Gå til innhold

Råd fra gjeldsrådgiver om å betale etter evne/prosentvis til kreditorene


Gjest 718db...538

Anbefalte innlegg

Har du vurdert å øke inntektene?

Å selge mobiltelefonen er neppe et godt råd. Det er et verktøy som både kan brukes til å få struktur på livet og til å tjene penger. Jeg tør påstå at hvis man  synes å selge telefonen er en god idé er man på et sted hvor man ikke ser muligheter i noe som helst, bare kostnader som kan fjernes. Da er det sannsynligvis årsaken til at man ikke gjør det bra i utgangspunktet.

Det blir som å anbefale en snekker at han skal gjøre det bedre ved å bytte ut verktøyet i dårligere verktøy. En kortsiktig gevinst som går over i et evig tap eller til man reverserer fadesen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 718db...538
TBergh skrev (17 timer siden):

Hei. Gjest 718db...538

Ingen kan tvinge deg til å inngå noe frivillig. Da er det ikke frivillig lengre. Men hvis du kunne tenke deg å "prøve ut en frivillig forvaltning" så er det bare å svare ja til den frivillige forvaltningen. Du kan trekke den frivillige forvaltningen akkurat når det måtte passe deg. Dessuten gjør du noe lurt i å ville ta denne "jobben" selv med å styre din egen økonomi. Du gjør det du sier, lager et budsjett, og lag et realistisk budsjett, og før regnskap. Når året er omme kan du sjekke regnskapet opp mot budsjettet, å se hvor du har bommet/feilet. Da justerer du det neste ås budsjett. Hvis du ikke har gjort noe av delene tidligere, kan det virke litt plundrete i starten, men slik er det med alt nytt. Etterhvert som tiden går så vil du bli bedre og bedre på å lage budsjetter som vil stemme mer og mer med ditt regnskap. Lykke til!

 

Med vennlig hilsen

TBergh

Skjønner. Men jeg kommer til å betale etter evne til kreditorene og sitte igjen med livsoppholdsatsen som man har ved gjeldsordning og lager et budsjett ut av det. Trekker av husleie og det til kreditorene og sitter igjen med livsoppholdet. Kreditorene vil nok ikke være enig i det og jeg får nok ingen nedbetalingsplan om jeg kommer med forslag til det. men betaler etter evne likevel om vi ikke finner en annen løsning da jeg kommer tilbake til gjeldsrådgiveren til høsten. Hørt man ikke får lønnstrekk om man betaler etter evne, men er forberedt på å få det likevel siden mine kreditorer neppe vil godta dette. Kan ikke bry meg om det. Mulig jeg har misforstått noe? Vet ikke helt. Har man livsoppholdsatsen ved lønnstrekk også? Håper egentlig på gjeldsordning etterhvert men regner med det er vanskelig å få det innvilget.

Takk!

Anonymous poster hash: 718db...538

Lenke til kommentar

Hei.

Det er dekningslovens (deknl) paragraf 2-7 siste ledd som regulerer om du vil få trekk eller ikke.

Det heter i deknl. § 2-7. Utlegg i lønnskrav m v., siste ledd

       Bortsett fra ved innfordring av krav som nevnt i § 2-8 første ledd bokstav a-d, kan utlegg i lønnskrav m v ikke tas dersom skyldneren gjør hva denne evner for å betale sine fordringshavere og heller ikke utilbørlig begunstiger noen av dem.»

 

Beregning av lovbestemt betaling

 

Månedlig beløp til fordeling blant kreditorer:                                               kr 6 000,00   

                                                                               %andel av                 månedlige

 Kreditors navn                     Skyldig beløp           samlet gjeld              innbet.

