Gå til innhold

Råd fra gjeldsrådgiver om å betale etter evne/prosentvis til kreditorene


Gjest 718db...538

Anbefalte innlegg

Gjest 718db...538

Fikk dette rådet til jeg skal dit igjen til høsten. Jeg skal sitte igjen med livsoppholdsatsen 10724 kr. Men hva kan kreditorene gjøre da? Det sa hun ikke så mye om og jeg glemte å spørre. Er det sånn at det ikke blir satt igang lønnstrekk når man gjør det på denne måten selv om kreditorene ber om lønnstrekk? Kan de ta pant i ting? Hva med salgspant på ting kjøpt på kreditt, kan de ta tilbake dette? Jeg viser jo betalingsvilje når jeg gjør det sånn. Vi skal når jeg kommer tilbake prøve å få til nedbetalingsavtale med kreditorene og da også sitte igjen med livsoppholdsatsen. hvis ikke de går med på betalingsavtale  søke om gjeldsordning. Tror ikke kreditorene vil gå med på noen nedbetalingsavtaler. Er også litt redd jeg ikke skal få gjeldsordning på grunn av forskjellige ting, og jeg er 38 år så da ser de sikkert på meg som for ung. Redd jeg må betale prosentvis til kreditorene i mange år og at det ikke finnes noen annen løsning. Noen som har erfaring med dette.  Trenger ikke stygge kommentarer, jeg har det jævlig nok fra før, og er klar over at gjelden er kun min egen skyld. Men jeg ønsker å ordne opp. Og gjeld skal jeg aldri ha igjen noen gang når jeg en gang får orden på dette.

Anonymous poster hash: 718db...538

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 718db...538
Milhouse85 skrev (11 minutter siden):

Hei.

Jeg har mye erfaring med dette, da jeg også var i skikkelig gjeldsproblemer og hadde nøyaktig samme bekymringer som deg - før jeg omsider fikk gjeldsordning (da var jeg ca 30 år). 

Først å fremst; Kreditorene liker åpenhet, og er ikke så "skumle" som du gjerne tror. Så lenge du viser betalingsvilje, samarbeider og viser åpenhet ved å fremlegge dokumentasjon på inntekt, utgifter og lignende - så er det (de fleste) ganske greie forholde seg til. Det kan virke flaut og nedverdigende å ringe til kreditorene, men husk at disse folka jobber med folk som har gjeldsproblemer hver dag - så du får ikke "kjeft", og de VIL forsøke å hjelpe deg så godt de kan.

Du skal betale så mye du kan, eksklusivt livsopphold og boutgifter. Enkelt og greit. Du skal ha 10 724 kr,- etter dette. Resten skal gå til gjeld. Så lenge kreditorene vet at du ikke har mer enn det du har (ved at du har sendt inn dokumentasjon på dette) - så vil de ikke ta lønnstrekk. Før du får lønnstrekk, vil du uansett få varsel om utleggsforretning - så det er ikke slik at de bare trekker fra lønna di uten forvarsel. MERK: Har du gjeld til staten, er risikoen for lønnstrekk større. De kan hoppe bukk over mye, og er de mest aggressive ift gjeldsinndriving. (lånekassen, bøter/erstatningskrav, restskatt, NAV Innkrevning o.l.).

Det er en gammel myte at de kommer på døra di og bærer ut lamper, tv, møbler og alt av inventar. Så nei; det er ingen som kommer å banker på døra di og bærer ut eiendelene dine. Dersom du har bil, så kan de være interessert i det. Men dersom det er "et gammelt vrak", er heller ikke det interessant. Fordi de koster mer å administrere tvangssalg av ting med lav verdi, enn det de får igjen. Slik var det ikke før i tia; da gikk veldig mye mer under hammeren. Har du nyere bil, kunst av verdi, aksjer, verdipapirer, gull & smykker av høy verdi, krypto - så vil de være interessert i det. 

