Gå til innhold

Dekker Tesla eller forsikringsselskap leiebil?


Gjest 97fb6...147

Anbefalte innlegg

Gjest 97fb6...147

Hei,

Er i en situasjon hvor Teslaen (Model YLR, kjøpt august 2023) måtte inn på verksted. Den mistet plutselig all fremdrift og i appen skriver de at de tror det er "selve inverteren til bakre motor" det er noe feil med.

Tesla kunne ikke sende bergingsbil da vi var for langt unna nærmeste servicesenter og kunne heller ikke få lånebil da servicesenteret var stengt og vi var på vei for å rekke en ferge til Danmark.

Pratet med KLP forsikring og der ordnet de leiebil og sa vi kunne dra vår vei og bare gi beskjed når vi vet noe mer fra Tesla.

Nå sier plutselig KLP at "ettersom skaden er, ifølge dere, omfattet av garanti trer ikke forsikringen inn i skadesaken." De godkjenner da kun leiebil frem til 13. juli når vi er tilbake fra ferie.

De sier det er Tesla som egentlig skulle stått for leiebilen.

Kan dette stemme? Vi har en kaso maks bilforsikring hos KLP. Der står det blant annet at man får leiebil i 30 dager. Det står ingenting om at hvis bilen er ny og har garanti så vil ikke dette gjelde.

Prøver de å bare skyve ansvar og kostnader over til Tesla?

Anonymous poster hash: 97fb6...147

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her tror jeg det er reiseforsikringen og ikke bil forsikringen som slår inn hos deg nå. Den dekker bare for ferieperioden.

Står nok i vilkårene mtp hva bilforsikringen dekker. 

I forhold til bilforsikringen så er drivverk/motor ofte en topp/maks type dekning som vil dekke. Her er det veldig mye forskjell på hva de ulike selskapene faktisk dekker, og det er som klp sier i utgangspunktet tesla sitt ansvar da dette ikke er en plutselig yttre hendelse men funksjonssvikt. 

Så oppsummert er nok dette en gråsone som er veldig avhengig av hva som faktisk står i dine vilkår hva som er dekket.

Endret av Loko
Lenke til kommentar
Gjest 97fb6...147

TS her:

Det står en del i vilkårene, men under Topp/Maks står det følgende

HVA SOM DEKKES
• Forsikringen er utvidet til å dekke
- skade på batteri, elmotor/generator, drivverk til motorvognens fremdrift og
tilhørende elektronikk, som skyldes plutselig, tilfeldig brudd
- lovlig fastmontert tilleggsutstyr inntil 50.000 kroner
- nøkkel som er mistet, stjålet eller ødelagt, inntil 12.000 kroner. Det gjelder ny
nøkkel, programmering og omkoding hos autorisert verskted/låssmed.
- eiendeler inntil 15.000 kroner
- skade på lakk eller dekor ut over det som tilsvarer seriemessig utførelse, inntil
20.000 kroner
- merkostnader til demontering og andre undersøkelser som er nødvendig for å
fastslå om skaden dekkes av forsikringen, når det overstiger egenandelen

HVA SOM IKKE DEKKES
• Skade som andre kan gjøres ansvarlig for
• Gradvis slitasje og korrosjon
• Bruk av deler, utførelse, ombygging og effektjustering som avviker fra fabrikantens
utførelse
• Unormal bruk eller belastning

LEIEBIL MAKS
HVA SOM DEKKES
Forsikringen dekker leiebil etter skade på elbil som dekkes av forsikringen, i inntil 30
dager.
Det gjelder leiebil fra Hertz bilutleie innenfor klassene A, B og C, så langt det lar seg
gjøre. Leiebil skal godkjennes av KLP Skadeforsikring.
Dersom elbil ikke er tilgjengelig, får du refundert utgifter til drivstoff og bompenger.

 

Så vil ikke jeg ut ifra dette ha krav på leiebil i inntil 30 dager av forsikringsselskapet? I tillegg til at de refunderer utgifter til bensin, siden bilen jeg fikk ikke var en elbil?

Anonymous poster hash: 97fb6...147

Lenke til kommentar

"Leiebil etter skade på elbil"

Du har ikke hatt noen skade på elbil. Men rett og slett en bil som har stoppet av seg selv. At de ga leiebil i utgangspunktet kan jo nesten regnes som goodwill fra deres side. Men mulig de kan kjøre krav mot produsent av bilen, dette blir nok ikke billig. 

Lenke til kommentar
Gjest 97fb6...147

Hmm, beklager men kanskje jeg må ha det inn med teskje. Alt dette er nytt for meg. Aldri eid en nybil før og aldri hatt kontakt med forsikringsselskap ifb. med gammel bil heller.

