Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Borring i betonggulv i blokk.


Anbefalte innlegg

Hei dere! Nabo i etasjen over, i betongblokk bygget på 60-tallet, har leid inn en person som har vært "hard i klypa" med borringen på badgulvet rundt sluk. Det er bort helt gjennom betongen, slik at der er nå et hull ned til taket på mitt bad. Betongbiter og støv har drysset ned i takplatene og ut gjennom hull til en spotlight, som også var halvveis på vei ut under borringen.. Nå skal dette repareres, men jeg er veldig usikker på hvordan dette bør gjøres for å være godt nok. Har tilbudt full tilgang til badet mitt for å ev åpne, rydde ut betongbiter, og tette underifra. Arbeideren er ikke lysten på dette, og mener det er nok å legge ny betong kun ovenfra, etter at rørlegger har vært der. Er det noen som har erfaring/ råd til hva jeg bør passe på blir gjort? Her er ulike meninger om saken, og sterke meninger etter hvert. Det som er viktig er at arbeidet holder, både for meg og for de i leiligheten oppe! Veldig takknemlig for tips og råd. 

PS, han kuttet også over to ledningsrør med borret, og kuttet strømmen hos meg. Dette er nå fikset av elektriker, som hadde en mye bedre og tryggere løsning enn den han hadde satt igang med selv.. Er derfor litt urolig for kompetansen videre også.. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette høres ikke bra ut. Etter at hull er støpt igjen, må hele taket i badet ditt males på nytt med maling som er til våtrom. Siden det er fritt frem for kjeltringer og fuskbyggere i våtromsbransjen, så hadde jeg forlangt noen andre håndtverkere til å utbedre skadene på ditt bad.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

om det er et borettslag kontakt styret.
Her må dem inn hos deg for å fikse.
Det er dem som har rotet og støvet så det er dem som må bruke tid/penger på å få det ordentlig.
Og hvordan skal dem hindre at det drypper betong ned på gulvet i badet ditt om dem ikke kommer dit for å fikse forskaling? 
Må jo settes opp plate mot taket.
Og etterpå må det pusses/males så det ikke vises hos deg lenger.

Her må styre ta saken og kjøre krav mot eier av leiligheten hvor skaden oppsto

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Takk for svar! Det er til god hjelp. Kanskje jeg bør presisere at det er snakk om takplater, med litt rom over, opp til naboens gulv. Så det har falt løs betong ned på/ i mine takplater. Det er altså ikke hull direkte gjennom dem, men gjennom betongen over. Fra badet oppe kan vi se lys nede fra badet mitt.

Enig, jeg ser ikke hvordan man kan støpe godt uten å bruke forskaling under. Det er som sagt uenighet på gang her om hvordan dette må gjøres. Det går strømkabler i jernrør i hullet som har blitt borret opp (reparert av kyndig elektriker), det er utrolig viktig at der aldri kommer vann til disse. 

Lenke til kommentar

Hei.
Nå er ikke jeg rørlegger, men tror (som sagt ikke rørlegger eller håndverker, så mulig det er feil) man må bryte etasjeskille i betong dersom man skal lage helt nytt bad (nytt sluk) noen steder. De gangene jeg har hørt om dette har håndverkerne jobbet "sammen" med eiere av leilighet under for å gjøre det så smidig som mulig og etterlate seg deres tak/leilighet i minst like god stand som før arbeidet ble påbegynt.

Det høres langt i fra slik ut i ditt tilfelle og jeg ville kontaktet styret i sameiet/borettslaget (ta bilder og dokumenter alt) samt å kontakte forsikringen til sameiet/borettslaget

Her er det beskrevet litt om dette:
https://blogg.vb.no/privat/ma-jeg-bytte-sluk-nar-jeg-skal-pusse-opp-badet

"Bor du i blokk – og ikke i første etasje – må du kanskje involvere naboen i etasjen under. Sluket ditt kan nemlig ligge i naboens tak. Da blir jobben noe mer omfattende."

Endret av wampster
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Om ikke du spør selv så få styret til å be om/kreve  papirer på at ‘arbeideren’ kan dokumentere nødvendig kompetanse (fagbrev) til å utføre den nødvendige reparasjonen; kan bli interessant (spesielt for eier av leiligheten over deg) dersom det i etterkant blir en forsikringssak pga. dårlig utført arbeid av ufaglært.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...