Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

familiefar ønsker å hjelpe med å få avsluttet abonnemang - selskap krever fullmaktsbrev


Anbefalte innlegg

Foranledning: siden jeg nå selv har hatt et par tvister oppigjennom årene, er jeg blandt familie og bekjente desverre plutselig blitt "han som vet hvordan" når det er snakk om tvister med varesalg og abbonemanger - selv om jeg slettes ikke føler det sånn selv.

Ok, jeg har sagt ja til å hjelpe (sukk) hvis jeg kan - here it goes:

 

Familiefar med hjemmeboende barn (over 18) hvor "barnet" plutselig har fått en pakke med ettellerannet kosttilskudd - åpenbart type abonnemang med løpende forsendelser. "Barnet" sier h*n ikke har bestilt dette, men - evner ikke å skrive til avsender for å avslutte abonnemang, så familiefar ønsker å "gripe inn".

Far sender mail til det aktuelle firmaet på vegne av "barn", bestrider faktura og ber om at abonemanget stoppes. Firma skriver tilbake (har lest teksten, men husker ikke ordrett hvordan det var skrevet) og ber om fullmaktsbrev fra "barn" (person fylt 18) før de tar saken videre.

Så - dette virket som en snedig sak, vanskelig i grunn fordi :

  • "Barnet" (som står som mottakker av pakke og regning) har ikke fått noe sms eller mail med ordrebekreftelse (jeg vet ikke om dette faktisk er et krav fra firmaer).
  • Familiefar mener at firmaet virker suspekt og sier han helst ikke vil at "barnet" skal utgi sensitive personopplysninger og egen signatur ved å skrive fullmaktsbrev.

Da koker det ned til følgende spørsmål : Er det virkelig ikke mulig for familiefar å få avsluttet abonnemanget på vegne av "barn" uten at "barnet" må gi fra seg sensitive personopplysninger ved fullmaktsbrev ?

Obs: At "barnet" selv skriver er ikke en mulighet, årsaken til dette kan jeg ikke gå inn i detalj på ("barnet" er ikke umyndiggjort).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
14 minutes ago, geir__hk said:

Da koker det ned til følgende spørsmål : Er det virkelig ikke mulig for familiefar å få avsluttet abonnemanget på vegne av "barn" uten at "barnet" må gi fra seg sensitive personopplysninger ved fullmaktsbrev ?

Generelt kan du ikkje avslutte eller inngå avtalar på vegne av andre (myndige) personer. Ville du likt det om naboen sa opp internettabbonementet ditt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dersom jeg tolker dette riktig; så bør kanskje far bli utnevnt som verge for "barnet"? Slik vil han få automatisk myndighet; og det gjør saken vesentlig lettere i slike saker. For det kan høres ut som dette kan skje igjen. Da kan det også være gunstig å sette opp en frivillig kredittsperre (anmerkning) så det ikke plutselig dukker opp kredittkort og andre kjøp i posten. 

Kjedelig å være han i familien som "alltid ordner opp" - vet hvordan det kan være.... og sånt blir det ofte mye surr av, når det er via, via, via. 

Stort sett løser det seg med en telefonsamtale til gitte firma, der man "turer" med Forbrukerrådet osv. Ofte er det lettere å fikse slikt via telefon. Kan være så enkelt som at man bare trenger å utgi seg for å være dette "barnet". 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Skrevet (endret)

Kan man ikke gjøre det litt enkelt for seg selv her, og heller hjelpe ungdommen med dette? Da kan ungdommen det gjelder selv bestride at det er inngått en avtale med dette firmaet. Avtales skal ikke «avsluttes» som du skriver, men bestrides at den i det hele tatt er inngått. Med mindre det kommer frem at ungdommen faktisk har bestilt dette. Sendt inn nettskjema på nettsiden, telefonsalg, etc. Men da gjelder uansett en angrerett på 14 dager fra man har mottatt pakken. Da må man selv dekke returfrakten.

Ville aldri tatt dette per telefonsamtale. Dokumentasjon er alt som gjelder i slike saker, send skriftlig per epost. Bestrid at det er inngått avtale, tilby å sende tilbake produkt, men krev at firmaet først ordner frakt. Ikke gå med på å forhåndsbetale returfrakten.

Om dette går til ett inkassoselskap så vis til kommunikasjonen med selskapet. Inkassoselskapet vil da avslutte innkrevingen. Da må firmaet det gjelder ta saken til forliksrådet for å vinne frem med kravet. Det kommer de mest sannsynlig ikke til å gjøre. Men pass på alt av dokumentasjon i saken for å være forberedt på å møte der.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

  

1 hour ago, barfoo said:

Generelt kan du ikkje avslutte eller inngå avtalar på vegne av andre (myndige) personer. Ville du likt det om naboen sa opp internettabbonementet ditt?

hehe, nei absolutt ikke - ser hva du tenker på, men internettabonnemanget har jeg jo åpenbart en avtale på så det blir kanskje ikke helt rettferdig sammenlikning.

