Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Oppladbar gressklipper?


Anbefalte innlegg

Hei 🙂 

Ble akkurat eier av ny bolig, og har en rekke ting jeg må kjøpe inn.

Har vært veldig fornøyd med en Stihl RM-2.2R, og nå er den i tillegg på tilbud.

https://www.felleskjopet.no/hjem-og-fritid/hage/hagemaskiner/gressklipper/bensindrevet-gressklipper/gressklipper-rm-22-r-50334313/

Jeg misliker dog sterkt å forstyrre naboene og begynte å lure på oppladbar gressklipper. Er det noen som har erfaring med dette? Ryobi ser jo ut til å være populære.

https://no.ryobitools.eu/hagemaskiner/plenpleie/gressklippere/ry36lmx46a/ry36lmx46a-150/

https://www.felleskjopet.no/maskin-og-redskap/plen-og-hage/gressklipper/batteridrevet/gressklipper-ryobi-ry18lmx40c--50343205/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har den andre, og er fornøyd. Hadde ikke hatt bruk for noe kraftigere i hvert fall, men ymmv.

Vi har ikke verdens største plen, uten at jeg har målt så er det vel snakk om et sted mellom 100 og 150 m^2.

Den tar langt gress helt greit, men hvis det er veldig vått så tømmes batteriene ganske fort. Så lenge gresset er tørt så har jeg vel vanligvis omtrent halvparten av kapasiteten igjen på 2x5Ah batterier når jeg er ferdig, og jeg er ikke flink til å klippe plenen ofte så det er vanligvis ganske langt. Oppsamleren funker bra og er ganske enkel å tømme og spyle ren etter bruk.

Jeg vil anbefale å bruke den med to batterier. Ett batteri går sikkert greit hvis gresset er veldig lett, men hvis den må jobbe litt så drar den såpass med strøm at det ikke skal så mye til for at den termiske beskyttelsen slår inn og batteriet må kjøle ned før den vil starte igjen. Det har aldri vært et problem med to batterier.

Ikke prøvd 36V-utgaven, men den hadde nok vært overkill for mitt bruk.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det spørs hvor mye areal du har. Klippetiden er begrenset på slike, og jeg ser det er bare 18 volt 5 ah, tviler på du får mer enn 10-15 min klippetid på en sånn. Med mindre gresset er veldig kort og helt tørt. Elektrisk klipper er heller ikke lydløs som mange tror, det er en annen type støy, mer "blåsende" kan man si. Kanskje du kan låne av noen eller leie for en dag bare for å teste om det er noe for deg. Det er jo litt fordel med å slippe å dra i snoren når man skal starte og slikt også.

Men det billigste blir trolig en brukt bensinklipper, kjøpte selv en med oppsamler for 800 kroner, og koster kun 100-150 kroner i året for bensin. Batterier har som kjent begrenset levetid, og kraftige batteriklippere ser jeg koster 10-15 tusen. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det som omtrent er en forutsetning for å gå for batteri er at du ser andre produkter du også har behov for som bruker samme batteriet.

Ryobi har ekstremt mange produkter som bruker samme 18V batteriene, så om du også skal ha drill, kantklipper, hagesaks,++ så holder det med ett sett batteri og lader.

Jeg ville definitivt gått for batteriklipper (ettersom jeg har andre Ryobi produkter jeg er fornøyd med), dersom ikke robot var et alternativ. 

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Sutekh skrev (32 minutter siden):

Jeg har den andre, og er fornøyd. Hadde ikke hatt bruk for noe kraftigere i hvert fall, men ymmv.

Vi har ikke verdens største plen, uten at jeg har målt så er det vel snakk om et sted mellom 100 og 150 m^2.

Den tar langt gress helt greit, men hvis det er veldig vått så tømmes batteriene ganske fort. Så lenge gresset er tørt så har jeg vel vanligvis omtrent halvparten av kapasiteten igjen på 2x5Ah batterier når jeg er ferdig, og jeg er ikke flink til å klippe plenen ofte så det er vanligvis ganske langt. Oppsamleren funker bra og er ganske enkel å tømme og spyle ren etter bruk.

Jeg vil anbefale å bruke den med to batterier. Ett batteri går sikkert greit hvis gresset er veldig lett, men hvis den må jobbe litt så drar den såpass med strøm at det ikke skal så mye til for at den termiske beskyttelsen slår inn og batteriet må kjøle ned før den vil starte igjen. Det har aldri vært et problem med to batterier.

Ikke prøvd 36V-utgaven, men den hadde nok vært overkill for mitt bruk.

Takk for at du deler erfaringene 🙂. Hvor mye bråker den? To batterier er nok lurt. Det er 930 kvm tomt, men huset er på et plan. Hagen er ganske stor da, så jeg ser for meg at det er lurt med to stk batterier.

Lenke til kommentar
Sombie69 skrev (16 minutter siden):

Jeg har en 4 år gammel Stiga med bioklipp på batteri som funker bra. 

Ser det er en som ligner på Obs Bygg https://www.obsbygg.no/hage-og-utemiljo/hagemaskiner/gressklipper/2623757?v=ObsBygg-8008984842120

De har også en rimeligere med oppsamling https://www.obsbygg.no/hage-og-utemiljo/hagemaskiner/gressklipper/2839675?v=ObsBygg-8008984866942

Bioklipp er veldig kjekt. Denne må vurderes. Jeg har fordelen av å bo kant i kant med skogen, så jeg slipper heldigvis utfordringen med å bli kvitt kompost.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja bioklipp er helt konge, var så lei av å tømme oppsamleren hele tiden før jeg fant ut at det var noe som het bioklipp :)

Batteriene fungerer på trimmeren og motorsagen min også.