Kreditor          1                      kr 150 000,00            27,27 %                       kr 1 636,36

Kreditor          2                      kr 50 000,00             9,09 %                        kr    545,45

Kreditor          3                      kr 100 000,00            18,18 %                       kr 1 090,91

Kreditor          4                      kr 250 000,00            45,45 %                       kr 2 727,27

Samlet gjeld                           kr 550 000,00                       

Kontrollsum % andel av samlet gjeld                       100,00 %        

Kontrollsum beløp til fordeling                                                                     kr 6 000,00

 

Håper dette er til litt hjelp

 

Med vennlig hilsen

TBergh

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 718db...538
TBergh skrev (1 time siden):

Hei.

 

Det er dekningslovens (deknl) paragraf 2-7 siste ledd som regulerer om du vil få trekk eller ikke.

 

Det heter i deknl. § 2-7. Utlegg i lønnskrav m v., siste ledd

 

       Bortsett fra ved innfordring av krav som nevnt i § 2-8 første ledd bokstav a-d, kan utlegg i lønnskrav m v ikke tas dersom skyldneren gjør hva denne evner for å betale sine fordringshavere og heller ikke utilbørlig begunstiger noen av dem.»

 

 

 

Beregning av lovbestemt betaling

 

 

 

Månedlig beløp til fordeling blant kreditorer:                                               kr 6 000,00   

 

 

                                                                               %andel av                 månedlige

 

 Kreditors navn                     Skyldig beløp           samlet gjeld              innbet.

Kreditor          1                      kr 150 000,00            27,27 %                       kr 1 636,36

 

Kreditor          2                      kr 50 000,00             9,09 %                        kr    545,45

 

Kreditor          3                      kr 100 000,00            18,18 %                       kr 1 090,91

 

Kreditor          4                      kr 250 000,00            45,45 %                       kr 2 727,27

 

Samlet gjeld                           kr 550 000,00                       

 

Kontrollsum % andel av samlet gjeld                       100,00 %        

 

Kontrollsum beløp til fordeling                                                                     kr 6 000,00

 

 

 

Håper dette er til litt hjelp

 

 

 

Med vennlig hilsen

 

TBergh

 

Skjønner. Skjønte litt av det men  Har flere kreditorer en dette og mindre en 6000 til fordeling . Men håper gjeldsrådgiveren hjelper meg med å fordele.

Anonymous poster hash: 718db...538

Lenke til kommentar
Gjest 718db...538
TBergh skrev (5 timer siden):

Hei.

 

Det er dekningslovens (deknl) paragraf 2-7 siste ledd som regulerer om du vil få trekk eller ikke.

 

Det heter i deknl. § 2-7. Utlegg i lønnskrav m v., siste ledd

 

       Bortsett fra ved innfordring av krav som nevnt i § 2-8 første ledd bokstav a-d, kan utlegg i lønnskrav m v ikke tas dersom skyldneren gjør hva denne evner for å betale sine fordringshavere og heller ikke utilbørlig begunstiger noen av dem.»

 

 

 

Beregning av lovbestemt betaling

 

 

 

Månedlig beløp til fordeling blant kreditorer:                                               kr 6 000,00   

 

 

                                                                               %andel av                 månedlige

 

 Kreditors navn                     Skyldig beløp           samlet gjeld              innbet.

Kreditor          1                      kr 150 000,00            27,27 %                       kr 1 636,36

 

Kreditor          2                      kr 50 000,00             9,09 %                        kr    545,45

 

Kreditor          3                      kr 100 000,00            18,18 %                       kr 1 090,91

 

Kreditor          4                      kr 250 000,00            45,45 %                       kr 2 727,27

 

Samlet gjeld                           kr 550 000,00                       

 

Kontrollsum % andel av samlet gjeld                       100,00 %        

 

Kontrollsum beløp til fordeling                                                                     kr 6 000,00

 

 

 

Håper dette er til litt hjelp

 

 

 

Med vennlig hilsen

 

TBergh

 

Eller må det være 6000?

Anonymous poster hash: 718db...538

Lenke til kommentar

Hei.

