Gå til innhold

Råd fra gjeldsrådgiver om å betale etter evne/prosentvis til kreditorene


Gjest 718db...538

Anbefalte innlegg

Gjest 718db...538
Milhouse85 skrev (3 minutter siden):

Siden varen er brukt, og sannsynligvis av lav verdi.... så er dem ikke interessert å hente varen(e). 
Unntaket er bil/kjøretøy, og kanskje dyre design-møbler o.l. 
Som jeg tidligere har skrevet; Det kommer av at kostnaden for å hente dette, samt aksjonere/selge varene - for å dekke inn et krav, er langt større enn verdien på selve produktet du har kjøpt. 

Men det lureste du kan gjøre er nok å selv forsøke å selge tingene, og betale ned så langt du kan på nedbetalingene.

Du trenger ikke en fancy mobil, tv, laptop.... du får en billig smart-telefon til under 1000-lappen, samme med tv og laptop.

Kanskje kan du legge kortene på bordet ovenfor foreldre/besteforeldre eller andre du har et nært forhold til? Dersom du kan stille sikkerhet i bolig, eller få et privat lån - som kan dekke gjelda du har... så er jo det det aller beste. 

Hvor mye gjeld er det snakk om totalt sett?

Du kan også få gjeldsrådgivning hos din bank. Bestill en rådgivningstime, samle sammen alt av papirer, møt opp i banken - forklar situasjonen; og spør om det er noe de kan gjøre / hjelpe deg med. Dersom du søker på nett om refinansering, er det ofte du bare får blankt avslag... men dersom du møter opp fysisk, så får du litt mer hjelp og kanskje begrunnelse / tips om hva du må gjøre, for å få refinansiert....

Skjønner. Takk for svar 🤙

 

Har bestemt meg for å ikke bytte ut mobilen før den ikke funker mer, så jeg håper det blir noen år til. Tv håper jeg varer lenge og laptop bruker jeg aldri så det har jeg ikke. Ellers har jeg en del annet, kanskje selge hvis jeg får solgt det.

 

Mye, ca 400000. Vet det er galskap. 

 

Kan jo kanskje si det til dem men tror ikke reaksjonen deres blir så hyggelig.

 møter opp til time på Nav først og ser hva videre hun kan hjelpe med. Blir det ingen løsning får jeg høre i banken.

 

Ellers takk for tips 🤙

Anonymous poster hash: 718db...538

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 718db...538
Gjest 718db...538 skrev (37 minutter siden):

Skjønner. Takk for svar 🤙

 

Har bestemt meg for å ikke bytte ut mobilen før den ikke funker mer, så jeg håper det blir noen år til. Tv håper jeg varer lenge og laptop bruker jeg aldri så det har jeg ikke. Ellers har jeg en del annet, kanskje selge hvis jeg får solgt det.

 

Mye, ca 400000. Vet det er galskap. 

 

Kan jo kanskje si det til dem men tror ikke reaksjonen deres blir så hyggelig.

 møter opp til time på Nav først og ser hva videre hun kan hjelpe med. Blir det ingen løsning får jeg høre i banken.

 

Ellers takk for tips 🤙

Anonymous poster hash: 718db...538

Eneste er at noen av kreditorene sa det ikke var mulig å betale mindre i måneden. Men når de får dokumentasjon på inntekt og utgifter så må de vel bare godta at de får mindre... Namsmann som bestemmer om det blir lønnstrekk sikkert så om det ikke blir det så er det sikkert ikke så mye mer de får gjort.

Anonymous poster hash: 718db...538

Lenke til kommentar

400K er for lite å få en gjeldsanering, da må du være uten armer og bein. Prøv å få til nedbetaling med uten eller minst mulig renter over tid.

Edit: har ikke hatt problemer med pengerflyten selv men har brukt litt tid på/med noen andre og vi klare å løse sakene. Levelig for alle parter..

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (6 minutter siden):

400K er for lite å få en gjeldsanering, da må du være uten armer og bein. Prøv å få til nedbetaling med uten eller minst mulig renter over tid.

Størrelsen på gjelden har ikke noe å si, men man må være varig ute av stand til å betale.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 718db...538

T Bergh  Har størrelse på gjelden noe å si for å få gjeldsordning?

Anonymous poster hash: 718db...538

Lenke til kommentar
Jarmo skrev (19 minutter siden):

Ja, riktig det, men flere av kreditorer ønsker å få saken(e) ut av verden.

Ja. Men er det ikke mer å hente en det man kan betale i måneden enten ved gjeldsordning eller betaling etter evne, da får de det ikke noe fortere ut av verden uansett.

