Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Noen andre som fungerer i det meste men sliter med det å bo ordentlig?


Gjest f7531...8be

Anbefalte innlegg

Gjest f7531...8be

Jeg har jobb, tatt utdanning utover bachelor etc, men har en del traumer fra barndom med ptsd og tidligere bpd

På jobb er jeg veldig effektiv, også med å gjøre rent kjøkken etc. Men hjemme, det funker ikke. Jeg kan ha noen skippertak, tenker det skal funke, men jeg får ikke til å holde ting i orden. 

Nå skal jeg ha rengjøringshjelp privat 

Høres dette helt tragisk ut? Andre som opplever noe lignende? Føler meg litt mislykket.  

Anonymous poster hash: f7531...8be

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest f7531...8be skrev (1 time siden):

Høres dette helt tragisk ut? Andre som opplever noe lignende? Føler meg litt mislykket.

Ja.
Ja, med personer som i likhet med deg har diagnose(r).
Forstår det. Bare føl deg mislykket dersom du mener at det er latskap fra din side, eller at du ikke ønsker å forsøke å endre deg. Ellers er det jo uforskyldt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 50c36...234

Opplever det samme. Jeg flyttet ut ganske tidlig (før jeg var 20), og jeg klarte meg mye bedre i starten. Har slitt mye de siste årene. På ett år har jeg ikke vasket boligen mer enn 2 ganger. Støv hoper seg opp og her er direkte skittent og stygt. De gangene jeg har vasket har vært fordi jeg får besøk. Jeg har sjeldent/aldri besøk. 

Har diagnose jeg også. Har ikke noen råd da jeg sliter selv. For meg går det mest på at jeg konstant går i en boble når jeg er hjemme, har alltid lyset av og gardinene trukket for. Begynner jeg å legge merke til rotet rundt meg bryter jeg helt sammen og det er så mye jeg må gjøre at jeg klarer ikke starte i en ende. 

Anonymous poster hash: 50c36...234

Lenke til kommentar
Gjest f7531...8be
Gjest 50c36...234 skrev (På 10.7.2024 den 12:56 AM):

Opplever det samme. Jeg flyttet ut ganske tidlig (før jeg var 20), og jeg klarte meg mye bedre i starten. Har slitt mye de siste årene. På ett år har jeg ikke vasket boligen mer enn 2 ganger. Støv hoper seg opp og her er direkte skittent og stygt. De gangene jeg har vasket har vært fordi jeg får besøk. Jeg har sjeldent/aldri besøk. 

Har diagnose jeg også. Har ikke noen råd da jeg sliter selv. For meg går det mest på at jeg konstant går i en boble når jeg er hjemme, har alltid lyset av og gardinene trukket for. Begynner jeg å legge merke til rotet rundt meg bryter jeg helt sammen og det er så mye jeg må gjøre at jeg klarer ikke starte i en ende. 

Anonymous poster hash: 50c36...234

TAKK ❤️ her kjente jeg meg igjen....

Anonymous poster hash: f7531...8be

Lenke til kommentar
Gjest 798bc...bd6

Ikke tragisk på noen son helst måte. Vær heller stolt av det du får til. 

Anonymous poster hash: 798bc...bd6

Lenke til kommentar

Jeg tror det er ganske vanlig for ungkaren og ungkarskvinner å ha det skittent hjemme, uten at dette skyldes diagnose. 

I tidene jeg har vært ungkar har jeg hatt faste vaskedager og ryddedager. Her har jeg hatt fokus på 1-2 rom, og hatt rullering på disse. Dette har funket veldig fint å folk har vært overasket over hvor rent jeg har hatt, som en enslig ungkar :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 50c36...234
Gjest f7531...8be skrev (10 timer siden):

TAKK ❤️ her kjente jeg meg igjen....

Anonymous poster hash: f7531...8be

Jeg prøver dog å finne ut av hvordan jeg kan løse dette og jeg skal komme tilbake til tråden om jeg har gode råd og har en solskinnshistorie å dele. Ser at du skal få hjelp av rengjørere og det tror jeg er lurt, men det krever jo også at du opprettholder det i ettertid. 

Anonymous poster hash: 50c36...234

Lenke til kommentar
Gjest f7531...8be
Gjest 50c36...234 skrev (34 minutter siden):

Jeg prøver dog å finne ut av hvordan jeg kan løse dette og jeg skal komme tilbake til tråden om jeg har gode råd og har en solskinnshistorie å dele. Ser at du skal få hjelp av rengjørere og det tror jeg er lurt, men det krever jo også at du opprettholder det i ettertid. 

Anonymous poster hash: 50c36...234

Jeg får rengjøringshjelp 1 time per uke... så jo mer jeg kan holde set ryddig, jo mer rekker hun å gjøre, så det er jo en motivasjon...

Anonymous poster hash: f7531...8be

Lenke til kommentar

Min filosofi er å ha noen kurver for større, mindre og små ting. Jeg kaster fortløpende ting i kurvene. (ymse deksel, ladere, refleksbånd, osv. osv.)

Når jeg rydder trenger jeg kun å skille mellom det som skal kastes, vaskes, pantes eller tas vare på. Mye mindre å ta stilling til, og det blir fortere ryddig.

Når kurvene blir fulle, vil sorteringen bli en egen jobb.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke uvanlig og er ingen forutsetning for noen diagnoser. Det er nok en fin blanding av manglende motivasjon, sliten etter jobb, dårlige rutiner, tendens til å utsette, likegyldighet til rot og at ingen stiller forventninger til deg.

Vaskehjelp er lettere enn selvdisiplin, så kjør på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skitt og rot er ikke enten eller. Det er lagvis med mer og mer etter hvert som tiden går. Enten så rydder man og rengjør fortløpende med alt som kan utbedres der man står i tillegg til rydding og rengjøring på faste dager, eller så bygger det seg opp lagvis til det blir utrivelig eller umulig å bo.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...