Nei alle beløpet jeg har skrevet inn er kun ment som eksempel. Beklager at jeg ikke gjordet dette tydeligere.

Hei Jarmo.

Beløpene jeg har skrevet inn har ingen ting med livsoppholdssatsene å gjøre. Kr 6 000 er ment som et eksempel på beløp som kan fordeles pr mnd blant alle kjente kreditorer.

Med vennlig hilsen

TBergh

Endret av TBergh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 718db...538
TBergh skrev (17 minutter siden):

Hei.

Nei alle beløpet jeg har skrevet inn er kun ment som eksempel. Beklager at jeg ikke gjordet dette tydeligere.

Hei Jarmo.

Beløpene jeg har skrevet inn har ingen ting med livsoppholdssatsene å gjøre. Kr 6 000 er ment som et eksempel på beløp som kan fordeles pr mnd blant alle kjente kreditorer.

Med vennlig hilsen

TBergh

Skjønner 🤙

Anonymous poster hash: 718db...538

Lenke til kommentar
TBergh skrev (36 minutter siden):

Hei Jarmo.

Beløpene jeg har skrevet inn har ingen ting med livsoppholdssatsene å gjøre. Kr 6 000 er ment som et eksempel på beløp som kan fordeles pr mnd blant alle kjente kreditorer.

Med vennlig hilsen

TBergh

Jupp, forstår hva du mener med stipuleringen din.

Lenke til kommentar
Gjest 718db...538

Livsopphold ved frivillig utenrettslig gjeldsordning kan vel være både mer eller mindre en livsoppholdsatsen? Hvem bestemmer da hvor mye man skal sitte igjen med da? Om kreditorene bestemmer det så kan jeg jo risikere å sitte igjen med nesten ingenting, for regner med de ikke bryr seg om skyldner ikke har penger til livsopphold.

Anonymous poster hash: 718db...538

Lenke til kommentar

Hei.

Livsoppholdssatsen er regulert og fastsatt i egen forskrift. Har aldri hørt om noen som har fått mindre. Ved en eventuell endring vil endringen skje ved tillegg, og tillegg kan bl.a skyldes varig sykdom, lengre reisevei hjem/arbeid/hjem enn det som anses som vanlig, gjennomsnittlig beregnede reiseutgifter hjem/arbeid/hjem var satt til ca kr 7- 800 kr mnd av livsoppholdssatsen. (Månedskort) Reiseutgifter hjem/arbeid/hjem som overstiger dette skal utløse et tillegg.

I gols § 4-2.Hva en frivillig gjeldsordning kan gå ut på at

«Forslaget skal bygge på en virkelighetsnær vurdering av skyldnerens betalingsevne.»

Detter betyr at de skal bruke dine faktiske og reelle utgifter, da må ha, og ikke utgifter de har stipulert.

Har lagt ved 2 - to dok som du kan laste ned og som forteller hva du kan risikere å møte på i forbindelse med en gjeldsordnng.

Med vennlig hilsen

TBergh

 

1 Råd, tips og opplysninger du sannsynligvis ikke får ved en rettslig eller utenrettslig gjeldsordning.docm Hva skjer etter at du har levert søknad om gjeldsordning.docm

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 718db...538
TBergh skrev (24 minutter siden):

Hei.

Livsoppholdssatsen er regulert og fastsatt i egen forskrift. Har aldri hørt om noen som har fått mindre. Ved en eventuell endring vil endringen skje ved tillegg, og tillegg kan bl.a skyldes varig sykdom, lengre reisevei hjem/arbeid/hjem enn det som anses som vanlig, gjennomsnittlig beregnede reiseutgifter hjem/arbeid/hjem var satt til ca kr 7- 800 kr mnd av livsoppholdssatsen. (Månedskort) Reiseutgifter hjem/arbeid/hjem som overstiger dette skal utløse et tillegg.

