Gå til innhold

Motorola blir ubrukelige telefoner når 2G stenges


Anbefalte innlegg

Siden Motorola ikke får på plass støtte for VoLTE så blir telefonene ubrukelige når 2G stenges neste år. Det er vel særlig Erate som sliter med dette, altså Happybytes og Plussmobil?

Har man Motorola bør man velge sin operatør med omhu. Hvilke andre operatører er det som er tilknyttet Erate?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
NorsknRev skrev (Akkurat nå):

Da ligger problemet i tilfelle hos Rate. Jeg har en 2,5 år gammel Motorola G100, som støtter VoLTE hos både Telia og ICE.

Ja, eller hos Motorola som ikke oppdaterer operatørinnstillingene for hvert enkelt land.

Telavox er vel det nye navnet på Erate, så best å holde seg unna alle operatører som bruker dette systemet. Meg bekjent er det Happybytes og Plussmobil, men muligens flere?

Lenke til kommentar

Jeg tenker at det ikke er problem bare med Motorola. Du kan lese her hvilke mobiler som støtter VoLTE hos Telavox. Nesten bare Apple og Samsung modeler. :mad: Hvis operatøren har Telenor sin APN, fungerer VoLTE på alle nyere mobiler.

Dessverre byttet jeg til Chilimobil på grunn av VoLTE og VoWiFi problemer. Motorola min fungerer hos dem. 

Lenke til kommentar
ætå skrev (21 minutter siden):

Jeg tenker at det ikke er problem bare med Motorola. Du kan lese her hvilke mobiler som støtter VoLTE hos Telavox. Nesten bare Apple og Samsung modeler. :mad: Hvis operatøren har Telenor sin APN, fungerer VoLTE på alle nyere mobiler.

Dessverre byttet jeg til Chilimobil på grunn av VoLTE og VoWiFi problemer. Motorola min fungerer hos dem. 

Ja, ganske begredelig. Kanskje best å velge en skikkelig operatør med en gang.

Når det gjelder listene som presenteres over støttede enheter er det store mangler på disse hos alle operatører, også denne som Happybytes presenterer er ikke korrekt.

Tipper det kommer til å bli kaos i butikkene når de selger telefoner som vil slutte å virke til neste år.

Lenke til kommentar
NorsknRev skrev (5 timer siden):

Da ligger problemet i tilfelle hos eRate. Jeg har en 2,5 år gammel Motorola G100, som støtter VoLTE hos både Telia og ICE. Og 5G hos Telia.

Vil ikke si det, eRate har lansert volte og vowifi i sine systemer, og de blokkerer ingen produsenter fra å bruke disse teknologiene.

Det er dermed opp til telefonprodusenter å shippe programvare med nettverksinnstillinger som operatører bruker (med eller uten validering).

Det sagt, og i lys av stenging av 2G og 3G rundt omkring i verden jobber bransjeorganisasjonen GSMA med å tilrettelegge for standardprofiler som virtuelle operatører og telefonprodusenter kan interoperatibilitetsteste og telefonprodusenter kan benytte (prosjektet har ikke kommet særlig langt ennå virker det som, tipper vi må ut i 2025 hvor det virkelig begynner å dra seg til med 2G/3G stenginger før det tar av, det vil kreve at telefonmodeller fortsatt mottar oppdateringer, gjerne OS oppgraderinger).

https://www.gsma.com/solutions-and-impact/industry-services/volte-interoperability-test-results/

Endret av mandela
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
mandela skrev (2 timer siden):

Vil ikke si det, eRate har lansert volte og vowifi i sine systemer, og de blokkerer ingen produsenter fra å bruke disse teknologiene.

Det er dermed opp til telefonprodusenter å shippe programvare med nettverksinnstillinger som operatører bruker (med eller uten validering).

Det sagt, og i lys av stenging av 2G og 3G rundt omkring i verden jobber bransjeorganisasjonen GSMA med å tilrettelegge for standardprofiler som virtuelle operatører og telefonprodusenter kan interoperatibilitetsteste og telefonprodusenter kan benytte (prosjektet har ikke kommet særlig langt ennå virker det som, tipper vi må ut i 2025 hvor det virkelig begynner å dra seg til med 2G/3G stenginger før det tar av, det vil kreve at telefonmodeller fortsatt mottar oppdateringer, gjerne OS oppgraderinger).

https://www.gsma.com/solutions-and-impact/industry-services/volte-interoperability-test-results/

Det kan godt hende du har rett i dette, og at feilen ligger hos Motorola. Det kan kanskje være greit at Happybytes pusher litt på for å få Motorola til å legge inn riktige innstillnger da dette ikke er noe nytt problem.

Ellers kan man jo si at dette er en fabrikasjonsfeil siden telefonen selges med VoLTE-støtte. Man kan kanskje returnere disse telefonene allerede nå. Motorola vil jo få et kjempeproblem når telefonene slutter og virke innenfor garantitiden.

