Gå til innhold

Retur til og refusjon fra Temu?


Anbefalte innlegg

24 minutes ago, Lyncs said:

Er Aliexpress rimeligere når de inkluderer moms i tillegg?

Sier du at TEMU opererer med norske priser inkl moms automatisk uten at man gjør noe innstillinger ?

I så fall forklarer jo det hvorfor prisene ser høyere ut, men fikk også et inntrykk av at prisene på TEMU varierte mye mer enn på AliExpress. Som regel virker AliExpress billigst av de konkurrerende kina-markedene så derfor de blitt min goto-markedsplass.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
vidor skrev (23 minutter siden):

Sier du at TEMU opererer med norske priser inkl moms automatisk uten at man gjør noe innstillinger ?

I så fall forklarer jo det hvorfor prisene ser høyere ut, men fikk også et inntrykk av at prisene på TEMU varierte mye mer enn på AliExpress. Som regel virker AliExpress billigst av de konkurrerende kina-markedene så derfor de blitt min goto-markedsplass.

Enn så lenge betaler man ikke moms for varer fra Temu men det har blitt et tema for AP-regjeringen som visstnok skulle endre på reglene slik at moms snart også skulle innføres der.

Og prisene kan variere veldig for nøyaktig samme vare så det virker nesten som om de bare formidler salg fra diverse underleverandører.
 

Endret av Lyncs
Lenke til kommentar
Lyncs skrev (På 10.7.2024 den 3:48 PM):

Hvor enkelt er det å returnere en pakke fra Temu som ikke oppfyller forventnigene?

Har du fått bra nok svar?
Jeg fikk forøvrig to pakker i dag og måtte returnere / angre på to av kjøpene i den ene pakka: en ti-pakning med brytere for lampett-ledning hvor strekkavlasteren KUN tok for grov kabel og en hundeleke! (Rettere sagt hele 4 av 5 baller med pipelyd hvor altså 4 ikke fungerte!) Dette var to poster som kostet en snau hundrelapp.
Etter to-tre minutter med å fylle ut detaljer om klagen så får jeg beskjed om at klagen er godtatt, jeg kan kaste / gjenbruke produktene og pengene er på min saldo! 
Hadde de andre som selger fra Kina hatt like bra returordninger! 😊

Endret av Woff
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (På 10.7.2024 den 4:09 PM):

Ja, og det er ikke billig. Du er ikke sponset av den kinesiske stat ei har status som utviklingsland, så hvis noe ikke oppfyller forventningene så er det like greit å ta det på tabbekvoten.
Skader ikke å klage dog.

Temu tilbyr gratis retur.

"Den første returen for én eller flere varer er gratis for ALLE bestillinger! Vi foreslår at du velger varene du ønsker å returnere sammen for å unngå ytterligere fraktkostnader og minimere miljøpåvirkningen fra flere returer.
Alle kvalifiserte varer kan returneres i sin opprinnelige tilstand innen 90 dager etter kjøpet for å motta en full refusjon."
 
Lyncs skrev (På 10.7.2024 den 3:48 PM):

Må man selv legge ut for returporto?

Se svar over.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 10.7.2024 at 4:09 PM, Uderzo said:

Ja, og det er ikke billig. Du er ikke sponset av den kinesiske stat ei har status som utviklingsland, så hvis noe ikke oppfyller forventningene så er det like greit å ta det på tabbekvoten.
Skader ikke å klage dog.

Gleder meg til dagen vesten skal slutte å betale for Kina sin post

Endret av .berZerk
  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
^fmj skrev (På 13.7.2024 den 3:00 AM):

Jo, du betaler moms.

På hvilken måte da?
Litt merkelig at det nylig var et tema for regjeringen at de tenkte på å innføre en regelverk som gjorde at vi måtte betale moms for varene derfra.

Lenke til kommentar
^fmj skrev (På 13.7.2024 den 3:00 AM):

Temu tilbyr gratis retur.

"Den første returen for én eller flere varer er gratis for ALLE bestillinger! Vi foreslår at du velger varene du ønsker å returnere sammen for å unngå ytterligere fraktkostnader og minimere miljøpåvirkningen fra flere returer.
Alle kvalifiserte varer kan returneres i sin opprinnelige tilstand innen 90 dager etter kjøpet for å motta en full refusjon."
 

Se svar over.

Vil det si at det bare er den første returen som er gratis og at man må betale frakt for de påfølgende?

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
barfoo skrev (1 time siden):

Kor har du fått det frå? Det er fire år sidan VOEC vart innført.