I gols § 4-2.Hva en frivillig gjeldsordning kan gå ut på at

 

«Forslaget skal bygge på en virkelighetsnær vurdering av skyldnerens betalingsevne.»

 

Detter betyr at de skal bruke dine faktiske og reelle utgifter, da må ha, og ikke utgifter de har stipulert.

Har lagt ved 2 - to dok som du kan laste ned og som forteller hva du kan risikere å møte på i forbindelse med en gjeldsordnng.

Med vennlig hilsen

TBergh

 

1 Råd, tips og opplysninger du sannsynligvis ikke får ved en rettslig eller utenrettslig gjeldsordning.docm 642.19 kB · 0 Nedlastninger Hva skjer etter at du har levert søknad om gjeldsordning.docm 3.36 MB · 0 Nedlastninger

Takk for info 🤙

Anonymous poster hash: 718db...538

Lenke til kommentar
Gjest 718db...538
TBergh skrev (20 timer siden):

Hei.

Livsoppholdssatsen er regulert og fastsatt i egen forskrift. Har aldri hørt om noen som har fått mindre. Ved en eventuell endring vil endringen skje ved tillegg, og tillegg kan bl.a skyldes varig sykdom, lengre reisevei hjem/arbeid/hjem enn det som anses som vanlig, gjennomsnittlig beregnede reiseutgifter hjem/arbeid/hjem var satt til ca kr 7- 800 kr mnd av livsoppholdssatsen. (Månedskort) Reiseutgifter hjem/arbeid/hjem som overstiger dette skal utløse et tillegg.

I gols § 4-2.Hva en frivillig gjeldsordning kan gå ut på at

 

«Forslaget skal bygge på en virkelighetsnær vurdering av skyldnerens betalingsevne.»

 

Detter betyr at de skal bruke dine faktiske og reelle utgifter, da må ha, og ikke utgifter de har stipulert.

Har lagt ved 2 - to dok som du kan laste ned og som forteller hva du kan risikere å møte på i forbindelse med en gjeldsordnng.

Med vennlig hilsen

TBergh

 

1 Råd, tips og opplysninger du sannsynligvis ikke får ved en rettslig eller utenrettslig gjeldsordning.docm 642.19 kB · 1 Last ned Hva skjer etter at du har levert søknad om gjeldsordning.docm 3.36 MB · 0 Nedlastninger

Men man har samme livvsoppholdsats ved nedbetalingsplan til kreditorene eller betaling etter evne osv?

 

Ellers takk for god info🤙

Anonymous poster hash: 718db...538

Lenke til kommentar

Hei.

Følg oppsettet til enten tvangstrekk eller gjeldsordningslovens livsoppholdssatser.

Du legger sammen alle dine utgifter, dvs livsoppholdssats fra gol for en enslig er kr 10 412,00 pluss husleie, pluss eventuelle utgifter til samvær, og varig sykdom/lidelse. Så trekker du disse utgiftene fra din nettoinntekt.

Oppsette vil da se slik ut:

Dette er kun tall brukt som eksempel

Brutto lønn .................................................................kr 30 000,00

minus Skatt i prosent og kr 38,33% .........................kr 11  500,00

Nettoinntekt..................................................................................................kr 18 500,00

UTGIFTER

Husleie                         kr  7 500,00

Livsopphold                kr 10 412,00

Sum utgifter  ................................................................................................ kr  17 912,00

= til fordeling til kreditorer.............................................................................kr      588,00

Du må dokumentere din inntekt, legge ved lønns - eller utbetalingsslipp, og kopi av bankkonto som viser hva du betaler i husleie. Legg ved de 3 - tre siste mnd av utbetalinger og de 3 - tre siste mnd bankkontoutskrifter. Du blanker ut alle poster på bankutskriften, bortsett fra beløpet du betaler i husleie.

Så lager du en oversikt over gjelden og beregner slik jeg beskrev tidligere.