Lenke til kommentar
marsipan86 skrev (15 minutter siden):

Ja. Men er det ikke mer å hente en det man kan betale i måneden enten ved gjeldsordning eller betaling etter evne, da får de det ikke noe fortere ut av verden uansett.

Kjenner til en bank her som har ettergitt 110K uten videre krav. bl.a.(fusjonert med andre banker nå) Osv..

Se på luksusfellen så mye rart som kan skje med kreditorer. Ingenting er hogget i stein..

Endret av Jarmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 718db...538
Milhouse85 skrev (På 11.7.2024 den 4:21 PM):

Hei.

Jeg har mye erfaring med dette, da jeg også var i skikkelig gjeldsproblemer og hadde nøyaktig samme bekymringer som deg - før jeg omsider fikk gjeldsordning (da var jeg ca 30 år). 

Først å fremst; Kreditorene liker åpenhet, og er ikke så "skumle" som du gjerne tror. Så lenge du viser betalingsvilje, samarbeider og viser åpenhet ved å fremlegge dokumentasjon på inntekt, utgifter og lignende - så er det (de fleste) ganske greie forholde seg til. Det kan virke flaut og nedverdigende å ringe til kreditorene, men husk at disse folka jobber med folk som har gjeldsproblemer hver dag - så du får ikke "kjeft", og de VIL forsøke å hjelpe deg så godt de kan.

Du skal betale så mye du kan, eksklusivt livsopphold og boutgifter. Enkelt og greit. Du skal ha 10 724 kr,- etter dette. Resten skal gå til gjeld. Så lenge kreditorene vet at du ikke har mer enn det du har (ved at du har sendt inn dokumentasjon på dette) - så vil de ikke ta lønnstrekk. Før du får lønnstrekk, vil du uansett få varsel om utleggsforretning - så det er ikke slik at de bare trekker fra lønna di uten forvarsel. MERK: Har du gjeld til staten, er risikoen for lønnstrekk større. De kan hoppe bukk over mye, og er de mest aggressive ift gjeldsinndriving. (lånekassen, bøter/erstatningskrav, restskatt, NAV Innkrevning o.l.).

Det er en gammel myte at de kommer på døra di og bærer ut lamper, tv, møbler og alt av inventar. Så nei; det er ingen som kommer å banker på døra di og bærer ut eiendelene dine. Dersom du har bil, så kan de være interessert i det. Men dersom det er "et gammelt vrak", er heller ikke det interessant. Fordi de koster mer å administrere tvangssalg av ting med lav verdi, enn det de får igjen. Slik var det ikke før i tia; da gikk veldig mye mer under hammeren. Har du nyere bil, kunst av verdi, aksjer, verdipapirer, gull & smykker av høy verdi, krypto - så vil de være interessert i det. 

Normalt sett skal du bli gjeldsfri uansett størrelse på 5-7 år. Så dersom du ser at gjelden din bare vil øke, så kan du forhandle ned gjelden - og få fryst renter o.l. Men da skal alle kreditorene likebehandles. Dette er noe gjeldsrådgiveren kan hjelpe deg med. Dersom de sier nei til det; så vil du kvalifisere til ordinær gjeldsordning. Du ikke er ikke for ung for dette. Da må gjelden være for stor til at du kan håndtere den på egen hånd gjennom.

Holdt deg LANGT unna private gjeldsrådgivere og "refinansering" på inkasso. Det er skumle greier.

Du kan sette frivillig kredittsperre på deg selv, dersom du har problemer med gjeld. Gjør du dette, vil kreditorene se på det som et positivt signal på at du er interessert i å ordne opp.

>

Det finnes ganske mange myter, feilinformasjon - og rare "fakta" dersom du søker rundt på nett. Veldig mye misvisende informasjon. Det virker som mange er "eksperter" og liker å uttale seg om tijng de ikke har greie på, og referer til ditt og datt. Så vær forsiktig med den type desinformasjon. 

En person som av og til er aktiv på Diskusjon.no har jobbet med gjeldsordning i flere ti-år, en svært hyggelig og hjelpsom mann som også har en lukked Facebook-grupper der du kan spørre om hva du vil i forhold til dette..... anbefaler deg sterkt å sende ham en personlig melding: @TBergh - be om link til Facebook-gruppa. 

 

Hvor mye gjeld hadde du og hvor lang tid tok det før du fikk gjeldsordning?