Lenke til kommentar
NorsknRev skrev (1 time siden):

Tipper dette løser seg. Det er fortsatt halvannet år til 2G fases ut...

Nei hvis du ikke får nye android versjoner. Det er fil /system/product/etc/apns-conf.xml (på Motorola EDGE 30 Fusion) med informasjon for alle operatører. For Norge har jeg:

<apn apn="telenor" carrier="N Telenor" carrier_id="958" mcc="242" mnc="01" type="default,supl" />
    <apn apn="telenor.mms" carrier="Telenor MMS" carrier_id="958" mcc="242" mmsc="http://mmsc/" mmsport="8080" mmsproxy="10.10.10.11" mnc="01" type="mms" />
    <apn apn="IMS" carrier="IMS" carrier_id="958" mcc="242" mnc="01" protocol="IPV6" roaming_protocol="IPV4V6" type="ims" user_editable="0" />
    <apn apn="telia" authtype="0" carrier="Telia Internet" carrier_id="959" mcc="242" mnc="02" protocol="IPV4V6" roaming_protocol="IPV4V6" type="default,supl" />
    <apn apn="mms" authtype="0" carrier="Telia MMS" carrier_id="959" mcc="242" mmsc="http://mm/" mmsport="8080" mmsproxy="212.169.66.4" mnc="02" protocol="IPV4V6" roaming_protocol="IPV4V6" type="mms" />
    <apn apn="ims" carrier="Telia IMS" carrier_id="959" mcc="242" mnc="02" protocol="IPV4V6" roaming_protocol="IPV4V6" type="ims" user_visible="0" />
    <apn apn="internet.tele2.no" carrier="Tele2 Internet" carrier_id="961" mcc="242" mmsc="http://mmsc.tele2.no" mmsport="8080" mmsproxy="193.12.40.14" mnc="04" type="default,supl,mms" />
    <apn apn="internet" authtype="0" carrier="OneCall Internet" carrier_id="1900" mcc="242" mnc="05" protocol="IPV4V6" roaming_protocol="IPV4V6" type="default,supl" />
    <apn apn="mms" authtype="0" carrier="OneCall MMS" carrier_id="1900" mcc="242" mmsc="http://mmsc" mmsport="80" mmsproxy="10.100.100.100" mnc="05" protocol="IPV4V6" roaming_protocol="IPV4V6" type="mms" />
    <apn apn="ims" carrier="OneCall IMS" carrier_id="1900" mcc="242" mnc="05" protocol="IPV4V6" roaming_protocol="IPV4V6" type="ims" user_visible="0" />
    <apn apn="telia" authtype="0" carrier="Telia Internet" mcc="242" mnc="08" protocol="IPV4V6" roaming_protocol="IPV4V6" type="default,supl" />
    <apn apn="mms" authtype="0" carrier="Telia MMS" mcc="242" mmsc="http://mm/" mmsport="8080" mmsproxy="212.169.66.4" mnc="08" protocol="IPV4V6" roaming_protocol="IPV4V6" type="mms" />
    <apn apn="ims" carrier="Telia IMS" mcc="242" mnc="08" protocol="IPV4V6" roaming_protocol="IPV4V6" type="ims" user_visible="0" />
    <apn apn="com4" carrier="Com4" carrier_id="2134" mcc="242" mnc="09" type="default,supl" />
    <apn apn="ice.net" authtype="0" carrier="ice.net Internet" mcc="242" mnc="14" roaming_protocol="IPV4V6" type="default" />
    <apn apn="mms.ice.net" authtype="0" carrier="ice.net MMS" mcc="242" mmsc="http://mms" mmsport="80" mmsproxy="10.10.10.10" mnc="14" type="mms" user="mms" />
    <apn apn="ims" authtype="0" carrier="IMS" mcc="242" mnc="14" protocol="IPV6" roaming_protocol="IPV4V6" type="ims" />

Jeg forventer android 14 snart. Hvis de ikke inkluderer Telavox/eRate informasjon, mobilen min vil aldri fungere på Happybytes og Plussmobil.

Lenke til kommentar
NorsknRev skrev (15 timer siden):

Tipper dette løser seg. Det er fortsatt halvannet år til 2G fases ut...

Desember 2025 er det helt slutt (hvis de ikke blir pålagt av myndigheter til å ha det oppe lenger), nedstengningen begynner kanskje så tidlig som før neste sommer hvis den følger malen til 3G slukkingen som varte gjennom hele 2021.

Lenke til kommentar
NorsknRev skrev (4 timer siden):

Kvalifisert gjetning: antar at 2G sendere allerede stenges ned i tettbygde strøk, etter hvert som behovet blir borte.

Mener også å ha sett at svenskene utsetter stengning til 2027, 

Var i kontakt med teknisk hos Telia som bekreftet at 2G stenges i enkelte områder ved feil på utstyr. Men kun der hvor det er like god eller bedre dekning fra 4G.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...