 

1 hour ago, Kron said:

Kan man ikke gjøre det litt enkelt for seg selv her, og heller hjelpe ungdommen med dette? Da kan ungdommen det gjelder selv bestride at det er inngått en avtale med dette firmaet.

Jo, når jeg ternker meg litt om, tror jeg bare får "barnet" til å skrive en mail fil firmaet der jeg (sammen med faren) dikterer hvordan den formuleres slik at "barnets" kommunikasjon mot firmaet ikke kan missforstås. Så får vi håpe at ikke firmaet setter seg på bakbena og fasholder at ingenting annet enn signert fullmaktsbrev er godt nok for dem.

 

1 hour ago, Kron said:

Om dette går til ett inkassoselskap så vis til kommunikasjonen med selskapet. Inkassoselskapet vil da avslutte innkrevingen. Da må firmaet det gjelder ta saken til forliksrådet for å vinne frem med kravet.

Nå er jeg kjent ved at det fantes en tvistesak (vet ikkehvilke type firma dette dreide seg om) der en gammel far hadde en sønn som bestridet et krav på vegne av ham. Saken kom til retten, gamle far hadde en veldig god sak - tapte, fordi sønnen ikke hadde ordnet med fullmaktsbrev, og all kommunikasjon mellom sønnen og firmaet ble sett bort ifra i retten - saken ble dømt som om kravet ikke ble bestridet i det hele tatt. Desverre, det er såpass kynisk (en som jobber i den lokale banken som fortalte meg om denne historien, hadde visstok hatt en tidligere kollega ansatt i et inkassoselskap som var involvert i innkrevinga i den aktuelle saken).

 

Btw - spørsmål om verge eller andre måter å umyndiggjøre "barnet" på er ikke direkte relevant her tenker jeg. Nei, dette er nok noe "barnet" må vokse på tenker jeg.

Lenke til kommentar
geir__hk skrev (13 timer siden):

internettabonnemanget har jeg jo åpenbart en avtale på så det blir kanskje ikke helt rettferdig sammenlikning

Dette firmaet må jo også ha dokumentasjon på at barnet har inngått en avtale med dem.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
frohmage skrev (1 time siden):

Dette firmaet må jo også ha dokumentasjon på at barnet har inngått en avtale med dem.

Ikke nødvendigvis, det er ikke sikkert det er inngått en avtale, og da finnes heller ikke dokumentasjon. Men de kan jo forklare fra sin side hvor de mener avtalen er inngått. Kan være ett useriøst firma, og/eller en useriøs selger. Skjedde med meg en gang. Ble oppringt av en selger som ville selge meg omega3 kapsler. Sa tydelig nei, og at jeg ikke var interessert. Likevel dukket det litt senere opp en pakke med disse kapslene jeg ikke hadde bestilt. Det var ingen rom for misforståelse fra min side, sa tydelig nei til selgers irritasjon. Useriøs selger og firma. Jeg vet ikke om det var system i dette fra firmaets side, da ville det vært svindel. Kan også være en utro ansatt som ville øke sin provisjon. Uansett bestridte jeg at det var inngått en avtale, og tilbød å sende pakken tilbake mot at de sendte meg en returlapp. (Det gjorde de forøvrig aldri)

Det ble videre sendt til inkassoselskap for innkreving, og jeg måtte da også gi beskjed til inkassoselskapet at jeg ikke hadde inngått denne avtalen, og at jeg hadde bestridt kravet. Da trakk inkassoselskapet seg ut. Hørte aldri noe mer etter dette. Noen år siden nå.

Mitt inntrykk er at det er alt for mange som gir etter, og betaler for å få slike ting ut av verden. Så det lønner seg jo for disse som står bak, og risikoen for at det skulle få juridiske konsekvenser for disse menneskene, er jo minimal til null. Du har for eksempel svindelfirmaet Whitebright som får holde på. Forbrukertilsynet fikk over 800 klager, og myndighetene gjør nesten ingenting. Så har du han fyren bak StayClassy.. Som har blitt promotert av selveste tek.no frem til tek skjønte det kanskje ikke var så lurt å promotere svindel. I Norge kan du bli rik på å svindle folk, og i tillegg komme greit unna med det 👍

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Der er ekstremt viktig å sørge for at sønnen din gjør dette selv. Det kan komme ut av kontroll om han ikke klarer å rydde opp, spesielt fordi aktørene som selger forsøker å selge til dem som kjøper. 

Man kan også reservere seg mot telefonsalg i brønnøysundregisterene, men det ignoreres, etter min erfaring.

https://reservasjon.brreg.no/

Et familiemedlem som har tapt titusener på telefonselgere år etter reservasjon er reservert mot telefonssalg i brønnøysundsregisterene.

Likevel så ringer de. Det er over ti år siden jeg sørget for at alle var reservert mot telefonsalg.

Men, seriøst, det MÅ jo gå an å reservere seg mot telefonsalg i konglelandet snart, på en måte som ugyldiggjør ethvert salg på nummeret og/eller utløser en plikt for DEM som selger å rydde opp?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
geir__hk skrev (16 timer siden):

Foranledning: siden jeg nå selv har hatt et par tvister oppigjennom årene, er jeg blandt familie og bekjente desverre plutselig blitt "han som vet hvordan" når det er snakk om tvister med varesalg og abbonemanger - selv om jeg slettes ikke føler det sånn selv.