I vilkårene under Maks kasko, som jeg har, står det:

HVA SOM DEKKES
• Forsikringen er utvidet til å dekke
- skade på batteri, elmotor/generator, drivverk til motorvognens fremdrift og
tilhørende elektronikk, som skyldes plutselig, tilfeldig brudd

Under leiebil maks står det:

Forsikringen dekker leiebil etter skade på elbil som dekkes av forsikringen, i inntil 30
dager.
Det gjelder leiebil fra Hertz bilutleie innenfor klassene A, B og C, så langt det lar seg
gjøre. Leiebil skal godkjennes av KLP Skadeforsikring.
Dersom elbil ikke er tilgjengelig, får du refundert utgifter til drivstoff og bompenger.


Jeg har da fått en "skade på batteri, elmotor/generator, drivverk til motorvognens fremdrift og
tilhørende elektronikk, som skyldes plutselig, tilfeldig brudd". Trer ikke punktet om leiebil i kraft da?

 

Har nok fått på goodwill fra KLP, som er kjempeflott. Vil bare forstå dette bedre for min egen del nå.

Anonymous poster hash: 97fb6...147

Lenke til kommentar

HVA SOM IKKE DEKKES

• Skade som andre kan gjøres ansvarlig for

Er nok denne dem refererer til. Hvis jeg ikke husker feil så er forsikringsselskapene begynt å se seg lei av at verksted/forhandlere pusher utgifter over til forsikringen på ting som dem egentlig skal dekke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mistenker at dette rett og slett ikke er en skade. En skade er en ytre påvirkning av en gjenstand slik at dennes evne til å fungere blir nedsatt. Når det er snakk om svikt i gjenstanden selv er dette vanligvis ikke en skade i forsikringsrettslig terminologi - ingen ytre påvirkning. 

Bremsene dine slutter å fungere når bremseklossene er slitt ned også, men dette er heller ingen skade (i tillegg til at det også er eksplisitt unntatt under punktet slitasje). 

Lenke til kommentar
Gjest 4abc9...e5b

Takk for alle svar. Da har jeg lært litt mer og en erfaring rikere.

Anonymous poster hash: 4abc9...e5b

Lenke til kommentar

Du har hatt motorhavari, som er spesifisert dekt av forsikring. Det er ingen spørsmål om forsikringsselskapets ansvar

Stikkordet her er derimot  "inntil 30 dager". Det kan bety én dag, ikke at du alltid får 30 dager. Og forsikringsselskaper vil alltid prøve betale minst mulig. De ønsker nok at du istedet får leiebil fra Tesla når du kommer hjem fra ferie, siden bilen er innenfor reklamasjonsperioden.

Endret av likferd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
krikkert skrev (10 timer siden):

 En skade er en ytre påvirkning av en gjenstand slik at dennes evne til å fungere blir nedsatt. Når det er snakk om svikt i gjenstanden selv er dette vanligvis ikke en skade i forsikringsrettslig terminologi - ingen ytre påvirkning.

Typisk for en maskinskade(!)forsikring/maskinskadedekning (som inngår i diverse "kasko pluss, toppkasko" o.l forskjellige navn hos forskjellige selskap), er at det normalt ikke er krav til ytre påvirkning som f.eks. kollisjon (hvor en vanlig skadeforsikring/kaskodekning, som du selv påpeker, bare dekker skade på motor som følge av ytre påvirkning som f.eks. kollisjon...), men skaden må ha oppstått "plutselig" og "tilfeldig".

Eksempel fra Fremtind: https://dokument.fremtind.no/vilkar/fremtind/pm/mobilitet/Vilkar_Toppkasko_Bil.pdf
 

Sitat

 

2.1.1 Maskinskade


Dekkes:
Dekningen gjelder til første hovedforfall etter at
kjøretøyet har blitt 10 år eller til 250 000 km. Det første
som inntreffer.
Maskinskade dekker tilfeldig og plutselig skade på:
· Motor og girkasse, og elektronisk styreenhet til disse.
· Drivverk
· Servopumpe/elektropumpe til styring.
· Høyvoltsbatteri, bilens ladeenhet og ladekontakt, AC
kompressor og PTC heater når de har funksjon mot
høyvoltsbatteri.
· AdBlue system.

 

Dekkes ikke:

Skader som:
· Andre er ansvarlig for.
· Skyldes slitasje og skader som utvikles gradvis, forhøyet
oljeforbruk, varmgang, irr og fukt.
· Skyldes avvik fra fabrikkutførelse, chip-trimming eller
lignende.
· Skade ved terrengkjøring og kjøring på avsperret område,
bane eller vei som f.eks. Rudskogen og Nürburgring. Unntak
er kurs godkjent av selskapet eller kurs ved obligatorisk
opplæring til førerkort.

 

 

Lenke til kommentar

TS her:

Leiebilen må leveres tilbake mandag 15. juli. Men har fått lånebil av Tesla som MÅ hentes hos dem. Fra utleiefirmaet til Tesla Kristiansand er det 1,5 timer.

Er det Tesla eller reiseforsikringsselskapet som eventuelt må stå for mine reisekostnader fra utleiefirmaet og inn til servicesenteret? Og kan jeg kreve å få tilbakebetalt bensinutgifter (leiebilen). Hadde lademulighet i huset i Danmark. Hvem står for dette utlegget i så fall?

