Gå til innhold

Fattigdom i Norge er det så svart/hvitt?


Anbefalte innlegg

Man hører stadig i ulikhetsdebatten og forskning at de som er fattige gjerne kommer fra familier med lav utdanning and so on. Er det sånn barna deres igjen blir fattige og ender opp i lavtlønnsyrker? Er det så svart/hvitt? 

Kjør debatt! 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sokken86 skrev (35 minutter siden):

Man hører stadig i ulikhetsdebatten og forskning at de som er fattige gjerne kommer fra familier med lav utdanning and so on. Er det sånn barna deres igjen blir fattige og ender opp i lavtlønnsyrker? Er det så svart/hvitt? 

Kjør debatt! 

De aller fleste som er fattige ender ikke opp i noe yrke i det heletatt, og så er jo definisjonen på lav utdanning ett spørsmål, vi må vel heller snakke om ingen utdanning eller ikke gjennomført utdanning i såfall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I store trekk, ja. Fattigdom går ofte i arv. Det samme kan sies om uførhet, da sannsynligheten for at barna blir uføretrygdet øker hvis foreldrene er det.
Det sagt så er det mange faktorer inni bildet, og selvsagt eksempler på det motsatte, men tallene taler for seg selv, til tross for stor sosial mobilitet, sammenlignet med mange andre land, så er det fremdeles mange som forblir fattige.
 

  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (6 minutter siden):

I store trekk, ja. Fattigdom går ofte i arv. Det samme kan sies om uførhet, da sannsynligheten for at barna blir uføretrygdet øker hvis foreldrene er det.
Det sagt så er det mange faktorer inni bildet, og selvsagt eksempler på det motsatte, men tallene taler for seg selv, til tross for stor sosial mobilitet, sammenlignet med mange andre land, så er det fremdeles mange som forblir fattige.
 

Men det finnes mønster brytere? 

Lenke til kommentar

Det kommer også an på hvilken utdannelse man velger, eller har karakterer til å velge. Da jeg tok utdannelse, anbefalte studieveiledere å følge interessene, det man hadde lyst til og brant for, som var viktigere enn lønnen. Det kan fort bli til "omvendt klassereise".

Alle har ikke karakterer til å bli ingeniører, lege eller jurist, og det er slik lønn som kreves i dag for å feks. kjøpe bolig i Oslo uten hjelp av foreldrene.

Mens feks. i Kina kan man bli hva man vil hvis man jobber hardt nok på skolen.

Sitat

En annen intensiverende faktor er den konfutsianske sannheten om at hardt arbeid trumfer talent.

I Kina sier foreldre opp jobben for å støtte poden gjennom et umenneskelig utdanningssystem med skyhøy konkurranse for å komme inn på de beste skolene, som også koster penger.

Sitat

─ Der vi i vesten bruker gjennomsnittet som et gjengs sammenlikningsmål, sammenlikner den «eksemplariske normen» seg alltid med det ypperste.

https://www.uv.uio.no/iped/forskning/aktuelt/aktuelle-saker/2021/tre-generasjoner-kina-del-ii-skole-og-utdanning.html

Vi har vært veldig kjønnsdelte  i yrkesvalgene. Kvinner har foretrukket helsevesenet fremfor å bli ingeniør med kanskje tredobbel lønnsinntekt. Mens i dag går kvinner forbi menn når det gjelder å ta høyere utdanning. Kjønnsparadokset ser ut til å ha snudd. https://www.dn.no/innlegg/arbeidsliv/likestilling/kjonnsdelt-arbeidsliv/norge-har-ikke-lenger-et-av-de-mest-kjonnsdelte-arbeidsmarkedene-i-europa/2-1-1509508

Man sier at fattigdom går i arv, men man ser også eksempler på annen hver generasjon "fattig" og "rik" eller neste generasjon "rik". Der blir et mål å få et bedre liv enn foreldrene.

Men det er et faktum at hvis foreldrene ikke var flinke på skolen eller ressurssvarke, får ikke barna like mye hjelp til skolearbeidet og (økonomisk) støtte hjemmefra til å satse fullt.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Fattigdom er ikke fravær av penger. Det er mangel på evne eller vilje til å gjøre noe nyttig, altså å løse egne og andres problemer. Egne problemer fordi man må fikse disse for å fungere over tid.