Normalt sett skal du bli gjeldsfri uansett størrelse på 5-7 år. Så dersom du ser at gjelden din bare vil øke, så kan du forhandle ned gjelden - og få fryst renter o.l. Men da skal alle kreditorene likebehandles. Dette er noe gjeldsrådgiveren kan hjelpe deg med. Dersom de sier nei til det; så vil du kvalifisere til ordinær gjeldsordning. Du ikke er ikke for ung for dette. Da må gjelden være for stor til at du kan håndtere den på egen hånd gjennom.

Holdt deg LANGT unna private gjeldsrådgivere og "refinansering" på inkasso. Det er skumle greier.

Du kan sette frivillig kredittsperre på deg selv, dersom du har problemer med gjeld. Gjør du dette, vil kreditorene se på det som et positivt signal på at du er interessert i å ordne opp.

>

Det finnes ganske mange myter, feilinformasjon - og rare "fakta" dersom du søker rundt på nett. Veldig mye misvisende informasjon. Det virker som mange er "eksperter" og liker å uttale seg om tijng de ikke har greie på, og referer til ditt og datt. Så vær forsiktig med den type desinformasjon. 

En person som av og til er aktiv på Diskusjon.no har jobbet med gjeldsordning i flere ti-år, en svært hyggelig og hjelpsom mann som også har en lukked Facebook-grupper der du kan spørre om hva du vil i forhold til dette..... anbefaler deg sterkt å sende ham en personlig melding: @TBergh - be om link til Facebook-gruppa. 

 

Takk for et godt svar og gode tips ☺️🤙

Anonymous poster hash: 718db...538

Lenke til kommentar

Her vil jeg støtte opp @Milhouse85

Prat med kreditorene, og har du 100 kroner til overs hver mnd så betal dette.

Har selv jobbet i bransjen og man kommer bra langt med bare å prate med dem.
De som sitter å tar telefonene har hørt det meste så du trenger ikke være redd eller flau.
Dem vil prøve sitt beste for å hjelpe alle parter.

En kompis av meg endte opp med ordentlige økonomiske problemer.

Han var arbeidsledig og hadde så lite inntekt at dem ikke kunne trekke noe penger noen plass.
(han hadde vel 1-2000 mindre pr mnd en minste livsopphold)
Han var snar med å ringe dem.
Han klarte å betale mellom 50 og 200 kroner pr mnd.
Dette var nok til at dem var villig til å fryse rentene fram til han fikk arbeid igjen.
Og når han fikk jobb ringte han med en gang og dem ble enig om månedlig betaling, og han slapp renter.

Så bare ring og vær helt ærlige med dem.
Du har ingen ting å tape, men alt og vinne på dette.
Og for din egen del, når du har pratet med dem og dere har kommet til en form for enighet er det praktisk å be om å få dette på en epost.
For når du da kommer til kommunen for rådgivning kan du legge fram dette til rådgiveren, noe som vil lette jobben for alle parter.
Om dem spør hvorfor du vil ha det skriftlig (noen dem helt sikkert ikke kommer til å spørre om) bare si at det er for å vise når du kommer til rådgivning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dersom gjelden er gammel, og rentene skyhøye i forhold til hovedkravet. Er det også rom for å forhandle ned kravet. Det er ikke uvanlig at et krav på 2000 kr,- kan bli 25 000 kr,- dersom man bare la det suse å gå i mange år. Hvis du da ringer og tilbyr et "bud" på et kontant oppgjør, på - la oss si 5000 kr,-. Så er det nok for veldig kreditorer til å slå til på det tilbudet. 

Inkassoselskaper, banker og ymes - kjøper og selger gjeldsposter seg i mellom. 

To ganger i livet har jeg vært i gjeldsproblemer. Første gang da jeg var relativt ung. Gamle inkassokrav fra da jeg var 18-19 år... som bare ballet på seg. Jeg ringte og ville ha 30% avslag hos alle. 😜 Da de skjønte at jeg hadde litt penger til overs, etter at jeg tok på meg noen ekstrajobber. Så var de kjappe om å "konkurrere" om pengene mine, selv om man i praksis skal likebehandle alle man skylder penger. Jeg husker jeg fikk brev med svært gode tilbud, ferdigutfylte fakturaer med tekst: "Engangstilbud, betal nå og spar 50% på kravet". Dette begynner å bli ganske mange år siden, så jeg tror kanskje praksisen er litt annerledes nå. 