Lenke til kommentar

Forsikringsselskap dekker skade.  Bilprodusent dekker garantifeil.

Når jeg googler Tesla's betingelser

Sitat

Vi etterstreber å tilby lånebil for alle reparasjoner over 4 timer (så fremt bilen er dekket av garanti), men vi tar forbehold om tilgangen av lånebiler.

Dvs ganske gode betingelser ved garantifeil og det er ingen grunn til at forsikringsselskapet skal dekke noe som Tesla skal dekke.  Så ganske bra "goodwill" av selskapet å la dere få ha leiebil til ferien er ferdig.

Lenke til kommentar
28 minutes ago, Salvesen. said:

Ah, skjønner det fortsatt ikke. Hvor i Sør Norge er det over 800km til service center som Tesla dekker?

Jeg kan ikke svare på hvorfor Tesla veihjelp sa at de ikke kunne sende bergingsbil pga avstanden. Jeg leser nå på Teslas sider at det står "det gis transporttjenester opptil 800 km til nærmeste servicesenter.". Så enten har jeg blitt lurt eller at det var en misforståelse med Tesla. Hun jeg snakket med var ikke norsk. Det var ei øst-europeisk dame, tror jeg.

Det var litt vanskelig å holde hodet kaldt den dagen bilen mistet kraft. Det skjedde midt i en tunnel. Var så vidt den trillet ut (ca. 50 meter). Det var mye trafikk på veien og en veldig farlig situasjon. Og med kvinner og barn i bilen i nesten panikkmodus måtte jeg bare gjøre det beste ut av situasjonen.

Så selvfølgelig, jeg burde kanskje på forhånd ha satt meg inn i alle rettigheter, hva Tesla dekker eller ikke dekker, forsikringer osv osv. men sånn ble det dessverre ikke. En erfaring rikere i alle fall.

Men nå har jo det meste ordnet seg og all ære til forsikringsselskap som tok dette på goodwill, men det gjenstår en liten del og det er transport fra utleiefirma til Tesla Kristiansand for å hente lånebil og hvem som eventuelt må stå for drivstoffkostnadene, hvis det i det hele tatt er noen som har ansvar for det.

 

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Eddiedhead said:

Jeg kan ikke svare på hvorfor Tesla veihjelp sa at de ikke kunne sende bergingsbil pga avstanden. Jeg leser nå på Teslas sider at det står "det gis transporttjenester opptil 800 km til nærmeste servicesenter.". Så enten har jeg blitt lurt eller at det var en misforståelse med Tesla. Hun jeg snakket med var ikke norsk. Det var ei øst-europeisk dame, tror jeg.

Det var litt vanskelig å holde hodet kaldt den dagen bilen mistet kraft. Det skjedde midt i en tunnel. Var så vidt den trillet ut (ca. 50 meter). Det var mye trafikk på veien og en veldig farlig situasjon. Og med kvinner og barn i bilen i nesten panikkmodus måtte jeg bare gjøre det beste ut av situasjonen.

Så selvfølgelig, jeg burde kanskje på forhånd ha satt meg inn i alle rettigheter, hva Tesla dekker eller ikke dekker, forsikringer osv osv. men sånn ble det dessverre ikke. En erfaring rikere i alle fall.

Men nå har jo det meste ordnet seg og all ære til forsikringsselskap som tok dette på goodwill, men det gjenstår en liten del og det er transport fra utleiefirma til Tesla Kristiansand for å hente lånebil og hvem som eventuelt må stå for drivstoffkostnadene, hvis det i det hele tatt er noen som har ansvar for det.

 

Dette er da en reklamasjon, siden det er feil eller svakhet med bilen som nok er en mangel. 

Du skal da i utgangspunktet klage til selger, altså Tesla. Du skal ikke ha noen utgifter eller særlige ulemper med reklamasjonen. Dvs du skal ha gratis leiebil* fra Tesla så lenge bilen din er utilgjengelig. Om 1.5t reisetid pr vei for å hente leiebilen er urimelig mtp "særlig ulempe" vet jeg ikke, men jeg hadde nok bitt i det sure eplet og godtatt det. Men jeg hadde sendt krevd kostnadene tilbake fra Tesla.

Kjipt å få ferien ødelagt på den måten...

edit: *gratis leiebil fra tesla, alternativ tesla betaler kostnader for leiebil fra tredjepart

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar
37 minutes ago, Eddiedhead said:

men det gjenstår en liten del og det er transport fra utleiefirma til Tesla Kristiansand for å hente lånebil og hvem som eventuelt må stå for drivstoffkostnadene, hvis det i det hele tatt er noen som har ansvar for det.

Her er det kjøpsloven som ligger til grunn. Det står det noe sånt som at utbedringer i ved reklamasjon skal være uten ulempe for deg. Men også at det ikke skal være totalt urimelig for selger. Tipper Tesla tilbakebetaler offentlig transport for at du skal komme deg og hente lånebilen, hvis du stiller krav om det

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...