Gå til innhold

Israel-tråden


Anbefalte innlegg

Kvifor er forholdet dårleg mellom Israel og Armenia, evt. mellom Israel og armensk-kristne innbyggjarar? Og kvifor støttar Israel Azerbajdsjan?

Både jødar og armenarar har historisk blitt utsette for folkemord. Burde ikkje desse landa då heller ha vore allierte?

Endret av torbjornen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 hours ago, torbjornen said:

Er denne muslimen ansvarleg for kva andre muslimar gjer eller har gjort opp gjennom historia?


Når han angriper Israel på et religiøst og feilaktig grunnlag, for noe som det faktisk er hans egen religion som driver med, så synes jeg han skal være ansvarlig for den påstanden, ja.

  • Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
3 hours ago, torbjornen said:

Kvifor er forholdet dårleg mellom Israel og Armenia, evt. mellom Israel og armensk-kristne innbyggjarar? Og kvifor støttar Israel Azerbajdsjan?

Både jødar og armenarar har historisk blitt utsette for folkemord. Burde ikkje desse landa då heller ha vore allierte?


Armenia er tradisjonelt alliert av Russland og Iran, mens Aserbadsjan er en strategisk og militær alliert av Israel og Tyrkia.

Israel annerkjenner merkelig og idiotisk nok ikke folkemordet på armenerne, noe som er ekstremt dobbeltmoralsk og problematisk i min oppfatning. Rett og slett holocaustfornektelse, noe Israel burde finne seg for gode til. Men de er altså redde for forholdet til Tyrkia og Aserbadsjan.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
6 hours ago, Brother Ursus said:

Det jeg reagerer på er at en muslim går til angrep på Israel for deres behandling av armenere, samtidig som hans egne folk folkemyrder armenere over en lav sko hver gang sjansen byr seg.

Han tar også feil om at grunnen til angrepet er religiøst. Dobbeltmoralen er så kraftig at den må adresseres.

Hva med å ha litt innsikt og moralsk ryggrad?

Hvilken muslim er det du egentlig snakker om her?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
On 12.7.2024 at 11:20 PM, Ørjanø said:

Aldri skjønt den "det er ikke så ille, for det finnes verre". Gjør det liksom greit at kristne blir behandlet på den måten i Israel fordi andre behandler dem verre? Logikken er? 

Hva med jøder? Det er greit å behandle dem litt dårlig i Norge, for andre behandler dem verre 🤷

Det er greit å behandle jenter dårlig, for det finnes folk som voldtar dem. Det er greit å slå kona si, for andre dreper kona si, så litt vold er ikke så farlig. 

Hva med å holde seg til temaet? 

La oss si det er en mann som oppdager at konen har vært utro, og banker henne opp og er ferdig med det.

Fæl situasjon og fæl mann.

Eller?

Hva om det viser seg at i byen hvor mannen bor så er forventningen og kulturen slik at kvinnene blir dratt ut på gaten etter håret, gjengvoldtatt og så får en stein i skallen til hun dør, hvis det viser seg at de er utro.

Selv om handlingen til mannen var fæl, viste den også modighet og barmhjertighet ved å tørre å gå imot kulturen og forventningene til samfunnet, ved å gi en veldig mild straff.

Ting er sjeldent svart og hvitt, heller lag på lag med grått.

Endret av shockorshot
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (3 timer siden):

La oss si det er en mann som oppdager at konen har vært utro, og banker henne opp og er ferdig med det.

Fæl situasjon og fæl mann.

Eller?

Hva om det viser seg at i byen hvor mannen bor så er forventningen og kulturen slik at kvinnene blir dratt ut på gaten etter håret, gjengvoldtatt og så får en stein i skallen til hun dør, hvis det viser seg at de er utro.

Selv om handlingen til mannen var fæl, viste den også modighet og barmhjertighet ved å tørre å gå imot kulturen og forventningene til samfunnet, ved å gi en veldig mild straff.

Ting er sjeldent svart og hvitt, heller lag på lag med grått.

Snill mann som bare banket henne opp altså ❤️

Så jeg kan egentlig slå partneren min å si "nå var du heldig, for i min oppvekst lærte vi å voldta, banke opp og drepe partneren når de ikke er lydige" 🤔 

Hmm, ikke rart mange kvinner er redd for partneren sin når enkelte har en slik tankegang. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Ørjanø said:

Snill mann som bare banket henne opp altså ❤️

Så jeg kan egentlig slå partneren min å si "nå var du heldig, for i min oppvekst lærte vi å voldta, banke opp og drepe partneren når de ikke er lydige" 🤔 

Hmm, ikke rart mange kvinner er redd for partneren sin når enkelte har en slik tankegang. 

Hvis du ikke klarer å se nyanser i handlinger basert på den sosiale konstruksjonen av lov og straff, så er det greit. Folk flest derimot gjør det.

Hva hadde konsekvensen vært hvis han ikke hadde gitt en straff som var fysisk? Lynsjing av begge to. Derfor var straffen han ga barmhjertighet.

Ville du kalt loven øye for et øye da den ble innført, som feil og ekstremt, når standarden var blodhevn på den tiden?

Endret av shockorshot
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (8 timer siden):


Armenia er tradisjonelt alliert av Russland og Iran, mens Aserbadsjan er en strategisk og militær alliert av Israel og Tyrkia.

