % skatt ? 

Endret av peterjohn
Lenke til kommentar
peterjohn skrev (53 minutter siden):

Skatten på avkastning er høy. Vi kan gjøre ingenting om det. 

Det kan man, ved å stemme på riktige partier som ikke ønsker å rane folk for penger. 

Endret av MrL
  • Liker 2
Lenke til kommentar
liquidsquid skrev (1 time siden):

Betaler du 45% inntektsskatt? I Norge? Ville dobbelsjekket det om jeg var deg.

Akkurat det jeg tenkte. Man må over 5mill. i inntekt for å havne på 45% ren inntektsskatt.

liquidsquid skrev (1 time siden):

Man får tilsvarende fradrag ved tap.

Ingen som satser på å tape😆

 

Surt å måtte betale neste 38% skatt på aksjefondene når bolig haiene må kun ut med 22% skatt på leie og gevinst på salg etter en del år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Kenhten said:

Akkurat det jeg tenkte. Man må over 5mill. i inntekt for å havne på 45% ren inntektsskatt.

Ingen som satser på å tape😆

 

Surt å måtte betale neste 38% skatt på aksjefondene når bolig haiene må kun ut med 22% skatt på leie og gevinst på salg etter en del år.

Dersom du er «bolighai» driver du antagelig næringsvirksomhet, og da er skatten betydelig høyere en 22%.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...