Dersom det ikke står skrevet voec nr på adressefeltet så skal pakkene fortolles i posten. Det står ikke noe slikt nummer på pakkene fra Temu.

Her er forøvrig en artikkel som bekrefter min påstand.

Endret av Lyncs
Lenke til kommentar

Du blander toll og mva. Det står jo i artikkelen du lenket til at det er toll man slipper ved å handle varer verdt under 3000 hos en VOEC-bedrift.

 

Det med å skrive VOEC-nr i adressefeltet var det for øvrig slutt med fra nyttår. Fra da måtte alle sendinger meldes inn elektronisk av avsender. 
"Fra 1. januar 2024 må du oppgi virksomhetens unike VOEC- nummer digitalt til den som skal frakte varen. "
https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/avgifter/mva/utland/e-handel-voec/sending-av-pakker-i-voec-ordningen/

Lenke til kommentar

Skrevet i parallell med forrige innlegg. 

Fra artikkelen: 
Grensen på 350 kr ble fjernet fra nyttår. Den lot nordmenn importere varer fra utlandet uten å betale avgifter som mva  og toll, opptil 350 kroner, inkludert frakt.

I stedet ble det innført en ordning som skal sikre at den Norske stat kan kreve inn merverdiavgift fra utenlandske selskaper som selger til norske forbrukere. Den går under navnet VOEC og innebærer at pakker til under 3000 kroner slipper fortolling. Selger krever da inn mva, på linje med en norsk nettbutikk, og betaler denne inn til norske stat. Unngår at transportselskapet skal gjøre innkreving av mva.

Samtidig betaler norske klesbutikker 10,7 prosent toll på klær de importerer inn til landet. (Her er det flere ulike satser for ulike typer klær, noen har lavere sats. )

Artikkelen omhandler at utenlandske nettbutikker da unngår den generelle toll på klær, som norske butikker, og nettbutikker må betale. Begge må betale mva.

VOEC ordningen har blitt strengere, avsender må sende elektronisk forhåndsmelding sendingen før den når grensen for at sendingen skall kvalifisere til VOEC. Påført nummer på selve pakken vil ikke hjelpe.

I følge tråder på iskusjon.no opplever en del som bestiller fra AliExpress at de må betale mva til AliExpress og til posten når pakken komme til Norge. Årsak er trolig pga. AliExpress ikke melder ifra på korrekt måte før pakken kommer til Norge.

Endret av toralfb
Lenke til kommentar
Lyncs skrev (1 time siden):

Vil det si at det bare er den første returen som er gratis og at man må betale frakt for de påfølgende?

Du bør kanskje være så fornuftig å sjekke ALLE varene du mottar FØR du klager? Setter du deg i den situasjonen at du må benytte retur etter at du har gjort det første gang så bør du absolutt betale selv, spør du meg! 😝 
Altså: Sjekk ALT du får FØR du klager så er problemet løst!

Lenke til kommentar
trn100 skrev (6 minutter siden):

Hele opplegget til Temu er jo at det er så billig at ingen gidder 😉

Kjøpe noe til 40,- og traske avgårde for å få det returnert? Er nok svært mye som går rett i søpla ja

Ikke ALLE har ræva full av penger! Jeg bestiller i snitt for 5-600 kroner og sjekker ALT grundig. Er det noe som ikke holder mål er det som nevnt en drøm å 'returnere' noe fra Temu! 

Eneste gangen jeg har måtte sende noe tilbake (GRATIS!) så gjaldt dette en vare til drøye 300,-, absolutt verdt tiden det tok å levere pakka på nærmeste butikk her!

Alle de andre gangene har jeg fått beskjed om å beholde varen og får pengene inn på konto i løpet av sekunder!

OG: Jeg har ingen fordeler fra Temu, dette er faktisk sånn det hele fungerer!!

Endret av Woff
Lenke til kommentar
Woff skrev (1 minutt siden):

Ikke ALLE har ræva full av penger! Jeg bestiller i snitt for 5-600 kroner og sjekker ALT grundig. Er det noe som ikke holder mål er det som nevnt en drøm å 'returnere' noe fra Temu! 

Eneste gangen jeg har måtte sende noe tilbake (GRATIS!) så gjaldt dette en vare til drøye 300,-, absolutt verdt tiden det tok å levere pakka på nærmeste butikk her!

Alle de andre gangene har jeg fått beskjed om å beholde varen og får pengene inn på konto i løpet av sekunder!