Proffe gjeldsrådigivere, vet dette, og er gode på å forhandle ned gjeld. Bare se på Luksusfellen, de klarer i så godt som alle tilfeller å få ned gjelden med 30-50%. Men dette er jo ofte folk som skikkelig har havnet utfør. Så da er nok grunnlaget for forhandlinger større.

Er det ny gjeld, uten at man har anmerkninger, med høy inntekt, egen bolig og er ung. Så har man ikke så mye å forhandle på.

Man sparer nok mest på et kontant oppgjør. La oss si du har anledning til å ta opp et privat lån, for å bli ferdig med alle sakene. 

Ikke bare det; men å selge tv'n, ting man ikke trenger.... elektronikk. Selg Macbook'en og kjøp en billig laptop på Finn. Selg brukte klær på Tise, legg ut nips & pynt. Klarer du å dra inn 20 000 kr,- og får bukt med småkravene først; så sparer du ekstremt mye på det i det lange løp. Da kan fort en tusenlapp være verd både 2 og 3000 kr,- i det lange løp.

Gjeld er noe forbanna faenskap! 
Det kan jeg skrive under på.......!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 718db...538
Milhouse85 skrev (4 timer siden):

Hei.

Jeg har mye erfaring med dette, da jeg også var i skikkelig gjeldsproblemer og hadde nøyaktig samme bekymringer som deg - før jeg omsider fikk gjeldsordning (da var jeg ca 30 år). 

Først å fremst; Kreditorene liker åpenhet, og er ikke så "skumle" som du gjerne tror. Så lenge du viser betalingsvilje, samarbeider og viser åpenhet ved å fremlegge dokumentasjon på inntekt, utgifter og lignende - så er det (de fleste) ganske greie forholde seg til. Det kan virke flaut og nedverdigende å ringe til kreditorene, men husk at disse folka jobber med folk som har gjeldsproblemer hver dag - så du får ikke "kjeft", og de VIL forsøke å hjelpe deg så godt de kan.

Du skal betale så mye du kan, eksklusivt livsopphold og boutgifter. Enkelt og greit. Du skal ha 10 724 kr,- etter dette. Resten skal gå til gjeld. Så lenge kreditorene vet at du ikke har mer enn det du har (ved at du har sendt inn dokumentasjon på dette) - så vil de ikke ta lønnstrekk. Før du får lønnstrekk, vil du uansett få varsel om utleggsforretning - så det er ikke slik at de bare trekker fra lønna di uten forvarsel. MERK: Har du gjeld til staten, er risikoen for lønnstrekk større. De kan hoppe bukk over mye, og er de mest aggressive ift gjeldsinndriving. (lånekassen, bøter/erstatningskrav, restskatt, NAV Innkrevning o.l.).

Det er en gammel myte at de kommer på døra di og bærer ut lamper, tv, møbler og alt av inventar. Så nei; det er ingen som kommer å banker på døra di og bærer ut eiendelene dine. Dersom du har bil, så kan de være interessert i det. Men dersom det er "et gammelt vrak", er heller ikke det interessant. Fordi de koster mer å administrere tvangssalg av ting med lav verdi, enn det de får igjen. Slik var det ikke før i tia; da gikk veldig mye mer under hammeren. Har du nyere bil, kunst av verdi, aksjer, verdipapirer, gull & smykker av høy verdi, krypto - så vil de være interessert i det. 

Normalt sett skal du bli gjeldsfri uansett størrelse på 5-7 år. Så dersom du ser at gjelden din bare vil øke, så kan du forhandle ned gjelden - og få fryst renter o.l. Men da skal alle kreditorene likebehandles. Dette er noe gjeldsrådgiveren kan hjelpe deg med. Dersom de sier nei til det; så vil du kvalifisere til ordinær gjeldsordning. Du ikke er ikke for ung for dette. Da må gjelden være for stor til at du kan håndtere den på egen hånd gjennom.