Ok, jeg har sagt ja til å hjelpe (sukk) hvis jeg kan - here it goes:

 

Familiefar med hjemmeboende barn (over 18) hvor "barnet" plutselig har fått en pakke med ettellerannet kosttilskudd - åpenbart type abonnemang med løpende forsendelser. "Barnet" sier h*n ikke har bestilt dette, men - evner ikke å skrive til avsender for å avslutte abonnemang, så familiefar ønsker å "gripe inn".

Far sender mail til det aktuelle firmaet på vegne av "barn", bestrider faktura og ber om at abonemanget stoppes. Firma skriver tilbake (har lest teksten, men husker ikke ordrett hvordan det var skrevet) og ber om fullmaktsbrev fra "barn" (person fylt 18) før de tar saken videre.

Så - dette virket som en snedig sak, vanskelig i grunn fordi :

  • "Barnet" (som står som mottakker av pakke og regning) har ikke fått noe sms eller mail med ordrebekreftelse (jeg vet ikke om dette faktisk er et krav fra firmaer).
  • Familiefar mener at firmaet virker suspekt og sier han helst ikke vil at "barnet" skal utgi sensitive personopplysninger og egen signatur ved å skrive fullmaktsbrev.

Da koker det ned til følgende spørsmål : Er det virkelig ikke mulig for familiefar å få avsluttet abonnemanget på vegne av "barn" uten at "barnet" må gi fra seg sensitive personopplysninger ved fullmaktsbrev ?

Obs: At "barnet" selv skriver er ikke en mulighet, årsaken til dette kan jeg ikke gå inn i detalj på ("barnet" er ikke umyndiggjort).

18 er ikke barn og et enkelt fullmakt brev kan hvem som helst lage og underskrive. 

Om du ikke vil lage selv, så finnes det masse av Maler på internett.

Spørsmålet er vel heller om 18 åringen vil underskrive.

Disse lurepille firmaene er så suspekte og frekke. Min bestemor hadde abbonemang på unghets piller.

Etter hennes død prøvde tante å stanse abonnemang, men da lurte de på om ikke hun "kunne ta over abbonemang".

Frekke folk, som fortjener offentlig gapestokk etter min mening.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

En liten oppdatering. Firmaet har gitt opp kravet (kortversjonen er at de visstnok ikke kunne dokumentere at bestillinga fant sted) - men krever at mottaker selv betaler for retur av pakke.

Jeg har anbefalt familiefar å bare sende tilbake for å bli ferdig med saken. Jeg er usikker på om det har noe hensikt i å skulle fortsette å krangle om dette, familiefar bor ikke langt unne nærmeste postkontor uansett.

Jeg tenker nå at hvis det faktisk er sånn at bestillinga er gjort uten at "barnet" faktisk er personlig involvert i bestillingsprosessen, er det jo regelrett småkjipt at mottakker må stå for returkostnad av forsendelse. Har lest litt gjennom på lovdata, men finner ingenting konkret på dette, liksom ingen konkret tekst å vise til - derfor har jeg ikke anbefalt familiefar å kreve at firmaet selv må bekoste forsendelse. Usikker på om dette var riktig.

Lenke til kommentar

Ikke belønn slike drittselskaper for predatorisk adferd. Sender de varer uten at de kan vise til bestilling skal de betale for at varen sendes tilbake. De gjør en "feil" og så skal du betale for det ?

 Hadde akkurat samme problemet med Intermedica som satte meg opp på abo på rosenrot som jeg ikke har bedt om. Dette ble innklaget som negativt salg hos inkassoselskapet og jeg hørte aldri noe mer fra de.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 7/19/2024 at 1:01 PM, vidor said:

Ikke belønn slike drittselskaper for predatorisk adferd. Sender de varer uten at de kan vise til bestilling skal de betale for at varen sendes tilbake. De gjør en "feil" og så skal du betale for det ?

Jepp - helt enig. Problemet er bare at jeg ikke finner noe lovtekst eller andre kilder som jeg kan henvise til. I dette tilfellet ble pakken sendt tilbake, mottakker måtte betale porto/frakt da dette var ansett som minst negativt.

Problem 2 er når DU (den som skriver) ikke er samme person som mottaker av faktura - så kan man (som jeg tenker) aldri vite helt sikkert at det ikke har vært kommunikasjon mellom telefon-enhet (eller datamaskin/nettbrett) til fakturamottaker og selskapet som sender faktura.

Lenke til kommentar

Skjønner. Problemet med slike selskaper er at de utnytter folk sin generelle redsel for å havne i klammeri med inkassoselskaper og at de derfor kynisk satser på at folk blir så redde at de bare betaler. Greia er at flere må bli flinkere til å reagere mot disse og lage nok trøbbel for dem at de slutter. Den casen du nevner er et unntak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...