Gå til innhold

Fattigdom i Norge er det så svart/hvitt?


Anbefalte innlegg

Reg2000 skrev (12 minutter siden):

Det er jo ikke sant. Man trenger ikke allverdens intelligens for å komme seg videre her i verden og i det minste ta en yrkesfagsutdannelse. Med mange yrkesfag ligger du ganske høyt oppe på listen over yrker som gir best livsløpsinntekt. Men det er jo etterhvert ganske mange bedrifter som ikke vil ta inn lærlinger lenger da innsatsnivået er dårlig og mange ikke engang gidder møte opp. 

Hva som ikke er sant. Du beskriver jo akkurat det jeg skrev. Lav utdannelse er ikke problemet. Svært mange, om ikke de fleste av de du nevner fullfører ikke yrkesfag og/eller fagutdanningen sin. Mange får ikke læreplass pga det du nevner.

 

Uderzo skrev (1 minutt siden):

Det må være en av det mest usympatiske jeg har lest på dette forumet på en god stund, og det sier ikke rent lite.

For en inspirasjon du er!

Takk. Jeg er her for å hjelpe.

Må jeg være sympatisk? Jeg jobber ikke på NAV eller hjemmesykepleien. Jeg er en skattebetaler og har alltid jobbet innen privat næringsliv. Kanskje det gjør meg usympatisk. Vet ikke. Men når jeg hører hva folk bruker av penger på byen, på øl og røyk etc. og de er tomme for penger en til to uker før neste lønn så fortjener de ikke min sympati.

Er man uforskyldt, hatt et uheldig og dårlig liv fra barndommen, en alvorlig sykdom eller lignende så har de min sympati. Det er Staten som regulerer disse satsene. Det skal lønne seg å jobbe. 

Vi har det tross alt veldig godt her i Norge. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kenhten skrev (20 minutter siden):

Må jeg være sympatisk? Jeg jobber ikke på NAV eller hjemmesykepleien. Jeg er en skattebetaler og har alltid jobbet innen privat næringsliv. Kanskje det gjør meg usympatisk. Vet ikke. Men når jeg hører hva folk bruker av penger på byen, på øl og røyk etc. og de er tomme for penger en til to uker før neste lønn så fortjener de ikke min sympati.

Er man uforskyldt, hatt et uheldig og dårlig liv fra barndommen, en alvorlig sykdom eller lignende så har de min sympati. Det er Staten som regulerer disse satsene. Det skal lønne seg å jobbe. 

Vi har det tross alt veldig godt her i Norge. 

Nei, du må ikke være sympatisk, helt opp til deg hvordan du vil oppfattes når du kaller fattige mennesker dumme og late.
Det er noe som bare uintelligente vil si, så du har min sympati.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Kenhten said:

Vi har det tross alt veldig godt her i Norge.

Jeg er ikke enig. Jeg kan ikke jobbe, bo og spise kun for å eksistere i et vakuum. Retromessa i Sandefjord tror jeg er det eneste positive som skjer i Norge i løpet av hele året. Den siste nattklubben i min by la ned for 10 år siden. Så kan det være at noen kaller trange loft og kjellere, men ekte nattklubb 500+ folk, dansing og liv.

Sentrum er dødt og næring er flyttet til handelsparker utenfor. Der stenger det kl 17-20. Da er det stillere enn på en kirkegård der.

Med unntak av "The Prodigy" og "Pantera Reuinion Tour" vet jeg ikke om noen artister som jeg liker som har vært i Norge siste 20 år. Egentlig er det bare to tiistander for min del. Enten så er jeg i utlandet eller så sitter jeg og mimrer om 80- og 90-tallet, for jeg synes at dagens Norge er virkelig fælt. Unntakene er god fiberforbindelse, godt drikkevann og kloakktilkobling som virker. Søppeltømminga er med den nye ordninga kun halvparten så ofte, så også den har gått i dass nå. Selv ikke NRK er hva det en gang var. Sendingene minner mer om en livestream enn en statskanal. Poeng for at de henger med i tida men samtidig gjør de seg selv overflødig.

Det er sikkert noen som kan finne seg til rette her med trivelige kollegaer, familie, venner, brun pub, friidrett og fotball på TV, men det er ikke meg. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, sokken86 said:

Man hører stadig i ulikhetsdebatten og forskning at de som er fattige gjerne kommer fra familier med lav utdanning and so on. Er det sånn barna deres igjen blir fattige og ender opp i lavtlønnsyrker? Er det så svart/hvitt? 

Kjør debatt! 

Som særlig "Uderzo" har vært inne på: SELVFØLGELIG er det ikke S/H. Men generellt er det praktiskt umulig å diskutere enkelttilfeller når det gjelder samfunnsproblemer hvor det dreier seg om mange mennesker, og da diskuterer man reglen, ikke de relativt få unntakene, og man diskuterer statistikk som fungerer på samfunnsnivå, og ikke individnivå eller enkeltpersoner!

Dessuten: Når man diskuterer slikt som dette så diskuterer man som regel det som er problematiskt og trenger en løsning. Men kaster bort tid hvis man diskuterer de tilfellene som løser seg selv/de tilfellen hvor folk klarer å gå mot trenden og lukkes... Ikke dermed sakt at de tilfelle ikke er verdt å fokusere på for å finne løsninger der det er problemer, men likevel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (På 8.7.2024 den 5:14 PM):

Det er jo ikke sant. Man trenger ikke allverdens intelligens for å komme seg videre her i verden og i det minste ta en yrkesfagsutdannelse. Med mange yrkesfag ligger du ganske høyt oppe på listen over yrker som gir best livsløpsinntekt. Men det er jo etterhvert ganske mange bedrifter som ikke vil ta inn lærlinger lenger da innsatsnivået er dårlig og mange ikke engang gidder møte opp. 