Holdt deg LANGT unna private gjeldsrådgivere og "refinansering" på inkasso. Det er skumle greier.

Du kan sette frivillig kredittsperre på deg selv, dersom du har problemer med gjeld. Gjør du dette, vil kreditorene se på det som et positivt signal på at du er interessert i å ordne opp.

>

Det finnes ganske mange myter, feilinformasjon - og rare "fakta" dersom du søker rundt på nett. Veldig mye misvisende informasjon. Det virker som mange er "eksperter" og liker å uttale seg om tijng de ikke har greie på, og referer til ditt og datt. Så vær forsiktig med den type desinformasjon. 

En person som av og til er aktiv på Diskusjon.no har jobbet med gjeldsordning i flere ti-år, en svært hyggelig og hjelpsom mann som også har en lukked Facebook-grupper der du kan spørre om hva du vil i forhold til dette..... anbefaler deg sterkt å sende ham en personlig melding: @TBergh - be om link til Facebook-gruppa. 

 

Så om man betaler på den måten som jeg fikk råd om så skal det likevel være nedbetalt om 5-7 år? Er det det tidsrommet om man får nedbetalingsplan også? Vet det er sånn med gjeldsordning men ikke sikker når det gjelder andre løsninger. Vil jo bli ferdig med det, og helst ikke om 20- 30 år eller lenger.

Ja, kredittsperre skal jeg ha.

 

Ellers takk for tips🤙

Anonymous poster hash: 718db...538

Lenke til kommentar
Gjest 718db...538

Jeg kommer også til å sette opp igjen skattetrekket da det har velt veldig lavt til nå. Så unngår jeg å få en veldig høy restskatt. Jeg sitter jo uansett igjen med livsoppholdsatsen på 10724 da jeg gjør det sånn som hun sa jeg kunne. Men kan kreditorene mene at jeg holder tilbake penger fordi de får litt mindre med et høyere skattetrekk en de kunne fått om jeg hadde hatt lavere skattetrekk? De kan vel ikke nekte meg å sette opp skattetrekket?

Anonymous poster hash: 718db...538

Lenke til kommentar
Gjest 718db...538 skrev (15 minutter siden):

Jeg kommer også til å sette opp igjen skattetrekket da det har velt veldig lavt til nå. Så unngår jeg å få en veldig høy restskatt. Jeg sitter jo uansett igjen med livsoppholdsatsen på 10724 da jeg gjør det sånn som hun sa jeg kunne. Men kan kreditorene mene at jeg holder tilbake penger fordi de får litt mindre med et høyere skattetrekk en de kunne fått om jeg hadde hatt lavere skattetrekk? De kan vel ikke nekte meg å sette opp skattetrekket?

Anonymous poster hash: 718db...538

Skattetrekk må være mest mulig korrekt, ellers opparbeider du (mulig) mer gjeld. Ingen av kreditører kan nekte deg å betale riktig skatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Får du penger tilbake på skatten, skal disse gå til kreditorene.
Får du restskatt; kan du be om utsettelse/endring i avtalen.

Husk at de kontrollerer inntekt og skatt når dette blir tilgjengelig påfølgende år. Da kan du risikere å få problemer dersom du har hatt for høy inntekt enn det som ble oppgitt. En tusenlapp fra eller til pr mnd er som regel grei slingringsmonn. Men ikke så mye mer enn det. 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (13 minutter siden):

Får du penger tilbake på skatten, skal disse gå til kreditorene.
Får du restskatt; kan du be om utsettelse/endring i avtalen.

Husk at de kontrollerer inntekt og skatt når dette blir tilgjengelig påfølgende år. Da kan du risikere å få problemer dersom du har hatt for høy inntekt enn det som ble oppgitt. En tusenlapp fra eller til pr mnd er som regel grei slingringsmonn. Men ikke så mye mer enn det. 

 

 

Fint at du følger opp tråden, kudos :)

Vel mulig det er flere her som har behov for hjelp og/eller info.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 718db...538
Milhouse85 skrev (55 minutter siden):

Får du penger tilbake på skatten, skal disse gå til kreditorene.
Får du restskatt; kan du be om utsettelse/endring i avtalen.