Anonymous poster hash: 718db...538

Lenke til kommentar

 

Dersom du ikke er i stand til å betjene lånet - skulle du heller aldri fått tilbud om det.
Det er jo det Gjeldsregisteret er ment for. Er gjelden ganske ny? Du får ikke gjeldsordning på ny gjeld.
Her er det mye som tilsier at du ikke vil få gjeldsordning. Beløpet er lavt, alderen din er ung, gjelden er ikke misligholdt, er det ny gjeld?, du er i forholdvis ung og arbeidsfør alder. Når det er sagt; Og dette sier jeg av erfaring - det er IKKE noe hyggelig å gå på gjeldsordning; det er absolutt ikke en enkel utvei - det er mye byråkrati, mye du forplikter deg til, det er noe du kun kan få en gang i livet. Så det er absolutt ikke en "enkel" ut vei. Tvert i mot.

Typisk rente på forbrukslån er 20%... røft regning; vil det du bare på renter alene betaler ca 5000 kr,- pr mnd. Så klarer du å betale 7000 kr,- så vil altså gjelden din gå med ned 2000 kr,- pr mnd. Det er ganske hinsides. Men; for kreditorene er jo det en gullpakke... en gavepakke rett å slett.

Det beste og lureste du kan gjøre er nok å gå til foreldrene dine. Enkelt og greit be om hjelp.
Er det bedre å ha "stoltheten" i behold; enn å be om hjelp? Uansett vil dem nok merke at du sliter, før eller siden, da det er veldig merkbart for omgivelsene til en person; dersom noen sliter økonomisk. Så det er like greit å innrømme at du har gått på en smell... og spør om det er noe de kan hjelpe deg med. Kanskje dere kan gå i banken sammen. Det er faktisk ikke så ille å innrømme det; da det å få gjeldsproblemer i løpet av livet er noe de fleste av oss har opplevd.

Jeg tror nok du kan glemme "drømmen" om gjeldsordning, osv.... Men du må se på måter du kan refinansiere på. Enten ved hjelp av familiemedlemmer.... Hjelp av banken. Men uten sikkerhet i bolig; kan du glemme en "snill" rente. 

Alternativt kan du finne deg en bedre betalt jobb, eller en ekstrajobb. 
Jeg nevnte at kanskje 5000 går i renter/gebyrer pr mnd,, og 2000 i avdrag. Betaler du 8000 kr,- istedenfor 7000 kr,- pr mnd, så vil du altså bli gjeldsfri dobbelt så fort. (!!!!) tygg litt på den.
 

Gjest 718db...538 skrev (2 timer siden):

 

Lenke til kommentar
Gjest 718db...538 skrev (2 timer siden):

Hvor mye gjeld hadde du og hvor lang tid tok det før du fikk gjeldsordning?

Anonymous poster hash: 718db...538

Lang historie kort....

Jeg fikk store gjeldsproblemer grunnet spilleavhengighet i 2013, etter litt personlige problemer. I 2015 hadde jeg 1 million i gjeld. Men fikk "avslag" på gjeldsordning, dvs, de ville ikke ta i mot søknaden. Gjelden var ny, jeg var ung, hadde høy inntekt... og var i en situasjon der jeg for så vidt kunne betale på rentene, men ikke mer enn det. 

Siden jeg ikke hadde familie, eller noen rundt meg. Så valgte jeg å gi litt faen. Jeg misligholdt all gjeld, da jeg ikke fikk hjelp, og i 2017 ble jeg 100% ufør (av helt andre årsaker) og fikk kraftig redusert min inntekt. 

Jeg fikk da beskjed om at saksbehandlingstiden for behandling av Gjeldsordnings-saker i Stavanger på den tia var to år (!). Så jeg ble rådet til å flytte til Sandnes, som hadde kortere saksbehandlingstid. Jeg fikk innvilget gjeldsordning høsten 2018.

Da var gjelden godt over 2 millioner. Kanskje 2,5.

Jeg ble gjeldsfri sommeren 2023. 

Den prosessen tok altså 10 år totalt. Noe som ikke er helt uvanlig heller.... slik jeg har forstått. 

 

Lenke til kommentar
Gjest 718db...538

Da må jeg nok betale etter evne resten av livet. 

 

 Takk for svar ellers🤙

Anonymous poster hash: 718db...538

Lenke til kommentar
Gjest 718db...538 skrev (6 minutter siden):

Da må jeg nok betale etter evne resten av livet. 

 

 Takk for svar ellers🤙

Anonymous poster hash: 718db...538

Hva forhindrer deg å søke hjelp? Høre med foreldrene dine?
Få en bedre betalt jobb? 