Noen mennesker ser muligheter i situasjonen og noen ser hindringer og begrensninger. Noen ser hva som er artig eller interessant og noen ser hva som er nyttig. Folk ser, tenker, føler og gjør helt forskjellige ting i samme situasjon.
 

Quote

Some do and some don't.

Fattigdom er ikke fravær av penger. At man blir gitt penger betyr ikke at man gjør noe fornuftig med dem eller att man tar grep slik at man ikke trenger å motta almisser til den dagen man dør. At man eier ei vaskemaskin er ikke det samme som at man putter skittentøy i den straks man har pusset tennene og spist frokost. Den effektive vil muligens stå i sulten noen minutter til og fylle opp maskina før frokost så han rekker ei ekstra vask den dagen og noen vil ha to maskiner så de kan rekke mer, men det er ikke vits i å ha to maskiner eller ei maskin i det hele tatt hvis man ikke gidder å fylle den opp så ofte som mulig. At man har fyllt opp ei vaskemaskin betyr ikke at man tar ut klærne, strekker og henger de fint opp. Noen lar klærne stå i maskina i flere dager og andre slenger de våte klærne i en haug med sjanseløst resultat. At man har tatt ut av maskina og hengt opp klærne betyr ikke at man straks fyller opp neste. Mye kan skje ikke sant, plutselig har det kommet en ny kattevideo i notifikasjonene og så er det kjedetitting av kattevideoer resten av dagen. Hvis det er salg på senteret kanskje enkelte velger å kjøpe nye klær fremfor å vaske de klærne de allerede har eller en kombinasjon, litt vask og noe nytt mens skittentøyet ligger i en haug som tar opp et helt rom.

Det er mange muligheter i dag som ikke fantes for noen tiår siden. Andelen folk som ikke kommer noen vei i livet er ikke i positiv utvikling. Hvordan folk er skrudd sammen er svært komplisert men man kan ganske sikkert si at det ikke er fravær av muligheter som er problemet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
35 minutes ago, BadCat said:

Fattigdom er ikke fravær av penger. Det er mangel på evne eller vilje til å gjøre noe nyttig, altså å løse egne og andres problemer. Egne problemer fordi man må fikse disse for å fungere over tid.

Jo, veldig ofte er fattigdom fråver av pengar.

Ein veldig god illustrasjon er det å kunne kjøpe eigen bolig eller ikkje. Har du eigenkapital til å kjøpe eigen bolig sparer du masse penger; boutgiftene dine er plutseleg kun renter og andre omkostninger - og staten spanderer 22% av rentene!

Andre trivielle døme er det å ha råd til å kjøpe ny vaskemaskin når vaskemaskina går til helvete, uten å måtte ta opp gjeld. Er du fattig kan du ikkje bruke 5-6000 på ny vaskemaskin. Har du ordna økonomi er det stortsett totalt uproblematisk. Kort sagt gjer mangelen på penger at du ikkje kan ta fornuftige val - sjølv om du veit kva som er fornuftig.

tillegg er ofte fattige dårlegare utdanna slik at dei ikkje er i stand til å ta like god val. Men det er i tillegg til at pengemangel gjer optimale val vanskeleg.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
45 minutes ago, barfoo said:

Jo, veldig ofte er fattigdom fråver av pengar.

tillegg er ofte fattige dårlegare utdanna slik at dei ikkje er i stand til å ta like god val. Men det er i tillegg til at pengemangel gjer optimale val vanskeleg.

Veldig ofte er fattigdom fravær av vilje/innsats til å endre situasjonen. I norge er det veldig gode muligheter til å få den utdanningen som kanskje trengs for å skape et bedre liv hvis man bare benytter seg av sjansen. 

Da jeg jobbet som lærer så jeg de veldig tydelig. Det var en gruppe som jobbet hardt for å bli bedre og var opptatt av å lære og en annen som ga faen og skyldte på alt og alle andre enn dem selv. "I vår familie kan vi ikke matematikk skjønner du". Eller "Jeg hadde en så dårlig lærer i matematikk på ungdomsskolen at jeg ikke kan jobbe med faget nå". Det mest skremmende er vel at det er en voksende gruppe ungdom som ikke klarer å konsentrere seg lengre enn 30 sekunder og dermed faller utenfor.