Husk at de kontrollerer inntekt og skatt når dette blir tilgjengelig påfølgende år. Da kan du risikere å få problemer dersom du har hatt for høy inntekt enn det som ble oppgitt. En tusenlapp fra eller til pr mnd er som regel grei slingringsmonn. Men ikke så mye mer enn det. 

 

 

Har ikke tenkt å oppgi høyere inntekt en jeg har. Men er jo litt spent på hva som skjer når jeg setter opp skattetrekket høyere når det har vært lavt til nå. Men oppgir vel det man har i brutto kanskje.

Anonymous poster hash: 718db...538

Lenke til kommentar
Gjest 718db...538 skrev (2 minutter siden):

Har ikke tenkt å oppgi høyere inntekt en jeg har. Men er jo litt spent på hva som skjer når jeg setter opp skattetrekket høyere når det har vært lavt til nå. Men oppgir vel det man har i brutto kanskje.

Anonymous poster hash: 718db...538

De vil gjerne ha skattemeldingen din fra de siste årene....
Der står jo inntekten din, med hva du har betalt i skatt. Sannsynligvis vil de ta utgangspunkt i dette. Eller gjøre sin egen utredning på hva du skal betale i skatt....

Dersom du mener du har for lavt skattetrekk, og du skrur den opp.... og tar utgangspunkt i det. Så vil kreditorene stusse over hvorfor du har gjort dette, da skattesatsen din er lavere på forgående lønnslipper som du også må legge ved. Da kan det være greit med en liten tillegg forklaring på dette...

Husk at det kun er husleie som kommer utenom livsoppholdssatsen. Strøm, internett, telefon, forsikringer og lignende - skal gå av livsoppholdet. Dersom du har strøm/oppvarming inkludert i husleia, vil dem trekke fra et estimert beløp fra livsoppholdet på dette... (jeg vet at praksisen her kan variere litt).

>

Når alt er gjort; og du begynner å nedbetale.... så er det fremdeles mye å gjøre. 

Siden du uansett får dekket husleien (etter hva som er en nøktern markedsleie der du bor...) - og du bor i et stort hus som krever mye oppvarming; kan det lønne seg å vurdere å flytte til en mer energieffektiv bolig. Det kan du spare mye på. Transportutgifter skal også gå på livsopphold; så kjører du til jobben... og har bil. Det kan du glemme. Bil har du ikke råd til. Så da er det busskort; eller å flytte nærmere som gjelder. Du kan gjøre ganske mye utenfor rammene, for å bedre livssituasjonen din i forkant...

Si opp strømmetjenester, prut på forsikringer, finn en billigere mobilavtale, osv. 

For meg personlig; ble den største utfordringen det sosiale.... du kan ikke lengre ta deg en utepils når du føler for det. Sånt svir, og det vil folk rundt deg merke - at du blir "gjerrigere", og det er ingen kul status å ha blant folk. Så jeg vil også anbefale deg å være åpen ovenfor venner og kjente om hva du går gjennom. Det kan senke forventningspresset en del. 

Også gjelder det å lage gode forbruksvaner. Følg med på tilbud, kjøp inn stort, meld deg inn i "priskrig" -grupper på Facebook, og følg med på kampanjer osv... jeg er en røver på slike ting.

Nå har Talkmore en kampanje der du får 1100 cashpoints hos Norwegian dersom du blir kunde hos dem i to måneder.... de hadde et helt likt tilbud for et halvt år tilbake, som jeg slo til på. Jeg fikk "gavekortet" etter to måneder som avtalt, etter å ha betalt 550 kr,- til Talkmore for to mnd, før jeg byttet til OneCall der jeg har to måneder gratis med fri data etter en vervekode. 

Så på 4 måneder... har jeg brukt 550 kr,- på mobil. Samtidig som jeg har fått 1100 i gavekort/cashpoint hos Norwegian.

