Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan få dama til å slutte med dårlige uvaner?


Gjest 088e3...134

Anbefalte innlegg

Gjest 087f4...b43
Gouldfan skrev (10 timer siden):

Stønne når man reiser seg er fordi kroppen krever det i anstrengelse. Som andre sier har det med alder og fysisk form å gjøre.

Har ihvertfall ikke noe med alder å gjøre når begge er i 30 årene 😅

Anonymous poster hash: 087f4...b43

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 088e3...134
Gjest 087f4...b43 skrev (28 minutter siden):

Er som å lese om mannen min 😅 

Jeg anbefaler deg å jobbe med deg selv for å godta ubetydelige irriterende vaner. Samtidig må hun lære seg at ikke alt er kritikk og personlig. Man må gi og ta litt, jobbe med seg selv og kunne snakke ut om ting. 

Å rydde etter seg er begges plikt, og noe dere begge burde jobbe med. Samtidig lær å godta at dere har ulike standarder når det kommer til rot. Så kan dere kanskje møtes på halveien. 

 

Ha en kurv hvor hun kan legge verktøy, så kan du legge det på plass igjen. Det samme med andre ting, kurver litt her og der hun bare kan slenge ting oppi.

Å ta inn stolen tar noen millisekunder og koster deg ikke mye. Samme med skap. 

Ha en stor kurv der hun kler på og av seg, som hun kan hive klærne i. 

Lukk døren til kontoret hennes. 

 

Anonymous poster hash: 087f4...b43

Takk for fint innlegg - og noen råd som jeg faktisk etterspør.... 😜

Tja, jeg godtar jo alt - enn så lenge - selv om det gir merarbeid for min del. Bekymringene mine ligger i grunn ikke i uvanene direkte, men om jeg er i stand til å håndtere dem i det lange løp. Dersom det høres fornuftig ut? Altså; nå går det greit - selv om balansen i husarbeidet er litt skjevt fordelt, og jeg har nok litt høyere standard på enkelte ting enn henne. 

Morsomt at du nevner det med kurv. Jeg har laget sånne "baser" til henne over alt i leiligheten. Åpne kurver på "stasjoner" det skjer ting, som i gangen, på soverommet, badet.. og ellers der hun finner på å legge fra seg saker og ting. 😜 
 

Gjest 087f4...b43 skrev (26 minutter siden):

Har ihvertfall ikke noe med alder å gjøre når begge er i 30 årene 😅

Anonymous poster hash: 087f4...b43

Sant nok... dama har alltid vært en, ehhh... stønner. Hun har noen søsken som alltid gjorde narr av henne for det, når hu var yngre... Og hu er ved jo ei bitte liten snelle... Jeg kan forstå at store folk stønner litt, det er mye luft som går inn og ut på vei opp og ned fra sofaen om man er stor. Men nok om det. 

jada jada, "suck it up" - som flere her inne skriver...

Så en liten gjennomgang av tråden så langt:
- Det beste rådet, "sette ut små kurver..."
- Parterapi.... Nei, SÅ alvorlig er dette ikke... 

Er vel de to rådene jeg har fått så langt? 

Kurvene vinner! 😂

Andre mer konkrete tips og råd? Enn "suck it up, gå fra henne, gå i terapi..." osv. 😜?

Anonymous poster hash: 088e3...134

Lenke til kommentar
Gjest 088e3...134 skrev (7 minutter siden):

Andre mer konkrete tips og råd? Enn "suck it up, gå fra henne, gå i terapi..." osv. 😜?

Har hun noen ting hun syns er irriterende ved deg? Kanskje dere kan inngå noen kompromisser, jeg tenker feks at det er ganske irriterende for henne at du sier : "Sånn gjør man det"


Slike småting oppleves irriterende, og jeg tror alle som har vært i langvarige forhold kan peke på irriterende sider ved partneren, som man først ikke brydde seg om, men som så ble veldig irriterende etterhvert.

En del av tingene du irriterer deg over er litt vel pirkete spør du meg, kanskje du bør snevre ned lista og gå for de viktige tingene, bli enige med henne om hvordan det best skal løses, at hun får lov til å utarbeide en måte å få det bedre på selv, istedenfor på instrukser fra deg. 

Lykke til

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest 087f4...b43
Gjest 088e3...134 skrev (18 minutter siden):

Takk for fint innlegg - og noen råd som jeg faktisk etterspør.... 😜

Tja, jeg godtar jo alt - enn så lenge - selv om det gir merarbeid for min del. Bekymringene mine ligger i grunn ikke i uvanene direkte, men om jeg er i stand til å håndtere dem i det lange løp. Dersom det høres fornuftig ut? Altså; nå går det greit - selv om balansen i husarbeidet er litt skjevt fordelt, og jeg har nok litt høyere standard på enkelte ting enn henne. 

