Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe bruktbil: gul/oransje olje med «avleirin»


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg trenger råd angående kjøp av en brukt 2014 Toyota Auris Hybrid (+++ utstyrspakke). Bilen ser grei ut, og har hatt jevne servicer på sine 170.000KM.

Men… da jeg sjekket peilepinne hadde oljen en lys gul/oransje tone med noen mørke «biter» som minnet om rustflekker eller annet «flass» øverst. Pinnen så generelt litt «skitten ut», mest øverst — ikke nede i selve oljen. Jeg har sett bilder av oljefilter som går i oppløsing og biter av dette på peilepinne, det ser ikke slik ut. Det så heller ikke «melkete» ut eller på annen måte ut som om annen væske hadde blandet seg med oljen. Jeg er dermed litt rådvill. 

Kan det være fukt/rust fra selve peilerøret? Motoren kommer kanskje sjelden opp i høyre temperaturer med hybrid-løsningen til Toyota?

 

Tok selvsagt ikke bilde, men skal prøve å få lastet ett opp på fredag. 


Tror dere dette er helt ufarlig eller tegn på dyr reparasjon? Jeg vet ikke råd. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Åpne lokket der du fyller på olje på toppen av motoren. Er det melk under der så finner du en annen bil. Ta med lommelykt og se hvordan det ser ut nedi hullet til lokket. De fleste biler har ikke godt av å kjøre 20-30 tusen kilometer på samme olja. 

Lenke til kommentar
kremt skrev (14 timer siden):

Åpne lokket der du fyller på olje på toppen av motoren. Er det melk under der så finner du en annen bil. Ta med lommelykt og se hvordan det ser ut nedi hullet til lokket. De fleste biler har ikke godt av å kjøre 20-30 tusen kilometer på samme olja. 

Det var planen. Ingen tanker om hva disse «rustflekkene» er? 
 

Jeg har aldri sett dette før, selv om jeg har kikket på/skiftet olje på en del biler.

Lenke til kommentar

Finnes motoroljer som er orange eller kobberfarget. Hadde i utgangspunktet ikke reagert på det. Om den er blank og klar ellers da. Vann fra kondens eller kjølevæske gjør den uklar som du sier selv.

Partikler og "skit" i oljen er det verre med. Da hadde jeg hadde skippet den uansett.

Grunn til å mistenke at oljen er nylig byttet, og forrige oljen var for gammel. Avlereiringer i topplokket som begynner å løse seg i ny blank olje kan forklare noe sånt. Da vil du ikke ha den bilen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...