Slikt kan du gjøre med latterlig mye rart her i Norge. 😜 Det går litt skattejakt og sport i dette, når man har lite å rutte med. 

Andre tips; WizzAir tilbyr latterlig billige billetter til Gdansk og andre storbyer i øst... på hostelworld.com kan du få deg en billig køyeseng til 50 kr,- natta. Så er det bare å gå til frisør, tannlege og det du ellers måtte ha behov for. Selv med svak krone kan du tjene mye på dette. Men det er nok for de reisevante/viderekommende (bruk Revolute for valutakjøp, for maks kontroll... og for å unngå valutagebyr).

+ 1000 andre tips.

Kanskje jeg burde gi ut en bok. 😂
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 718db...538

Jeg har snakket med kreditorene før, og de var ikke vært så samarbeidsvillige. Men når jeg sender dem dokumentasjon på inntekt så er det vel uansett ikke så mye de får gjort når de ikke kan sette igang lønnstrekk osv. Føler det er litt tryggere med gjeldsrådgiver som hjelper meg og at de får beskjed om det.

Anonymous poster hash: 718db...538

Lenke til kommentar
Gjest 718db...538
Milhouse85 skrev (3 minutter siden):

De vil gjerne ha skattemeldingen din fra de siste årene....
Der står jo inntekten din, med hva du har betalt i skatt. Sannsynligvis vil de ta utgangspunkt i dette. Eller gjøre sin egen utredning på hva du skal betale i skatt....

Dersom du mener du har for lavt skattetrekk, og du skrur den opp.... og tar utgangspunkt i det. Så vil kreditorene stusse over hvorfor du har gjort dette, da skattesatsen din er lavere på forgående lønnslipper som du også må legge ved. Da kan det være greit med en liten tillegg forklaring på dette...

Husk at det kun er husleie som kommer utenom livsoppholdssatsen. Strøm, internett, telefon, forsikringer og lignende - skal gå av livsoppholdet. Dersom du har strøm/oppvarming inkludert i husleia, vil dem trekke fra et estimert beløp fra livsoppholdet på dette... (jeg vet at praksisen her kan variere litt).

>

Når alt er gjort; og du begynner å nedbetale.... så er det fremdeles mye å gjøre. 

Siden du uansett får dekket husleien (etter hva som er en nøktern markedsleie der du bor...) - og du bor i et stort hus som krever mye oppvarming; kan det lønne seg å vurdere å flytte til en mer energieffektiv bolig. Det kan du spare mye på. Transportutgifter skal også gå på livsopphold; så kjører du til jobben... og har bil. Det kan du glemme. Bil har du ikke råd til. Så da er det busskort; eller å flytte nærmere som gjelder. Du kan gjøre ganske mye utenfor rammene, for å bedre livssituasjonen din i forkant...

Si opp strømmetjenester, prut på forsikringer, finn en billigere mobilavtale, osv. 

For meg personlig; ble den største utfordringen det sosiale.... du kan ikke lengre ta deg en utepils når du føler for det. Sånt svir, og det vil folk rundt deg merke - at du blir "gjerrigere", og det er ingen kul status å ha blant folk. Så jeg vil også anbefale deg å være åpen ovenfor venner og kjente om hva du går gjennom. Det kan senke forventningspresset en del. 

Også gjelder det å lage gode forbruksvaner. Følg med på tilbud, kjøp inn stort, meld deg inn i "priskrig" -grupper på Facebook, og følg med på kampanjer osv... jeg er en røver på slike ting.

Nå har Talkmore en kampanje der du får 1100 cashpoints hos Norwegian dersom du blir kunde hos dem i to måneder.... de hadde et helt likt tilbud for et halvt år tilbake, som jeg slo til på. Jeg fikk "gavekortet" etter to måneder som avtalt, etter å ha betalt 550 kr,- til Talkmore for to mnd, før jeg byttet til OneCall der jeg har to måneder gratis med fri data etter en vervekode. 

Så på 4 måneder... har jeg brukt 550 kr,- på mobil. Samtidig som jeg har fått 1100 i gavekort/cashpoint hos Norwegian.

