Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[LØST] Markedsføring og firmanavn – hva er lov?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har enkeltmannsforetak i en bransje, men kunne tenke å markedsføre meg under et annet firmanavn i en annen bransje.

Kan jeg markedsføre meg under et firmanavn som ikke er registert fra før av? Si at mitt enkeltmannsforetak heter "Hansen skredder" – kan jeg lage reklame på et helt annet navn (uten å ha registrert det offentlig), som eksempelvis "Vestby knappe-arbitrasje" – og fakturere til "Hansen skredder"?

Er foreløpig snakk om relativt lavskala business, så vil gjøre det så enkelt som mulig – og lovlig.

Tar selvsagt imot bedre løsninger, dersom dette oppfattes som en dårlig idé.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan det være her man typisk bruker merkevare? 

Er selv i et firma som opprinnelig ikke hadde samme navn som merkevaren - som all markedsføring ble gjort opp i mot.

Ikke mitt område, men inntrykket var at det startet opp med at det var bare å finne seg en merkevare som ikke var registrert. 

Lenke til kommentar

Du vil til firmaloven, nærmere bestemt § 1-1. Det du beskriver er et sekundært forretningskjennetegn. Jeg er litt usikker på hvordan forholdet er mellom bruk av sekundære forretningskjennetegn og krav til navngivning av enkeltmannsforetak (at firmanavnet skal inneholde ditt etternavn).  

• Liker 2
Lenke til kommentar
8 hours ago, Aiven said:

Har enkeltmannsforetak i en bransje, men kunne tenke å markedsføre meg under et annet firmanavn i en annen bransje.

Kan jeg markedsføre meg under et firmanavn som ikke er registert fra før av? Si at mitt enkeltmannsforetak heter "Hansen skredder" – kan jeg lage reklame på et helt annet navn (uten å ha registrert det offentlig), som eksempelvis "Vestby knappe-arbitrasje" – og fakturere til "Hansen skredder"?

Er foreløpig snakk om relativt lavskala business, så vil gjøre det så enkelt som mulig – og lovlig.

Tar selvsagt imot bedre løsninger, dersom dette oppfattes som en dårlig idé.

Det korte svaret er ja. Det heter markedsføringsnavn. Men det finnes visse krav til når firmanavnet må med, f.eks i fakturaer og avtaler.

Endret av Rhabagatz
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Mange bedrifter, både små og store registrerer domenenavn som omfatter navn på produktene de omsetter. 

Domenenavn og nettside kan deretter peke videre til opprinnelig firmanavn. Enten som en tekst på siden, eller at brukeren blir automatisk videresendt.

Et .no domenenavn har en liten årlig kostnad. Typisk ca 200 kr.

(Å leie bistand til å lage innhold på nettsiden kan medføre større kostnader.)

Endret av toralfb
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Aiven endret tittelen til [LØST] Markedsføring og firmanavn – hva er lov?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...