Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe ny bil - Hjelp!


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg pendler ca 90km totalt hver dag, og trenger en bil som tåler noen km på telleren. Jeg kjører ca 30-40000km i året. Budsjettet er selvsagt lavt, opp til 100 000/125 000,-, og er åpen for alle biler, evt. elbil. Jeg synes det er skummelt, fordi jeg er svært avhengig av at bilen tåler at jeg kjører den, den distansen som jeg gjør, og synes det er vanskelig å komme til en beslutning når det er så mange forskjellige biler med svake og gode sider. Burde jeg være redd for å kjøpe en bil med 150k på telleren? Er det noen biler som går mer enn de "vanlige 200" før de tar kvelden - som jeg pleier så ofte å se? En Passat som er godt ivaretatt og har en 1.9 under panseret hadde vært drømmen da jeg vet at disse går og går, men de blir sjeldnere for hver dag som går.

 

Er det noen biler som tåler juling mer enn andre? Evt. eksempler på Finn innenfor mitt budsjett?

 

Håper noen kan komme med egne erfaringer eller tips.

 

Automat er å foretrekke, hengerfeste er å foretrekke, men vet at budsjettet mitt gjerne ikke strekker rundt til dette, og det er altså ikke så viktig.

 

Når det kommer til el-bil har jeg sett meg ut Nissan Leaf (2017/18mod), 40kwh, da flere av disse bilene på Finn treffer mitt budsjett. De har typisk 100-120k på kmstand. Noen som har en formening om det? Noen av dem "skal" klare ca 200km, og jeg har lademulighet på jobb, men ikke hjemme. Tåler disse høy kmstand, eller er det ting som er kostbart som tar kvelden? Tips? Dumt? Bra? Lurt?

 

Typisk biler jeg har sett på;

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=350581336

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=360687165

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=360772544

Endret av dimd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Støtter Toyota anbefaling.   Første modell Avensis modellen kjøpte jeg ny og eneste feilen på den var DEFA alarm montert av Toyota forhandleren...  ellers bilen jeg har hatt med minst feil (men finnes vel omtrent bare med bensin).  Utseendemessig dog blant de kjedelige.

Uhyre vanskelig å gi anbefaling for biler med 100-120K km på telleren... et eller annet er det som regel hvis prisen er for god til å være sann.  Ville i utgangspunktet satset på noe med lavere km-stand.

 

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

Leaf er utrolig driftssikre og slitesterke biler, mange som pendler mye med disse. Jeg ville satt opp et regnestykke med hva du betaler per måned for drivstoff, bompenger, forsikring, verditap, finansiering etc for 3-4 ulike alternativer av biler. Kanskje en 2018 Leaf 40 kwh til 100-120 tusen, sett opp mot f.eks en Prius eller Auris bensinhybrid til lignende pris. Så må man veie litt frem og tilbake med andre momenter på bilene, f.eks hvor mye man verdsetter hengerfeste og slike ting som man ikke får på Leaf (og kanskje heller ikke på toyota hybrid).

Og nesten uansett: Hold deg langt unna VAG med mindre du er en ekspert på bilene eller elsker å skru samt spenningen med biler som stopper langs vegen. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg blir aldri å kjøpe en passat igjen, kan hende jeg fikk en mandagsbil men inntrykket er uansett ødelagt. Skal du ha en driftsikker bil må du se på bensinbiler uten turbo, ihvertfall hvis det er snakk om fossilbiler. Hvis du går for diesel ville jeg sett på isuzu.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...