Det er bedre å gjøre dette først som sist, enn at du skal betale etter evne i mange år - helt til du ikke klarer den belastningen det utgjør i lengden. Det tærer på i det lange løp.... 
 

Lenke til kommentar
Gjest 718db...538
Milhouse85 skrev (53 minutter siden):

Hva forhindrer deg å søke hjelp? Høre med foreldrene dine?
Få en bedre betalt jobb? 

Det er bedre å gjøre dette først som sist, enn at du skal betale etter evne i mange år - helt til du ikke klarer den belastningen det utgjør i lengden. Det tærer på i det lange løp.... 
 

Jeg har aldri hatt et godt forhold til foreldrene mine. Og de kan bli forbanna for den minste ting og det orker jeg ikke. Og tviler på at jeg får noe hjelp av dem uansett. De har ikke så mye penger og de stiller neppe sikkerhet i huset. 

Ellers har jeg liten tro på at det finnes noen andre løsninger. Har også vært i banken her og de kunne ikke hjelpe med refinansiering. Søkt en del på nett også.  Så da vet jeg ikke. Jeg vet egentlig ikke hvorfor jeg ikke får refinansiering når det kunne bedret situasjonen. Men bankene ser det vel ikke på den måten.

Jeg har uføretrygd så ikke bare å skaffe en jobb. Har prøvd å søke en del jobber men ingen vil ha meg. Kommer en ny gjeldsordningslov på nyåret som vistnok skal gjøre det lettere å få gjeldsordning men vet ikke hvor stor betydning det har for meg at det kommer en ny lov.

Anonymous poster hash: 718db...538

Lenke til kommentar
Gjest 718db...538 skrev (9 minutter siden):

Jeg har aldri hatt et godt forhold til foreldrene mine. Og de kan bli forbanna for den minste ting og det orker jeg ikke. Og tviler på at jeg får noe hjelp av dem uansett. De har ikke så mye penger og de stiller neppe sikkerhet i huset. 

Ellers har jeg liten tro på at det finnes noen andre løsninger. Har også vært i banken her og de kunne ikke hjelpe med refinansiering. Søkt en del på nett også.  Så da vet jeg ikke. Jeg vet egentlig ikke hvorfor jeg ikke får refinansiering når det kunne bedret situasjonen. Men bankene ser det vel ikke på den måten.

Jeg har uføretrygd så ikke bare å skaffe en jobb. Har prøvd å søke en del jobber men ingen vil ha meg. Kommer en ny gjeldsordningslov på nyåret som vistnok skal gjøre det lettere å få gjeldsordning men vet ikke hvor stor betydning det har for meg at det kommer en ny lov.

Anonymous poster hash: 718db...538

Det vet du ikke før du har spurt...!
Selv om det er 90% sjanse for at de sier nei, er det greit å ha spurt... så har du gjort det.
De vil uansett få  vite om gjeldsproblemene dine før eller siden. Så du stiller bedre ved å selv fortelle det uoppfordret. 

Men jeg forstår ikke hvordan du kan ha fått 400 000 i gjeld når du er ufør? Hvordan klarte du å få til det?

Men dersom du er ufør, er det større sannsynlighet for å få gjeldsordning - selv med et relativt lavt beløp.

Hva har disse pengene gått til? Det er noe du må opplyse om når du søker om gjeldsordning... 

I teorien kan du vel få gjeldsordning selv med 1 kr,- i gjeld... Så lenge du ikke er i stand til å betjene den. 

Lenke til kommentar
Gjest 718db...538
Milhouse85 skrev (13 minutter siden):

Det vet du ikke før du har spurt...!
Selv om det er 90% sjanse for at de sier nei, er det greit å ha spurt... så har du gjort det.
De vil uansett få  vite om gjeldsproblemene dine før eller siden. Så du stiller bedre ved å selv fortelle det uoppfordret. 

Men jeg forstår ikke hvordan du kan ha fått 400 000 i gjeld når du er ufør? Hvordan klarte du å få til det?

Men dersom du er ufør, er det større sannsynlighet for å få gjeldsordning - selv med et relativt lavt beløp.

Hva har disse pengene gått til? Det er noe du må opplyse om når du søker om gjeldsordning... 

I teorien kan du vel få gjeldsordning selv med 1 kr,- i gjeld... Så lenge du ikke er i stand til å betjene den. 

Nei jeg vet jo ikke men jeg kjenner dem jo. Hmmm. Et det noen måte de kan finne det ut om jeg ikke forteller det? 