Hvis man består yrkesfag har man ikke spesielt lav IQ, de med lav IQ kommer ikke så langt.

I ett stadig mer komplisert samfunn hvor det ser ut som målet er og lage alt stadig mer og mer komplisert vil de nederst på IQ skalaen slite.

Endret av agvg
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mange merker og fjerne de enkleste jobbene er en slags fordel for de som har dem, da kan de få ett mer givende og utfordrende arbeid, for mange så stemmer dette men for de som var helt på grensa til hva de fikk til så er alternativet ingen jobb. Har møtt i div situasjoner folk som er der, de har gitt det de kan. Folk som ikke greier og lese, legge sammen enkle tall, null digitalkompetanse, ei heller særlige evner til og lære, de gjør en flott jobb i ett miljø hvor de er blitt opplært med og blitt vist hva de skal gjøre, men det de har og bidra med er vanskeligere og vanskeligere og få brukt til noe. Snart alle jobbet krever digitalkompetanse, de krever stadige kurs og papirer må skrives under osv. Vi har snart ikke annet enn uføretrygd og tilby uansett hvor mye de vil jobbe og har noe og bidra med hvis vi hadde latt være og bygge stadig høyere gjerder rundt arbeid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kenhten skrev (På 8.7.2024 den 5:50 PM):

 

Må jeg være sympatisk? Jeg jobber ikke på NAV eller hjemmesykepleien. Jeg er en skattebetaler og har alltid jobbet innen privat næringsliv. Kanskje det gjør meg usympatisk. Vet ikke. Men når jeg hører hva folk bruker av penger på byen, på øl og røyk etc. og de er tomme for penger en til to uker før neste lønn så fortjener de ikke min sympati.

 

 

 

Folk som bruker opp store deler av inntekten sin på alkoholmisbruk og tobakk får mye selvpåført fattigdom, JA. Det er noe som heter å sette tæring etter næring. En ting er å unne seg en god vin i ny og ne, men når det gjelder røyking så er det toppen av dumskap og det gidder jeg ikke å fosvare meg selv for å påpeke.

 

BadCat skrev (På 8.7.2024 den 6:36 PM):

Jeg er ikke enig. Jeg kan ikke jobbe, bo og spise kun for å eksistere i et vakuum. Retromessa i Sandefjord tror jeg er det eneste positive som skjer i Norge i løpet av hele året. Den siste nattklubben i min by la ned for 10 år siden. Så kan det være at noen kaller trange loft og kjellere, men ekte nattklubb 500+ folk, dansing og liv.

Sentrum er dødt og næring er flyttet til handelsparker utenfor. Der stenger det kl 17-20. Da er det stillere enn på en kirkegård der.

Med unntak av "The Prodigy" og "Pantera Reuinion Tour" vet jeg ikke om noen artister som jeg liker som har vært i Norge siste 20 år. Egentlig er det bare to tiistander for min del. Enten så er jeg i utlandet eller så sitter jeg og mimrer om 80- og 90-tallet, for jeg synes at dagens Norge er virkelig fælt. Unntakene er god fiberforbindelse, godt drikkevann og kloakktilkobling som virker. Søppeltømminga er med den nye ordninga kun halvparten så ofte, så også den har gått i dass nå. Selv ikke NRK er hva det en gang var. Sendingene minner mer om en livestream enn en statskanal. Poeng for at de henger med i tida men samtidig gjør de seg selv overflødig.

Det er sikkert noen som kan finne seg til rette her med trivelige kollegaer, familie, venner, brun pub, friidrett og fotball på TV, men det er ikke meg. 

Noe spennende og fargerikt urbant liv vil ikke jeg påstå at vi har i Norge(og det ble enda verre og tammere etter corona, ingen tvil om det) men vi er jo velsignet med en fantastisk natur da og de mulighetene som den gir oss - enn så lenge - for den raseres i et faretruende høyt tempo for tiden.

 

Gjest MKII skrev (På 8.7.2024 den 11:13 PM):

Som særlig "Uderzo" har vært inne på: SELVFØLGELIG er det ikke S/H. Men generellt er det praktiskt umulig å diskutere enkelttilfeller når det gjelder samfunnsproblemer hvor det dreier seg om mange mennesker, og da diskuterer man reglen, ikke de relativt få unntakene, og man diskuterer statistikk som fungerer på samfunnsnivå, og ikke individnivå eller enkeltpersoner!

Dessuten: Når man diskuterer slikt som dette så diskuterer man som regel det som er problematiskt og trenger en løsning. Men kaster bort tid hvis man diskuterer de tilfellene som løser seg selv/de tilfellen hvor folk klarer å gå mot trenden og lukkes... Ikke dermed sakt at de tilfelle ikke er verdt å fokusere på for å finne løsninger der det er problemer, men likevel.

Argumentene om "vi har det jo så bra i Norge og bedre enn de fleste/alle andre land" er en mager eller ingen trøst for de som har havnet helt på bånn i samfunnet. Som f.eks narkomane som IKKE har det bedre enn i alle andre land da man fortsatt er kriminalisert for den livsstilen, som riktignok ER selvpført men som ofte har vond og vanskelig oppvekst som bakteppe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...