Gå til innhold

PHP i Visual Studio Code


Anbefalte innlegg

Sliter litt med å få dette til å fungere - jeg kjører Windows 11 og har lagt til PHP pathen i miljøvariabler som det heter på godt norsk. Jeg bruker en utvidelse som heter Php Server. Outputen jeg får i terminalen i Visual Studio Code er dette

Tue Jul  9 08:44:37 2024] PHP 8.2.12 Development Server (http://localhost:3000) started

[Tue Jul  9 08:44:49 2024] [::1]:57581 Accepted

[Tue Jul 9 08:44:49 2024] [404] / - No such file or directory 
[Tue Jul  9 08:44:49 2024] [::1]:57581 [404]: GET / - Permission denied
[Tue Jul  9 08:44:49 2024] [::1]:57581 Closing

Og når jeg logger inn på Localhost:3000 så får jeg dette

Not Found
The requested resource / was not found on this server.

Koden jeg prøver å kjøre er bare en enkel Hello World sak og filen heter test.php 

 

<html>
<body>

<h1>My first PHP page</h1>

<?php
echo "Hello World!";
?>

</body>
</html>

Får feil når jeg prøver localhost:3000/test.php 

Jeg har en mistanke om at dette dreier seg om mappeplassering da jeg har PHP fila i denne mappa 

C:\Users\*mittbrukernavn*\OneDrive\Dokumenter\test-prosjekt 

Men man kan da ikke være avhengig av å putte alle PHP filer ett bestemt sted på maskina (jeg vet jo hvordan Apache feks fungerer at ting skal inn i /www i utgangspunktet men at det kan greit modifiseres) - i dette tilfellet er det jo bare snakk om en utviklingsserver installert gjennom Visual Studio Code. Noen tips? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok mappeplasseringa som ikke matcher innstillingene dine, ja. Se om du kan finne innstillingene til PHP Server.

Edit: Hvis jeg har snublet over riktig utvidelse, står det litt her: https://marketplace.visualstudio.com/items?itemName=brapifra.phpserver

Ut fra det animerte skjermbildet der, skal det strengt tatt ikke være nødvendig å sette opp en konfigurasjonsfil, men man starter en "fra der man er" webserver rett fra VS Code. Sjekk om det er sånn du bruker det.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
NoBo skrev (24 minutter siden):

Kan tyde på problemer med rettigheter på filsystemet. Prøv å starte VSCode med Admin-rettigheter, blir det noen endring da?

Får akkurat samme feil da. 

Jo en annen ting jeg installerte PHP som en del av XAMPP pakka - men det burde vel ikke ha så mye å si ? Nei kanskje jeg bare skulle installert Ubuntu eller noe sånn - føler ofte sånne ting blir rotete på Windows. 

Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (9 minutter siden):

Har XAMPP lagt til php riktig i path? Du får forventet output av:

For den slags på Windows hadde jeg gått direkte for WSL, og ikke installert noen windows-versjoner av de greiene der.

 

PHP 8.2.12 (cli) (built: Oct 24 2023 21:15:15) (ZTS Visual C++ 2019 x64)
Copyright (c) The PHP Group
Zend Engine v4.2.12, Copyright (c) Zend Technologies

Får denne outputen i terminalen ja så det skal jo være riktig installert. Men ja jeg tror nok det du skisserer er den beste løsninga. Windows er litt knot på den måten der. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...