Gå til innhold

Er det noen her som har tatt/holder på å ta bachelor i paramedisin?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Beklager, jeg glemte selvfølgelig spørsmålene😅

Jeg har ganske mange spørsmål, så jeg nummerer de for bedre oversikt:

1. Hvordan er jobb utsiktene når man har bachelor i paramedisin? Er det vanskelig å få fast stilling eller jobb i det hele tatt?

2. Hvor kan man jobbe med bachelor i paramedisin? Kun i ambulanse eller kan man jobbe på sykehus, legevakt osv.?

3. Hvordan er mulighetene for videreutdanning/spesialisering etter fullført bachelor?

4. Jeg kommer sannsynligvis ikke inn med ordinært vitnemål, men med 23/5 regelen har jeg høyt nok. Jeg skal derfor ta en bachelor i noe annet først slik at jeg fyller kravene for å søke med 23/5. Hvilke bachelorer kan være relevante å ta før en bachelor i paramedisin? Jeg vurderer å ta sykepleie først

5. Hvordan er praksisen under utdanningen og føler der at dere fikk nok trening før dere gikk ut i praksis?

6. Er det noen universiteter med lav eller høy status når det kommer til paramedisin utdanningen? Kan dere anbefale hvilke universiteter som er bra?

7. Hvor i landet er det lettere å få jobb? Er det lettere å få jobb i større byer eller litt mer ute på landet?

8. Er det noe jeg kan gjøre for å øke sannsynligheten for å få jobb etter endt bachelor? Noen relevante kurs jeg kan ta eller noe frivillig arbeid i feks Røde Kors eller lignende?

9. Hvordan er arbeidshverdagen? Er det veldig tungt med turnus osv.? Eller går det greit for de fleste?

10. Er jobben som paramedic forenlig med ett familieliv eller er det mange som slutter når de feks får barn osv.?

11: er paramedic ett bærekraftig yrke i framtiden vil jobb utsiktene være gode eller tror dere det kommer til å bli tøft i årene fremover

12. Siste spørsmål: hvordan er det å ta lappen for ambulanse? Hvor mange kjøretimer bruker man sånn ca og hvor dyrt blir det?

Lenke til kommentar

Jeg vet at å jobbe på ambulanse har blitt enormt populært, men å ta to batchelere, og sykepleier bare for å komme inn? Sykepleier i seg selv åpner for veldig mange forskjellige jobber og spesialiseringer. Jeg har noe kjennskap til begge to og fatter ikke at paramedisin er mer populært, selv etter 113 serien og tiktok.

Kanskje du kan ta noe nattarbeid uten batchelor først så finner du ut om du liker å jobbe på natta. Eller du kan få min mening, at det er noe dritt.

Endret av Mag ne
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Mag ne skrev (21 minutter siden):

Jeg vet at å jobbe på ambulanse har blitt enormt populært, men å ta to batchelere, og sykepleier bare for å komme inn? Sykepleier i seg selv åpner for veldig mange forskjellige jobber og spesialiseringer. Jeg har noe kjennskap til begge to og fatter ikke at paramedisin er mer populært, selv etter 113 serien og tiktok.

Kanskje du kan ta noe nattarbeid uten batchelor først så finner du ut om du liker å jobbe på natta. Eller du kan få min mening, at det er noe dritt.

Ja, du kommer med gode poenger og jeg har blant annet vært inne på tanken å prøve å få jobb som sykepleier på ambulanse, men jeg hører det er veldig få som får jobb der som sykepleier. Det var en som sa at på ett sykehus 5-6000 ansatte er det kun en sykepleier som jobber i ambulanse. Jeg har også hørt at sykepleiere på ambulanse tjener mindre enn paramedics og at de ikke har tillatelse til å gi samme behandling som en utdannet paramedic. Drømmen min er å jobbe i ambulanse eller som politi og jeg er villig til å ta to bachelorgrader for oppnå den drømmen:)

Endret av Valter-Hvit
Lenke til kommentar

Jobbmuligheitene vil variere, ettersom det er relativt få som jobbar i ambulansetenesten så kan det gå litt tid mellom kvar gong nokon har slutta slik at det er ei ledig stilling, særleg om det er ein spesiell plass du ønsker å jobbe. Som paramedisiner så skal du normalt stille sterkt i søknadsprosessen. 

Mesteparten av jobbane ligg i ambulansetenesta, men også legevakt og AMK sentral er høgaktuelle arbeidsplassar. I tillegg er det nok også mulig å få seg jobb offshore og andre stadar der det er nehov for helsepersonell. I tillegg så er det jo ein nyttig kompetanse i mange andre jobbar også alt frå selgar av medisinsk utstyr til undervisning. 

Det er nok lettast å få jobb ute i distrikta ettersom det der er vanskelegast å skaffe rett kompetanse, det å jobbe i distrikta er ikkje nødvendigvis sett på som det mest attraktive arbeidsplassen for mange ettersom det også er færre oppdrag på små plassar. 

Utrykningskurset er eit tovekers kurs, enkelte stadar komprimert til ca ei veke med lange dagar. Det er nokre dagar med teori og deretter mykje køyring der det er fleire i bilen slik at ein veksler mellom å køyre sjølv og sitte i baksetet og observere. Mykje av læringa ligg i å sjå kva andre gjer utan å også være opptatt med sjølve køyringa. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (1 time siden):

Jobbmuligheitene vil variere, ettersom det er relativt få som jobbar i ambulansetenesten så kan det gå litt tid mellom kvar gong nokon har slutta slik at det er ei ledig stilling, særleg om det er ein spesiell plass du ønsker å jobbe. Som paramedisiner så skal du normalt stille sterkt i søknadsprosessen. 

Mesteparten av jobbane ligg i ambulansetenesta, men også legevakt og AMK sentral er høgaktuelle arbeidsplassar. I tillegg er det nok også mulig å få seg jobb offshore og andre stadar der det er nehov for helsepersonell. I tillegg så er det jo ein nyttig kompetanse i mange andre jobbar også alt frå selgar av medisinsk utstyr til undervisning. 

Det er nok lettast å få jobb ute i distrikta ettersom det der er vanskelegast å skaffe rett kompetanse, det å jobbe i distrikta er ikkje nødvendigvis sett på som det mest attraktive arbeidsplassen for mange ettersom det også er færre oppdrag på små plassar. 

Utrykningskurset er eit tovekers kurs, enkelte stadar komprimert til ca ei veke med lange dagar. Det er nokre dagar med teori og deretter mykje køyring der det er fleire i bilen slik at ein veksler mellom å køyre sjølv og sitte i baksetet og observere. Mykje av læringa ligg i å sjå kva andre gjer utan å også være opptatt med sjølve køyringa. 

Tusen takk for godt og utfyllende svar😃

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...