Du ser det samme hos voksne. Det er en gruppe mennesker som bare er opptatt av hvor vanskelig alt er og at de dermed ikke kan gjøre noe, og en annen gruppe som bare setter igang. Jeg har for eksempel snakket med mange om det å flytte for å forbedre egen situasjon. Vi ser på det som naturlig å flytte hvis man ønsker seg feks en annen jobb eller et annet studie, men andre synes tydeligvis det er så vanskelig at de blir værende der de er og klager over at ikke en jobb kommer løpende etter dem. Det samme gjelder for eksempel etter/videreutdanning. Der finnes det mange muligheter som kanskje krever at man legger i litt ekstra innsats i en periode, men som kan gi bedre jobb eller høyere lønn osv. Igjen er det mange som bare klager over egen situasjon fremfor å ta de mulighetene som er der for å forbedre livet. Hovedgrunnen til at fattigdom går i arv er denne holdningen om at det ikke er mulig å gjøre noe som videreføres til barna. 

Det betyr ikke at alle nødvendigvis kan nå toppen, men ganske mange mennesker kan gjøre mye for å forbedre livene sine hvis de bare velger å bruke litt mer energi på det. 

Endret av Reg2000
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Folk er ikke fattige pga lav utdannelse og foreldre med lav utdannelse. Folk er fattig pga lav intelligens og kommer fra foreldre med lav intelligens. Fattige er rett og slett dumme og late mennesker.

Kommer selv fra familie med lite til ingen utdannelse og uførhet. Jeg hadde null interesse for utdannelse, har tatt yrkesfag og generell studiekompetanse. Søstra mi har flere mastergrader. Broren min har jobbet seg opp til å bli gruppe leder for en avdeling i meget stort firma uten utdannelse. Ingen av oss er fattige. Er ikke tjukk av pæng, men klarer meg helt greit. 

 

 

Lenke til kommentar

I en isolert situasjon, ja. At vedkommende ikke kan ta fornuftige valg over en lengre periode og komme et stykke på vei, nei.

Når man ser en gjenganger av dårlige valg er det på tide å se i speilet og finne årsaken til problemene.

Jeg har vært på det stadiet at jeg syntes det var dyrt 7500 kr for en halvproff 17" CRT og 2850 kr for 3Dfx Voodoo 2 som man trengte to av. Året var 1998, Det ordnet seg etter hvert, men hvorfor var det så vanskelig å få kjøpt dette nødvendige. Svartet fant man på kjøpshistorikken hvor det står en uendelig serie av.

smurt baguette kr 32
brus kr 15,
sixpack kr 130
burger 50
pizza 75

To smurte baguetter på studiestedet og brus, 5 dager i uka. Bare baguetter og brus på ukedagene er 15k per år. Mer enn kostnaden for skjermkort og skjerm. Da har man ikke tatt med brus på kveldstid, og helg, en hinsides forbruk av sigaretter, øl, brennevin, burgere og pizza. Kjekt det å få sertifikatet. Kan gå ei gate lenger ned og få gratis middag hos bestemor men setter seg i bilen og kjører ned til byen og kjøper burger for 50kr. I dag koster det 130-170 kr for en burger.

Jeg har prøvd både det fattige livet og det rike. Jeg tør påstå at så lenge man har helsa så er det de dårlige valgene som er årsaken til vanskelig liv og ikke fravær av penger.

Jeg fant en annen sti etter hvert. Ei bevisst endring av tanke og handling.
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

I Norge har fattige ALLE muligheter til å forbedre seg. På et eller annet tidspunkt har man også et personlig ansvar for å forbedre seg.

Når det er bekvemmelig virker det også som om mange glemmer at korrelasjon ikke medfører kausasjon.

Det er mange tilfeller der etnisk opprinnelse og kultur korrelerer bedre til kriminalitet enn utdanning og velstand.