Jeg bort i byen og veien som er ved huset bråker mer enn batteriklipperen min, klipper alle dager selv midt i kirketiden 😅

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
19 minutes ago, torbjornhb said:

Takk for at du deler erfaringene 🙂. Hvor mye bråker den?

Øh. Omtrent like mye som en hvilken som helst annen elektrisk gressklipper? :shrug: Mindre enn en bensindrevet, men nok til at jeg fortsatt foretrekker å bruke hørselvern. 

To batterier er nok lurt. Det er 930 kvm tomt, men huset er på et plan. Hagen er ganske stor da, så jeg ser for meg at det er lurt med to stk batterier.

Jeg har som sagt to batterier på 5Ah (hvis du ikke har sett det, den har plass til to batterier samtidig og de er koblet i parallel slik at den trekker fra begge batteriene samtidig) og det hadde nok holdt helt greit til en plen på 3-400 m^2, sikkert mer hvis du klipper oftere enn jeg gjør. Plenen min er... la oss si den er veldig insektsvennlig. De største batteriene til Ryobi er vel på 9Ah, men de er ganske dyre. Sist jeg sjekket var det billigere med to 5Ah-batterier enn ett 9Ah.

Og så spørs det som andre har nevnt på hva du har fra før av. Jeg gikk for 18V-modellen til Ryobi fordi jeg allerede hadde batterier og annet verktøy fra før av, så da var det et naturlig valg. Den er bra til mitt bruk, men det finnes nok betraktelig kraftigere modeller tilgjengelig.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Noen av Ryobi sine klippere har også mulighet til å benytte 230 V. Da kan man benytte skjøteledning der det er enkelt å komme til, og batteri på resten.

Har selv en liten Ryobi modell, batteriet holder som flere skriver godt når gresset er tørt. Er det fuktig eller vått går det mer strøm. Da har gresset en tendens til å sette seg fast i klipperen. Generelt er ikke mindre klippere egnet for vått gress uavhengig av drivlinje?

Om en ikke benytter oppsamler vil gresset bli liggende igjen på plenen. Kraftigere klippere klarer trolig å klippe gresset mer opp enn de minste?

Endret av toralfb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornhb skrev (2 timer siden):

Jeg bestilte og avbestilte denne på Felleskjøpet til kampanjepris i mai (prisen har økt med 200 kr), da jeg oppdaget at min elektriske Stiga med 36 cm klippebredde ikke var i stykker likevel. Det var ledningen som hadde fått ett brudd.

Omtrent alle gressklippere som var på tilbud i mai og var å få tak i (ingen på lager selv om det stod at det var) hadde maks. 34 cm klippebredde.

Det står hos Felleskjøpet at RY18LMX40C-150 med 40 cm klippebredde er for mindre gressplen. Plass til to batterier, men leveres bare med ett. Samme klipper selges på OBS og er for medium til større gressflater (selges uten batteri og lader). Jeg synes den virker mye bredere (ikke bare 4 cm) og en god del tyngre enn den elektriske jeg har i fra før. I forhold til en bensindrevet gressklipper er den vel likevel lettere å dra?

Det var også fint at den gamle gressklipperen min virket, fordi jeg tror gresset ville vokst seg ganske høyt innen de underbemannede lagerarbeiderne hos Felleskjøpet hadde hatt tid til å behandle orderen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornhb skrev (7 timer siden):

Er oppladbar gressklipper fremdeles noe å satse på

Det er vel bare et spørsmål om hvor stor klipper du må kjøpe samt størrelsen på batteriene.

Jeg antar at alt nytt (bensin og batteri drevet) er designet for å ikke vare lenger enn garanti/reklamasjons tiden.

Batterier skal ikke lagres tomme eller fulle, og helst ikke hurtiglades. Man får selvfølgelig med hurtiglader når man kjøper ny gressklipper og den klarer ikke å stoppe ladingen på f.eks. 70%. Bensinklipper skal helst ha etanolfri bensin.

For meg er det for mye brukbart som dukker opp på finn til å bli fristet til å kjøpe noe nytt. Det er likevel lett å gjøre et dårlig bruktkjøp.

Det er for mange variabler til å vite hva som passer deg best.

Vurder f.eks. en 36V 53 cm bred Ryobi.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

600 m2 er mye. Jeg har vel ca det halve og en vanlig klipp hos meg er ca 1 times jobb. Da er jeg ganske nøye, klipper under hekker, busker, rundt gjerder osv, samt tømmer trillebår 3-4 ganger. Jeg tipper du må enten kjøpe en veldig dyr batteriklipper, eller gå for bensin, kanskje brukt. Jeg foretrekker med oppsamler, blir ganske mye penere enn bioklipp siden alt samles opp, har prøvd begge deler så det er sagt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
RJohannesen skrev (5 timer siden):

Robotklipper er også bra, spesielt hvis du har en del fruktrær med lave grener. Vår kjører 1100-1230 hver dag, da unngår man pinnsvin om natta og fuktig gress om morgenen, og den jobber stort sett når vi er på jobb/skole.

Jeg forstår at folk har robotklipper, men liker å jobbe litt for føden ☺️.

Endte opp med en Stihl RM 2,2 R. Vi har den samme hjemme, og jeg ser at nesten alle batteridrevne klippere lager like mye støy. Plena er også såpass stor at dersom jeg er borte en uke på sommeren, så ville det blir utfordrende å klippe hele spetakkel med en batteridrevet klipper med begrenset driftstid.

Takk for alle gode og hjelpsomme svar her. Det gjorde valget enklere 🙂

Endret av torbjornhb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...