Ja det er godt gjort, men det er det jeg har.

Da finnes det jo håp.

Å mye forskjellig. Vil ikke gå i detalj her. Men oppgir det jo i søknaden.

Skjønner. Får uansett ikke søkt før til høsten for gjeldsrådgiveren må hjelpe meg.

Anonymous poster hash: 718db...538

Lenke til kommentar
Gjest 718db...538 skrev (6 minutter siden):

Nei jeg vet jo ikke men jeg kjenner dem jo. Hmmm. Et det noen måte de kan finne det ut om jeg ikke forteller det? 

Ja det er godt gjort, men det er det jeg har.

Da finnes det jo håp.

Å mye forskjellig. Vil ikke gå i detalj her. Men oppgir det jo i søknaden.

Skjønner. Får uansett ikke søkt før til høsten for gjeldsrådgiveren må hjelpe meg.

Anonymous poster hash: 718db...538

Selv om foreldre kan virke strenge, så vil dem ofte støtte deg i en krise. Og det du har rotet deg oppi - er absolutt en krise - så selv om de kan bli forbanna. Så vil de aller fleste forsøke å hjelpe ungene sine ut av en sånn situasjon; når de får tenkt seg om. Du skriver at "du kjenner dem" - jada, men har du spurt om den type hjelp før? Nei...

Tingen er at vedvarende lavinntekt setter seg først etter et års tid.. Alle får litt store uforutsette utgifter før eller siden, enten ved at vaskemaskinen ryker, tannlegeutgifter o.l. Gjeldsproblemer er dessuten en særdeles tung mental byrde å bære på alene - og hvis du i tillegg skal prøve å holde det skjult så lenge som mulig, så vil folk rundt deg se at du sliter.... det hjelper heller ikke at du er ufør, ikke i arbeid - og dermed også vil bli maksimalt sosialt isolert og sitte mye inne, da du ikke har råd til å finne på så mye i hverdagen. Kjedsomhet, økonomiske problemer og det å leve på en løgn (for du vil måtte komme med unnskyldninger på rekke og rad, på hvorfor ditt og hvorfor datt...) - det bikker fort over til depresjon, angst og mer til.

Gjeld er ikke bare kroner og øre. Det er en skikkelig prøvelse på din mentale helse, livskvalitet og sosiale liv. 

Alle som har levd en stund vet dette. Og for et godt voksent par (dine foreldre?) som kanskje mest sannsynlig har en bolig med verdi de kan hente ut fra. Kanskje er det forskudd på arv du kan få, eller at de kan ta ut et rammelån med en brøkdels rente av hva dine forbrukslån vil utgjøre. 

Ingen voksen person med barn, med litt vett mellom øra.... Vil tillate seg at barnet sitt skal leve i et gjeldshelvete i mange tiår. Man vil alltid har respekt for foreldene sine, og alt det der. Men hva har du egentlig å tape?

Legg alle korta på bordet. Så blir du ferdig med det! 

Det er ingen skam å be om hjelp, eller spørre om hjelp.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest 718db...538

Sliter egentlig litt med angst for at gjeldsrådgiveren skal presse meg til å gå med på frivillig forvaltning eller noe. Jeg vet jeg kan lage et budsjett med det livsoppholdet jeg sitter igjen med. Så håper hun lar meg få lov å styre det selv. Mer gjeld kommer jeg ikke til å ta uansett. Skjønner ikke hvorfor jeg overtenker sånn...

Anonymous poster hash: 718db...538

Lenke til kommentar

Hei. Gjest 718db...538

Ingen kan tvinge deg til å inngå noe frivillig. Da er det ikke frivillig lengre. Men hvis du kunne tenke deg å "prøve ut en frivillig forvaltning" så er det bare å svare ja til den frivillige forvaltningen. Du kan trekke den frivillige forvaltningen akkurat når det måtte passe deg. Dessuten gjør du noe lurt i å ville ta denne "jobben" selv med å styre din egen økonomi. Du gjør det du sier, lager et budsjett, og lag et realistisk budsjett, og før regnskap. Når året er omme kan du sjekke regnskapet opp mot budsjettet, å se hvor du har bommet/feilet. Da justerer du det neste ås budsjett. Hvis du ikke har gjort noe av delene tidligere, kan det virke litt plundrete i starten, men slik er det med alt nytt. Etterhvert som tiden går så vil du bli bedre og bedre på å lage budsjetter som vil stemme mer og mer med ditt regnskap. Lykke til!

 

Med vennlig hilsen

TBergh

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...