Israel annerkjenner merkelig og idiotisk nok ikke folkemordet på armenerne, noe som er ekstremt dobbeltmoralsk og problematisk i min oppfatning. Rett og slett holocaustfornektelse, noe Israel burde finne seg for gode til. Men de er altså redde for forholdet til Tyrkia og Aserbadsjan.

Er forholdet mellom Israel og Russland tradisjonelt like dårleg? Og evt. kvifor ikkje?

Ein stor del av den jødiske befolkninga i Israel er vel nettopp frå Russland. Har religion noko å seie? Korleis ville russiskortodokse kristne bli behandla i Israel samanlikna med den armensk-kristelege minoriteten?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (18 minutter siden):

Og kvifor er Israel alliert med Tyrkia og Azerbajdsjan? Er det fordi alle desse landa har autoritære leiarar som "snakkar same språk", og som ikkje går av vegen for å føre ein krig for å oppnå sine mål?

En av grunnene til at Israel har nære relasjoner med Azerbajdsjan er at begge ser på Iran som den største geopolitiske fienden i regionen. Israel kan potensielt bruke Azerbajdsjan som base for luftoperasjoner mot Iran, mens Azer kjøper mye høyteknologisk militært utstyr fra Israel. 

Forholdet til Tyrkia er mye dårligere. 

Edit: Jeg glemte olje. Israel importerer mye olje fra Azerbajdsjan. 

Endret av VifteKopp
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (4 minutter siden):

Har krigen i Ukraina, alliansen mellom Russland og Iran, 7. oktober-terroren og/eller Gaza-krigen påverka forholdet mellom Israel og Russland? Korleis er synet på Russland i Israel i dag?

Israel var et av få vestlige land som ikke innførte sanksjoner mot Russland etter invasjonen av Ukraina, men forholdet surnet da Russland nektet å fordømme Hamas sitt angrep og inngikk tettere bånd med erkefienden Iran. 

Hva den jevne israeler mener om Russland vet jeg ikke, men det er jo mange som stammer fra Russland i Israel. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, torbjornen said:

Er forholdet mellom Israel og Russland tradisjonelt like dårleg? Og evt. kvifor ikkje?

Ein stor del av den jødiske befolkninga i Israel er vel nettopp frå Russland. Har religion noko å seie? Korleis ville russiskortodokse kristne bli behandla i Israel samanlikna med den armensk-kristelege minoriteten?

På samme måte som USA støttet Israel siden 60 tallet, så støttet Sovjet alle de landene omkring Israel som prøvde å utslette Israel og hadde flere kriger mot Israel. De fikk våpnene sine fra Sovjet og fikk hjelp av Sovjet mot Israel. Det å kalle Israels behandling av Palestinerne apartheid var det Sovjet som startet med som propaganda. Yasser Arafat ble originalt rekruttert av KGB før han ble en ledende figur hos PLO.

Dette er noen av grunnene til at Israel har en inneboende skeptisme mot Russland. Det er ikke lenge siden de prøvde å få fiendene deres til å knuse dem i krig.

Sovjet sin innflytelse er, i min hypotese, også grunnen til at fagforeninger og partier på venstre ytterkant i Norge har Palestina som en av deres viktigste kampsaker. Selv om palestinernes sak burde appellere mer til liberalister enn folk som er opptatt av klassekamp og arbeidere. Vi vet at ytre venstre var mye mindre skeptisk til propaganda fra Sovjet under den kalde krigen (som for eksempel Steigans elskov til Pol Pot) enn resten av Norge og spesielt folk som hadde liberalisme som verdisett.

Endret av shockorshot
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Brother Ursus skrev (20 timer siden):



Det jeg reagerer på er at en muslim går til angrep på Israel for deres behandling av armenere, samtidig som hans egne folk folkemyrder armenere over en lav sko hver gang sjansen byr seg.

Han tar også feil om at grunnen til angrepet er religiøst. Dobbeltmoralen er så kraftig at den må adresseres.

Hva med å ha litt innsikt og moralsk ryggrad?

Jeg er ikke muslim, men kristen. Kanskje det har gjemt seg muslimer under senga di?

 


 

Endret av Aiven
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Om saken om armenerne, her er et alternativ til GZ-videon: https://www.theguardian.com/world/2024/mar/03/jerusalem-land-grab-armenian-community-fear-eviction-after-contentious-deal

Mye av det samme, men det står bl.a. litt mer detaljer om avtalen med Xana og om de som var involvert. Dealen var såpass dårlig at armenerne nok har blitt lurt. Og område det er snakk om er såpass lukrativt at økonomiske motiver er nok til at ting som dette skjer.

Det nevnes ikke noe om Israels rolle i Armenia-Aserbajdsjan-konflikten, og det mener jeg er et blindspor. Det er nok av andre ting i denne saken som tilsier at "Midtøstens eneste demokrati" er nokså forskjellig fra andre vestlige land. Hvorfor politi og forsvar gladelig deler voldsmonopolet med "settlers" f.eks. Og hvorfor skal tvisten løses med vold og ikke i et rettssystem? 

Det står også at en gresk minoritet ble utsatt for noe lignende en tid tilbake. Ingenting av dette er forresten noe nytt, men er den praksis man har sett på Vestbredden i flere tiår. Ikke noe annet nytt enn at nå er det ikke "bare palestinere" som får lide.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
HankAmarillo skrev (23 timer siden):

Stakkars skotter. Som om de ikke var uglesett nok fra før av så må de stå til rette for kritikk mot staten Skottland.

Eller, skottland er vel ikke en stat. Den kaledonske entiteten - heter det vel.

Kva meiner du med dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...