F.eks vil Øst-Asiatiske innvandrere til Vesten ofte være fattigere og dårligere utdannet når de ankommer - men i løpet av en generasjon eller to klatre nesten til topps. Øst-Asiater i Vesten har også ofte lavere forekomst av kriminalitet enn den øvrige befolkningen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Brother Ursus said:

I Norge har fattige ALLE muligheter til å forbedre seg. På et eller annet tidspunkt har man også et personlig ansvar for å forbedre seg.

Du må da skjønne at folk ikke trenger å endre seg når det er kun pengene som mangler. :tease:

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

  

18 minutes ago, Kenhten said:

Folk er ikke fattige pga lav utdannelse og foreldre med lav utdannelse. Folk er fattig pga lav intelligens og kommer fra foreldre med lav intelligens. Fattige er rett og slett dumme og late mennesker.

 

Er alle uføre dumme, mener du? Er det lav IQ som gjør at man får f.eks cystisk fibrose? ;)

Du setter voldsomt mye lit til at alt dette er direkte nedarvet. Genetikk er nok adskillig mer komplisert enn som så - med mindre det er snakk om å være barn av foreldre med f.eks psykiske utviklingshemninger eller nedarvelige alvorlige sykdommer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, BadCat said:

Du må da skjønne at folk ikke trenger å endre seg når det er kun pengene som mangler. :taunt:


Det virker jo faktisk som om veldig mange tror at bare man redistribuerer velstanden, så løser man alle samfunnsproblemer. Hovedsakelig fører den politikken til at alle blir like fattige dog, ettersom mange ikke bruker penger på en fornuftig måte som faktisk er å regne som en investering ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noe redistribuering bør det være. Bare nok til å hindre at alle pengene hanvner på ett sted.

Jeg har lenge ment at det er folk i bunnen som har størst potensiale til forbedring og at løsninga ikke er å piske de som har sitt på stell.

Omfordeling funker dårlig når man tar på seg nye kostnader. Hvis kun 20% av innvandrere kommer i lønnet arbeid har vi ikke råd til det, enkelt og greit. De som får smake pisken er 10% nordmenn som er uføre. Det var senest om det på dagsrevyen i går.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Kenhten said:

Folk er ikke fattige pga lav utdannelse og foreldre med lav utdannelse. Folk er fattig pga lav intelligens og kommer fra foreldre med lav intelligens. Fattige er rett og slett dumme og late mennesker.

Det er jo ikke sant. Man trenger ikke allverdens intelligens for å komme seg videre her i verden og i det minste ta en yrkesfagsutdannelse. Med mange yrkesfag ligger du ganske høyt oppe på listen over yrker som gir best livsløpsinntekt. Men det er jo etterhvert ganske mange bedrifter som ikke vil ta inn lærlinger lenger da innsatsnivået er dårlig og mange ikke engang gidder møte opp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kenhten skrev (1 time siden):

Folk er ikke fattige pga lav utdannelse og foreldre med lav utdannelse. Folk er fattig pga lav intelligens og kommer fra foreldre med lav intelligens. Fattige er rett og slett dumme og late mennesker.

Det må være en av det mest usympatiske jeg har lest på dette forumet på en god stund, og det sier ikke rent lite.

Kenhten skrev (1 time siden):

Kommer selv fra familie med lite til ingen utdannelse og uførhet. Jeg hadde null interesse for utdannelse, har tatt yrkesfag og generell studiekompetanse. Søstra mi har flere mastergrader. Broren min har jobbet seg opp til å bli gruppe leder for en avdeling i meget stort firma uten utdannelse. Ingen av oss er fattige. Er ikke tjukk av pæng, men klarer meg helt greit.

For en inspirasjon du er!

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg har mest inntrykk av at de som er "fattige" i Norge som regel er det av helsemessige årsaker. Om helsa svikter og man havner på en eller annen stønad i relativt ung alder, og så i tillegg klarer å få et par unger, da har du et hardt liv foran deg. Som regel er jo dette helt uforskyldt også. De færreste kan noe for sykdom. 

Jeg ser flere som blir uføre etter å ha vokst opp med udugelige foreldre som ruset seg og verre. De psykiske belastningene man fikk som barn, og ikke fikk hjelp for, baller på seg til det renner over som voksen. Sånn sett kan man jo si fattigdommen går i arv. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...