Gå til innhold

Korrupt SD kort

Anbefalte innlegg

Har et 64 gb sandisk SD kort i mobiltelefonen fra 2020 som ofte slår seg vrang. Android telefon.  Får beskjed om at det er noe feil med SD kortet og at det må fikses. Formatering er forslaget. Alikevel har jeg som regel fikset det med å sette det inn i en adapter og kjøre checkdisk på desktoppen med windows. Men sist gang virket ikke det. Fikk beksjed om at windows ikke kunne finne disken/sd kortet.

Bør jeg rett og slett kjøpe et nytt SD kort? Tenkte et 256gb

Eller er det andre metoder for å fikse kortet?

Jeg får tilgang til innholdet når kortet er i adapteren og i windows, men jeg får ikke fikset disk-feilen.

Noen som vet årsaken til at SD kortet mitt ofte har blitt så trøblete?

Er det noen merker eller kort som er bedre enn andre med tanke på stabilitet og varighet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 hours ago, ltdata said:

Bør jeg rett og slett kjøpe et nytt SD kort? Tenkte et 256gb

Ja, det bør du gjøre. Sjekk gjerne først at telefonen kan håndtere minnekort med så stor lagringsevne.

Eller er det andre metoder for å fikse kortet?

Nei, det er ingenting du kan gjøre. Minnekortet vil trolig bare bli verre med tiden, og plutselig går det "over kanten" der du ikke lenger får tak i innholdet.

Jeg får tilgang til innholdet når kortet er i adapteren og i windows, men jeg får ikke fikset disk-feilen.

Noen som vet årsaken til at SD kortet mitt ofte har blitt så trøblete?

Du må bare akseptere at noen minnekort kan ha kortere levetid enn avertert.

Er det noen merker eller kort som er bedre enn andre med tanke på stabilitet og varighet?

Veldig billige kort, kina-kopier, no-brands etc. bør styres unna hvis du innholdet har en viss verdi.

Når det er sagt - Alle minnekort (lagringsenheter generelt) kan potensielt slutte å fungere når som helst. Hvis innholdet på minnekortet er viktig for deg, er det mye viktigere å sørge for å ha rutine for backup enn å tenke på avertert/forventet levetid på kortet.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Takk. Kjøpte denne: https://www.maxgaming.no/no/minnekort/ultra-microsdxc-256gb-minnekort-uhs-i-u1-class-10-a1-120mb-s?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt

Kan jeg lagre f.eks filer jeg laster ned direkte til sd kortet? (default download folder i chrome web browser) Eller kan det begrense kortets levetid? Istedenfor å lagre i internt minne.

Hva med å automatisk lagre alle bilder og videoer jeg tar til sd kortet?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
ltdata skrev (1 time siden):

Takk. Kjøpte denne: https://www.maxgaming.no/no/minnekort/ultra-microsdxc-256gb-minnekort-uhs-i-u1-class-10-a1-120mb-s?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt

Kan jeg lagre f.eks filer jeg laster ned direkte til sd kortet? (default download folder i chrome web browser) Eller kan det begrense kortets levetid? Istedenfor å lagre i internt minne.

Hva med å automatisk lagre alle bilder og videoer jeg tar til sd kortet?

Det skal være mulig å bruke kortet. Jeg vil tro det tåler godt å bli brukt (større kapasitet tåler også mer enn mindre kort).

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Synd du allerede har bestilt. Samsung har en endurance-serie som er spesielt utviklet for å å tåle mye omskrivinger, men Sandisk er generelt gode kort, så til telefonbruk er de sikkert helt greie. Har brukt Samsung microSD i en tablet i årevis (32GB) og har aldri hatt problemer med det.

Flash-minne generelt er temmelig robust, men det er jo greit å lagre internt og heller bruke microSD som en backup. Flash-minnet integrert er nok mer slitesterkt enn microSD.

Endret av vidor
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 6.7.2024 at 4:13 PM, geir__hk said:

Ja, det bør du gjøre. Sjekk gjerne først at telefonen kan håndtere minnekort med så stor lagringsevne.

Både 64 og 256 GB er SDXC, så samme standard. Funket 64 GB-kortet vil høyst sannsynlig også 256 GB funke, selv om en lavere verdi er oppgitt i spesifikasjonene fra produsenten av telefonen. Ofte oppgir de bare det høyeste som finnes når produktet slippes, men senere lanserte kort vil også funke, selv om de er større, bare standarden er den samme.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Aetius skrev (7 timer siden):

Både 64 og 256 GB er SDXC, så samme standard. Funket 64 GB-kortet vil høyst sannsynlig også 256 GB funke, selv om en lavere verdi er oppgitt i spesifikasjonene fra produsenten av telefonen. Ofte oppgir de bare det høyeste som finnes når produktet slippes, men senere lanserte kort vil også funke, selv om de er større, bare standarden er den samme.

Sjekket med telefonen min en Motorola moto g8 power og den skal tåle 512 gb

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...