Slikt kan du gjøre med latterlig mye rart her i Norge. 😜 Det går litt skattejakt og sport i dette, når man har lite å rutte med. 

Andre tips; WizzAir tilbyr latterlig billige billetter til Gdansk og andre storbyer i øst... på hostelworld.com kan du få deg en billig køyeseng til 50 kr,- natta. Så er det bare å gå til frisør, tannlege og det du ellers måtte ha behov for. Selv med svak krone kan du tjene mye på dette. Men det er nok for de reisevante/viderekommende (bruk Revolute for valutakjøp, for maks kontroll... og for å unngå valutagebyr).

+ 1000 andre tips.

Kanskje jeg burde gi ut en bok. 😂
 

Mange bra tips 🤙

Jeg har ikke bil da, og leier en leilighet til 7800 i måneden. Regner med leien går opp litt til høsten. Tv og internett er inkludert i husleia, så jeg vet ikke om de kan kreve at jeg tar det av livsoppholdet så husleia blir enda billigere. Strøm er utenom husleie. Ellers innboforsikring til 129 kr. OneCall 129, og skal jeg et sted tar jeg buss, og togstasjon er like ved her jeg bor. Jeg leier kommunalt da jeg har vært i det systemet siden jeg flyttet etter vgs. Trengte en del hjelp ellers. Har ikke hatt verge og hjelp med økonomien, men det burde jeg kanskje hatt da jeg flyttet for meg selv. Men skal styre økonomien selv nå og skal holde meg unna å ta opp lån igjen. 

Anonymous poster hash: 718db...538

Lenke til kommentar
Gjest 718db...538 skrev (10 timer siden):

Mange bra tips 🤙

Jeg har ikke bil da, og leier en leilighet til 7800 i måneden. Regner med leien går opp litt til høsten. Tv og internett er inkludert i husleia, så jeg vet ikke om de kan kreve at jeg tar det av livsoppholdet så husleia blir enda billigere. Strøm er utenom husleie. Ellers innboforsikring til 129 kr. OneCall 129, og skal jeg et sted tar jeg buss, og togstasjon er like ved her jeg bor. Jeg leier kommunalt da jeg har vært i det systemet siden jeg flyttet etter vgs. Trengte en del hjelp ellers. Har ikke hatt verge og hjelp med økonomien, men det burde jeg kanskje hatt da jeg flyttet for meg selv. Men skal styre økonomien selv nå og skal holde meg unna å ta opp lån igjen. 

Anonymous poster hash: 718db...538

Er det kun lån du sliter med, og ikke inkasso/kredittkort? Antar det er snakk om forbrukslån?
Da kan du se på muligheten for refinansering  - dersom du ikke har betalingsanmerkninger. 

Du kan snakke med huseier og kanskje sørge for at økningen skjer nå, så du har dokumentasjon på dette - i alle fall på papiret. De pleier å trekke fra internett og tv, men i ditt tilfelle - tror jeg det går greit; dersom du går med på en frivillig betalingsordning. Men her varierer praksisen, så det er litt "enten eller"... dessverre. 

Jeg ville støttet meg så langt jeg kan mot gjeldsrådgiveren du har. Der finner du kompetansen du trenger.

Du skriver at du har kommunal leilighet, og har du har slitt litt etter vgs? Du fremstår ganske oppegående ut fra det du skriver her... Er gjeldsrådgiveren din fra NAV? Det tror jeg er en stor fordel for din del, da vedkommende også har oversikt over sosiale stønader og lignende. 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 718db...538
Milhouse85 skrev (1 time siden):

Er det kun lån du sliter med, og ikke inkasso/kredittkort? Antar det er snakk om forbrukslån?
Da kan du se på muligheten for refinansering  - dersom du ikke har betalingsanmerkninger. 

Du kan snakke med huseier og kanskje sørge for at økningen skjer nå, så du har dokumentasjon på dette - i alle fall på papiret. De pleier å trekke fra internett og tv, men i ditt tilfelle - tror jeg det går greit; dersom du går med på en frivillig betalingsordning. Men her varierer praksisen, så det er litt "enten eller"... dessverre. 