Med vennlig hilsen

TBergh

Endret av TBergh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 718db...538
TBergh skrev (1 time siden):

Hei.

Følg oppsettet til enten tvangstrekk eller gjeldsordningslovens livsoppholdssatser.

Du legger sammen alle dine utgifter, dvs livsoppholdssats fra gol for en enslig er kr 10 412,00 pluss husleie, pluss eventuelle utgifter til samvær, og varig sykdom/lidelse. Så trekker du disse utgiftene fra din nettoinntekt.

Oppsette vil da se slik ut:

Dette er kun tall brukt som eksempel

Brutto lønn .................................................................kr 30 000,00

minus Skatt i prosent og kr 38,33% .........................kr 11  500,00

Nettoinntekt..................................................................................................kr 18 500,00

UTGIFTER

Husleie                         kr  7 500,00

Livsopphold                kr 10 412,00

Sum utgifter  ................................................................................................ kr  17 912,00

= til fordeling til kreditorer.............................................................................kr      588,00

Du må dokumentere din inntekt, legge ved lønns - eller utbetalingsslipp, og kopi av bankkonto som viser hva du betaler i husleie. Legg ved de 3 - tre siste mnd av utbetalinger og de 3 - tre siste mnd bankkontoutskrifter. Du blanker ut alle poster på bankutskriften, bortsett fra beløpet du betaler i husleie.

Så lager du en oversikt over gjelden og beregner slik jeg beskrev tidligere.

Med vennlig hilsen

TBergh

Takk 🤙

Anonymous poster hash: 718db...538

Lenke til kommentar

Hei, igjen.

Glemte at du også skal legge ved de 3 - tre siste års skattemeldinger også

Har laget en egen fullmakt som gir kreditorene fullmakt til å "se deg i kortene". Dette vil betrygge kreditorene mer enn bare påstander du kommer med og som kreditorene har hørt tusenvis av ganger.

Jeg har vedlagt fullmakten som du finner nedenfor. Det står deg helt fritt i å bruke deler eller hele/alt av hva jeg har skrevet

Hvis du mener at du har behov for mer hjelp er det bare å si ifra.

 

Med vennlig hilsen

TBergh

F U L L M A K T til kreditorfellesskapet.docm

Lenke til kommentar
Gjest 718db...538
TBergh skrev (1 time siden):

Hei, igjen.

Glemte at du også skal legge ved de 3 - tre siste års skattemeldinger også

Har laget en egen fullmakt som gir kreditorene fullmakt til å "se deg i kortene". Dette vil betrygge kreditorene mer enn bare påstander du kommer med og som kreditorene har hørt tusenvis av ganger.

Jeg har vedlagt fullmakten som du finner nedenfor. Det står deg helt fritt i å bruke deler eller hele/alt av hva jeg har skrevet

Hvis du mener at du har behov for mer hjelp er det bare å si ifra.

 

Med vennlig hilsen

TBergh

F U L L M A K T til kreditorfellesskapet.docm 27.62 kB · 0 Nedlastninger

🤙

Anonymous poster hash: 718db...538

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest 718db...538
TBergh skrev (På 2.8.2024 den 2:08 PM):

Hei.

Følg oppsettet til enten tvangstrekk eller gjeldsordningslovens livsoppholdssatser.

Du legger sammen alle dine utgifter, dvs livsoppholdssats fra gol for en enslig er kr 10 412,00 pluss husleie, pluss eventuelle utgifter til samvær, og varig sykdom/lidelse. Så trekker du disse utgiftene fra din nettoinntekt.