Morsomt at du nevner det med kurv. Jeg har laget sånne "baser" til henne over alt i leiligheten. Åpne kurver på "stasjoner" det skjer ting, som i gangen, på soverommet, badet.. og ellers der hun finner på å legge fra seg saker og ting. 😜 
 

Sant nok... dama har alltid vært en, ehhh... stønner. Hun har noen søsken som alltid gjorde narr av henne for det, når hu var yngre... Og hu er ved jo ei bitte liten snelle... Jeg kan forstå at store folk stønner litt, det er mye luft som går inn og ut på vei opp og ned fra sofaen om man er stor. Men nok om det. 

jada jada, "suck it up" - som flere her inne skriver...

Så en liten gjennomgang av tråden så langt:
- Det beste rådet, "sette ut små kurver..."
- Parterapi.... Nei, SÅ alvorlig er dette ikke... 

Er vel de to rådene jeg har fått så langt? 

Kurvene vinner! 😂

Andre mer konkrete tips og råd? Enn "suck it up, gå fra henne, gå i terapi..." osv. 😜?

Anonymous poster hash: 088e3...134

Er ikke lett det der 😅 

Har også satt frem kurver til mannen, gjort at alt har fast plass, laget roteskuffer til han osv. Men neida. Jeg har blitt flinkere til å overse ting og akseptere at han har litt annen standard, samtidig har han blitt flinkere til å rydde. 

Han biter negler, lager smattelyder og peller på mye når vi sitter i sofaen. Til å bli gal av 😅 Så forstår irritasjonen din. 

Har også prøvd å snakke med han på alle mulige måter. Tar seg sammen litt, så sklir det ut igjen. Tror enkelte irritasjoner som eks lyder er noe man må jobbe med selv for å akseptere og tolerere. Mens andre ting som rydding og mer vesentlige ting kan være greit å jobbe med sammen. 

Jeg tror det er viktig å ikke svelge alt og godta ting da det kan lede til mer frustrert med tiden, men finne løsninger og hvordan håndtere det uten at det blir et irritasjonsmoment.

Kan det være at det ligger mer til irritasjonen din også? Noen ganger kan det være underliggende problemer, men det er lettere å fokusere på tydeligere irriterende småting. 

Og nei, man går ikke fra hverandre pga det du skriver 😂 

Anonymous poster hash: 087f4...b43

Lenke til kommentar
Gjest 087f4...b43 skrev (1 time siden):

Har ihvertfall ikke noe med alder å gjøre når begge er i 30 årene 😅

Anonymous poster hash: 087f4...b43

Det kommer an på kondisjon astma og vekt.

Den der du i komisk Tone «viste» henne hvordan man setter tilbake stolen hadde ført til krangel hos oss….

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gjest 088e3...134
Gjest 087f4...b43 skrev (10 timer siden):

Er ikke lett det der 😅 

Har også satt frem kurver til mannen, gjort at alt har fast plass, laget roteskuffer til han osv. Men neida. Jeg har blitt flinkere til å overse ting og akseptere at han har litt annen standard, samtidig har han blitt flinkere til å rydde. 

Han biter negler, lager smattelyder og peller på mye når vi sitter i sofaen. Til å bli gal av 😅 Så forstår irritasjonen din. 

Har også prøvd å snakke med han på alle mulige måter. Tar seg sammen litt, så sklir det ut igjen. Tror enkelte irritasjoner som eks lyder er noe man må jobbe med selv for å akseptere og tolerere. Mens andre ting som rydding og mer vesentlige ting kan være greit å jobbe med sammen. 

Jeg tror det er viktig å ikke svelge alt og godta ting da det kan lede til mer frustrert med tiden, men finne løsninger og hvordan håndtere det uten at det blir et irritasjonsmoment.

Kan det være at det ligger mer til irritasjonen din også? Noen ganger kan det være underliggende problemer, men det er lettere å fokusere på tydeligere irriterende småting. 

Og nei, man går ikke fra hverandre pga det du skriver 😂 

Anonymous poster hash: 087f4...b43

Hehe, det gjør faktisk godt å lese at andre har "samme" erfaringer som meg..  ^^

Jeg er i grunn ikke så irritert; det er mer det han her skriver: 
 

Baranladion skrev (11 timer siden):

Har hun noen ting hun syns er irriterende ved deg? Kanskje dere kan inngå noen kompromisser, jeg tenker feks at det er ganske irriterende for henne at du sier : "Sånn gjør man det"


Slike småting oppleves irriterende, og jeg tror alle som har vært i langvarige forhold kan peke på irriterende sider ved partneren, som man først ikke brydde seg om, men som så ble veldig irriterende etterhvert.

