Gå til innhold

Antivirus til PC enkel bruk


Anbefalte innlegg

Jeg bruker PC stort sett til skolearbeid, har hatt F-secure som er gått ut på dato. 

Bruker av og til VPN for tilgang til artikler via universitetet.

Noe rimelig og greit dere kan anbefale?

Enkelt å installere og bruke?

Endret av Tussi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
22 minutes ago, Tussi said:

Er den automatisk innstilt? Eller hvordan ser jeg det?

Avinstaller all antivirus, så skal den innebygde antivirusen aktiviseres. Hvis ikke får du trolig opp varsel om at du ikke har antivirus og forespørsel om å aktivisere den innebygde i Windows.

Skal fungere bra selv uten at du foretar noen instillinger.

Hvis du vil ba en bedre brannmur, så last ned og installer Comodo, og sett den til automatiskt beskyttelse.

Endret av Gjest MKII
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (4 minutter siden):

Gå inn i Systeminnstillinger. Deretter Virus-og trusselbesyttelse. Der ser du vel om du har det installert.

 

Gjest MKII skrev (3 minutter siden):

Avinstaller all antivirus, så skal den innebygde antivirusen aktiviseres. Hvis ikke får du trolig opp varsel om at du ikke har antivirus og forespørsel om å aktivisere den innebygde i Windows.

Skal fungere bra selv uten at du foretar noen instillinger.

Hvis du vil ba en bedre brannmur, så last ned og installer Commodo, og sett den til automatiskt beskyttelse.

Takk! Da skal jeg prøve dette

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Tussi said:

 

Takk! Da skal jeg prøve dette

Bare hyggelig "Tussi" 🙂

PS: Bruk Windows Security som antivirus, og eventuellt Comodo som Firewall. Ikke bruk antivirusen til Comodo, bare firewall'en deres. Du kan laste den ned her (link direkte til nedlasting):

https://personalfirewall.comodo.com/download/during-download.php?prod=firewall&from=index&track=17225&af=17225

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg har brukt bare det som er standard på Windows 10. Men har også prøvd litt Avira gratis versjon antivirus (sammen med Windows standard firewall). Å bruke Comodo som firewall (sammen med standard Microsoft antivirus) som foreslått over høres også greit ut.

Endret av Svein M
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (På 8.7.2024 den 4:54 PM):

Bare hyggelig "Tussi" 🙂

PS: Bruk Windows Security som antivirus, og eventuellt Comodo som Firewall. Ikke bruk antivirusen til Comodo, bare firewall'en deres. Du kan laste den ned her (link direkte til nedlasting):

https://personalfirewall.comodo.com/download/during-download.php?prod=firewall&from=index&track=17225&af=17225

  Hva er bedre med Comodo's firewall i forhold til windows' innebygde ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, SilverShaded said:

  Hva er bedre med Comodo's firewall i forhold til windows' innebygde ?

Skal ikke påberope meg å ha full innsikt, men i alle fall:

- Comodo har mer muligheter, instillinger og brukertilpassninger.

- Ikke like utbredt, som i seg selv gir beskyttelse mot hackere som prioriterer det som er mest utbredt som en effektivisering. Dette er et prinsipp som anbefales av sikkerhetseksperter. Selv om det nok ikke er verdt å tøye stikken så langt at man velger noe uvanlig, sært OG dårlig... Men Comodo får jevnt over veldig gode skussmål som firewall.

...bare for å nevne jeg umiddelbart kommer på.

Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (4 minutter siden):

Skal ikke påberope meg å ha full innsikt, men i alle fall:

- Comodo har mer muligheter, instillinger og brukertilpassninger.

- Ikke like utbredt, som i seg selv gir beskyttelse mot hackere som prioriterer det som er mest utbredt som en effektivisering. Dette er et prinsipp som anbefales av sikkerhetseksperter. Selv om det nok ikke er verdt å tøye stikken så langt at man velger noe uvanlig, sært OG dårlig... Men Comodo får jevnt over veldig gode skussmål som firewall.

...bare for å nevne jeg umiddelbart kommer på.

Mye mulig, jeg har aldri prøvd Comodo. Har levd i en del år nå med Webroot SecureAnywhere, som er et real-time antivirus, anti-malware og websecurity produkt som jeg har vært veldig fornøyd med. Utrolig lite intrusiv, og har vel verdens minste footprint. Går greit sammen med windows firewall. Usikker på om jeg skal bytte produkt på ny maskin. Nå er det jo mer fokus på malware, ransomwate og førstedags-trusler etc. enn på antivirus.

Lenke til kommentar

Jeg ser at Windows Defender kommer godt ut i denne sammenligningen. Og det på en måte det letteste å bare bruke den. Det føles litt tryggere å bruke den enn andre gratisløsninger. https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/

Eller så er jeg ofte at betalings antivirus pakkene anbefales. Gratis versjonene omtales til å gi en brukbar beskyttelse. De som ikke har egen firewall brukes sammens med Windows innebygde firewall.

 

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Windows Defender burde holde i massevis til vanlig bruk. Før i tiden når man lastet ned alt mulig rart gjennom torrents så hadde jeg Malwarebytes i tillegg, men ser ikke behovet for å ha det nå mer, med mindre man mistenker at man har virus/malware på PCen.

Lenke til kommentar

Hei. Jeg ser at mange skriver at den integrerte beskyttelsen i Windows er godt nok, og joda. Det er nok det. Hvis jeg bruker Windows så har jeg også stortsett bare den installert, men man kan jo se litt sånn på det da.

I dag bruker mange Mobiltelefoner med enten Android eller iOS til surfing, nettbank og alt mulig rart. Spørsmålet er: Bruker folk Antivirus/Firewall på de enhetene? De færreste ikke.

Så lenge man holder seg til surfing, epost og kanskje litt småtteri og unngår nedlasting av alt mulig rart og åpning av tvilsomme vedlegg/filer, så kommer det ikke noe mer Virus/Malware på enhetene med f. eks Android eller iOS enn det gjør på en WindowsPC.

Det er iallefall min mening.

Lenke til kommentar
wil skrev (26 minutter siden):

Hei. Jeg ser at mange skriver at den integrerte beskyttelsen i Windows er godt nok, og joda. Det er nok det. Hvis jeg bruker Windows så har jeg også stortsett bare den installert, men man kan jo se litt sånn på det da.

 

Hvis man sjekker inngående hos de store test-lab'ene rundt 360 graders (total) beskyttelse, faller Windows Defender igjennom på enkelte punkter. Det er ganske så interessant å lese de omfattende  rapportene fra f.eks. SE-labs, AV Test Institute og MRG-Effitas, så det kan absolutt anbefales !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...