Jeg ville støttet meg så langt jeg kan mot gjeldsrådgiveren du har. Der finner du kompetansen du trenger.

Du skriver at du har kommunal leilighet, og har du har slitt litt etter vgs? Du fremstår ganske oppegående ut fra det du skriver her... Er gjeldsrådgiveren din fra NAV? Det tror jeg er en stor fordel for din del, da vedkommende også har oversikt over sosiale stønader og lignende. 

 

Lån og delbetalingskjøp, men det går vel for det samme. Ikke inkasso. Refinansiering har jeg ikke fått noen steder.

 

Det kan jeg gjøre.

 

Ja. Slitt med en del forskjellig, så sikkert derfor det har blitt sånn rot med økonomi også. Ja gjeldsrådgiver på Nav. Får håpe hun klarer å hjelpe meg med å finne en løsning.

Anonymous poster hash: 718db...538

Lenke til kommentar
Gjest 718db...538

Om man har kjøpt noe på kreditt og det ikke er fullt betalt, og man bare skal betale etter evne sånn jeg ble rådet til, kan de ta tilbake det siden selger har salgspant på vare til det er fullt betalt? Eller er det bare hvis man ikke betaler og ikke viser betalingsvilje? Regner med det er betalingsvilje å betale det man kan. Men skjønner jo at de ikke kommer og tar med seg alle tingene mine ellers.

Anonymous poster hash: 718db...538

Lenke til kommentar
Gjest 718db...538 skrev (14 timer siden):

Om man har kjøpt noe på kreditt og det ikke er fullt betalt, og man bare skal betale etter evne sånn jeg ble rådet til, kan de ta tilbake det siden selger har salgspant på vare til det er fullt betalt? Eller er det bare hvis man ikke betaler og ikke viser betalingsvilje? Regner med det er betalingsvilje å betale det man kan. Men skjønner jo at de ikke kommer og tar med seg alle tingene mine ellers.

Anonymous poster hash: 718db...538

Usikker, men tror det er mest aktuelt hvis man ikke betaler i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Gjest 718db...538 skrev (16 timer siden):

Om man har kjøpt noe på kreditt og det ikke er fullt betalt, og man bare skal betale etter evne sånn jeg ble rådet til, kan de ta tilbake det siden selger har salgspant på vare til det er fullt betalt? Eller er det bare hvis man ikke betaler og ikke viser betalingsvilje? Regner med det er betalingsvilje å betale det man kan. Men skjønner jo at de ikke kommer og tar med seg alle tingene mine ellers.

Anonymous poster hash: 718db...538

Siden varen er brukt, og sannsynligvis av lav verdi.... så er dem ikke interessert å hente varen(e). 
Unntaket er bil/kjøretøy, og kanskje dyre design-møbler o.l. 
Som jeg tidligere har skrevet; Det kommer av at kostnaden for å hente dette, samt aksjonere/selge varene - for å dekke inn et krav, er langt større enn verdien på selve produktet du har kjøpt. 

Men det lureste du kan gjøre er nok å selv forsøke å selge tingene, og betale ned så langt du kan på nedbetalingene.

Du trenger ikke en fancy mobil, tv, laptop.... du får en billig smart-telefon til under 1000-lappen, samme med tv og laptop.

Kanskje kan du legge kortene på bordet ovenfor foreldre/besteforeldre eller andre du har et nært forhold til? Dersom du kan stille sikkerhet i bolig, eller få et privat lån - som kan dekke gjelda du har... så er jo det det aller beste. 

Hvor mye gjeld er det snakk om totalt sett?

Du kan også få gjeldsrådgivning hos din bank. Bestill en rådgivningstime, samle sammen alt av papirer, møt opp i banken - forklar situasjonen; og spør om det er noe de kan gjøre / hjelpe deg med. Dersom du søker på nett om refinansering, er det ofte du bare får blankt avslag... men dersom du møter opp fysisk, så får du litt mer hjelp og kanskje begrunnelse / tips om hva du må gjøre, for å få refinansiert....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...