Gå til innhold

Kreve inn penger på vegne av andre og betale ut regelmessig - regler?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en nettbasert tjeneste jeg har utviklet og selger tilgang til via en månedlig sum for registrerte medlemmer. Nå har noen kommet med et forslag om at jeg lager en funksjon for å ta betalt på vegne av noen andre (av de registrerte betalende brukerene) og så betale dette ut til brukeren minus et gebyr.

For eks Airbnb, hvor hoster registrerer seg og legger ut boligen sin for leie - og så er det Airbnb som tar betalt og betaler ut pengene til hosten minus gebyr. Er det noen regelverk jeg må følge eller tillatelser jeg må ha for å kunne gjøre det, eller er det bare å kjøre på?

Tjenesten jeg har laget selges allerede ut fra et AS, og kundene er kun i Norge. Det vil derfor kun omhandle norske regler. Men en slik funksjon ville gjort tjenesten mer attraktiv for flere så jeg er litt nysgjerrig på å få den implementert.

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du beskriver er i utgangspunktet en betalingstjeneste. Finansforetaksloven gjelder som hovedregel, med krav til konsesjon. Det er en del unntak fra dette i finansforetaksforskriften § 1-7. AirBNB bygger antageligvis på unntaket i bokstav b. Kanskje kan du det, kanskje kan ikke, for å vite det må man ha mer faktum, og være villig til å gi ganske konkrete råd på et teknisk-juridisk krevende fagområde. Det kommer ikke jeg til å gjøre gratis og offentlig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...