En del av tingene du irriterer deg over er litt vel pirkete spør du meg, kanskje du bør snevre ned lista og gå for de viktige tingene, bli enige med henne om hvordan det best skal løses, at hun får lov til å utarbeide en måte å få det bedre på selv, istedenfor på instrukser fra deg. 

Lykke til

 


Nå har vi vært sammen i 3 år.... og jeg syns det går greit, men "frykten" er at jeg i det lengre løp, blir mer irritert.... og at det virker forstyrrende på forholdet. Derfor søker jeg gode råd nå, selv om det egentlig går helt fint.

Og om det er ting hun irriterer seg over meg. Tja; Jeg er storforbruker av "de fine vaskeklutene.." som blir falmet fordi jeg vasker dem på 60 grader. 😜 Og jeg blander hvitt og farger i vask en sjelden gang. Men jeg tar til meg dette; og forsøker å bli bedre... så det er ofte bare engangstilfeller. Også kjører jeg fort fort inn i innkjørselen (i følge henne), hmm... også handler jeg for mye mat (selv om alt blir spist opp ;p).. hun er flink til å sette pekefingeren på meg også, men det er i mine øyne nesten alltid utenom-personlige ting... 

Det er vel helt menneskelig å la seg irritere litt her og der, på partneren sin. Ingen er perfekte. Heller ikke meg.
 

minim skrev (10 timer siden):

Hva med å leie inn hushjelp som kan rydde etter henne? 

Vi har snakket om det....  Men personlig syns jeg det er litt sært å betale for noe man kan fint kan gjøre selv. 

Gouldfan skrev (10 timer siden):

Det kommer an på kondisjon astma og vekt.

Den der du i komisk Tone «viste» henne hvordan man setter tilbake stolen hadde ført til krangel hos oss….

Hehe, hu tåler mye... Vi bruker mye humor i hverdagen hjemme hos oss, og takhøyden er stor. Og det skal mye til før jeg blir irritert - sånn ordentlig irritert - sist, det skjedde,,,, var det en brukt tampong på toppen av vaskemaskinen innrullet i litt toalettpapir. Da tente jeg bittelitt, det får gå en grense på hva jeg skal plukke opp. Så jeg tror ikke hun gjør det samme igjen. 

Anonymous poster hash: 088e3...134

Lenke til kommentar
Gjest 088e3...134 skrev (5 minutter siden):

Vi har snakket om det....  Men personlig syns jeg det er litt sært å betale for noe man kan fint kan gjøre selv. 

Anonymous poster hash: 088e3...134

Det høres ikke ut som du (eller hun) ønsker å gjøre det så derfor foreslo jeg det. Det er mye jeg fint kunne gjort selv som jeg setter bort siden jeg ikke ønsker å bruke tid på det. 

Lenke til kommentar
Gjest 087f4...b43
Gjest 088e3...134 skrev (1 time siden):

Hehe, det gjør faktisk godt å lese at andre har "samme" erfaringer som meg..  ^^

Jeg er i grunn ikke så irritert; det er mer det han her skriver: 
 


Nå har vi vært sammen i 3 år.... og jeg syns det går greit, men "frykten" er at jeg i det lengre løp, blir mer irritert.... og at det virker forstyrrende på forholdet. Derfor søker jeg gode råd nå, selv om det egentlig går helt fint.

Og om det er ting hun irriterer seg over meg. Tja; Jeg er storforbruker av "de fine vaskeklutene.." som blir falmet fordi jeg vasker dem på 60 grader. 😜 Og jeg blander hvitt og farger i vask en sjelden gang. Men jeg tar til meg dette; og forsøker å bli bedre... så det er ofte bare engangstilfeller. Også kjører jeg fort fort inn i innkjørselen (i følge henne), hmm... også handler jeg for mye mat (selv om alt blir spist opp ;p).. hun er flink til å sette pekefingeren på meg også, men det er i mine øyne nesten alltid utenom-personlige ting... 

Det er vel helt menneskelig å la seg irritere litt her og der, på partneren sin. Ingen er perfekte. Heller ikke meg.
 

Vi har snakket om det....  Men personlig syns jeg det er litt sært å betale for noe man kan fint kan gjøre selv. 

Hehe, hu tåler mye... Vi bruker mye humor i hverdagen hjemme hos oss, og takhøyden er stor. Og det skal mye til før jeg blir irritert - sånn ordentlig irritert - sist, det skjedde,,,, var det en brukt tampong på toppen av vaskemaskinen innrullet i litt toalettpapir. Da tente jeg bittelitt, det får gå en grense på hva jeg skal plukke opp. Så jeg tror ikke hun gjør det samme igjen. 

Anonymous poster hash: 088e3...134

Hvordan er det med andre ting i forholdet? 

