Gå til innhold

Bergensdialekt minner om tysk


Anbefalte innlegg

Jeg syns bergensdialekten minner om tysk. Flere som er enig. Er det påvirket av Hansatiden?

Snakker selv Hedmarksdialekt. Har ikke tenkt over hvilke andre språk den er påvirket av. Men det norske språk er vel i slekt med svensk, dansk, tysk osv. Jeg er ingen språkekspert men synes dette er interessant.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
14 minutes ago, marsipan86 said:

Jeg syns bergensdialekten minner om tysk. Flere som er enig. Er det påvirket av Hansatiden?

Snakker selv Hedmarksdialekt. Har ikke tenkt over hvilke andre språk den er påvirket av. Men det norske språk er vel i slekt med svensk, dansk, tysk osv. Jeg er ingen språkekspert men synes dette er interessant.


Absolutt :) Det er bare å se på arkitekturen i Bergen og en del andre byer på vestkysten også. Vestlandet og Sørlandet er definitivt påvirket av tysk og nederlandsk.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
marsipan86 skrev (43 minutter siden):

Jeg syns bergensdialekten minner om tysk. Flere som er enig. Er det påvirket av Hansatiden?

Snakker selv Hedmarksdialekt. Har ikke tenkt over hvilke andre språk den er påvirket av. Men det norske språk er vel i slekt med svensk, dansk, tysk osv. Jeg er ingen språkekspert men synes dette er interessant.

Bergensk er nok definitivt påvirket av hanseatisk tysk ja 👍

Jeg er halvt hedmarking selv og fra Innlandet (Lillehammer), har definitivt Hedmark-sleng på måten jeg prater men ikke ren dialekt. Østlandsk er vel mer danskpåvirket enn f.eks. vestlandske dialekter men alle dialekter har påvirkning fra dansk, tysk, fransk og innimellom andre språk som engelsk.

Det morsomme med å komme fra Lillehammer er at man da kommer fra et grenseområde mellom ganske forskjellige typer dialekter, dialektene i Midt- og Nord-Gudbrandsdalen er veldig forskjellige fra dialekter på Hedmarken, Toten, osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
marsipan86 skrev (52 minutter siden):

Jeg syns bergensdialekten minner om tysk. Flere som er enig. Er det påvirket av Hansatiden?

Snakker selv Hedmarksdialekt. Har ikke tenkt over hvilke andre språk den er påvirket av. Men det norske språk er vel i slekt med svensk, dansk, tysk osv. Jeg er ingen språkekspert men synes dette er interessant.

Ikke enig - tysk høres helt annerledes ut i mine ører. Liker Bergensdialekt, kan ikke fordra Tysk så hører ingen likhet overhodet

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...