Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Dette blei gjort ved å konvertere 940 millionar frå gjeld til eigenkapital, frå morselskapet Funcom SE."

Det er godt mulig denne setningen gir mening, men noen som kan dekryptere for oss lekmenn?

Endret av Aiven
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Aiven said:

"Dette blei gjort ved å konvertere 940 millionar frå gjeld til eigenkapital, frå morselskapet Funcom SE."

Det er godt mulig denne setningen gir mening, men noen som kan dekryptere for oss lekmenn?


Jeg vil anta at det betyr at man har tatt opp "kontantlån".

Hvordan man kan gjøre det og bedre kredittratingen forstår jeg imidlertid ikke, med mindre man har noe i pant.

Lenke til kommentar
Aiven skrev (40 minutter siden):

"Dette blei gjort ved å konvertere 940 millionar frå gjeld til eigenkapital, frå morselskapet Funcom SE."

Det er godt mulig denne setningen gir mening, men noen som kan dekryptere for oss lekmenn?

I stedet for å betale lånet tilbake så betaler de  med aksjer, altså eierandeler, i selskapet.

Lenke til kommentar
Aiven skrev (4 timer siden):

"Dette blei gjort ved å konvertere 940 millionar frå gjeld til eigenkapital, frå morselskapet Funcom SE."

Det er godt mulig denne setningen gir mening, men noen som kan dekryptere for oss lekmenn?

Det høres nok litt kryptisk ut, men skal prøve å forklare jeg også. Forstår det slik at «moderselskapet» Funcom SE har overført midler til Funcom Norge (enten ved å foreta aksjekjøp til dette eller tilsvarende) for at Oslo-avdelingen så kunne nedbetale på lånene sine. Nøkkelen er at de tilbakebetalte på lånene sine og dermed reduserte lånebelastningen og ser bedre ut når egenkapital/gjeld-raten ser nå fordøyelig ut. Noen måtte rett å slett gi dem penger på sett og vis (som ville gi en tilsvarende økning i egenkapitalen).

Og en liten presisering om moderselskapet: på engelsk wiki står det vel at Tencent er moderselskapet mens Funcom SE er en søsteravdeling , så det måtte i så fall være «mammaen» som måtte ha beordret søstera til å hjelpe søskenet sitt med å bedre passiva-sammensetningen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kombucha skrev (11 minutter siden):

Det høres nok litt kryptisk ut, men skal prøve å forklare jeg også. Forstår det slik at «moderselskapet» Funcom SE har overført midler til Funcom Norge (enten ved å foreta aksjekjøp til dette eller tilsvarende) for at Oslo-avdelingen så kunne nedbetale på lånene sine. Nøkkelen er at de tilbakebetalte på lånene sine og dermed reduserte lånebelastningen og ser bedre ut når egenkapital/gjeld-raten ser nå fordøyelig ut. Noen måtte rett å slett gi dem penger på sett og vis (som ville gi en tilsvarende økning i egenkapitalen).

Og en liten presisering om moderselskapet: på engelsk wiki står det vel at Tencent er moderselskapet mens Funcom SE er en søsteravdeling , så det måtte i så fall være «mammaen» som måtte ha beordret søstera til å hjelpe søskenet sitt med å bedre passiva-sammensetningen.

Det gir mening. Jeg visste nok ikke helt hva som ligger i ordet "egenkapital" for bedrifter :)

Lenke til kommentar
Guybrush 3pwood skrev (15 timer siden):

For Guds skyld Funcom, la Dune spillet være bra. Please please please. Hvis ikke... Bye bye og Nav neste på dere.

Funcom se er morselskap til funcom norge. Funcom se har et tidligere gitt et lån til funcom norge, Dette lånet blir slettet. 

 

Å redusere gjelden har en positiv effekt på resultatet og egenkapitalen øker. Dette har motsatt effekt hos funcom se

Lenke til kommentar

Artikkelen prøver å vinkler dette litt feil syns jeg.

Å lage spill (eller å lage noe som helst i IT) krever store investeringer. Når man investerer må pengene komme fra et sted, og så sant man ikke har så store løpende inntekter at investeringen dekkes av de, så vil det bli et underskudd.

Dvs at hvis man bestemmer seg for å investere 200 millioner, så vil man, veldig forenklet sagt, typisk gå i underskudd med 200 millioner.

Dette kalles et planlagt underskudd, og er strategi, ikke dårlig resultat.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Det først Dune spillet var jo helt forferdelig personene i spillet osv vår så små at man nesten måtte bruke lupe for å se hva de var for noe osv helt for jævlig, håper det neste blir bedre men det er hvist et MMO og da er det kroken før døra for min del.
Lenke til kommentar
bubba477 skrev:

Dune? Funcom lager spill som ingen egentlig kommer til å spille er jeg redd. Dette kommer ikke til å vare evig.

Dune spillene fra Westwood i sin tid var de jeg spilte mest hadde over 500 timer bare på Dune 2 så det er en veldig bra serie men man må gjøre det riktig og er vel kun Westwood som klarte det!
Lenke til kommentar

Funcom har lagd en del kule spill opp igjennom årene, og de fleste av dem er meget godt mottatt av spillerne. Det er jo sjelden at spill har så mye replayability at de spilles uendelig. Nesten alle spill vil trende nedover over tid med mindre det er veldig populære live service- spill med konstante oppdateringer.

Dune Awakening ser interessant ut, men jeg stusser over kategoriseringen på Steam, som er MMO PVP. Regner med at PVP-biten er optional.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...