Når man er i et forhold må man gi og ta. Dere vil møte på masse utfordringer i livet sammen. Da er det viktig at hun kan lytte til det du sier og som plager deg, og motsatt. At dere finner løsninger hvor hun også jobber med seg selv. Dere må danne et godt og trygt grunnlag hvor dere kan ta opp ting og kommunisere uten at den ene tar det som kritikk og overser den andres følelser. 

Er det slik at du bare skal godta, selv om det bare er små ting enn så lenge, hvordan blir det når større utfordringer kommer? Dette er jo en indikasjon på at hun vil takle fremtidig utfordringer dårlig. 

Ofte oppsøker man parterapi for sent. Man trenger ikke å ha masse utfordringer og problemer før man går i parterapi. Det kan være preventiv. Det er jo viktig at hun tar dine følelser seriøst. Man ønsker jo at begge skal ha det godt. 

Det kan godt virke som overdrevet for deg, det forstår jeg. Men jeg har lignende erfaringer. Her har det utspilt seg i mer alvorlige ting hvor jeg må bite i det sure eple, han tar ting jeg tar opp personlig og kommunikasjonen blir vanskelig. 

Men du irriterer deg. Selv om det er småtteri, så plager det deg. Kanskje det ikke er selve tingene hun gjør som plager deg mest, men måten hun håndterer dette. For hun tar faktisk ikke hensyn til deg og dine følelser, det er du som tar hensyn til henne. Det er feil, dere skal begge ta hensyn. 

Ønsker dere barn blir ting fort mer komplisert. I perioder får man kortere lunte, tolererer mindre, mer sliten, enda mer avhengig av et godt samarbeid og god kommunikasjon. 

 

Anonymous poster hash: 087f4...b43

Lenke til kommentar
Gjest 088e3...134 skrev (2 timer siden):

Hehe, det gjør faktisk godt å lese at andre har "samme" erfaringer som meg..  ^^

Jeg er i grunn ikke så irritert; det er mer det han her skriver: 
 


Nå har vi vært sammen i 3 år.... og jeg syns det går greit, men "frykten" er at jeg i det lengre løp, blir mer irritert.... og at det virker forstyrrende på forholdet. Derfor søker jeg gode råd nå, selv om det egentlig går helt fint.

Og om det er ting hun irriterer seg over meg. Tja; Jeg er storforbruker av "de fine vaskeklutene.." som blir falmet fordi jeg vasker dem på 60 grader. 😜 Og jeg blander hvitt og farger i vask en sjelden gang. Men jeg tar til meg dette; og forsøker å bli bedre... så det er ofte bare engangstilfeller. Også kjører jeg fort fort inn i innkjørselen (i følge henne), hmm... også handler jeg for mye mat (selv om alt blir spist opp ;p).. hun er flink til å sette pekefingeren på meg også, men det er i mine øyne nesten alltid utenom-personlige ting... 

Det er vel helt menneskelig å la seg irritere litt her og der, på partneren sin. Ingen er perfekte. Heller ikke meg.
 

Vi har snakket om det....  Men personlig syns jeg det er litt sært å betale for noe man kan fint kan gjøre selv. 

Hehe, hu tåler mye... Vi bruker mye humor i hverdagen hjemme hos oss, og takhøyden er stor. Og det skal mye til før jeg blir irritert - sånn ordentlig irritert - sist, det skjedde,,,, var det en brukt tampong på toppen av vaskemaskinen innrullet i litt toalettpapir. Da tente jeg bittelitt, det får gå en grense på hva jeg skal plukke opp. Så jeg tror ikke hun gjør det samme igjen. 

Anonymous poster hash: 088e3...134

Det er ingenting å bli sinna for, men kommenter gjerne.

Samme her og dusjen full av svart hår som mystisk nok jeg må plukke opp med 2 ukers mellomrom. Samt at bare jeg kaster tomme dorull papp i søpla, de andre kaster rullen på gulvet.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gjest 077d1...874

Wow. 

Hadde det vært en kvinne som klaget over at mannen hennes gjorde dette hadde hun blitt kalt for kravstor og urealistisk. Når en mann klager så er det ikke samme lydtonen....

Anonymous poster hash: 077d1...874

Lenke til kommentar
Gjest db140...d25

Jeg tror en skal være tilbakeholden med å kritisere andre. Prøv heller å ikke irritere deg over det. Stå frem som et godt eksempel selv, og jobb får å få det til å fungere bra nok. Fokuser på de viktige tingene i livet. Jeg kan nevne pass på helsen, pass på å trime/trene nok, og spil forholdsvis sunn mat.

Anonymous poster hash: db140...d25

Lenke til kommentar
Gjest 1ab76...fb8

Det spørsmålet som gjelder er: Går totalregnskapet for hele samlivet opp? Knaksje hun har andre styrker som bidrar der du har svakheter?

 

Anonymous poster hash: 1ab76...fb8

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...