Oppsette vil da se slik ut:

Dette er kun tall brukt som eksempel

Brutto lønn .................................................................kr 30 000,00

minus Skatt i prosent og kr 38,33% .........................kr 11  500,00

Nettoinntekt..................................................................................................kr 18 500,00

UTGIFTER

Husleie                         kr  7 500,00

Livsopphold                kr 10 412,00

Sum utgifter  ................................................................................................ kr  17 912,00

= til fordeling til kreditorer.............................................................................kr      588,00

Du må dokumentere din inntekt, legge ved lønns - eller utbetalingsslipp, og kopi av bankkonto som viser hva du betaler i husleie. Legg ved de 3 - tre siste mnd av utbetalinger og de 3 - tre siste mnd bankkontoutskrifter. Du blanker ut alle poster på bankutskriften, bortsett fra beløpet du betaler i husleie.

Så lager du en oversikt over gjelden og beregner slik jeg beskrev tidligere.

Med vennlig hilsen

TBergh

Aner ikke om jeg kommer noen vei når kreditorene er sta og lite samarbeidsvillige. Men får håpe de kanskje tar det mer seriøst når det er gjeldsrådgiver inne i bildet. En av dem sa til og med at det ikke var noen lov som sa at skyldner skulle sitte igjen med livsopphold, og at hvis jeg hadde hørt det så var det ikke sant, dette får meg til å lure på om de tror at jeg som skyldner er lettlurt og dum... Men de prøver seg vel sikkert? Uansett så er vel livsoppholdet noe man har rett på? Du nevnte at hvis man så at man fikk mindre livsopphold i en betalingsplan så var det  tillegg så man likevel satt igjen med det samme , skjønte ikke helt hva det betydde? Mulig jeg misforsto. Og hva gjøres når man har vært hos rådgiveren og prøver å finne løsninger?  Får man masse purringer/inkassokrav mens man venter på svar? Eller kan saker fryses mens man prøver å finne en løsning? Er ikke lenge til jeg skal dit og kjenner jeg er nervøs. Neste gang jeg får penger så er det også så trangt at jeg nesten ikke har noe å leve for og er nervøs for det også for å finne en løsning for neste utbetaling rekker vi jo ikke. Dette går jo ikke lenger. Skal dit en uke etter jeg får penger og kan jo høre med kreditorene om å flytte forfall en uke fram, men tør ikke si på forhånd at jeg skal til rådgiver da jeg er redd jeg da blir motarbeidet av kreditorene, jeg vet jo ikke om det at man går til gjeldsrådgiver er positivt eller negativt for dem. Så vanskelig dette. Rådgiveren sa i en melding sist at det ofte finnes løsninger. Jeg håper det er sant. 

Anonymous poster hash: 718db...538

Lenke til kommentar

Hei.

Her er lenke til livsoppholdssatsene. Ja du har rett, de prøver seg, da de vet at de aller fleste er rettsuvitende, hvilket vil si de er ukjente med de lover og regler som regulerer slike forhold som du nevner er ukjente fro gjeldsofre og for de som får trekk i inntekten. Betaler man etter evne, og ikke begunstiger noen kreditorer så vil kreditorene fremdeles kunne sende inn begjæring om utleggstrekk, men da skal ikke de kostnadene som påløper ved slike begjæringer ikke bli lagt til skyldnerens gjeld, hvilket er vanlig at gjøres.

Med vennlig hilsen

TBergh

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 718db...538
TBergh skrev (15 timer siden):

Hei.

Her er lenke til livsoppholdssatsene. Ja du har rett, de prøver seg, da de vet at de aller fleste er rettsuvitende, hvilket vil si de er ukjente med de lover og regler som regulerer slike forhold som du nevner er ukjente fro gjeldsofre og for de som får trekk i inntekten. Betaler man etter evne, og ikke begunstiger noen kreditorer så vil kreditorene fremdeles kunne sende inn begjæring om utleggstrekk, men da skal ikke de kostnadene som påløper ved slike begjæringer ikke bli lagt til skyldnerens gjeld, hvilket er vanlig at gjøres.

Med vennlig hilsen

TBergh

Skjønner. Men hovedregelen er vel at de ikke kan ta utleggstrekk når man fordeler likt?

Anonymous poster hash: 718db...538

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...