Hvis jeg noensinne skulle komme til å bestille noe fra Temu er det i alle fall ikke fordi jeg har dårlig råd, så det argumentet er heller dårlig. Av de reklamene jeg har sett der har jeg enda ikke funnet en eneste ting jeg "Virkelig trenger" for å si det sånn 😉

Lenke til kommentar
trn100 skrev (9 minutter siden):

har jeg enda ikke funnet en eneste ting jeg "Virkelig trenger" for å si det sånn

Deg om det, jeg har skrytt LITT av de kjøleboksene for mineralvann (øl bokser / flasker) de selger som jeg sist kjøpte for 20 år siden på Clas Ohlson, absolutt et must for meg! Ellers har jeg MANGE nyttige produkter derfra fra kun noen få kroner til altså flere hundre. Den dyreste er forøvrig en ganske unik tester for nettverks-kabler og kostet vel 1600,-!
Men nå er jeg jo en gammel fagarbeider og elsker tekniske ting, så jeg finner MYE på Temu.  Siden jeg går på trygd teller selvsagt pengene!
Kona handler forøvrig mye klær og kjøkkenutstyr derfra også.

Beklager forøvrig avsporingen i tråden!

Endret av Woff
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Woff skrev (1 minutt siden):

Deg om det, jeg har skrytt LITT av de kjøleboksene de selger som jeg sist kjøpte for 20 år siden på Clas Ohlson, absolutt et must for meg! Ellers har jeg MANGE nyttige produkter derfra fra kun noen få kroner til altså flere hundre. Den dyreste er forøvrig en ganske unik tester for nettverks-kabler og kostet vel 1600,-!
Men nå er jeg jo en gammel fagarbeider og elsker tekniske ting, så jeg finner MYE på Temu.  Siden jeg går på trygd teller selvsagt pengene!
Kona handler forøvrig mye klær og kjøkkenutstyr derfra også.

At det er mulig å finne nyttige ting der tror jeg på, men en som virkelig har dårlig råd TRENGER ikke en kjøleboks, det var det jeg mente 😉 (Til brus og øl etc.)

Lenke til kommentar
trn100 skrev (Akkurat nå):

men en som virkelig har dårlig råd TRENGER ikke en kjøleboks

Vi får vurdere å fortsette diskusjonen i en annen tråd, men kort: Hva jeg trenger eller ønsker å bruke pengene på er ikke diskusjonstema.

trn100 skrev (24 minutter siden):

Kjøpe noe til 40,- og traske avgårde for å få det returnert? Er nok svært mye som går rett i søpla ja

Men dette er jo litt i riktig tråd, og hvis du kjøper ting BILLIG så regner jeg med at penger tross alt betyr LITT. Da er det regelrett dumt å ignorere en utrolig enkel OG gratis returordning for så å kaste det du har bestilt og betalt for i søpla. Hvis du er sånn så får du bare ignorere Temu og heller kjøpe samme varen her i landet til ti ganger prisen.
Jeg har akkurat nå på meg et nylon-belte fra Temu, det kostet kr 15,- og jeg sammenlignet med ett som sønnen min bruker.. Akkurat det samme, men han gav rundt 150,- for sitt...

Lenke til kommentar
Woff skrev (6 minutter siden):

Vi får vurdere å fortsette diskusjonen i en annen tråd, men kort: Hva jeg trenger eller ønsker å bruke pengene på er ikke diskusjonstema.

Men dette er jo litt i riktig tråd, og hvis du kjøper ting BILLIG så regner jeg med at penger tross alt betyr LITT. Da er det regelrett dumt å ignorere en utrolig enkel OG gratis returordning for så å kaste det du har bestilt og betalt for i søpla. Hvis du er sånn så får du bare ignorere Temu og heller kjøpe samme varen her i landet til ti ganger prisen.
Jeg har akkurat nå på meg et nylon-belte fra Temu, det kostet kr 15,- og jeg sammenlignet med ett som sønnen min bruker.. Akkurat det samme, men han gav rundt 150,- for sitt...

Poenget mitt, og grunnen til at jeg svarte deg, var at du nevnte du ikke har "Ræva full av penger". Det er det etter sigende ikke så mange som har i dag, men de har nok litt ulikt utgangspunkt.

Det er jo litt forskjell på å kjøpe seg et billig belte til 15,- som blir sendt jorden rundt med fly og det å ikke ha råd til mat? Men ellers er jeg enig, feil tråd! 😉

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...